Vad använder ni för att göra rent en tv panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Jag har en sprayflaska med vatten och pyttelite Yes diskmedel i. Funkar till allt! TVn, fönster, speglar, diskbänk, diska, matbordet, soffbordet, bilinteriör etc.

Min tjej jobbar som kundansvarig på ett städbolag och kan väl lite anses vara expert på städ.

Vi kör samma variant och det till allt som inte är ugnen eller trägolv.

Diskmedel och nånting om att bryta ytspänning och bla bla. Mikrofiberduken gör jobbet.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Har inga djur men mina barn beter sig som om dom vore det 😂😂😂, nä skojar bara.

Viktigt är ju att tv’n är kall när man gör rent den, det är det första man skall tänka på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Min tjej jobbar som kundansvarig på ett städbolag och kan väl lite anses vara expert på städ.

Vi kör samma variant och det till allt som inte är ugnen eller trägolv.

Diskmedel och nånting om att bryta ytspänning och bla bla. Mikrofiberduken gör jobbet.

Ja och så den fettlösande faktorn såklart. Som sagt, tillsammans med mikofiberduk tar det allt. Fettiga fingrar, choklad, intorkat saft och allt annat som barn kan skapa!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tBiorrith:

Ja och så den fettlösande faktorn såklart. Som sagt, tillsammans med mikofiberduk tar det allt. Fettiga fingrar, choklad, intorkat saft och allt annat som barn kan skapa!

Absolut. Jag jobbade som fönsterputsare tidigare och vi använde diskmedel tills det kom en "fönstersåpa" som verkligen var precis samma sak som diskmedlet men man slapp färgämnen och den hemska lukten (alla lukter blir hemska om man måste lukta på dom hela dagen, grön Yes undviker jag fortfarande). Dock tror jag motiveringen från chefens sida mest var att flaskorna såg proffsigare ut än att springa runt med Yes eller Vips. Enda gången man behövde något annat för för väldigt inrökta rum, typ rökrum på företag eller där någon pensionär hade rökt eller höll på att röka ihjäl sig.

Permalänk
Medlem

Läst igenom tråden och trodde faktiskt att mitt kommande tips redan var med någonstans så här kommer det jag kört med det senaste året (och detta fungerar överallt).

Det som behövs är: Ättika/Ättikssprit, handdiskmedel, vatten och en sprayflaska.

1. Häll i så det är ca 20% 12%-ig ättika i den tomma flaskan och resten vatten.
2. Tillsätt några droppar handdiskmedel.
3. Sätt på spraymunstycket och skaka lätt.
4. Klart, spraya i DUKEN, ej direkt på skärmen!

Ättikan gör så att vattnet mer eller mindre dunstar bort så man slipper gå efter med torr trasa och torka, jag var själv skeptisk till detta i början men nu kör vi detta överallt, jag skojar inte, handfat, speglar, fönster, toaletter, dörrar, handtag, kranar, diskho, TV/MONITOR. Resultatet blir bättre än kemikalier man köper färdiga och lukten är kanske inte den bästa medans man håller på MEN efteråt så blir det "fräscht".

Rättelse av tillvägagångssätt
Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Izenoz:

Läst igenom tråden och trodde faktiskt att mitt kommande tips redan var med någonstans så här kommer det jag kört med det senaste året (och detta fungerar överallt).

Det som behövs är: Ättika/Ättikssprit, handdiskmedel, vatten och en sprayflaska.

1. Häll i så det är ca 20% ättika (eller 40% ättikssprit) i den tomma flaskan och resten vatten.
2. Tillsätt några droppar handdiskmedel.
3. Sätt på spraymunstycket och skaka lätt.
4. Klart!

Ättikan gör så att vattnet mer eller mindre dunstar bort så man slipper gå efter med torr trasa och torka, jag var själv skeptisk till detta i början men nu kör vi detta överallt, jag skojar inte, handfat, speglar, fönster, toaletter, dörrar, handtag, kranar, diskho, TV/MONITOR. Resultatet blir bättre än kemikalier man köper färdiga och lukten är kanske inte den bästa medans man håller på MEN efteråt så blir det "fräscht".

Det är ett bra tips absolut, men för en QLED med antireflexbehandling så är det inte rekommenderat.

Permalänk

Funkar perfekt med en ny ren mikrofiberduk och lämnar inga ränder efter sig, använder inte duken som följer med.

Permalänk
Medlem

@snajk

Inte? vad är det jag missar här? utveckla gärna

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Izenoz:

@snajk

Inte? vad är det jag missar här? utveckla gärna

Läser man instruktionsboken, eller vad de säger till folk som frågar på nätet, så är ytbehandlingen väldigt känslig och därmed ska man inte använda några former av rengöringsmedel eller kemikalier om det går att undvika. Mikrofiberduk (ren eller ny) möjligtvis en aning fuktad med vatten (helst destillerat) och försiktig gnuggning är vad de rekommenderar och det har funkat bra för mig i alla fall.

