Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Bästa ljudkortet för tung bas

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Extrapaj:

Vad svarar du ens på? "Sveklockarn" påstod att jag sagt att det inte finns mätbara skillnader, vilket det definitivt finns. Sen tar du det som en sanning att detta påståtts?

Om det är nått som är säljsnack så är det saker som crystalizer. Men vi som har bättre koll på saker stänger ju av sådant och kör i direkt-läget. Hade crystalizer varit påtvingat så skulle jag varken köpa eller rekommendera dessa ljudkort.

Jag tror personligen att AE-7 inte är märkbart bättre än AE-5 och man kastar pengar i sjön, men det är inte för att produkten är likvärdig eller låter likadant, utan mer på att hörlurarna är de som har mest distorsion och inspelningskvalitén i det mesta lämnar mycket kvar att önska.

För de okunniga så kan självklart 32-bits DAC ge intrycket av att det är typ dubbelt så bra som 16bit, men om man som sagt kollar på recensionerna hos t.ex. audiosciencereview så kommer inte komponenterna ens i närheten av 32bits kvalitét, så där har man förstås mer PR-snack.
Och som sagt, inspelningar når inte upp i uppspelningskvalitén på dagens bättre elektronik.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

SNR/dynamik på även dom billigaste prylarna räcker oftast väldigt bra, o jitternivåerna på dom är betyyydligt lägre än vad en människa ens klarar av att uppfatta. Även distnivåer är inga problem, människor har svårt att höra dist nere på 1%-nivån, medans en _riktigt_ dålig DAC idag ligger på runt 0,1%. Det finns lixom inte mycket att oroa sig för, folk bränner pengar på att blidka sin placebo o inte på något som ger nån faktiskt hörbar skillnad.

Jag tror inte jag har påstått att DAC-kretsen på ljudkortet är den avgörande skillnaden, har bara nämnt det som en parameter i relation till vad man får i andra produkter som befinner sig i samma prissegment. Creative är kompetenta att tillverka välljudande ljudkort med hyggliga komponenter, dessutom till ett relativt lågt pris. Att det inte påverkar dem som bestämt sig för att hata interna ljudkort eller Creative-produkter går inte göra så mycket åt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det är ju dock inte relevant för tråden att du har dåliga erfarenheter av självbedrägeri i ljudsammanhang.
Jag har inte citerat något "säljsnack" från Creative, och att de erbjuder kort med olika nivåer på komponenter är inte konstigare än att det finns t.ex. grafikkort i olika nivåer. Det är ingen här som försöker sälja något till dig heller, så du är fullständigt ute i ogjort väder.
Försök inte vrida detta till något annat än vad det är d.v.s. dina grundlösa påstående om att alla DACar låter likadant! Sen är det ju som sagt en rad andra saker involverade i att reproducera ljud, något Creative har en enormt stor koll på när det kommer till ljudkort.

Det är väldigt relevant eftersom jag vet hur placebo funkar när det kommer till ljud, därför ser jag oftast på vilka sätt folk blir lurade, på samma sätt som jag en gång brukade bli lurad på.

"Förfinad kretsdesign" var något som stod på Creatives hemsida, och det är säljsnack. De hade väldigt gärna velat påstå att detta ger en ljudförbättring, men det kan de väl inte. Så de skriver ut skit som egentligen inte spelar någon roll för att få det att låta som om det skulle ge bättre ljud.

Det är du som vrider på mina ord. DU kan inte höra skillnad på DACs, men det går att mäta skillnad ja. Du bör kolla på mätningar upp till en viss punkt, men väldigt snart slutar dessa mätningar spela någon roll eftersom människohörseln inte är lika känslig som mätinstrument.

Jag har fortfarande inget emot Creatives ljudkort, vad får dig att tro det? Ska du försöka vrida på mina ord nu igen? Deras säljsnack där de tar och raddar upp saker som inte ger någon hörbar skillnad i slutändan är det jag är emot. Baka in lite häftiga coola ord i produktnamnen också, så är folk sålda! Men de måste försöka övertyga folk på det här sättet, eftersom att bara ljudkortet i sig inte övertygar någon annars.

Att ett billigt Creative-kort mäter lika bra som en svindyr DAC, det är ju skrattretande. Bara det bevisar hur oviktigt det är. DACs med sämre specifikationer på pappret kan säljas bland annat på grund av just det, att ingen hör skillnad ändå. Det är väl ett antal svindyra DACs som audiofiler prisat och påstått att det skulle vara helt sjuk ljudkvalitet i, som senare visade sig mäta piss. Sjukt roligt imo.

