Specifikationer för AMD Radeon RX 6600 XT och RX 6600 skymtas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag har redan förbeställt hela lagret tack vare ett skript. Blev inte billigt. Tolvtusen styck kostade de.

Vad ska du med 3 kort till?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Rent logiskt borde det komma ett 6700 icke XT men det verkar inte finnas några sådana rykten, hade troligen vart mitt val av kort då jag gillade 5700 icke XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Finns inte en chans att gamers kommer få tag på dessa. AMD fegar ju ur och törs inte låsa Hashrate.

Ja, de tar vad de får. 3080 ger 1.5ggr så mycket i förtjänst som ett 6900XT enligt https://www.nicehash.com/profitability-calculator/, så AMDs kort är nog inte superheta i det avseendet, men de tar nog vad de än får tag på imo.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk

ETA: "That we don't know, but we Will release a newer version before this arrives".

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Gud va bitter folk är.

Tänk dig själv en barn familj där barnen vill spela spel . Dom måste ha tag på ett grafikkort det som finns är ett 1030 2 GB för runt 1000 kr eller det billigaste AMD korten tex 6700 xt kostar alltså 14 k https://www.computersalg.se/i/7214590/xfx-speedster-merc319-r...

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Tänk dig själv en barn familj där barnen vill spela spel . Dom måste ha tag på ett grafikkort det som finns är ett 1030 2 GB för runt 1000 kr eller det billigaste AMD korten tex 6700 xt kostar alltså 14 k https://www.computersalg.se/i/7214590/xfx-speedster-merc319-r...

konsumption är inte ett menskligt grundbehov. har familjen inte råd med det så få dem nöja sig med det dem har.
också vilken löjligt jämförselse 1030 vs 6700 xt 🙄

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Tänk dig själv en barn familj där barnen vill spela spel . Dom måste ha tag på ett grafikkort det som finns är ett 1030 2 GB för runt 1000 kr eller det billigaste AMD korten tex 6700 xt kostar alltså 14 k https://www.computersalg.se/i/7214590/xfx-speedster-merc319-r...

Verkar som en vettig prissättning. En 6700XT ger i runda slängar ca 14ggr bättre spelupplevelse. Härligt ju!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Man kan tänka så att breda bussar är dyra att populera. Därför vill man ha smalare bussar, färre kretsar men samma bandbredd. När AMD hade HBM på Fury så var det en komplicerad och dyr lösning.

VEGA hade HBM2, men prestandan för spel uteblev och därför utrustades BigNavi med GDDR6 med en 256bitar buss och minnesbandbredd upp till 512GB/s och därför är den dålig på ETH. 3090 har ju en bit över 900GB/s .

På vilket sätt är det dyrare?

Visst är kretskort med flera lager dyrare än enklare modeller men Hawaii var inte särskilt dyr.

Det måste finnas bättre förklaringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Tänk dig själv en barn familj där barnen vill spela spel . Dom måste ha tag på ett grafikkort det som finns är ett 1030 2 GB för runt 1000 kr eller det billigaste AMD korten tex 6700 xt kostar alltså 14 k https://www.computersalg.se/i/7214590/xfx-speedster-merc319-r...

Köp en Xbox series S och spela på då, de finns att köpa. Alternativt spela med den gamla datorn om en sådan existerar. Man måste inte alltid ha det snabbaste och kunna spela på bästa grafiken.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Köp en Xbox series S och spela på då, de finns att köpa. Alternativt spela med den gamla datorn om en sådan existerar. Man måste inte alltid ha det snabbaste och kunna spela på bästa grafiken.

Du tror inte pc spelande kommer att gå ner med dessa priser ? . Varför skulle någon tillverka spel för en liten klick människor som har Mining som en orsak att betala dessa pengar ? Inte lätt och köpa begagnat heller faktiskt korten blir äldre och har en viss livslängd . Fortsätter detta kommer det bli mindre spel till pc tråkigt nog skulle det bli bestående är det inte säkert att marknaden klarar av det .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

konsumption är inte ett menskligt grundbehov. har familjen inte råd med det så få dem nöja sig med det dem har.
också vilken löjligt jämförselse 1030 vs 6700 xt 🙄

Nej jag pratade om vad som fanns i lager . Skall spel bolagen göra pc spel till en liten klick med människor ?Hur skall man kunna få lönsamhet i det hade du tänkt ?

