Permalänk
Medlem

Asus 980Ti "svettas"

Tjenare.

Har ett problem med mitt 980ti kort, efter ett tags användande så börjar de rinna nån grön liknande vätska från kortet. När detta sker så börjar sedan kortet å krasha antar de blir nån kortis eller liknande av vätskan. Men så fort man rengör kortet tar en tops å petar bort det grönblåa så funkar den fint igen i kanske 1,5 månad sen samma sak igen.
Men vad 17 kan de vara som "läcker", vad kan de vara som får kortet att svettas?

Mvh

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

Är det möjligvis ett kort med vattenkylning? isåfall tror jag att det är kylvätskan som läcker ut och du bör inte använda kortet mer förrän du fixat ny kylning. Är det inte vattenkylt så är något extremt konstigt då det inte finns något som kan utsöndra Vätska.

Visa signatur

HAF 932 | Corsair H100i Pro RGB | Asus Z370-G Gaming | Intel i7 9700K @4.9GHZ | Corsair Vengeance LPX 32GB DDR4 3200mhz | Gainward Nvidia RTX 3080 10GB | Samsung 970 EVO PLUS 250GB

Permalänk
Medlem

gissar på limmet ifrån heatpadsen som sitter på minne osv, eller ifrån kylpastan, mer troligt limmet

Permalänk
Medlem

Som tidigare nämnt så är det troligen från heatpads, men det ska inte kunna kortsluta något, tror jag. Limmet, som någon nämnde, kanske kan men det har jag ingen erfarenhet av

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Tjenare.

Har ett problem med mitt 980ti kort, efter ett tags användande så börjar de rinna nån grön liknande vätska från kortet. När detta sker så börjar sedan kortet å krasha antar de blir nån kortis eller liknande av vätskan. Men så fort man rengör kortet tar en tops å petar bort det grönblåa så funkar den fint igen i kanske 1,5 månad sen samma sak igen.
Men vad 17 kan de vara som "läcker", vad kan de vara som får kortet att svettas?

Mvh

Vilket kort är det? Visa bild.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stig86:

Är det möjligvis ett kort med vattenkylning? isåfall tror jag att det är kylvätskan som läcker ut och du bör inte använda kortet mer förrän du fixat ny kylning. Är det inte vattenkylt så är något extremt konstigt då det inte finns något som kan utsöndra Vätska.

Att det inte finns är väl inte helt riktigt, heatpipes innehåller ju vätska. Dock ska det väl mycket till för att det ska kunna läcka.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Att det inte finns är väl inte helt riktigt, heatpipes innehåller ju vätska. Dock ska det väl mycket till för att det ska kunna läcka.

Där har du mycket väl rätt. Men som du säger så ska det extremt mycket till för att dom ska kunna läcka. Jag tror inte att TS har varit våldsam med kortet eller kört kortet i över 200 grader, Och sen har jag personligen inte sett heatpipes läcka grönblått. Heatpipes har jag sett läcka men då vart det vitt/genomskinligt.

Jag kan absolut ha fel men TS har inte meddelat om det är ett kort med eller utan vattenkylning heller.

Visa signatur

HAF 932 | Corsair H100i Pro RGB | Asus Z370-G Gaming | Intel i7 9700K @4.9GHZ | Corsair Vengeance LPX 32GB DDR4 3200mhz | Gainward Nvidia RTX 3080 10GB | Samsung 970 EVO PLUS 250GB

Permalänk
Medlem

Innehåller inte kondensatorer vätska som kan läcka som ett klet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Innehåller inte kondensatorer vätska som kan läcka som ett klet?

Det brukar vara åt det gulbruna hållet har jag för mig.

Troligtvis är det thermal padsen som läcker olja men det konstiga är att det kortsluter kortet. Oljan ska inte leda någon ström som någon har nämnt tidigare.

TS får helt enkelt ta bort kylaren från kretskortet och kolla var vätskan kommer ifrån.

Permalänk
Medlem

Färgen kan ju antyda att det är koppar, som blir grönblå när den oxiderar.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Färgen kan ju antyda att det är koppar, som blir grönblå när den oxiderar.