Permalänk
Medlem

Har själv Essence STX II som DAC, BeyerDynamic A1 som förstärkare och BeyerDynamic T1 som lurar.
Hade problem med drivisarna till judkortet som löstes av UnifiedDrivers som TS redan påpekat.
Inte den mest bastunga kombinationen. Väldigt neutral. Så beror lite på vad man tycker om. Mina QH-1339 är tyngre i basen (slutna så...) men är betydligt mer stängda i ljudbilden med sämre dynamik och väldigt mycket mindre detaljer.

STX II är helt OK, men har tyvärr inte jämfört med annat ljudkort än det inbyggda så kan inte svära på att det var en stor skillnad mot det inbyggda i gamla datorn. Nya har jag aldrig provkört det inbyggda.

Du har ingen snäll Sweclockare som du kan besöka och prova dina nya lurar hos? Ser att du bor i Stockholm så du kan tyvärr inte erbjuda ming burk som testrigg

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag tror inte jag har påstått att DAC-kretsen på ljudkortet är den avgörande skillnaden, har bara nämnt det som en parameter i relation till vad man får i andra produkter som befinner sig i samma prissegment. Creative är kompetenta att tillverka välljudande ljudkort med hyggliga komponenter, dessutom till ett relativt lågt pris. Att det inte påverkar dem som bestämt sig för att hata interna ljudkort eller Creative-produkter går inte göra så mycket åt.

Vem hatar interna ljudkort? Var får du allt ifrån? Vem har påstått att Creative inte kan tillverka hyggliga ljudkort? Jag har till och med sagt i tråden att Creative korten ser ut att mäta bra.

Jag försökte hitta info om Creative korten han pratade om, men på Creatives hemsida vart jag bombarderad av skitsnack, RGB, 32bit mega ultra cool bitdjup osv, det var det jag störde mig på.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Extrapaj:

Det är väldigt relevant eftersom jag vet hur placebo funkar när det kommer till ljud, därför ser jag oftast på vilka sätt folk blir lurade, på samma sätt som jag en gång brukade bli lurad på.

"Förfinad kretsdesign" var något som stod på Creatives hemsida, och det är säljsnack. De hade väldigt gärna velat påstå att detta ger en ljudförbättring, men det kan de väl inte. Så de skriver ut skit som egentligen inte spelar någon roll för att få det att låta som om det skulle ge bättre ljud.

Det är du som vrider på mina ord. DU kan inte höra skillnad på DACs, men det går att mäta skillnad ja. Du bör kolla på mätningar upp till en viss punkt, men väldigt snart slutar dessa mätningar spela någon roll eftersom människohörseln inte är lika känslig som mätinstrument.

Jag har fortfarande inget emot Creatives ljudkort, vad får dig att tro det? Ska du försöka vrida på mina ord nu igen? Deras säljsnack där de tar och raddar upp saker som inte ger någon hörbar skillnad i slutändan är det jag är emot. Baka in lite häftiga coola ord i produktnamnen också, så är folk sålda! Men de måste försöka övertyga folk på det här sättet, eftersom att bara ljudkortet i sig inte övertygar någon annars.

Att ett billigt Creative-kort mäter lika bra som en svindyr DAC, det är ju skrattretande. Bara det bevisar hur oviktigt det är. DACs med sämre specifikationer på pappret kan säljas bland annat på grund av just det, att ingen hör skillnad ändå. Det är väl ett antal svindyra DACs som audiofiler prisat och påstått att det skulle vara helt sjuk ljudkvalitet i, som senare visade sig mäta piss. Sjukt roligt imo.

Ja, det finns exempel på DAC:ar som är skit, som NUforce 2* som mäter skit eftersom den klipper i ljudet, alltså så är den felkonstruerad. Dyrare är inte alltid bättre, det är bra att veta.

Att AE-5 mäter liknande som en svindyr DAC är dock ganska nytt.

För ca 10 år sedan så skaffade jag en M-Audio Superdac 24/96 och körde för första gången XLR. Polaren blev impad och gick all the way in och köpte Benchmark DAC1, som fullständigt krossade M-audio som den budget DAC den var. Då var prisskillnaden 3000kr vs 11000kr. Då gick det utan tvekan att höra skillnad.

Och det kanske är svårare idag, men det finns de som köper extremt kirurgiska högtalare där det kanske inte är svårt att höra skillnaden. I vilket fall som helst så har det blivit billigare, både Topping D90 och Gustard DX16 är inte speciellt dyra.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Om det är nått som är säljsnack så är det saker som crystalizer. Men vi som har bättre koll på saker stänger ju av sådant och kör i direkt-läget. Hade crystalizer varit påtvingat så skulle jag varken köpa eller rekommendera dessa ljudkort.

Jag tror personligen att AE-7 inte är märkbart bättre än AE-5 och man kastar pengar i sjön, men det är inte för att produkten är likvärdig eller låter likadant, utan mer på att hörlurarna är de som har mest distorsion och inspelningskvalitén i det mesta lämnar mycket kvar att önska.

För de okunniga så kan självklart 32-bits DAC ge intrycket av att det är typ dubbelt så bra som 16bit, men om man som sagt kollar på recensionerna hos t.ex. audiosciencereview så kommer inte komponenterna ens i närheten av 32bits kvalitét, så där har man förstås mer PR-snack.
Och som sagt, inspelningar når inte upp i uppspelningskvalitén på dagens bättre elektronik.

Det här blir lite som att diskutera foder med hästar. Inga argument i världen kommer ändra på hästens preferenser.

Efter ungefär två decennier som ljudintresserad har jag en begränsad koll på hur man ska förklara begreppen eller skillnaderna i t.ex. dynamiskt omfång eller noise floor, men jag vet samtidigt att jag blivit mycket känsligare för artefakter i ljudet, vilket gör att jag t.ex. aldrig använt hörlurar till mina iPhones eftersom ljudkvalitén via den analoga hörlursutgången varit under all kritik dålig. Det märks inte när man kör med kinalurarna man får med eftersom de är så dåliga att problemet drunknar i hörlurarnas oförmåga att återge ljud korrekt, men hörs direkt när man kopplar in några bättre grejer för uppspelning.

Jag känner såna som tycker att den analoga utgången på iPhone var ett mästerverk av ljudkvalitet, men det innebär ju inte att det är en objektiv sanning bara för att de inte har lyssnat på några bättre grejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

Det är väldigt relevant eftersom jag vet hur placebo funkar när det kommer till ljud, därför ser jag oftast på vilka sätt folk blir lurade, på samma sätt som jag en gång brukade bli lurad på.

Du tar dig alldeles för stora tolkningsföreträden baserade på att du upplever dig ha blivit lurad.

Skrivet av Extrapaj:

"Förfinad kretsdesign" var något som stod på Creatives hemsida, och det är säljsnack.

I det sammanhang jag skrev det var det ett konstaterande baserat på att kretsarna kommer från samma tillverkare och ligger i olika kvalitets- och prisnivåer. Antar att du tycker att BMW 3-serien och 7-serien är samma bil, för du märker ändå ingen skillnad när du kör från A till B.

Skrivet av Extrapaj:

Jag har fortfarande inget emot Creatives ljudkort, vad får dig att tro det?

T.ex. att du smutskastar dem i vartannat andetag, som direkt efter det här citatet?

Skrivet av Extrapaj:

Att ett billigt Creative-kort mäter lika bra som en svindyr DAC, det är ju skrattretande. Bara det bevisar hur oviktigt det är. DACs med sämre specifikationer på pappret kan säljas bland annat på grund av just det, att ingen hör skillnad ändå. Det är väl ett antal svindyra DACs som audiofiler prisat och påstått att det skulle vara helt sjuk ljudkvalitet i, som senare visade sig mäta piss. Sjukt roligt imo.

Eller så är det du som inte förstår siffror som presenteras och vad de har för bäring på verkligheten?

Men nu har det här spårat ur i meningslösa metadiskussioner om dina uppfattningar om omvärlden, så jag drar mig ur den här "diskussionen" med dig nu.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Det här blir lite som att diskutera foder med hästar. Inga argument i världen kommer ändra på hästens preferenser.

Efter ungefär två decennier som ljudintresserad har jag en begränsad koll på hur man ska förklara begreppen eller skillnaderna i t.ex. dynamiskt omfång eller noise floor, men jag vet samtidigt att jag blivit mycket känsligare för artefakter i ljudet, vilket gör att jag t.ex. aldrig använt hörlurar till mina iPhones eftersom ljudkvalitén via den analoga hörlursutgången varit under all kritik dålig. Det märks inte när man kör med kinalurarna man får med eftersom de är så dåliga att problemet drunknar i hörlurarnas oförmåga att återge ljud korrekt, men hörs direkt när man kopplar in några bättre grejer för uppspelning.

Jag känner såna som tycker att den analoga utgången på iPhone var ett mästerverk av ljudkvalitet, men det innebär ju inte att det är en objektiv sanning bara för att de inte har lyssnat på några bättre grejer.

Japp, det är något jag har klagat på i alla telefoner som jag har haft. Trots att moderna mobiler kan spela upp 32 bits ljud så har de alla brusat från det analoga ljudutgångarna. Gällde alla Samsung jag har ägt, även den senaste som var 7an.

Exempel:
Apple iPhone 11
Mätresultat: Noise -94.2dB / Crosstalk -80.8dB (gsmarena)
Dvs, SNR når inte ens upp till 16bits kvalitet. Crosstalk på ca -80dB är ca 50dB sämre än Topping E30.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det här blir lite som att diskutera foder med hästar. Inga argument i världen kommer ändra på hästens preferenser.

Efter ungefär två decennier som ljudintresserad har jag en begränsad koll på hur man ska förklara begreppen eller skillnaderna i t.ex. dynamiskt omfång eller noise floor, men jag vet samtidigt att jag blivit mycket känsligare för artefakter i ljudet, vilket gör att jag t.ex. aldrig använt hörlurar till mina iPhones eftersom ljudkvalitén via den analoga hörlursutgången varit under all kritik dålig. Det märks inte när man kör med kinalurarna man får med eftersom de är så dåliga att problemet drunknar i hörlurarnas oförmåga att återge ljud korrekt, men hörs direkt när man kopplar in några bättre grejer för uppspelning.

Jag känner såna som tycker att den analoga utgången på iPhone var ett mästerverk av ljudkvalitet, men det innebär ju inte att det är en objektiv sanning bara för att de inte har lyssnat på några bättre grejer.

Jag har koll på dynamiskt omfång och noise floor, oroa dig inte.

Du har rätt. Såklart sitter jag med kinalurar. Här är bild på några kinalurar jag lyssnar på för tillfället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallandes:

Halloj

Som i rubriken, letar jag ljudkort för tung bas. För dyrt att köpa alla på marknaden för test. Så jag hoppas på er Jag har en skapligt modern burk, med ett Asus Rog Strix Z390E-Gaming moderkort. Skapligt ljud från moderkortets inbyggda ljudkort. Men långt ifrån mitt 11år gamla Creative X-FI Titanium Fatal1ty Champion 64MB, som sitter i gamla burken. Vill ha ett ljudkort som överträffar detta grymt bra, gamla kort på alla punkter. Framförallt basmässigt. <3000kr

Även hörlurar, för musik av god kvalitet med grym bas. Skulle det uppskattas tips om! Prismässigt ca 1000-3000kr Att det är från 1k, är för att slippa bastunga hörlurar av låg kvlitet som offrar annat för basen!

Allt detta, till min familjs. Och grannarnas stora förskräckelse

Tack på förhand

Har du installerat
Sonic Studio III ?

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Skrivet av Youjimbo:

Har själv Essence STX II som DAC, BeyerDynamic A1 som förstärkare och BeyerDynamic T1 som lurar.
Hade problem med drivisarna till judkortet som löstes av UnifiedDrivers som TS redan påpekat.
Inte den mest bastunga kombinationen. Väldigt neutral. Så beror lite på vad man tycker om. Mina QH-1339 är tyngre i basen (slutna så...) men är betydligt mer stängda i ljudbilden med sämre dynamik och väldigt mycket mindre detaljer.

STX II är helt OK, men har tyvärr inte jämfört med annat ljudkort än det inbyggda så kan inte svära på att det var en stor skillnad mot det inbyggda i gamla datorn. Nya har jag aldrig provkört det inbyggda.

Du har ingen snäll Sweclockare som du kan besöka och prova dina nya lurar hos? Ser att du bor i Stockholm så du kan tyvärr inte erbjuda ming burk som testrigg

Du har en helt annan lur än TS egentligen letar efter. T1 behöver bra prylar för att prestera på topp. Ge din lur till exempel en MOON så behöver du inget mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Du har en helt annan lur än TS egentligen letar efter. T1 behöver bra prylar för att prestera på topp. Ge din lur till exempel en MOON så behöver du inget mer.

Jo. Nån gång förr eller senare behöver jag handla in en passande DAC till min setup.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Skrivet av Youjimbo:

Jo. Nån gång förr eller senare behöver jag handla in en passande DAC till min setup.

Den MOON är bra. Overkill. Gissar på en hyfsad bra med TI aka Burr Brown hadde suttit fint med din T1:a

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

Jag har koll på dynamiskt omfång och noise floor, oroa dig inte.

Du har rätt. Såklart sitter jag med kinalurar. Här är bild på några kinalurar jag lyssnar på för tillfället.

https://i.imgur.com/tFYFZd7.jpg

Nästan samma uppsättning som jag har, HD800 och HD600, skulle vilja köpa HD820. Kanske man skall passa på nu när man ändå inte kan köpa något grafikkort till vettiga pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Japp, det är något jag har klagat på i alla telefoner som jag har haft. Trots att moderna mobiler kan spela upp 32 bits ljud så har de alla brusat från det analoga ljudutgångarna. Gällde alla Samsung jag har ägt, även den senaste som var 7an.

Exempel:
Apple iPhone 11
Mätresultat: Noise -94.2dB / Crosstalk -80.8dB (gsmarena)
Dvs, SNR når inte ens upp till 16bits kvalitet. Crosstalk på ca -80dB är ca 50dB sämre än Topping E30.

Såvida du inte har extreemt bra ljudisolerande lurar eller sitter i ett helt knäpptyst rum så räcker -94dB mer än väl. Det brusgolvet kommer lixom ligga under brusgolvet i rummet såvida du inte lirar på vääldigt hög volym eller har ett vääldigt tyst rum.
Kan inte riktigt hitta testet nu, men har sett blindtest mellan iPhone 6 eller om det var 7 mot en Oppo DAC för femsiffriga belopp där folk inte klarade av att höra nån riktigt skillnad.
Personligen har jag iaf aldrig haft nå problem med DACarna i nån telefon jag haft, däremot har uteffekten var för klen för att ha headroom nog att EQa för få ut den ljudprofilen och volymen jag vill ha.

Nån postade ju en låång graf från ASR på förra sidan, o det intressanta är ju att absoluta majoriteten av DACarna där har högre SNR än vad dom bästa vinylerna klarar av, men där är det inga audiofiler som klagar på dåligt brusgolv

Alltså folk måste verkligen sluta oroa sig för att nån modern elektronik skulle låta dåligt, utan det enda som spelar faktiskt roll idag är rum, högtalare, hörlurar och produktion/mastering, resten är verkligen så extremt sekundärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag känner såna som tycker att den analoga utgången på iPhone var ett mästerverk av ljudkvalitet, men det innebär ju inte att det är en objektiv sanning bara för att de inte har lyssnat på några bättre grejer.

Det finns ett stort antal mätningar som visar att några av äldre iPhones DAC och förstärkare håller en generellt mycket hög nivå.

Om jag inte missminner mig så var iPhone 5 utrustad med synnerligen imponerande prestanda som gott och väl kunde mäta sig med den mest påkostade hifi-elektroniken.

Du har vart otroligt jobbigt och spridit snickssnack och rena felaktigheter i flera ljud trådar nu. Troll.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Såvida du inte har extreemt bra ljudisolerande lurar eller sitter i ett helt knäpptyst rum så räcker -94dB mer än väl. Det brusgolvet kommer lixom ligga under brusgolvet i rummet såvida du inte lirar på vääldigt hög volym eller har ett vääldigt tyst rum.
Kan inte riktigt hitta testet nu, men har sett blindtest mellan iPhone 6 eller om det var 7 mot en Oppo DAC för femsiffriga belopp där folk inte klarade av att höra nån riktigt skillnad.

Länka gärna, kan sätta en slant på att det funnits någon annan begränsande faktor i de testerna (t.ex. dåliga hörlurar). Jag ha visserligen bara haft iPhone sedan 5S, men ingen har låtit bra som signalkälla i förhållande till datorns ljudkort eller direkt från CD.

Skrivet av Rullas:

Personligen har jag iaf aldrig haft nå problem med DACarna i nån telefon jag haft, däremot har uteffekten var för klen för att ha headroom nog att EQa för få ut den ljudprofilen och volymen jag vill ha.

