[HomeAssistant] - Gå från RPi3 till NUC

Permalänk
Medlem

[HomeAssistant] - Gå från RPi3 till NUC

Har bestämt mig för att skrota RPi3'n som jag har kört HA på de senaste åren och satsa på en NUC eller motsvarande PC för att driva det på istället. Främsta anledningen är för att jag inte tycker RPi'n är tillräckligt stabil, för slippa oron om att minneskortet säger upp sig men också för att göra allt lite rappare.

Först tar jag gärna tips på lämpliga maskiner för att driva HA? Tänker mig något strömsnålt litet format.

Sen söker jag råd om vilken installation som är lämpligast? Ursprungliga tanken var att endast köra HA på den genom en ren HA OS-installation via Linux. Dock funderar jag lite på om det inte varit smutt att köra Windows VM, blir lite jobbigare installation förstår jag men jag har då möjlighet att köra andra saker på datorn parallellt med HA?

Tar gärna emot era erfarenheter inom detta!

Permalänk
Medlem

Varför inte köra en Linux VM med windows som primär?
Känns rent spontant som den mest resurs snåla lösningen?

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nagelfar:

Varför inte köra en Linux VM med windows som primär?
Känns rent spontant som den mest resurs snåla lösningen?

Går jag på VM-vägen kanske det är ett alternativ. Dock känner jag mig mer bekväm med Windows VM vilket nog överväger nackdelen med sämre resursanvändning, har ingen erfarenhet av att administrera VM i Linux.

Permalänk
Medlem

Ja oavsett väg så kommer nog en nuc klara av det galant, beroende på vad mer du hade tänkt köra då så klart.
Har ju inte någon erfarenhet av HA men känns ju inte direkt överdrivet tungdrivet så kommer ju inte kräva mycket resurser oavsett, sen kan man ju konfa en NUC hur man vill hårdvarumässigt.

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem

Skulle stoppat ESXi i botten och sedan kan du köra vilka VM du vill på maskinen. Windows och Linux för Hassio.

/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnJoker:

Har bestämt mig för att skrota RPi3'n som jag har kört HA på de senaste åren och satsa på en NUC eller motsvarande PC för att driva det på istället. Främsta anledningen är för att jag inte tycker RPi'n är tillräckligt stabil, för slippa oron om att minneskortet säger upp sig men också för att göra allt lite rappare.

Först tar jag gärna tips på lämpliga maskiner för att driva HA? Tänker mig något strömsnålt litet format.

Sen söker jag råd om vilken installation som är lämpligast? Ursprungliga tanken var att endast köra HA på den genom en ren HA OS-installation via Linux. Dock funderar jag lite på om det inte varit smutt att köra Windows VM, blir lite jobbigare installation förstår jag men jag har då möjlighet att köra andra saker på datorn parallellt med HA?

Tar gärna emot era erfarenheter inom detta!

kör du med ett A2 kort så brukar det vara väldigt stabilt på rpi
men nuc är klart snabbare på alla sätt så absolut, personligen slutade jag med vm då jag tyckte det var mer strul än det var värt så jag kör en ren HA image på min nuc och gjort så senaste åren.

Har du saker du vill göra som inte finns som tillägg i HA då kan jag absolut köpa att du vill köra ett vm, Har du inte det så skulle jag nog kört på en ren image. (jag har dock minimalt med tålamod för minsta strul)

Det som var viktigast för mig sist när jag bytte nuc var att få en 2.5" disk, tidigare nuc körde jag med i5 och m.2disk,
den var stabil i ett par månader, sedan började krascherna, byte disk, stabil ett par månader osv, min teori är att m.2 diskarna inte gillar dom små skrivningar ha gör eller att värme gör att disken trottlar och ha kraschar, sedan övergång till 2.5" har det varit 0 problem då har den ändå rullat 24/7 sedan 2018, rent prestanda mässigt har den inga problem att hantera många kameror + ett par hundra enheter även att den har en förhållandevis svag cpu.

min gamla nuc är fortfarande i drift 24/7 men kör numera bara windows och då tycks den inte ha några problem, där av theorin att problemet var ha relaterat.

för ha kör jag denna: https://www.komplett.se/product/1008775/datorutrustning/dator... den är ju dock gammal nu.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.