Där sa du något som inte ens jag tänkte på.
Nu väntar vi nog mest bara på svar från TS på olika frågor.

Visa signatur

HAF 932 | Corsair H100i Pro RGB | Asus Z370-G Gaming | Intel i7 9700K @4.9GHZ | Corsair Vengeance LPX 32GB DDR4 3200mhz | Gainward Nvidia RTX 3080 10GB | Samsung 970 EVO PLUS 250GB

Permalänk
Medlem

Det är såklart inte ett vattenkylt kort xD.
Det är ett vanligt hederligt Strix DirectCU tror jag den heter.
Här finns en bild: https://ibb.co/ZVFkjm7
Brukar liksom rinna ner mot pci-e slotten...

Kan de vara läge att byta kylpasta på gpun då alltså? Eller kan de lika gärna vara dom där padsen på VRAM?

Vet ju inte säkert om de kortsluter men datorn kraschar iaf sen måste man rengöra kortet så går den igen.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Det är såklart inte ett vattenkylt kort xD.
Det är ett vanligt hederligt Strix DirectCU tror jag den heter.
Här finns en bild: https://ibb.co/ZVFkjm7
Brukar liksom rinna ner mot pci-e slotten...

Kan de vara läge att byta kylpasta på gpun då alltså? Eller kan de lika gärna vara dom där padsen på VRAM?

Vet ju inte säkert om de kortsluter men datorn kraschar iaf sen måste man rengöra kortet så går den igen.

Om det är heatpipes som Läcker så ska du absolut inte använda kortet. Ta gärna en bild på själv läckan alternativt vätskan.
att byta pasta hjälper inte om det är dina heatpipes som är sönder.
Så mitt råd är att: Montera ut kortet och leta upp läckan, Ta en bild och posta så vi kan se, Därefter kan vi komma med lösningar

Visa signatur

HAF 932 | Corsair H100i Pro RGB | Asus Z370-G Gaming | Intel i7 9700K @4.9GHZ | Corsair Vengeance LPX 32GB DDR4 3200mhz | Gainward Nvidia RTX 3080 10GB | Samsung 970 EVO PLUS 250GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lehto:

Det är såklart inte ett vattenkylt kort xD.
Det är ett vanligt hederligt Strix DirectCU tror jag den heter.
Här finns en bild: https://ibb.co/ZVFkjm7
Brukar liksom rinna ner mot pci-e slotten...

Kan de vara läge att byta kylpasta på gpun då alltså? Eller kan de lika gärna vara dom där padsen på VRAM?

Vet ju inte säkert om de kortsluter men datorn kraschar iaf sen måste man rengöra kortet så går den igen.

Jag gissar snarare på att det är din AIO-kylare som läcker. Har varit med om det själv där AIO läckte ner på PCIE-slotten och skapade magisk rök. Både moderkort och grafikkort gick hädan.

Om din dator står upp så finns det ingen chans att något kan rinna i sidled mot PCIE-slotten.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag gissar snarare på att det är din AIO-kylare som läcker. Har varit med om det själv där AIO läckte ner på PCIE-slotten och skapade magisk rök. Både moderkort och grafikkort gick hädan.

Om din dator står upp så finns det ingen chans att något kan rinna i sidled mot PCIE-slotten.

Ja, det ser ut som den mest sannolika förklaringen utifrån bilden, förutsatt att chassit står upp till vardags.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Den har faktiskt legat ned mest pga praktiska skäl.
Ska ta en bild på läckaget vid nästa tillfälle.

Och nej jag har inget vatten överhuvudtaget i datorn. Allt är luftkylt och de är definitivt inte heatpipesen som läcker.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

Kan inte se bilden, kommer inte åt den sajten av någon anledning.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av Lehto:

Tjenare.