Permalänk
Medlem

@snajk

Sant, kemikalier ska/råds inte att använda, så kör på den med 12% istället för högre koncentration, då slipper man kemikalier i utspädningen (rättar till inlägget ovan, tack).

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Izenoz:

@snajk

Sant, kemikalier ska/råds inte att använda, så kör på den med 12% istället för högre koncentration, då slipper man kemikalier i utspädningen (rättar till inlägget ovan, tack).

Jo det är ju bra rengöring för en massa ytor, men jag hade ändå inte använt det på min svindyra TV när instruktionsboken säger att man inte ska göra det. Om det inte verkligen krävdes för att få bort fläckarna, men enligt min erfarenhet så duger en lätt fuktad mikrofibertrasa till det mesta även om man får gnugga mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo det är ju bra rengöring för en massa ytor, men jag hade ändå inte använt det på min svindyra TV när instruktionsboken säger att man inte ska göra det. Om det inte verkligen krävdes för att få bort fläckarna, men enligt min erfarenhet så duger en lätt fuktad mikrofibertrasa till det mesta även om man får gnugga mycket.

Spontant skulle jag avråda från att "gnugga mycket". Jag hade hellre attackerat fläcken fler gånger. Microfiber har ju en viss slipeffekt och det är nog också något man vill vara försiktig med på dessa TV-apparater.

Tills man vet säkert att det går att använda metoden i 10 år eller så.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Jag kör med vanligt fönsterputs och fiberduk. Funkar bra.

Skulle dock inte rekommendera fönsterputs, , Men kan skada panelen,

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elfsberg:

Spontant skulle jag avråda från att "gnugga mycket". Jag hade hellre attackerat fläcken fler gånger. Microfiber har ju en viss slipeffekt och det är nog också något man vill vara försiktig med på dessa TV-apparater.

Tills man vet säkert att det går att använda metoden i 10 år eller så.

Jo, man får gnugga försiktigt. Men jag har sett många exempel på folk som inte har följt instruktionerna utan använt sprit eller något annat lösningsmedel eller rengöringsmedel och fått katastrofalt resultat. Många av dessa har dock lyckats rädda sina paneler med mikrofiber, lite vatten och lätt gnuggande. Andra har inte haft så mycket tur. Min morsas plasma-TV exempelvis ser ut som om någon har börjat polera den men slutat halvvägs typ tack vare rengöring med dammtrasa som itne var helt ren, den går inte att rädda.

Permalänk
Medlem

@snajk

Du har rätt, men ättika är inte en kemikalie (om jag läst/tolkat informationen rätt) förutsatt att man håller sig på den som är 12%, ovanför 12% börjar det ingå mer kemi i sammansättningen, men jag kan som sagt tolkat det fel.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Izenoz:

@snajk

Du har rätt, men ättika är inte en kemikalie (om jag läst/tolkat informationen rätt) förutsatt att man håller sig på den som är 12%, ovanför 12% börjar det ingå mer kemi i sammansättningen, men jag kan som sagt tolkat det fel.

Jag lägger mig inte i vad som är en kemikalie eller ej, men råden innefattar att inte använda några "cleaning agents" som inte är specifikt till för just skärmar.

https://www.samsung.com/us/support/answer/ANS00046181/
https://www.samsung.com/ca/support/tv-audio-video/qn55q6famf-...

Permalänk
Medlem

@snajk

Precis, ättika är inte klassat som ett rengöringsmedel heller, därav så är det inte ett ”detergent”.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Izenoz:

@snajk

Precis, ättika är inte klassat som ett rengöringsmedel heller, därav så är det inte ett ”detergent”.

Klassat enligt vem? Rengöringsmedel eller Cleaning agent betyder ju något som används för rengöring. Och de enda rengöringsmedel som är ok enligt tillverkaren är vatten (helst destillerat) i första hand, och de som är specifikt utvecklade för TV-apparater.

Permalänk
Medlem

Hade fingermärken på tv’n imorse igen. Testade med bara ljummet vatten fast lite åt det varmare hållet och utan diskmedel och med Microduk, perfekt resultat. Jag tror det bästa är bara ljummet vatten (dectillerat) och microduk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krakkan:

Köpte precis denna och fick hem den nyss. Testade på ett par fettfläckar som uppkommit genom att jag inte kunnat hålla mina fingrar i styr. Kan ha råkat luta pannan mot den också när jag skulle flytta runt den lite he he
Värt att nämna är att jag testade en annan duk jag hade hemma utan resultat, mer än att smeta ut det. Så varit ett riktigt irritationsmoment, även om det ej syns när tv'n varit på så har jag VETAT om att skiten finns där

Duken som följde med denna produkt tog bort det direkt utan att jag ens behövde använda sprayen, väl värt pengarna!

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal