TV:n brann till - säkringen gick - reklamation?

Permalänk
Medlem

TV:n brann till - säkringen gick - reklamation?

Hej,

Jag köpte en 65 tums LG TV från Elgiganten 2017. De senaste månaderna har det kommit en ruta på TV:n där LG erbjuder gratis byte av "nätdel" på TV:n pga ett produktionsfel på vissa TV:n av den modell jag har.

Skrivet av LG:

Although the overheating issue set out above may only occur on a few models and not all the Target Models, LGE has decided to offer the free power board replacement service to the Target Models for the benefit of the customers.

Därför har jag inte heller agerat. Men igår satt sonen och spelade Xbox och då brann det till bakom TV:n, det började lukta bränt. Säkringen gick. Vi kopplade ur TV:n och bytte säkring.

Läste någonstans i forumet att Elgiganten erbjuder 2 års garanti och 3 års reklamationsrätt om det är ett produktionsfel.

Det jag funderar på, nåt har ju kortslutit i TV:n, troligtvis i nätdelen då, och det kan ju ha lett till följdfel och senare huvudvärk.
Så nu är jag tveksam till att bara få nätdelen utbytt.

Är det upp till mig att avgöra om jag vill ha en reparationsåtgärd eller kan jag hänvisa till att det är ett produktionsfel på TV:n och utnyttja reklamationsrätten?

Här är hänvisningen till produktionsfelet: https://www.lg.com/sg/support/announcements-detail/SGNTC20200...

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Ingen expert på området, men tycker själv du får skylla dig själv, fått varning men ändå inte gjort något åt det. Fast oavsätt vad jag tycker så får du troligtvis det på garanti.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Jag skulle kontakta LG direkt iom att Elgiganten inte lär vilja ha med detta att göra efter att garanti / reklamationsrätt gått ut.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Hej,

Jag köpte en 65 tums LG TV från Elgiganten 2017. De senaste månaderna har det kommit en ruta på TV:n där LG erbjuder gratis byte av "nätdel" på TV:n pga ett produktionsfel på vissa TV:n av den modell jag har.
Därför har jag inte heller agerat. Men igår satt sonen och spelade Xbox och då brann det till bakom TV:n, det började lukta bränt. Säkringen gick. Vi kopplade ur TV:n och bytte säkring.

Läste någonstans i forumet att Elgiganten erbjuder 2 års garanti och 3 års reklamationsrätt om det är ett produktionsfel.

Det jag funderar på, nåt har ju kortslutit i TV:n, troligtvis i nätdelen då, och det kan ju ha lett till följdfel och senare huvudvärk.
Så nu är jag tveksam till att bara få nätdelen utbytt.

Är det upp till mig att avgöra om jag vill ha en reparationsåtgärd eller kan jag hänvisa till att det är ett produktionsfel på TV:n och utnyttja reklamationsrätten?

Här är hänvisningen till produktionsfelet: https://www.lg.com/sg/support/announcements-detail/SGNTC20200...

Nu är det ju dock mer än 3 år sedan 2017 så de kommer nog svära sig fria från ansvar. Har fått samma meddelande men inte orkat bry mig om åtgärd, kanske är något man ska fundera på ändå då....

Permalänk
Medlem

@Sh4d0wfi3nd och @Chrisj

Tack för era poängteringar. Jag håller med, vet inte riktigt vad jag tänkte där en stund, åren rullar i rasande takt
Skulle TV:n vara körd så finns det ju en bra anledning på att titta på den nya 75" standarden

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

@Sh4d0wfi3nd och @Chrisj

Tack för era poängteringar. Jag håller med, vet inte riktigt vad jag tänkte där en stund, åren rullar i rasande takt
Skulle TV:n vara körd så finns det ju en bra anledning på att titta på den nya 75" standarden

Tror lg kör 77" och finns för 30k nu. annars 65 för 16k? Tror jag.

Men st är ju om LG kan hjälpa till.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Det är alltid tre års reklamationsrätt enligt svensk lag, men den har ju gått ut nu. Gissar att det enda du kan göra är att kontakta LG och se om de tar det på goodwill eftersom det uppenbarligen är ett känt konstruktionsfel.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Kontakta LG de brukar vara rätt bra på goodwill, känns skönt att jag tog det där utbytet av nätdel känner jag nu!

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Bara snacka med LG dom kommer byta på goodwill, dom är bra att ha att göra med.

Visa signatur

ASUS TUF Z790-Plus Wifi | Core i9 12900K @5.1/4.0 | NZXT Z73 | G.Skill Trident Z5 RGB 2x32 GB DDR5-6000 CL30 | 1 & 4TB WD SN850X, 4TB Samsung 870 QVO | Gainward 4090 GS @3000/23 | Enthoo Evolv X |MSI MEG Ai1300P 1300W | SBX G6 | Logitech G915 & G502
X Lightspeed | Dell Alienware AW3225QF 32" | 104 TB UNRAID NAS | MacBook Air M1 2020 | 8192MB | 256GB |

Permalänk
Medlem

Det kostar ju inte så mycket mer än lite tid att kolla med LG hur dom ställer sig till problemet, du kan ju inte få mer än nej till svar, min uppfattning är dock att LG är bra att ha att göra med.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Det står inget om någon tidsbegränsning på LG:s hemsida så det bör fortfarande gälla. Ett halvår gammalt program så tror ännu mer på det fortfarande gäller oavsett inköpsdatum.

Permalänk
Medlem

Varit med om typ samma sak på en 3,5-4 år gammal TV. Fick ut över 50% av TVns inköpspris på hemförsäkringen.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650