Har ett problem med mitt 980ti kort, efter ett tags användande så börjar de rinna nån grön liknande vätska från kortet. När detta sker så börjar sedan kortet å krasha antar de blir nån kortis eller liknande av vätskan. Men så fort man rengör kortet tar en tops å petar bort det grönblåa så funkar den fint igen i kanske 1,5 månad sen samma sak igen.
Men vad 17 kan de vara som "läcker", vad kan de vara som får kortet att svettas?

Mvh

Jag skulle monterat isär kortet och byta ut thermalpads osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Och nej jag har inget vatten överhuvudtaget i datorn. Allt är luftkylt och de är definitivt inte heatpipesen som läcker.

Är det alltså inte din dator på bilden du länkade? För på bilden sitter det ju väldigt tydligt en sluten vattenkylare på processorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Är det alltså inte din dator på bilden du länkade? För på bilden sitter det ju väldigt tydligt en sluten vattenkylare på processorn.

Ah såg nu att de var as gammal bild. Har inte kvar dom delarna nej. Byggde om datorn för nått år sedan.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Att det inte finns är väl inte helt riktigt, heatpipes innehåller ju vätska. Dock ska det väl mycket till för att det ska kunna läcka.

Vätskan i heatpipes är en minimal mängd vatten, och det hålls med kapillärverkan i en "svamp" av koppar, så det lär inte läcka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Vätskan i heatpipes är en minimal mängd vatten, och det hålls med kapillärverkan i en "svamp" av koppar, så det lär inte läcka.

Iom att färgen antyder kopparoxid så vad kan det annars vara?

Nu har vi ju inte sett någon bild på hur det faktiskt ser ut så svårt avgöra över huvud taget.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Iom att färgen antyder kopparoxid så vad kan det annars vara?

Nu har vi ju inte sett någon bild på hur det faktiskt ser ut så svårt avgöra över huvud taget.

Vet inte om jag tänker fel, men om man öppnar en heatpipe så bör väl allt vatten avdunsta väldigt fort i atomsfärstryck.

Kopparoxid låter troligt tycker jag, men att det mer är vattenkylningen han har. Tror att bilden är hans, men han inte förstår att det är en vattenlösning "för han kyler ju med en fläkt"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Tror att bilden är hans, men han inte förstår att det är en vattenlösning "för han kyler ju med en fläkt"

Fast han sa ju att det var en gammal bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Fast han sa ju att det var en gammal bild.

Ah, jag missade den nyare kommentaren av OP.

Jag tror ändå inte det är heatpipes som är problemet, vore ej logiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Vet inte om jag tänker fel, men om man öppnar en heatpipe så bör väl allt vatten avdunsta väldigt fort i atomsfärstryck.

Precis, dom dropparna som finns därinne skulle avdunsta på nolltid.

Skrivet av Reyintaz:

Kopparoxid låter troligt tycker jag,

Vattnet skulle dock avdunsta långt innan det blir några synliga fällningar i vattnet. Sen är jag osäker på hur en heatpipe skulle gå sönder på ett grafikkort utan att hela kortet mekaniskt förstördes rejält?

Permalänk
Medlem

Skruva isär kortet och ta en titt, är nog enda möjligheten att gå till botten med det här..
Just att kortet tar skada av det är lite intressant, och rimligtvis bör det utesluta svettande heatpads.

Permalänk
Medlem

Mm går nog inte att komma till botten av detta just nu. Får avvakta tills de händer igen så ska jag dokumentera mer noggrant.

Var mest intresserad om de kunde vara nått känt problem eller om de finns någon "flaw" med dessa kort.

Jag uppdaterar här igen när problemet återkommer igen.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Mm går nog inte att komma till botten av detta just nu. Får avvakta tills de händer igen så ska jag dokumentera mer noggrant.

Jag skulle nog rekommendera att åtminstone skruva av kylaren och ta en titt, att det kommer vätska från grafikkortet är ju absolut inte normalt och bör vara synligt på kortet om det faktiskt kommer därifrån. Ju längre du väntar dessto större är risken att det är för sent att göra något åt det.

Permalänk
Forumledare

Det är inte så att det kan vara olja(?) från lagerna på fläktarna som är boven? 🤔

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord