Bästa ljudkortet för tung bas

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallandes:

Ah OK, Fanns inte hos Webhallen. Köper Sennheiser HD650! Lite över budget för hörlurar, men gissar att ljudkort hamnar långt under budget på 3000kr?

Grymt! Nu har du tagit steget in den "riktiga hörlursvärlden"

Se om du kan hitta något av de korten jag rekade: Asus Essence STX 2, EVGA Nu Audio, Creative Soundblaster ZXR. Om du hittar ett sådant beggat kan det nog landa på 1000-1500kr i Sverige, de både låter bra och kan driva HD650 helt ok.

Evga Nu Audio är förmodligen det bästa interna ljudkort som någonsin gjorts, finns att beställa från t.ex. ebay i USA. Fanns tidigare i Europa men efterfrågan var förmodligen inte tillräcklig.

Annars kan man köra på något sådant här: https://www.schiit-europe.com/product/hel-high-power-gaming-a...

När den nu finns i lager.

Det kommer förmodligen låta jättebra men det kan bli lite krångel om man vill hålla på med EQ och bass boost och sådant. Går dock säkert att lösa i datorn på något sätt. Kanske köra mjukvaran i din dators ljudkort och sedan optisk ut, då borde du få möjlighet att köra EQ där om du vill det.

Permalänk
Skrivet av BergEr:

HD600 och HD650 är båda trådade.

HD650 spelar elektroniskt bra, gott om bas och klassiskt väldigt bra. Kan ju vrida upp botten lite i en EQ om det ska dunka ännu mer.

Har HD650, HD555, IE80, IE6, DT770 PRO, XM4, m50x och lite fler lurar hemma och HD650s är imo överlägsna i den gruppen (om det är tyst runt dig, IE80 eller XM4 vinner när det är ljud runt).

Lyssnar främst elektroniskt (Electro house, house, trance, psytrance, hardstyle i olika former, tror spotify sa att jag lyssnade på 150 genrer förra året) men även en del klassiskt och det är så skönt hur bra lurarna klarar stråkar

Såg det, beställt HD650 lurar! Stort tack för input!

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem

https://drop.com/buy/massdrop-sennheiser-hd6xx
Kanske kan vara intressant om du vill spara in en tusenlapp, frakten är $15 sen kanske man åker på importskatt, får det till 800kr billigare än svenska butiker. Dock kan du nog inte nyttja ångerrätten om ljudet inte skulle vara nått för dig -_- dessa ska vara hd650 då med massdrop logga och en kabel som som slutar i 3.5 med en 1/4 adapter istället(?).
Edit: aja såg att du beställt iaf hoppas du blir nöjd!

Permalänk

Betalade 3444kr Och tror inte några sladdar blir avklippta längre heller

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk

Så, Hörlurar beställda och betalda!!!

Ljudkort!! Som det handlade om, från början? Tips?

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Skrivet av PeoplesMC:

https://drop.com/buy/massdrop-sennheiser-hd6xx
Kanske kan vara intressant om du vill spara in en tusenlapp, frakten är $15 sen kanske man åker på importskatt, får det till 800kr billigare än svenska butiker. Dock kan du nog inte nyttja ångerrätten om ljudet inte skulle vara nått för dig -_- dessa ska vara hd650 då med massdrop logga och en kabel som som slutar i 3.5 med en 1/4 adapter istället(?).
Edit: aja såg att du beställt iaf hoppas du blir nöjd!

Redan betalt och beställt tyvärr

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem

Fiio K5 pro, Ifi zen dac v1/v2 är ju två dac/amps du kan kolla reviews på, båda ligger runt 1800kr och verkar ge mycket för pengarna. Båda borde klara o driva HD650. Dessa kopplar du ju in i en usb port om du kör från datorn. K5 pro har också optisk ingång ifall du skulle köra med t.ex ett playstation eller nått.

Permalänk
Skrivet av CFSsss:

Grymt! Nu har du tagit steget in den "riktiga hörlursvärlden"

Se om du kan hitta något av de korten jag rekade: Asus Essence STX 2, EVGA Nu Audio, Creative Soundblaster ZXR. Om du hittar ett sådant beggat kan det nog landa på 1000-1500kr i Sverige, de både låter bra och kan driva HD650 helt ok.

Evga Nu Audio är förmodligen det bästa interna ljudkort som någonsin gjorts, finns att beställa från t.ex. ebay i USA. Fanns tidigare i Europa men efterfrågan var förmodligen inte tillräcklig.

Annars kan man köra på något sådant här: https://www.schiit-europe.com/product/hel-high-power-gaming-a...

När den nu finns i lager.

Det kommer förmodligen låta jättebra men det kan bli lite krångel om man vill hålla på med EQ och bass boost och sådant. Går dock säkert att lösa i datorn på något sätt. Kanske köra mjukvaran i din dators ljudkort och sedan optisk ut, då borde du få möjlighet att köra EQ där om du vill det.

Hahaha japp. Känner mig dock mest hemma med Creative, då jag alltid kört deras ljudkort sen första datorn i mitten på 90 talet. Asus tror jag IoFs skulle funka också!

Vad är Creative Soundblaster ZXR? Och vad skiljer den från "Creative Sound BlasterX G5" Som det lutar åt just nu?

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallandes:

Så, Hörlurar beställda och betalda!!!

Ljudkort!! Som det handlade om, från början? Tips?

Ljudkorten folk har rekommenderat är bra. Kör själv Xonar essence STX (ej tvåan). Kommer nog byta till externt om något år, främst pga luftflöde i datorn.

Om du inte verkligen måste ha ljudkort i datorn finns det nog en hel del val på externa DACs. Objective2 +ODAC var en klassiker länge (fanns kitt man löder själv som var mycket billigare).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av PeoplesMC:

Fiio K5 pro, Ifi zen dac v1/v2 är ju två dac/amps du kan kolla reviews på, båda ligger runt 1800kr och verkar ge mycket för pengarna. Båda borde klara o driva HD650. Dessa kopplar du ju in i en usb port om du kör från datorn. K5 pro har också optisk ingång ifall du skulle köra med t.ex ett playstation eller nått.

Lirar lite på datorn ibland, men har inget Playstation. Funderar på att köpa ett beg Ps4 dock, för lite barnspel osv.

Vad är "Fiio K5 pro, Ifi zen dac v1/v2" För något? På vilket sätt ersätter dom ett bra ljudkort?

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Ljudkorten folk har rekommenderat är bra. Kör själv Xonar essence STX (ej tvåan). Kommer nog byta till externt om något år, främst pga luftflöde i datorn.

Om du inte verkligen måste ha ljudkort i datorn finns det nog en hel del val på externa DACs. Objective2 +ODAC var en klassiker länge (fanns kitt man löder själv som var mycket billigare).

Vill ha internt! Bra kvalitet!

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallandes:

Hahaha japp. Känner mig dock mest hemma med Creative, då jag alltid kört deras ljudkort sen första datorn i mitten på 90 talet. Asus tror jag IoFs skulle funka också!

Vad är Creative Soundblaster ZXR? Och vad skiljer den från "Creative Sound BlasterX G5" Som det lutar åt just nu?

Det är svårt att vara insatt i alla ljudkort på marknaden, men de tre jag rekommenderade vet jag är bra och kan driva HD650. Har själv drivit HD650 med ett ZXR. ZXR har ingång för 6.3mm plugg och är specad för hörlurar upp till 600 ohm, HD650 ligger på 300 ohm cirka..

Det är nog bara att googla och se om någon testat G5 med HD650.

En viktig punkt är om du vill ha tillgång till soundblaster programvara med equalizer och surrond sound etc eller om du skiter i det. För om du inte behöver det kan du köpa i princip vilken hörlurs USB-AMP-DAC som helst.

Annars beställ ett sådant där EVGA Nu Audio från ebay.com, den är bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallandes:

Lirar lite på datorn ibland, men har inget Playstation. Funderar på att köpa ett beg Ps4 dock, för lite barnspel osv.

Vad är "Fiio K5 pro, Ifi zen dac v1/v2" För något? På vilket sätt ersätter dom ett bra ljudkort?

Ja de är ju som externa ljudkort kan man väl säga. Har själv inte ens tänkt tanken på att köra internt, just för hörlurar då.

Ett plus med dessa är ju också att de är portabla, så skulle du vilja köra dina hd650 från mobilen eller något kan du ju göra det. Ska du bara använda dem hemma spelar det nog ingen roll. Som ovan sa, internt tar ju upp en del i datorn, tycker usb helt enkelt är lättare att ha o göra med.

ifi zen dac v2 har också en inbyggd MQA dekoder om du kör Tidal som streamingtjänst t.ex.

https://www.youtube.com/watch?v=BpvVUphBRbw

//Kör du equaliser från windows för övrigt så är det många som kör på EqualizerAPO + Peace gui.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallandes:

Vill ha internt! Bra kvalitet!

Finns många fördelar med extern dac/amp.
De påverkas inte av ditt moderkort och andra störningar inne i lådan. Drivers är vanliga USB drivers ofta med ASIO support (Spotify hifi snart).
Så du blir inte låst ifall PCIe kortet går EOL och drivers slutar funka. USB drivers eller optisk kör ju sitt eget race.

Jag köpte en Cambridge Dacmagic plus för länge sedan och den har levt förbi 3-4 datorer och jag använder den fortfarande idag. Skulle drivers strula har jag optisk på den oxå. Men Cambridge har uppdaterat till W10 också. Underbart.

Innan hade jag Asus Essence STX som var väldigt bra för pengarna. Sålde det när jag körde bärbar dator ett tag, men Cambridge är helt annan liga i kavlitet.

Permalänk
Medlem

Att rekommendera Sennheisers HD600 serie för nån som söker efter baslurar känns ju lite skevt. De är inte speciellt tunga i basen alls, och dessutom öppna, vilket betyder än mindre bas. Med tanke på vilka system han är van vid så kommer HD650 kännas som om de saknar bas helt och hållet.

TS söker stängda lurar. Fostex lurarna var nog mer vad han sökte.

Hoppas jag har fel och du gillar lurarna, annars hoppas jag de går att lämna tillbaka.

Permalänk

Har nu beställt Creative Soundblaster ZXR för 2349kr. Så nu stänger vi tråden!!!! Tack alla som bidragit konstruktivt !!!!

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallandes:

Har nu beställt Creative Soundblaster ZXR för 2349kr. Så nu stänger vi tråden!!!! Tack alla som bidragit konstruktivt !!!!

Återkom gärna med vad du tycker, jag hoppas att jag har helt fel

Permalänk
Medlem

Har haft exakt samma setup själv, mycket svårslaget för de pengarna. Det kommer bli hur bra som helst

Permalänk
Skrivet av Extrapaj:

Att rekommendera Sennheisers HD600 serie för nån som söker efter baslurar känns ju lite skevt. De är inte speciellt tunga i basen alls, och dessutom öppna, vilket betyder än mindre bas. Med tanke på vilka system han är van vid så kommer HD650 kännas som om de saknar bas helt och hållet.

TS söker stängda lurar. Fostex lurarna var nog mer vad han sökte.

Hoppas jag har fel och du gillar lurarna, annars hoppas jag de går att lämna tillbaka.

Men va fan, låg du och sov? Du kunde ju vaknat en aning tidigare??? Jaja tror jag blir nöjd ändå

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Skrivet av Extrapaj:

Återkom gärna med vad du tycker, jag hoppas att jag har helt fel

Återkommer

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Skrivet av CFSsss:

Har haft exakt samma setup själv, mycket svårslaget för de pengarna. Det kommer bli hur bra som helst

Känns bra, mycket pengar. Men blir det bra, så är det värt det alla gånger

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk

Var pengar jag satt undan till ett RTX3080, men det går ju inte att få tag på Så då satsar jag på ljudet i stället

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallandes:

Men va fan, låg du och sov? Du kunde ju vaknat en aning tidigare??? Jaja tror jag blir nöjd ändå

Haha, jag kom så fort jag kunde. Lurarna låter hyfsat, trevligt mellanregister. Men jag har svårt att tro att de skulle tillfredsställa dina bas-behov eftersom även jag som icke-basshead tycker de är basfattiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Asus Essence STX 2, EVGA Nu Audio, Creative Soundblaster ZXR är tre bra ljudkort att hålla utkik efter.

Den enda av de tre som har vettiga drivrutiner är tyvärr Creative.

Kör själv ett Sound Blaster Zx som jag är väldigt nöjd med. Sentida SB-kort (åtminstone från Z-serien hanteras upp till 600 Ohm) har ju en riktig hörlursförstärkare som orkar driva hörlurar också, och inte som förr i tiden när det i princip bara var en lågnivåutgång som behövde kopplas till någon form av förstärkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Finns många fördelar med extern dac/amp.
De påverkas inte av ditt moderkort och andra störningar inne i lådan. Drivers är vanliga USB drivers ofta med ASIO support (Spotify hifi snart).
Så du blir inte låst ifall PCIe kortet går EOL och drivers slutar funka. USB drivers eller optisk kör ju sitt eget race.

Jag köpte en Cambridge Dacmagic plus för länge sedan och den har levt förbi 3-4 datorer och jag använder den fortfarande idag. Skulle drivers strula har jag optisk på den oxå. Men Cambridge har uppdaterat till W10 också. Underbart.

Innan hade jag Asus Essence STX som var väldigt bra för pengarna. Sålde det när jag körde bärbar dator ett tag, men Cambridge är helt annan liga i kavlitet.

Fast detta med att interna ljudkort automatiskt lider av störningar eller sämre ljudkvalitet är inte sant, då det beror på kretsdesignen och skärmning, där åtminstone de senaste 10 årens Sound Blaster-kort legat väldigt bra till t.o.m. i jämförelse med många externa DACar som kostat mer pengar. Sen har Creative inte tagit de bästa besluten alla gånger, men de dumpar inte plötsligt drivrutinssupporten för sin hårdvara som t.ex. Asus gjort, utan även gamla kort från mitten av 00-talet har fortfarande support i Windows 10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

Haha, jag kom så fort jag kunde. Lurarna låter hyfsat, trevligt mellanregister. Men jag har svårt att tro att de skulle tillfredsställa dina bas-behov eftersom även jag som icke-basshead tycker de är basfattiga.

