Permalänk
Medlem

Vilket bredband ska jag välja?

Hej.
Jag har kommit fram till 2 alternativ vad gäller levrantör av bredbandet.

Bahnhof 100/100 för 269kr/mån
Eller
Junet 100/10 för 259kr/mån

Frågan är i egentligen om jag har nytta av 90 mer i uppladdning för 10 kr mer i månaden? Jag gamear rätt mycket online, hon tittar mest streamingtjänster, youtube osv osv. Ingen av oss använder cloudtjänster i större omfattning. Finns det någon nytta i att ha 100 uppl. Vid onlinegaming osv?

Räcker det kanske tom. Med 30/30 i hastighet? Ponera att jag sitter med typ Aoe2 online/cs osv. och hon netflixar i 4k samtidigt som hon surfar på padda.

Jag vänder mig till eran stora kunskapsbank.
Tack på förhand.

rubrik förtydligad /Mod
Permalänk
Medlem

30Mbit är väl ungefär vad som krävs för Netflix 4K, så har ni det så är ju 100Mbit att rekommendera. För allmänt spelande är det lugnt med Netflix (inte 4K) samtidigt med fiber.

10Mbit upp är också lugnt i allt spelande. Finns inget spel som kräver så hög upload. Latens (ping) är viktigare i spel.

Möjligtvis dkulle 100Mbit upload vara till stor fördel om du tex vill använda Steams "play together-funktion" för att spela local co-op spel över nätet.

Skiljer det 10kr skulle jag ta 100Mbit upload oavsett.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Med tanke på erat användsningområde så skulle jag säga 100/10 blir kanon för er. Så kan du spela medan hon tittar 4k material.

Visa signatur

HAF 932 | Corsair H100i Pro RGB | Asus Z370-G Gaming | Intel i7 9700K @4.9GHZ | Corsair Vengeance LPX 32GB DDR4 3200mhz | Gainward Nvidia RTX 3080 10GB | Samsung 970 EVO PLUS 250GB

Permalänk
Inaktiv

Hejsan
För ynka 10kr/månad skulle jag definitivt välja 100/100 då vet man med all säkerhet att man inte råkar ha en flaskhals på upload ifall två använder nätet samtidigt.. Samt med Bahnhof ingår gratis VPN och det är ett företag med fokus på integritet.
Om du spelar, glöm ej att be om att du ska ha publikt-IP. Det kan du få genom att be om det i telefon om du skaffar abonnemanget via telefonist, eller så kan man i efterhand skaffa publikt-ip via mina sidor. Dock kanske inte dina spel kräver publikt-ip, men det är smidigare och sedan använda VPN-tunnel funktionen de gånger du inte vill att ditt publika IP ska synas utåt.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

@Raczo13: Kom ihåg att ha en tydligt rubrik om vad du vill ha hjälp med.

/Vzano, Mod

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Rekordmedlem

10 upp är nog på gränsen att vara dumsnål idag för man vill kanske kunna använda videosamtal och är man 2 personer i hushållet och ska ha nån vettig marginal är det inte mycket om man gör nått annat samtidigt som man har videosamtal igång.
30/30 kan också vara i minsta laget ner på 2 användare men räcker troligen bra för 1 så jag hade tagit 100/100.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

10 upp är nog på gränsen att vara dumsnål idag för man vill kanske kunna använda videosamtal och är man 2 personer i hushållet och ska ha nån vettig marginal är det inte mycket om man gör nått annat samtidigt som man har videosamtal igång.
30/30 kan också vara i minsta laget ner på 2 användare men räcker troligen bra för 1 så jag hade tagit 100/100.

Vill du kunna använda flera videomöten samtidigt så är det nog snarare routern det hänger på, även om du har 1000 Mbit/s kommer många hemmarouters säkert ha problem. Trafikprioritering kan behövas, bandbredd är typ 1 Mbit/s per samtal.

Eftersom det inte är någon verklig prisskillnad så kör 100/100, fibernätet kommer förmodligen avveckla lägre hastigheter framöver vilket som.

Permalänk
Medlem

100/100, ibland kan det vara saker som händer på nätet som du inte har koll på. Varje gång du pluggar in din telefon på laddning så går det sannolikt en backup och skulle du få besök så har man inte koll på vad som sker.
Hoppa över att köpa en tre pingvinstänger en gång i månaden så har du tian där

Och lägg pengar på en vettig router....