Dator startar men får ingen bild!!

Permalänk

Dator startar men får ingen bild!!

Hej!

Nu har jag testat allt och provar att vända mig hit. Datorn startar men skärmen säger: Ingen signal. Lampan på moderkortet lyser gult och har felkod 00. Det är ett ASUS ROG STRIX X570 E-Gaming. Det jag testat utan resultat:

Reset Cmos
Annat grafikkort
Ta ut det ena och det andra RAM minne
Ta ut och sätta tillbaka CPU

Problemet uppstod efter att jag bara kopplat ur allt och flyttat datorn några steg till hallen för att koppla in igen :/

Jag vet inte vad jag ska göra och Service är ganska dyrt... Sjukt tacksam för er hjälp!

Mina specs:
Asus Rog Strix X570 E-Gaming
AMD RYZEN 9 3900XT
EVGA RTX 2070 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pearlareign:

Hej!

Nu har jag testat allt och provar att vända mig hit. Datorn startar men skätmen säger: Ingen signal. Lampan på moderkortet lyser gult och har felkod 00. Det är ett ASUS ROG STRIX X570 E-Gaming. Det jag testat utan resultat:

Reset Cmos
Annat grafikkort
Ta ut det ena och det andra RAM minne
Ta ut och sätta tillbaka CPU

Problemet uppstod efter att jag bara kopplat ur allt och flyttat datorn några steg till hallen för att koppla in igen :/

Jag vet inte vad jag ska göra och Service är ganska dyrt... Sjukt tacksam för er hjälp!

Mina specs:
Asus Rog Strix X570 E-Gaming
AMD RYZEN 9 3900XT
EVGA RTX 2070 Super

Har du testat med en ny kabel " DP , HDMI " till skärmen?
Har själv varit med om detta när jag skulle rengöra lådan , kabel sluta att fungera av nån anledning.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Skrivet av Mangee75:

Har du testat med en ny kabel " DP , HDMI " till skärmen?

Har testat annan HDMI på två skärmar. Funkar fortfarande inte. Har ingen extra dp kabel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pearlareign:

Har testat annan HDMI på två skärmar. Funkar fortfarande inte. Har ingen extra dp kabel

Dra ur kontakten till skärm(arna) och slå av/på skärmen så all ström försvinner.

Vänta någon minut, starta sedan upp datorn, vänta tills du tror att datorn är i rätt läge för att t.ex logga in eller att win startat upp.

Plugga i en skärm (om du har två eller fler så enbart en), och starta skärm på knapp.

Funkar detta så bra, om inte stäng av allt och sätt in kortet i en annan slot på mb, starta och det ”bör” fungera.

Har själv råkat ut för detta och dessa saker hjälpte mig. Garanterar inte att det fungerar men lycka till

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pearlareign:

Hej!

Nu har jag testat allt och provar att vända mig hit. Datorn startar men skärmen säger: Ingen signal. Lampan på moderkortet lyser gult och har felkod 00. Det är ett ASUS ROG STRIX X570 E-Gaming. Det jag testat utan resultat:

Reset Cmos
Annat grafikkort
Ta ut det ena och det andra RAM minne
Ta ut och sätta tillbaka CPU

Problemet uppstod efter att jag bara kopplat ur allt och flyttat datorn några steg till hallen för att koppla in igen :/

Jag vet inte vad jag ska göra och Service är ganska dyrt... Sjukt tacksam för er hjälp!

Mina specs:
Asus Rog Strix X570 E-Gaming
AMD RYZEN 9 3900XT
EVGA RTX 2070 Super

Har du kontrollerat så att alla kablar på moderkortet sitter som de ska?

Permalänk
Medlem

Testa dra ut kontakterna från grafikkortet till PSUn. Vänta en stund och plugga in dom och starta. Anledningen är att EVGA har haft något strul med deras kort, detta hände mig med mitt EVGA 3090 ftw3 (från en dag till en annan, helt random).