Har personligen använt HD 650 i många år nu och tycker verkligen inte att de är basfattiga.
Det finns garanterat lurar med mer bas, men du kan utan problem få mer bas för klubb-dunk i HD 650 med ändringar i equalizer.
Jag har kört högre bas i equalizer flera gånger men alltid gått tillbaka för att det är för tungt att lyssna på under längre perioder.

Fördelen med att de är öppna är att de inte är så påfrestande att bära under långa perioder.

Har du en amp till HD 650 som inte är stark nog blir basen skräp.

Intressant att höra vilken lur i samma prisklass du skulle rekommendera.

tillägg
Permalänk
Skrivet av Extrapaj:

Haha, jag kom så fort jag kunde. Lurarna låter hyfsat, trevligt mellanregister. Men jag har svårt att tro att de skulle tillfredsställa dina bas-behov eftersom även jag som icke-basshead tycker de är basfattiga.

Tycker du är väldigt negativ här! Klart 3400kr´s lurarna levererar

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Har personligen använt HD 650 i många år nu och tycker verkligen inte att de är basfattiga.
Det finns garanterat lurar med mer bas, men du kan utan problem få mer bas för klubb-dunk i HD 650 med ändringar i equalizer.
Jag har kört högre bas i equalizer flera gånger men alltid gått tillbaka för att det är för tungt att lyssna på under längre perioder.

Fördelen med att de är öppna är att de inte är så påfrestande att bära under långa perioder.

Har du en amp till HD 650 som inte är stark nog blir basen skräp.

Intressant att höra vilken lur i samma prisklass du skulle rekommendera.

Har också haft HD650 i många år, det finns en aning bas men ingen djupbas och "tung bas" som TS efterfrågade. Min amp kan driva HD650 utan problem så inga fel där. Sennheisers hörlurar är inga bastunga lurar helt enkelt, ägt 5 par Sennheisers. HD559 HD58X HD600 HD650 HD800S

Vad jag hade rekommenderat är vad någon redan i tråden länkat, ett par Fostex lurar. Fostex har riktigt trevlig botten.
https://hifitorget.se/visa_annons.php/fostex_tr_x00_mahogany_...

Skrivet av kallandes:

Tycker du är väldigt negativ här! Klart 3400kr´s lurarna levererar

Nejdå jag är bara sanningsförmedlare, vissa kallar mig Jesus, jag själv väljer att kalla mig Gud.

Frågan är vad exakt du vill att de ska leverera. Om det är bas så är jag rädd att du blir missnöjd, men det återstår att se. Du får lämna en kommentar sen när du lyssnat på dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallandes:

Tycker du är väldigt negativ här! Klart 3400kr´s lurarna levererar

Hehe det är ju alltid väldigt subjektivt, vad som upplevs basfattigt och inte.

Har märkt att i audiophile communityt på internet generellt så får jag känslan att de flesta är väldigt tekniska när det kommer till att bedöma hörlurar, och många ser ner på tyngre bas. Säkert många av dessa hörlurar som hyllas, låter väldigt tomma och fattiga om man förväntat sig något annat.

Klippte själv ett par fidelio x3 då jag hittade dem billigt, var dock de första öppna lurarna jag kört på, och det är absolut inget fel på öppna lurar, men just det där trycket och tyngden i basen finns inte som på andra stängda lurar jag haft. Blev lite chockad. Som Extrapaj skrev, kändes som de inte fanns nån bas alls^^

Otroligt fint ljud i hälften av all musik jag lyssnar på, men den andra hälften känns det lite meh.

Så det blir till att köpa ett stängt par för mig och hoppas jag blir mer nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

Har också haft HD650 i många år, det finns en aning bas men ingen djupbas och "tung bas" som TS efterfrågade. Min amp kan driva HD650 utan problem så inga fel där. Sennheisers hörlurar är inga bastunga lurar helt enkelt, ägt 5 par Sennheisers. HD559 HD58X HD600 HD650 HD800S

Vad jag hade rekommenderat är vad någon redan i tråden länkat, ett par Fostex lurar. Fostex har riktigt trevlig botten.
https://hifitorget.se/visa_annons.php/fostex_tr_x00_mahogany_...

Nejdå jag är bara sanningsförmedlare, vissa kallar mig Jesus, jag själv väljer att kalla mig Gud.

Frågan är vad exakt du vill att de ska leverera. Om det är bas så är jag rädd att du blir missnöjd, men det återstår att se. Du får lämna en kommentar sen när du lyssnat på dem.

Vilken Fostex är aktuell om man inte vill köpa en beggad?