Åter igen så pekar jag inte ut DACen som ensam bov i dramat, men bra lät det inte. Idag är det ju inget problem eftersom den analoga utgången är borttagen och man kör via blåtand.

Skrivet av Rullas:

Nån postade ju en låång graf från ASR på förra sidan, o det intressanta är ju att absoluta majoriteten av DACarna där har högre SNR än vad dom bästa vinylerna klarar av, men där är det inga audiofiler som klagar på dåligt brusgolv

Vinyler lever kvar av helt andra anledningar än att de ger det perfekta ljudet, något jag berörde för ett par inlägg sedan.

Skrivet av Rullas:

Alltså folk måste verkligen sluta oroa sig för att nån modern elektronik skulle låta dåligt, utan det enda som spelar faktiskt roll idag är rum, högtalare, hörlurar och produktion/mastering, resten är verkligen så extremt sekundärt.

Dåligt är en definitionsfråga här. Som jag skrev så hörs inte ljudproblemen på iPhone med de medskickade kinahörlurarna, däremot när det är ett par B&W-högtalare som står för reproduktionen av ljudet. På samma sätt finns det oftast ingen anledning att lägga något större krut på ljudet eftersom det i de allra flesta fall inte kommer spelas upp på någon anläggning där det hörs skillnad, typexempel mobiltelefoner som uteslutande kommer användas med små öronsnäckor som var kassa från start.

Jag är inte speciellt oroad med tanke på hur bra grejer som går att få även i de lägre segmenten, och som vanligt är öronen det bästa sättet att avgöra vilka ljudgrejer man vill ha.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gurrrra:

Såvida du inte har extreemt bra ljudisolerande lurar eller sitter i ett helt knäpptyst rum så räcker -94dB mer än väl. Det brusgolvet kommer lixom ligga under brusgolvet i rummet såvida du inte lirar på vääldigt hög volym eller har ett vääldigt tyst rum.
Kan inte riktigt hitta testet nu, men har sett blindtest mellan iPhone 6 eller om det var 7 mot en Oppo DAC för femsiffriga belopp där folk inte klarade av att höra nån riktigt skillnad.
Personligen har jag iaf aldrig haft nå problem med DACarna i nån telefon jag haft, däremot har uteffekten var för klen för att ha headroom nog att EQa för få ut den ljudprofilen och volymen jag vill ha.

Nån postade ju en låång graf från ASR på förra sidan, o det intressanta är ju att absoluta majoriteten av DACarna där har högre SNR än vad dom bästa vinylerna klarar av, men där är det inga audiofiler som klagar på dåligt brusgolv

Alltså folk måste verkligen sluta oroa sig för att nån modern elektronik skulle låta dåligt, utan det enda som spelar faktiskt roll idag är rum, högtalare, hörlurar och produktion/mastering, resten är verkligen så extremt sekundärt.

Det här stämmer inte. Sitter jag med inte så bra in-ear hörlurar (ok, de kostar ca 1200kr, men de låter inte lika bra som de AKG 273 Pro jag använder i normalbruk) så hör man brus i stort sett hela tiden, eller i alla fall i tystare i partier. Att ens lyssna på ljudbok blir störande.

Det är först nu när jag har mi10t pro som problemet är löst. Först med att jag testade Apples dongle, som finns i bilden för alla dac tester. För 99kr så är den speccat till ca 111-113dB SNR om jag minns rätt. Och där går det inte att höra brus.
Problemet med Apples dongle är istället att den har klen utgång, det låter inte dynamiskt, men Xiaomis egna dongle fixar biffen.

S3 mini, S4 neo, S5 neo, S7, Motorola One Zoom har precis alla brusat, det är tydligt hörbart.
Jag har kvar S7an och kan testa den igen med exakt samma material på bägge telefonerna.

Ljuddelen i mobilerna är generellt skräp vilket siffror som gsmarena bekräftar. Till min förvåning när jag kollade upp några Marshall mobiler så har de samma problem. De låter alltså sämre än rätt rejält gamla ljudkort.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elfsberg:

Det finns ett stort antal mätningar som visar att några av äldre iPhones DAC och förstärkare håller en generellt mycket hög nivå.

Om jag inte missminner mig så var iPhone 5 utrustad med synnerligen imponerande prestanda som gott och väl kunde mäta sig med den mest påkostade hifi-elektroniken.

Du har vart otroligt jobbigt och spridit snickssnack och rena felaktigheter i flera ljud trådar nu. Troll.

Nonsens. Det är skräp.

Audio quality Noise -91.3dB / Crosstalk -76.5dB
https://www.gsmarena.com/apple_iphone_5-4910.php

Låt oss jämföra med ett gammalt ljudkort:
http://www.gmaptool.eu/audio/rmaa/SBL2-24-48.htm

Det här är nått jag tog upp när Samsung frågade hur skulle du vilja förbättra deras mobiler. Då skrev jag att en 99krs dongle låter renare än mobiler som kostar över 10k, hur är det möjligt?
Självklart så går det att fixa bättre men det är helt enkelt inte prioriterat.

Går också nämna att M-audio Revolution 7.1 som ljudkort fick många rekommendationer i pressen för bra ljud. Troligtsvis så spelade den renare än Creative labs vid den tiden, men den var ca 3dB sämre i dynamik. Med rätt sorts musik så kunde man göra en A och B jämförelse och det var därför jag sålde bort M-audio.

Så egentligen så är man ute efter att så många värden är så bra som möjligt.
Det är klart att om man rör sig i sociala miljöer, åker tåg osv så hör man t.ex. inte bruset men det är inte bara där folk använder sina mobiler till olika saker.

Bör nämnas att en billig Sansa mp3 spelare har i många år spelat renare än mobilerna, kostar ca 300kr för de billigaste modellen.
(men bör kanske också nämnas att tidigare spelare hade en bugg som gjorde att 44.1Khz material spelades upp i fel hastighet, bara 48Khz material rätt korrekt, men det är ju få filer som är just 48Khz)

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Nonsens. Det är skräp.

Audio quality Noise -91.3dB / Crosstalk -76.5dB
https://www.gsmarena.com/apple_iphone_5-4910.php

Låt oss jämföra med ett gammalt ljudkort:
http://www.gmaptool.eu/audio/rmaa/SBL2-24-48.htm

Phew, ett gammalt SB Live! alltså. Tack för länkarna! Det illustrerar hur en enhet som är ändamålsenligt konstruerad för att reproducera ljud kan slå en dyrare livsstilsenhet som har ljud som en bifunktion.

Skrivet av Kaleid:

Så egentligen så är man ute efter att så många värden är så bra som möjligt.
Det är klart att om man rör sig i sociala miljöer, åker tåg osv så hör man t.ex. inte bruset men det är inte bara där folk använder sina mobiler till olika saker.

Nej, i rättvisans namn ska man ju säga att det dåliga ljudet antagligen spelar liten roll för de allra flesta användares lyssningsupplevelse i de fall när man använder hörlursutgången på en mobil för att lyssna på musik.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Phew, ett gammalt SB Live! alltså. Tack för länkarna! Det illustrerar hur en enhet som är ändamålsenligt konstruerad för att reproducera ljud kan slå en dyrare livsstilsenhet som har ljud som en bifunktion.
Nej, i rättvisans namn ska man ju säga att det dåliga ljudet antagligen spelar liten roll för de allra flesta användares lyssningsupplevelse i de fall när man använder hörlursutgången på en mobil för att lyssna på musik.

Beror på vilken sorts musik man lyssnar på. En del musik kan ha lite längre tystare partier eller ha bra dynamik där musiken byggs upp långsamt. Och då hör man bruset, vilket jag tycker man inte bör göra idag.

Ska ge ett annat exempel till. Det finns en kanal på youtube som gör jämförelser med olika högtalare i vs läge. Högtalare vs högtalare.
En låt spelas upp, det är ljudnivå anpassat och det växlar mellan högtalarna och där kan man höra skillnaderna. T.ex. att Alesis högtalare låter skräp vilket man även kan höra genom YT.

Det man inte hör i klippen är de allra flesta av dem (eller alla) brusar för de har billigare digitala steg i dem. Hur vet jag det? Jag frågade han som postar klippen ifall man hör brus i t.ex. Yamaha och JBL och han sa ja.

Har råkat ut för det här problemet med ett par aktiva Edifier jag har ägt. Kostade typ 900kr, låt bra om man inte spelade högt men distade om man höjde volym för mycket. Men lungt, de räcker till datorbruk.

