Val av capture card till sambon!

Permalänk
Medlem

Val av capture card till sambon!

Sitter här nu med mindre än en månad kvar tills sambon fyller år. Har fått en lista men är mest små saker och inget direkt roligt. till julen så förverkligade jag en av hennes drömmar och skaffade henne en tatueringsmaskin och satt ribban lite väl högt (dum som jag va)

Men sen kom jag på att hon tjatat ganska länge om att hon vill Streama eller prova på iallafall, så tänkte att lite små krims krams och ett capturecard kanske kan vara något (mick har hon redan då hon sjunger en del) och har säkert någon duglig webcam liggandes som funkar till en början om hon vill.

frågan då är bara vilket capturecard man ska välja ? har kollat lite tester och försökt läsa på lite men står ändå still.

kraven är att det ska vara externt, klara av 1440p 60hz ut (spelar den in i 1080p så gör det absolut inget)

har kollat en del på evga xr1 men om jag förstod det rätt så är man då begränsad till 1080p ut vid streaming vilket inte är ett alternativ.

Permalänk
Medlem

Capture card är väl bara nödvändigt om du har separat koddator eller vill spela in bildsignalen från extern källa.

Så beroende på vad hon tänkte göra så är väl ev ett sånt kort onödigt.

Ingen mening att ha ett fånstkort i samma dator som man spelar på t. Ex. Då ändå datorn kommer få göra samma jobb som om man spelade in med t. Ex obs.

Permalänk
Medlem

Som ovan nämner så behöver du endast capturecard vid dual PC setup, eller om du kör t.ex en speggellös DSLR med clean HDMI output, men då kan du lika gärna köpa typ Elgato cam link så kommer du undan billigare.
Inbyggda encodern som finns i diverse capturecards är helt meningslös när det kommer till encoding i OBS om du t.ex ska streama med endast en dator, ett gammalt 970 med nvenc levererar långt bättre encoding än vad ett capturecard gör.

Permalänk
Medlem

Aah se där, då har jag fått det där helt om bakfoten.. hade fått för mig att capturecardet gjorde arbetet. ajjaa men då är det lika bra att börja fundera på om man ska kassera om någon gammal laptop å köra som streaming dator också i sånt fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Aah se där, då har jag fått det där helt om bakfoten.. hade fått för mig att capturecardet gjorde arbetet. ajjaa men då är det lika bra att börja fundera på om man ska kassera om någon gammal laptop å köra som streaming dator också i sånt fall.

det är ju en idé men samtidigt om hon har Nvidia grafik så kan hon välja att använda nvenc dvs kodning med dedikerat chip inbyggt på grafikkortet och har mer eller mindre 0 prestandapåverkan att koda videon med.

Men visst med ett fångstkort har du ju möjligheten att koda med processorn x264 eller x265 kodning utan att det påverkar ev prestanda på "maindatorn"

dock kräver det rätt ok cpu ändå för acceptabelt resultat skulle ändå säga minst 4 trådar och 4Ghz ish.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Inte en smart plan imo. Visst har du en bättre beg laptop (som du lagt typ 15k på för 5år~ sen så visst). Annars kommer den nog pressas ganska mycket hårdare än laptops gillar.

Är hennes dator inte bra nog för streaming? Beroende på spel och inställningar (kan inte köra högt utan att vara partner på twitch t.ex) så kan man streama på ganska gamla datorer utan problem. Speciellt om man är nöjd med att köra nvenc (om man har nvidia kort), då går många spel att streama på även lastgamla datorer som t.ex i5 2500k.

Att blanda in en extra dator är något man oftast gör när man är väldigt seriöst. Många som har det som jobb kör inte ens med streamingdator. Det blir också extra steg för att styra allt på andra datorn (oftast en till skärm, extra tbord/mus osv).

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Inte en smart plan imo. Visst har du en bättre beg laptop (som du lagt typ 15k på för 5år~ sen så visst). Annars kommer den nog pressas ganska mycket hårdare än laptops gillar.

Är hennes dator inte bra nog för streaming? Beroende på spel och inställningar (kan inte köra högt utan att vara partner på twitch t.ex) så kan man streama på ganska gamla datorer utan problem. Speciellt om man är nöjd med att köra nvenc (om man har nvidia kort), då går många spel att streama på även lastgamla datorer som t.ex i5 2500k.

Att blanda in en extra dator är något man oftast gör när man är väldigt seriöst. Många som har det som jobb kör inte ens med streamingdator. Det blir också extra steg för att styra allt på andra datorn (oftast en till skärm, extra tbord/mus osv).

Hon har antingen en haswell i5a och ett gtx 960 eller en i7 7700hq och ett gtx 1070 varierar en del i vad hon använder. Laptopen är min förra och fick det aldrig att funka dugligt att streama i 1080p. Visserligen spelar hon apex mest så får kanske göra ett nytt försök med twitch studio istället för OSB som jag försökte med förut.

Och det där med extra tangentbord å omständligt att styra allt är inget större problem bara att köra mus och tangentbord över nätverket med hjälp av Synergy, tror till å med jag äger en licens sen jag hade serie, kartor å liknande igång på en laptop medans jag spelade förr

Permalänk
Medlem

Prova med att köra allt från samma dator innan du/ni krånglar till det med flera datorer. En extra skärm är såklart ett extra plus oavsett, men har du/ni en vettig webcam och mic/headset så finns det mesta redan för att starta.
Det kan vara bättre att provköra lite med enklare grejer som redan finns innan så man får en tanke vad som kan behövas, risken finns att man kan lägga pengarna på fel grejer. Som exempel så kanske man stör sig på kameran och byter bara för att upptäcka att det egentligen är belysningen som är problemet.

Nåt som du/ni däremot säkert inte har och som kan vara småkul när det skall streamas är en greenscreen i någon form.