Permalänk

Vilken av dom 4 Q-LEDs Asus Rog Strix X570 E-Gaming har är de som lyser. CPU,VGA,DRAM,BOOT?
Utöver att lossa grafikkortets kablar, dra ur batteriet och sätt 1st ramminne i sloten närmast processorn. Gå och gör nåt annat en stund innan du sätter tillbaka batteriet. Väldigt många moderkort har jag kört i princip samma princip jämt och de har har inte varit några konstigheter alls förrän nyligen när jag pilla på en av asus x570 TUF's. Totalvägra och posta om jag inte hade nog is i magen och vänta.

Edit
Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Du har en annan tråd om en processor med skadade pins. Kanske har det nåt med saken att göra?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Du har en annan tråd om en processor med skadade pins. Kanske har det nåt med saken att göra?

Jag kollade CPUn och den ser frisk ut. Inget böjt, ingen saknad pin :3

Permalänk
Skrivet av coolerfreak:

Vilken av dom 4 Q-LEDs Asus Rog Strix X570 E-Gaming har är de som lyser. CPU,VGA,DRAM,BOOT?
Utöver att lossa grafikkortets kablar, dra ur batteriet och sätt 1st ramminne i sloten närmast processorn. Gå och gör nåt annat en stund innan du sätter tillbaka batteriet. Väldigt många moderkort har jag kört i princip samma princip jämt och de har har inte varit några konstigheter alls förrän nyligen när jag pilla på en av asus x570 TUF's. Totalvägra och posta om jag inte hade nog is i magen och vänta.

Tror det är för minnerna, men tror inte det är minnerna. Dem är i princip helt nya

Permalänk
Skrivet av coolerfreak:

Vilken av dom 4 Q-LEDs Asus Rog Strix X570 E-Gaming har är de som lyser. CPU,VGA,DRAM,BOOT?
Utöver att lossa grafikkortets kablar, dra ur batteriet och sätt 1st ramminne i sloten närmast processorn. Gå och gör nåt annat en stund innan du sätter tillbaka batteriet. Väldigt många moderkort har jag kört i princip samma princip jämt och de har har inte varit några konstigheter alls förrän nyligen när jag pilla på en av asus x570 TUF's. Totalvägra och posta om jag inte hade nog is i magen och vänta.

Ska testa när jag kommer hem

Permalänk
Skrivet av ox:

Testa dra ut kontakterna från grafikkortet till PSUn. Vänta en stund och plugga in dom och starta. Anledningen är att EVGA har haft något strul med deras kort, detta hände mig med mitt EVGA 3090 ftw3 (från en dag till en annan, helt random).

Har bara dragit ur dladden från själva GPUn. Får testa att dra ur sladden från PSUn när jag kommer hem då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pearlareign:

Har bara dragit ur dladden från själva GPUn. Får testa att dra ur sladden från PSUn när jag kommer hem då

Gör det! Låter superskumt men det löste det för mig. Det har aldrig hänt mig innan och det har aldrig hänt mig igen efter jag fick detta strul. Men läste på EVGA forum om detta. Hoppas det löser sig för dig.

Permalänk
Skrivet av ox:

Gör det! Låter superskumt men det löste det för mig. Det har aldrig hänt mig innan och det har aldrig hänt mig igen efter jag fick detta strul. Men läste på EVGA forum om detta. Hoppas det löser sig för dig.

Det funkade inte

Permalänk
Skrivet av Izenoz:

Dra ur kontakten till skärm(arna) och slå av/på skärmen så all ström försvinner.

Vänta någon minut, starta sedan upp datorn, vänta tills du tror att datorn är i rätt läge för att t.ex logga in eller att win startat upp.

Plugga i en skärm (om du har två eller fler så enbart en), och starta skärm på knapp.

Funkar detta så bra, om inte stäng av allt och sätt in kortet i en annan slot på mb, starta och det ”bör” fungera.

Har själv råkat ut för detta och dessa saker hjälpte mig. Garanterar inte att det fungerar men lycka till

Testat nu och det funkar inte ändå

Permalänk
Skrivet av thomson:

Har du kontrollerat så att alla kablar på moderkortet sitter som de ska?

