Intel-forskare visar upp fotorealistiskt Grand Theft Auto V

Permalänk
Cylon

Intel-forskare visar upp fotorealistiskt Grand Theft Auto V

Med hjälp av maskininlärning får spelet ett nytt fotorealistiskt utseende baserat på bilder från tyska städer.

Läs hela artikeln här

Permalänk
Medlem

Detta är så sjukt coolt alltså.

Permalänk
Medlem

Vill se detta i senaste DOOM och worms armageddon.

Permalänk
Medlem

Originalbilden: Soligt, varma färger, asfalt i dåligt skick

Kombinerat med tyska städer: Grått, trist, men vägen ser nyasfalterad ut

Permalänk
Medlem

De lyckas rätt bra med att få spelet att se ut som videobilderna, men tyvärr ser videobilderna inte ut som verkligheten.

Permalänk
Medlem

720p..

Permalänk
Medlem

Ser framemot Two Minute Papers genomgång av studien!

Permalänk
Skribent

Ett väldigt spännande resultat. Känns som något som skulle kunna vara väldigt användbart i filmbranschen.

Skrivet av AplAy:

Verkligen! Lätt en av de bästa kanalerna Upptäckte den så sent som för ett par månader sedan, så jag har en del att titta ikapp!

Permalänk
Medlem

Tycker orginal spelet så trevligare ut. Deras verklighet var så grå och trist, den jag försöker fly när jag spelar.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Aka_The_Barf:

Tycker orginal spelet så trevligare ut. Deras verklighet var så grå och trist, den jag försöker fly när jag spelar.

Detta tror jag är något som kan lyftas med hjälp av färgkorrigering i form av PostProcessing-filter, förmodligen.

En stor del av 'grafik' i spel är just hur man designar ett grafiskt språk i allt från texturer, modeller till färg. Denna form av förbättring löser åtminstone texturer och modeller (till varierande grad), men animationer och färgkorrigering lär förmodligen fortfarande göras på ett annat plan.

Sedan ser detta extremt taxerande ut för hårdvaran, då videon till synes verkar vara inspelad i 720p och närmare 15 – 20 FPS, ser därmed inte detta appliceras i realtid i dagsläget för någon direkt gaming, åtminstone inte i nyare titlar.

Permalänk
Medlem

Skulle vilja se detta på minecraft!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Själv vill jag att spelet ska se ut som verkligheten, för att därefter göra saker jag inte kan/får i verkligheten. Typ allt man gör i GTA.

Permalänk
Medlem
Citat:

Our method integrates learning-based approaches withconventional real-time rendering pipelines. We expect ourmethod to continue to benefit future graphics pipelines andto be compatible with real-time ray tracing. Inference withour approach in its current unoptimized implementationtakes half a second on a Geforce RTX 3090 GPU. Since G-buffers that are used as input are produced natively on theGPU, our method could be integrated more deeply into gameengines, increasing efficiency and possibly further advancingthe level of realism.

Så 2< FPS i nuläget på en 3090. Notera att detta är 500ms utöver renderingstiden för spelet (som är någonstans runt ~5-33ms). Utöver det så verkar upplösningen inte vara den bästa, hittar inte direkt något om det i rapporten.

Det är roligt och häftigt, men ospelbart. Jag gillar att implementationen använder sig av speldata för att generera en segmenteringsmappning, och är antagligen anledningen till att det finns så förhållandevis få hallucinationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mir0:

*när man inte förstår vad man tittar på*

Permalänk

Tekniken är intressant på flera sätt hur de kan förbättra grafiken. Men den aktuella implementationen rent grafikmässigt för att spela tycker jag det ser skit ut. Alldeles för mörkt, grått och suddigt. Vilket såklart handlar om att det krävs ofantligt mycket mer datorgrafik att få till det bra.

Det jag och säkerligen många efterfrågar är grafik som ser ut som att man själv sitter i en bil att kör, inte få så realistisk bild som möjligt emot inspelad körning från en vhsvideokamera år 1985.

*edit*
Rubriken står ordet fotorealistisk. Och det jag efterfrågar är snarare "realistisk bild". Då just foton, kamera etc brukar färga bilder på olika sätt. En datorgenerad bild vill jag inte att den ska se ut som att jag tittar på ett foto av något, utan snarare att jag tittar på detta direkt.

Permalänk
Medlem

Bra hint om "whats to come".
Om X antal år när hårdvaran finns då man inte längre pratar om stora prestanda tapp av AI förbättringar och RT etc

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

*när man inte förstår vad man tittar på*

jo jag fattar att den tyska videon är 720p och därav så måste spelet också vara det men ändå jag kan liksom räkna alla pixlar.

