Permalänk
Medlem

8pin plus 6 pin

Tjena!
Nybörjare på detta. Precis införskaffat mig ett Gigabyte 3070 där det ska va en 6 pin och en 8 pin pcie power. Kan jag använda samma kabel som splittrar sig från psu? Har för mig att jag läst något om att man ska ha 2 separata från psu. Tidigare gpu hade bara en 8 pin där jag hade en snygg cabel mod kabel. Men verkar va väldigt svårt att hitta en till den andra 6pin porten i vit. Någon som har tips för att få det snyggt?

Mvh Arvid

Permalänk
Medlem

PCI Express (x16) platsen ger 75W max, en 8-pin max 150W och en 6-pin max 75W, så max 300W totalt. som exempel så maxar ett ASUS 3070 TUF runt 235W. men känns det osäkert så är det aldrig fel att köra "better safe than sorry" metoden och köra två kablar

Visa signatur

¤ Myllox ¤

# NZXT H510 # Corsair RMx 850 # Windows 11 Pro 64bit # i5-13500X # ASUS TUF GAMING B760-PLUS WIFI D4 # 16GB Trident Z Neo @ 3600 # 970 EVO NVMe 500GB # Noctua NH-U12A Chromax Black # Gigabyte RTX3070 Eagle# Acer Predator XB237U 1440p@170hzT # Kuriosabild: RX580 8GB Dual OC [noctua mod]

Permalänk
Medlem

Om du har en kabel som från nätaggregatet "naturligt" splittar sig till 8+6 (dvs du använder ingen extern splitter) så är det absolut okej att använda dessa från samma kabel till ditt grafikkort.

Visa signatur

Tidigare nickad: "Samwell"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av drlinden:

Tjena!
Nybörjare på detta. Precis införskaffat mig ett Gigabyte 3070 där det ska va en 6 pin och en 8 pin pcie power. Kan jag använda samma kabel som splittrar sig från psu? Har för mig att jag läst något om att man ska ha 2 separata från psu. Tidigare gpu hade bara en 8 pin där jag hade en snygg cabel mod kabel. Men verkar va väldigt svårt att hitta en till den andra 6pin porten i vit. Någon som har tips för att få det snyggt?

Mvh Arvid

Har ett likadant. På mitt Seasonic nätagg så säger den att om grafikkortet drar mer än 275W så skall man inte använda samma kabel. Jag körde med två kablar.

Permalänk
Medlem

tack för svaren! då kan jag plocka bort den ena kabeln

Permalänk

Informationen ang 8pin vs 6pin är lite missledande! Tekniskt sett kan en 6pin leverera 150w det ända som skiljer dom år är att en 8pin har två nollor mer, eller om vi ska va noga. En nolla och en nolla/signal

Visa signatur

Dag blir natt o natt blir dag, vilket j...a underbart liv man lever när man sitter framför datorn.