Ja :3

Permalänk
Medlem

Dubbelkollat så du kopplat in skärmen i grafikkortet och inte i uttaget på moderkortet? Det har ju hänt

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Skrivet av macmann1:

Dubbelkollat så du kopplat in skärmen i grafikkortet och inte i uttaget på moderkortet? Det har ju hänt

Hihi ja det har jag!

Permalänk
Medlem

Jag tycker det börjar låta som du provat det mesta och att det börjar peka mot att moderkortet har packat ihop. Ditt moderkort ärt väl relativt nytt fortfarande och under garanti, även om det är jobbigaste komponenten att felsöka / byta så ser jag inte så många andra alternativ?

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Skrivet av nihilist71:

Jag tycker det börjar låta som du provat det mesta och att det börjar peka mot att moderkortet har packat ihop. Ditt moderkort ärt väl relativt nytt fortfarande och under garanti, även om det är jobbigaste komponenten att felsöka / byta så ser jag inte så många andra alternativ?

Ja, så får lämna in den på Service på måndag. Så jag kan få felsökt det hos dem.

Permalänk
Medlem

Hmmm. Du skriver att MB lyser gult, vad säger handboken om det (om du inte redan skrivit det så har jag missat det)?

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Skrivet av Izenoz:

Hmmm. Du skriver att MB lyser gult, vad säger handboken om det (om du inte redan skrivit det så har jag missat det)?

Handboken säger minnerna. Men provat att plocka ut och testat etc... Men gissar mer på processorn eller moderkortet. Jag får se vad han säger på Service. Är det moderkortet eller minnerna så har jag garanti, är det processorn så måste jag köpa ny. Vill inte chansa på vilken komponent det är och spendera onödiga pengar isf xD

Permalänk
Medlem

Jag är fortfarande fundersam när det gäller pinsen på processorn. Lödningarna kan ha blivit dåliga och tappat kontakt även om de rent fysiskt sitter kvar. Några såna i minneskontakterna, så...

Testa datorn med bara EN minnesmodul, och testa att sätta den i varje minnesplats i tur och ordning och försök starta. Får du samma fel oavsett var modulen sitter?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Jag är fortfarande fundersam när det gäller pinsen på processorn. Lödningarna kan ha blivit dåliga och tappat kontakt även om de rent fysiskt sitter kvar. Några såna i minneskontakterna, så...

Ja, det kan va så att nån pin är kortare eller som du säger tappat kontakten. Även om man inte kan se det med blotta ögat. Men ja, vill inte chansa och köpa ännu en processor innan jag vet så får hellre betala lite service så dem kan testa annan cpu och sånt där.

Permalänk

Uppskattar verkligen allas hjälp! Men ser ingen annan utväg än att lämna in den på service för en felsökning :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pearlareign:

Ja, det kan va så att nån pin är kortare eller som du säger tappat kontakten. Även om man inte kan se det med blotta ögat. Men ja, vill inte chansa och köpa ännu en processor innan jag vet så får hellre betala lite service så dem kan testa annan cpu och sånt där.

Jo, men testa gärna det jag föreslog, så kommer du kanske nära svaret direkt. Startar datorn med enbart en minnesmodul i en eller flera av platserna, så är det sannolikt inte moderkortet, inte minnet, utan troligtvis processorn.

Det tar max 10-12 minuter att testa det.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Jo, men testa gärna det jag föreslog, så kommer du kanske nära svaret direkt. Startar datorn med enbart en minnesmodul i en eller flera av platserna, så är det sannolikt inte moderkortet, inte minnet, utan troligtvis processorn.

Det tar max 10-12 minuter att testa det.

Ah oki! Har redan testat som du sa och det funkar inte :3 Så det är troligtvis processorn.

Permalänk
Medlem

@Pearlareign

Hoppas på det bästa, uppdatera oss när servicen är klar

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Skrivet av Izenoz:

@Pearlareign

Hoppas på det bästa, uppdatera oss när servicen är klar

Yes! Tack så mycket! <3

Permalänk

Hej alla!

Efter att ha haft datorn på Service så kom dem fram till att det är moderkortet. Så nu är det bara att fixa med Webhallen så jag kan få det utbytt Tack för all hjälp!