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Du tror inte pc spelande kommer att gå ner med dessa priser ? . Varför skulle någon tillverka spel för en liten klick människor som har Mining som en orsak att betala dessa pengar ? Inte lätt och köpa begagnat heller faktiskt korten blir äldre och har en viss livslängd . Fortsätter detta kommer det bli mindre spel till pc tråkigt nog skulle det bli bestående är det inte säkert att marknaden klarar av det .

Skrivet av ottoblom:

Nej jag pratade om vad som fanns i lager . Skall spel bolagen göra pc spel till en liten klick med människor ?Hur skall man kunna få lönsamhet i det hade du tänkt ?

🤣 tack för dagens skratt. pc gaming kommer inte dör bara för du kan inte köpa det senaste grafikkortet. snacka om first world problems.
vanligvis avsky jag steam hardware servey, men om du titta på den såkommee du upptäcka att folk sitter långt ifrån att alltid har det senaste som finns.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

🤣 tack för dagens skratt. pc gaming kommer inte dör bara för du kan inte köpa det senaste grafikkortet. snacka om first world problems.
vanligvis avsky jag steam hardware servey, men om du titta på den såkommee du upptäcka att folk sitter långt ifrån att alltid har det senaste som finns.

Tack för skrattet själv . Det handlar inte om att kunna köpa värsta kortet . Det finns INGA kort .Att köpa överhuvud taget .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Håller inte riktig med. det som finns mycket här verka vara konsumenter som vill spendera sina pengar på det senaste som finns.
Man kan var enthusiast utan att behöver göra det.
Sen verka folk också vara besatta av att varorna bara ska finnas fast dem kommer ändå inte köpa varan.
Vill man verkligen har så skulle man har lagt sin order dag 1 och sen vänta på att få sitt kort.
Så har jag fått mina 2 kort i alla fall.

De som förr köpt grafikkort för runt 2000 - 3000kr kanske inte kan och/eller vill köpa grafikkort för över 10kkr

Skrivet av Bernd_P1:

konsumption är inte ett menskligt grundbehov. har familjen inte råd med det så få dem nöja sig med det dem har.

Så är det.
Men samtidigt så är det svårare att vara datorentusiast om allt man har är en kulram.

Skrivet av Bernd_P1:

också vilken löjligt jämförselse 1030 vs 6700 xt 🙄

Det kan verka så...
Det kan tyckas att det borde vara så...

Men ser man till verkligheten...

Så vill man ha ett GT 710 eller GT 1030 så kan man få tag på ett utan att det kostar så stor summa pengar.

Vill man ha något bättre så tenderar priserna att skena iväg rejält så som marknaden sett ut senare delen av 2020 och hittills 2021.

Skrivet av Bernd_P1:

Gud va bitter folk är.

Är det så konstigt givet nuvarande situation?

Bara för att man vill ha något bättre än ett GT 1030 så kanske man inte vill köpa ett RTX 3090 för 25-30kkr eller mer för att det är det enda som finns i lager.

Men visst man får väl kanalisera datorintresse åt andra håll.
Istället för att spela spel så får man hitta på andra projekt.
Skaffa en Raspberry Pi för automatisk bevattning av blommor eller dyl.
Finns många användningsområden man kan använda någon form av programmerbart system till förutom spel.
Som inte kräver så mycket datorkraft.
Men det kräver lite mer av "projektledaren", än att bara dra igång ett spel och spela någon timme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Du tror inte pc spelande kommer att gå ner med dessa priser ? . Varför skulle någon tillverka spel för en liten klick människor som har Mining som en orsak att betala dessa pengar ? Inte lätt och köpa begagnat heller faktiskt korten blir äldre och har en viss livslängd . Fortsätter detta kommer det bli mindre spel till pc tråkigt nog skulle det bli bestående är det inte säkert att marknaden klarar av det .

