Amplifi HD slow wired speed! (läs för mer info - obs på engelska)

Permalänk
Medlem

Amplifi HD slow wired speed! (läs för mer info - obs på engelska)

Hello! This is kind of weird and I cant find anyone else with this problem. I´ve got 600mbit of downspeed. But I only get out around 400 with the Amplifi HD - all wired. BUT if I do some changing to the settings of the router and I mean any settings and saves it. Then I get the full speed of 600mbit for a couple of minutes. Then it goes back to around 400mbit again.. This is so freaking annoying! I´ve tried everything!

So please - any ideas? I´ve tried all I can think about.

Best regards,

/Daniel

Visa signatur

Rig: Ryzen 7 5800X - Crucial Ballistix Black 3200 Mhz 32 GB - MSI RTX 4060 TI OC 8 GB - Fractal Design Define C
Laptop: Macbook Pro M1 Max - 32GB - 14"
Media/Server: Raspberry PI 4 - 2 GB - Plex Media Server - KODI - PiHole - qBittorrent - HomeAssistant
Media/Server: NUC - i7-7567U - 32GB - Plex Media Server - Uptime Kuma - mineCraft - qBittorrent - 10 TB Storage
NAS: Zyxel 325v2 - 5 TB

Permalänk
Medlem

Är detta för flera datorer eller är det samma dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Är detta för flera datorer eller är det samma dator?

Har provat med flera datorer på nätverket och samma resultat på alla. Sen visst har jag andra saker anslutna till samma nätverk. Men det har aldrig haft någon större påverkan på testet förut - dvs jag har koll på vad som drar upload / download.

Det är dock så uppenbart att någonting är lurt när jag verkligen kan gå in i settings och bara spara - behöver inte ens ändra någonting - så får jag ut full downspeed. Så känns överlag som något firmware bugg.

Har även skrivit på deras forum - många som kollar men absolut inget svar.

EDIT - har provat med Hardware NAT på och av - samma resultat, skillnaden som är då är att om jag har NAT på så drar routern inte lika mycket cpu-kraft som den gör utan.
/Daniel

Visa signatur

Rig: Ryzen 7 5800X - Crucial Ballistix Black 3200 Mhz 32 GB - MSI RTX 4060 TI OC 8 GB - Fractal Design Define C
Laptop: Macbook Pro M1 Max - 32GB - 14"
Media/Server: Raspberry PI 4 - 2 GB - Plex Media Server - KODI - PiHole - qBittorrent - HomeAssistant
Media/Server: NUC - i7-7567U - 32GB - Plex Media Server - Uptime Kuma - mineCraft - qBittorrent - 10 TB Storage
NAS: Zyxel 325v2 - 5 TB