Permalänk
Medlem

TMP

Skrivet av AplAy:

Skrivet av Wittwang:

Ett väldigt spännande resultat. Känns som något som skulle kunna vara väldigt användbart i filmbranschen.

Verkligen! Lätt en av de bästa kanalerna Upptäckte den så sent som för ett par månader sedan, så jag har en del att titta ikapp!

Han har gjort flera videos om liknande tekniker som jag varmt rekommenderar. From Video Games To Reality
AI images

Permalänk
Medlem

Bilduppdateringen var ju verkligen inte fotorealistisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Själv vill jag att spelet ska se ut som verkligheten, för att därefter göra saker jag inte kan/får i verkligheten. Typ allt man gör i GTA.

Skulle vara det då men en extra klick sol hade inte skadat. Fast i en "mörkt" spel hade detta nog blivit perfekt.

Permalänk
Medlem

GTA: Deep Fake

Permalänk
Medlem

Anatar att vi endast såg video från en vy över motorhuven dör att den data modellen är tränad på inte blir så glad om man kör bilen i eller om man springer runt i stan med tredjepersonskarmeran?

Permalänk
Medlem

Fin färgpalett. Men hade hoppats på mer än gammal vhs-kvalitet på bilden

Så därav får det 6/10 i betyg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Anatar att vi endast såg video från en vy över motorhuven dör att den data modellen är tränad på inte blir så glad om man kör bilen i eller om man springer runt i stan med tredjepersonskarmeran?

Eller kanske var det för att komma nära vägdetaljerna istället för ett utzoomat läge där sådant inte syns.

Permalänk
Hedersmedlem

Det var väl det här vi fick till battlefield 3?
Typ iaf. Fast lite mer blå tint då.

Både för att stätta en viss stämning och att det skulle se ut som viss typ av filmning

Folk var rätt sura på den dassiga tonen vill jag minnas. Flera trixade med färgprofiler för att få in mer färger. En del bannades. Yadda yadda. Det var väl en het potatis iaf.

Eller ja - maskininlärning och sådant fanns inte med som benämningar då. Men just att man förskjuter färgskalan en del för att uppnå en viss typ av känsla eller look.

Permalänk
Medlem

Bra att det blev en nyhet här. Alltid kul att ibland få information om mer än bara hårdvara.

I videon nämns tensor när han beskriver processer, är det belastningar för specifikt tensor kärnor?

Permalänk
Medlem

Kunde de inte tagit indata från ”The Golden state”. För tillfället är färgtemperaturen är helt fel. Häftigt demo, dock anser jag att GTA V ser bättre ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Detta tror jag är något som kan lyftas med hjälp av färgkorrigering i form av PostProcessing-filter, förmodligen.

En stor del av 'grafik' i spel är just hur man designar ett grafiskt språk i allt från texturer, modeller till färg. Denna form av förbättring löser åtminstone texturer och modeller (till varierande grad), men animationer och färgkorrigering lär förmodligen fortfarande göras på ett annat plan.

Sedan ser detta extremt taxerande ut för hårdvaran, då videon till synes verkar vara inspelad i 720p och närmare 15 – 20 FPS, ser därmed inte detta appliceras i realtid i dagsläget för någon direkt gaming, åtminstone inte i nyare titlar.

Skrivet av Noob I am:

Kunde de inte tagit indata från ”The Golden state”. För tillfället är färgtemperaturen är helt fel. Häftigt demo, dock anser jag att GTA V ser bättre ut.

I paperet så visar de även modeller med olika dataset som träningsdata och får olika "färgfilter". Där visar de även upp mer färgglada modeller som är tränade på städer även utanför Tyskland. ett post-filter känns som en omväg där modellen ändå kan fixa det. Läs papperet, finns på arxiv

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Dosshell:

I paperet så visar de även modeller med olika dataset som träningsdata och får olika "färgfilter". Där visar de även upp mer färgglada modeller som är tränade på städer även utanför Tyskland. ett post-filter känns som en omväg där modellen ändå kan fixa det. Läs papperet, finns på arxiv

Finns "papperet" i video-format?

Stor risk att jag inte kommer finna tiden eller ro att 'läsa' igenom annars
#ADHD

Permalänk
Medlem

Mycket av det som anmärks på här i tråden gällande bildkvalitén känns spontant som det beror på kvalitén på träningsdatan framför något annat, dvs kvalitét / upplösning för kameran och ganska hård komprimering. Detaljer som också plockas upp av den tränade modellen och appliceras på inströmmen.