Kanske men jag spelade med gamla grejer/budget segmentet fram till jag fick jobb. Det går fortfarande spela med typ GTX 680/HD 7970, men man får självklart kompromissa och inte vara en sådan som kräver 60FPS utan dippar och allt på ultra.
Att PC spel skulle försvinna bara för att det varit svårt att få tag på grafikkort något år eller två tror jag inte är något du bör vara orolig över.
Och man kan som sagt skaffa sig en konsol tills man hittar pc komponenter man kan tänka sig köpa.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GuessWho:

De som förr köpt grafikkort för runt 2000 - 3000kr kanske inte kan och/eller vill köpa grafikkort för över 10kkr

Så är det.
Men samtidigt så är det svårare att vara datorentusiast om allt man har är en kulram.

Det kan verka så...
Det kan tyckas att det borde vara så...

Men ser man till verkligheten...

Så vill man ha ett GT 710 eller GT 1030 så kan man få tag på ett utan att det kostar så stor summa pengar.

Vill man ha något bättre så tenderar priserna att skena iväg rejält så som marknaden sett ut senare delen av 2020 och hittills 2021.

Är det så konstigt givet nuvarande situation?

Bara för att man vill ha något bättre än ett GT 1030 så kanske man inte vill köpa ett RTX 3090 för 25-30kkr eller mer för att det är det enda som finns i lager.

Men visst man får väl kanalisera datorintresse åt andra håll.
Istället för att spela spel så får man hitta på andra projekt.
Skaffa en Raspberry Pi för automatisk bevattning av blommor eller dyl.
Finns många användningsområden man kan använda någon form av programmerbart system till förutom spel.
Som inte kräver så mycket datorkraft.
Men det kräver lite mer av "projektledaren", än att bara dra igång ett spel och spela någon timme.

Skulle spelen endast göras för 3090 så lär det företaget gå i konkurs. Klart som tusan att det är trist med all komponentbrist. Speciellt grafikkort. Ur det avseendet så är det bättre att köpa en Xbox Series X och sen köpa spelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Kanske men jag spelade med gamla grejer/budget segmentet fram till jag fick jobb. Det går fortfarande spela med typ GTX 680/HD 7970, men man får självklart kompromissa och inte vara en sådan som kräver 60FPS utan dippar och allt på ultra.
Att PC spel skulle försvinna bara för att det varit svårt att få tag på grafikkort något år eller två tror jag inte är något du bör vara orolig över.
Och man kan som sagt skaffa sig en konsol tills man hittar pc komponenter man kan tänka sig köpa.

Men säg som mig jag beställde och betalade för ett 3070 kort i december . Dom sa utan omsvep att bättre du får dina pengar tillbaka . Kan lägga 5000-9000 ca . Vad finns i lager förutom 1030 för dessa pengar ? Alltså att priserna gått upp så mycket på ett medelkort som tex 3060 ti gör att NVIDIA inte behöver göra mindre och sämre kort det skulle inte ens vara lönsamt . Jag förstår att man kan spela på ett äldre kort . Jag har ett 780 gtx i burk nr 2 . Men gemene man köper inte begagnat . Han köper ny dator som han lägger i ett grafikkort . Finns inga att köpa ärligt talat hur svårt kan det vara ? Att vissa i tråden låssas som att dom är bättre vetande är helt sjukt ( Inte din kommentar den var konstruktiv ) Men man måste erkänna att mining har trissat upp priserna något extremt detta kommer aldrig funka i längden .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ottoblom:

Men säg som mig jag beställde och betalade för ett 3070 kort i december . Dom sa utan omsvep att bättre du får dina pengar tillbaka . Kan lägga 5000-9000 ca . Vad finns i lager förutom 1030 för dessa pengar ? Alltså att priserna gått upp så mycket på ett medelkort som tex 3060 ti gör att NVIDIA inte behöver göra mindre och sämre kort det skulle inte ens vara lönsamt . Jag förstår att man kan spela på ett äldre kort . Jag har ett 780 gtx i burk nr 2 . Men gemene man köper inte begagnat . Han köper ny dator som han lägger i ett grafikkort . Finns inga att köpa ärligt talat hur svårt kan det vara ? Att vissa i tråden låssas som att dom är bättre vetande är helt sjukt ( Inte din kommentar den var konstruktiv ) Men man måste erkänna att mining har trissat upp priserna något extremt detta kommer aldrig funka i längden .

Mining har verkligen trissat upp priserna och kretsbristen är påtaglig. Under de 25 åren har jag aldrig varit med om något liknande. Vill man ha en speldator idag så får man köpa en hel burk.

Sen finns det vissa som tror att lösningen är dedikerade miningkort. Problematiken är att produktionen inte hinner med. Det här är baksidan av att vara ”fabless”. Vi är så vana att kunna köpa nytt. För min del så har det varit en nytändning kring hårdvara. Plötsligt räcker det inte med att ha stålar. Utan nu måste man ha lite tur också. Det blir som en rush när man lyckas få tag på ett grafikkort.

Det enda jag ångrar var att jag inte beställde ett 3080 när jag hade chansen i höstas. Nu blir det jakt på 3080ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Att PC spel skulle försvinna bara för att det varit svårt att få tag på grafikkort något år eller två tror jag inte är något du bör vara orolig över.
Och man kan som sagt skaffa sig en konsol tills man hittar pc komponenter man kan tänka sig köpa.

Jag tror inte heller att det kommer gå så långt att PC spel försvinner.
Men det kan ändå bli att enstaka projekt påverkas.
Vissa spel kanske läggs ner. Skjuts på framtiden. Får färre utvecklare etc.
Att det ändå kan ha en negativ inverkan på PC-spelmarknaden, även om den inte försvinner helt.

Skrivet av anon333222:

Skulle spelen endast göras för 3090 så lär det företaget gå i konkurs. Klart som tusan att det är trist med all komponentbrist. Speciellt grafikkort. Ur det avseendet så är det bättre att köpa en Xbox Series X och sen köpa spelen.

Vad gör Xbox Series X ett bättre köp än Playstation 5 (med optiskt läsare) ?
Är det bättre tillgång på Xboxen ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag tror inte heller att det kommer gå så långt att PC spel försvinner.
Men det kan ändå bli att enstaka projekt påverkas.
Vissa spel kanske läggs ner. Skjuts på framtiden. Får färre utvecklare etc.
Att det ändå kan ha en negativ inverkan på PC-spelmarknaden, även om den inte försvinner helt.

Antalet folk med datorer som går att spela med sjunker nog inte så fort, men det är bara vad jag tror.

Citat:

Vad gör Xbox Series X ett bättre köp än Playstation 5 (med optiskt läsare) ?
Är det bättre tillgång på Xboxen ?

Series X är lite kraftfullare, lite billigare, har gamepass och en hel del av spelen man köper till den (digitalt) går sedan att ladda ner på en PC. Sen att man kan återanvända sina handkontroller om man redan har One kontroller är ju ett litet plus. Om den är lättare att köpa nu för tiden vet jag inte men när jag köpte min i december var det i alla fall enklare.

PS5 är ju egentligen bara något att ha ifall man vill åt de spel de låser till sin plattform eller eventuellt ifall nästa PSvr faktiskt blir användbar så kan ju det vara ett plus.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Herregud mer kort ?Är det inte bättre man fixar så folk som vill köpa dom som släpps redan ?

Vad menar du? Det finns redan en stor efterfrågan på de släppta modellerna, i alla fall om de säljs till riktpris (vilket inte görs, eftersom tillgången är för liten).
Den riktigt stora efterfrågan ligger ändå på kort som kostar ännu mindre, under 3000kr.
Menar du att priserna på de redan släppta modellerna bör ner till den nivån för att skapa efterfrågan?

Skrivet av Sando:

Så 6600XT lär prestera ungefär som 5700 XT då. Synd bara att det lär kosta 50% mer också...

Jo, detta är (prestandamässigt) den modell jag väntat på. Tyvärr lär, som du skriver, priset bli på tok för högt på grund av bristande tillverkningskapacitet.
Med en rimlig utveckling av pris/prestanda över tid så borde priset ligga nära 3000kr. Tyvärr har de senaste fem åren inte visat en sådan utveckling...