Permalänk
Medlem

Uppgradera cpu och moderkort

Tja. Byggde min burk förra året och är nöjd med den förutom att jag har problem med ljudet. Det "hackar/droppar" när jag spelar trots att jag har uppdaterat alla drivrutiner och gjort vad jag kan för att minska throttling. Så funderar därför på att byta ut moderkortet som flera ändå verkar haft problem med och kan lika gärna byta cpu'n samtidigt. Mitt grafikkort behåller jag då det inte är lönt att byta just nu. RAM, kylare, nätagg etc kan jag byta ut om det behövs. Några tips på vad jag ska skaffa?

Har inga problem att lägga någon tusenlapp extra för att få nåt som kan hålla säg väl för ett par år framöver.

Mitt nuvarande bygge:

stavfel
Permalänk
Medlem

Tycker du ska skaffa en 5600X och msi B550 tomahawk moderkort. Båda finns i lager på Inet just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axel95:

Tycker du ska skaffa en 5600X och msi B550 tomahawk moderkort. Båda finns i lager på Inet just nu.

Hur är det med den processorn och ljudet då? Verkar ju som att AMD verkar ha problem med realtek. Bör jag skaffa ett dedikerat ljudkort också kanske?

Permalänk
Medlem

Det funkar fint för mig med ljudet. Men vill du vara säker eller bara ha bättre ljud är såklart ett ljudkort ett bra val att installera. Jag kommer själv köpa ett nytt ljudkort till min dator för vill ha mer tryck i lurarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Membi:

Tja. Byggde min burk förra året och är nöjd med den förutom att jag har problem med ljudet. Det "hackar/droppar" när jag spelar trots att jag har uppdaterat alla drivrutiner och gjort vad jag kan för att minska throttling.

Har du uppdaterar grafikdrivrutiner och ljud drivuriner :)?
Har du Trådlösa hörlurar?
Throttling: har du höga temperaturer på cpu/ GPU?

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem

Trådade lurar, inte säker senaste ljud drivrutin men senare grafik drivrutin och inga löjligt höga temps

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axel95:

Trådade lurar, inte säker senaste ljud drivrutin men senare grafik drivrutin och inga löjligt höga temps

Kopplar du lurarna till frontpanelen, eller bak på moderkortet? Pröva sätta den i Moderkortet ifall.

https://www.msi.com/Motherboard/support/b450-tomahawk-max#dow...

ljuddrivisar

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem

Glöm inte bort chipsetdrivrutinerna.

Var är lurarna kopplade? Moderkortet, frontpanelen, skärmen eller är det USB-lurar?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tawen:

Har du uppdaterar grafikdrivrutiner och ljud drivuriner :)?
Har du Trådlösa hörlurar?
Throttling: har du höga temperaturer på cpu/ GPU?

Jag har uppdaterat vartenda drivrutin som existerar i datorn. Efter många försök att hitta rätt i djungeln gav jag till slut upp och pungade ut för Driver Booster som löste den biten för mig. Flera äldre spel som inte fungerat innan fick jag nu igång utan problem. Men ljudet är detsamma.

Kan nämnas att redan från första start har jag haft problem med just ljudet, tex spelades ljudet inte upp i youtube-klipp eller streams på Steam, men fungerade på netflix/spotify. Till slut fick jag ordning på allt utom just att det hackar/försvinner sekundvis i spel. Och då var 5-10 sekund.

Jag har trådlösa hörlurar men inget jag använder då jag bor själv.

Throttling var kanske fel ordval. Jag har inga problem med temperaturer. Vid hög belastning ligger cpu/gpu på runt 70c.

Det var när jag kollade ljudet med latencymon som programmet föreslog att jag skulle stänga av cpu throttling i windows och BIOS. Vilket jag har gjort men det hjälper inte.

Permalänk
Medlem

Om Det är USB-lurar kan de va något skit där att den inte kan leverera strömmen riktigt i portarna.
Om du har någon 3.5mm vanlig hörlur, pröva om det fungerar bättre.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tawen:

Kopplar du lurarna till frontpanelen, eller bak på moderkortet? Pröva sätta den i Moderkortet ifall.

https://www.msi.com/Motherboard/support/b450-tomahawk-max#dow...

ljuddrivisar

kopplar i bakänden på moderkortet. Detta moderkort använder https://www.inet.se/produkt/1903296/msi-b550-gaming-carbon-wi...

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte byta bort Ryzen 5 3600 just nu. Om du ska byta så skulle jag vänta på DDR5 (så typ ett år eller två), men min rekommendation vore nog i så fall att köpa ett nytt B450 eller B550 och sen skicka in moderkortet på garanti, ifall det då faktiskt är där som felet ligger.

Men ärligt talat så låter det lite långsökt. Om jag förstod dig rätt så använder du inte hörlurar, utan högtalare. Är de då kopplade med USB eller 3.5mm? För om det är USB så sköts inte ljudet via chipset på moderkortet. Om det är 3.5mm så skulle jag först kolla med lite olika portar för att se var exakt problemet är, alternativt testa med en usb-a till 3.5mm adapter.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Jag skulle inte byta bort Ryzen 5 3600 just nu. Om du ska byta så skulle jag vänta på DDR5 (så typ ett år eller två), men min rekommendation vore nog i så fall att köpa ett nytt B450 eller B550 och sen skicka in moderkortet på garanti, ifall det då faktiskt är där som felet ligger.

Men ärligt talat så låter det lite långsökt. Om jag förstod dig rätt så använder du inte hörlurar, utan högtalare. Är de då kopplade med USB eller 3.5mm? För om det är USB så sköts inte ljudet via chipset på moderkortet. Om det är 3.5mm så skulle jag först kolla med lite olika portar för att se var exakt problemet är, alternativt testa med en usb-a till 3.5mm adapter.

Ljudet kommer ur högtalarna från min skärm som är en lg b9 oled tv, kopplat via hdmi 2.1 till datorn då tv.n inte har en displayport.

Tv:n har inga problem med ljudet annars och hade det varit tv.n så hade inte latencymon hittat nåt fel. Är det hdmi'n som inte klarar överföringen tillräckligt snabbt? Känns som att bilden borde laggat då med och det gör den inte.

Kom iofs på att ljudet troligen hanteras av grafikkortet iom hdmi-porten. Gissar jag, som ni märker är jag fortfarande nybörjare när det gäller datorer.

Verkar iaf som att problemet är buffer underruns som sker när jag spelar. Men jag har rensat datorn, uppdaterat drivrutiner, har inga andra krävande processer igång när jag spelar och en processor samt ett grafikkort som utan problem ska kunna klara av spel som är två eller fler år äldre.

Permalänk
Medlem

Uppdatering. Efter lite mer trixande har jag lyckats minimera ljudproblemet en del så blir kanske att jag väntar med uppgradering ändå. Får tacka alla för tipsen iaf