Så vad gjorde jag? Jag öppnade högtalaren och tog bort hela förstärkaren, och gjorde högtalarna passiva, drev dem istället med en Muse m20 ex2 med ta2020 chip och voila! Bruset var borta.
Det ändrade inte hur lät högtalarna distade, men det blev ändå en bättre upplevelse.

Sen skulle jag nog påstå att ett SB Live! i jämförelse med AE5 skulle kunna höras i A vs B jämförelser av de allra flesta, förutsatt att man använder bra stereo.
Det är inte förrans man använder något bättre som man inser att det tidigare kanske inte var så bra.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Du har vart otroligt jobbigt och spridit snickssnack och rena felaktigheter i flera ljud trådar nu. Troll.

Du kanske kan citera eller hänvisa till vilka andra trådar det skulle vara?

Jag postar extremt sällan i den här forumdelen, har inte postat i någon annan ljudtråd förutom denna i år exempelvis, och får gå rätt många sidor bakåt innan man hittar några andra inlägg jag skrivit här. Om de inläggen varit så felaktiga så är det kanske bättre att du svarar på dem istället för att tangera regelbrott genom otrevliga inlägg där du utnämner andra till troll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Det man inte hör i klippen är de allra flesta av dem (eller alla) brusar för de har billigare digitala steg i dem.

Ja, det är ett generellt problem med många aktiva högtalare, där det så att säga inte är några egentliga fel på själva högtalarens komponenter eller uppbyggnad.

Skrivet av Kaleid:

Så vad gjorde jag? Jag öppnade högtalaren och tog bort hela förstärkaren, och gjorde högtalarna passiva, drev dem istället med en Muse m20 ex2 med ta2020 chip och voila! Bruset var borta.

Gjort samma experiment själv och konstaterat att en bättre förstärkare snabbt kan tvätta bort en dålig ljudbild, även i riktigt billiga högtalare.

Skrivet av Kaleid:

Sen skulle jag nog påstå att ett SB Live! i jämförelse med AE5 skulle kunna höras i A vs B jämförelser av de allra flesta, förutsatt att man använder bra stereo.

Det är min uppfattning också, men sen ska man ju vara medveten om att även Creative anpassat sig till en ljudmarknad där kvaliteten snabbt har förbättrats i de nedre konsumentsegmenten som deras produkter mestadels placerar sig i. Det var ju hörbara skillnader att gå från Live! till X-Fi, till Z-serien.

Den enskilda förändring jag uppskattar mest hos Creative är beslutet att installera en hörlursförstärkare istället för att bara ha Line Out, vilket tidigare gjorde att man behövde en separat hörlursförstärkare på skrivbordet om man hade några bättre hörlurar.

Permalänk

Var förstärkare jag menade, inte equlizer!

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kallandes:

Mitt svar:
AE-5 är objektivt bättre än Z-serien.
Ej heller värt att gå till AE7, men ska man ändå "vara på den säkra sidan" så finns det billigare och i lager hos t.ex.
https://www.komplett.se/product/1135352/datorutrustning/dator...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Skrivet av Kaleid:

Mitt svar:
AE-5 är objektivt bättre än Z-serien.
Ej heller värt att gå till AE7, men ska man ändå "vara på den säkra sidan" så finns det billigare och i lager hos t.ex.
https://www.komplett.se/product/1135352/datorutrustning/dator...

Tack! Ja jag såg att det var billigare där. Och i lager också. Var mest för jämförelssens skull, då maxgaming hadde alla tre på sin hemsida. Komplett hade bara AE-7

Här är nån lirare som bytt från Zx till AE-7. Svårt att dra paralleller dock, då jag aldrig lirar multiplayer. Och således inte bryr mig om samma saker som han.
https://www.overclockers.co.uk/forums/threads/my-experience-b...

Men bilden han har högst upp, visar ändå skillnaderna mellan Zx, AE-5, AE-7, och AE-9 brevid varann

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem

AE-5 är snäppet bättre än Zx. Du kommer dock inte få tag på något nytt Zx, utan det är bara Maxgaming som inte uppdaterat sin hemsida.

Medföljande ACM (volymratten med uttag) är en trevlig finess om man vill få fram anslutningarna från baksidan av datorn samt få en smidig volymkontroll. Jag hade köpt ett AE-7 bara för att få den finessen om jag uppgraderade idag.

Permalänk

https://imgbb.com/BG4rn7q
Skillnader mellan Zx, AE-5, AE-7, och AE-9

Visa signatur

9900k på vatten