Intel jobbar för att ATX12VO-standarden ska få fotfäste till hösten

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinkefing:

Samma här! Hoppas Intel failar. Ser inget positivt för deras dumma standard.

Det här är den dummaste typen av inställning "Om jag fick betala mer/kämpa mer så ska tamejfan andra också göra det!".

har d uens tänkt på varför denna standard tas fram? För och nackdelar? Alltså på något annat än dig själv?

Jag har själv nya delar men varje dag kommer det ännu nyare delar. Teknik utvecklas. Så länge det är till det bättre är det bra.

Nu vet jag inte om det är bättre eller sämre i slutändan utan sitter lite i mellanläge men jag skulle aldrig ytrycka mig genom att klaga bara för att JAG fick betala fullpris för något som JAG vill ska hålla hur länge som helst.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av arowe17:

@undac och @jonast , detta kanske kan vara ett intressant uppslag för en fredagsfokus? Gå igenom lite vad ett byte innebär för komponenterna, och de med befintliga agg etc.

Ja, det kanske vore något för ytterligare diskussion utöver artikeln och videon jag gjorde förra året på ämnet!

Skrivet av Yoshman:

En sådan här övergång kommer ta väldigt många år och ens med lite god vilja kommer de första systemen hitta ut till konsument i slutet av detta år.

Vidare, det som behövs i adaptern är en 5V-till-12V step-up, även om det är brist på många halvledare är det definitivt inte brist på allt. Givet hur många DC/DC omvandlare en modern dator har tvivlar jag stark på att en extra de som behöver en adapter till ATX12VO gör någon som helst mätbar skillnad.

Omvänt: är det inget värt att milliontals stationära datorer kommer dra mindre ström när de är lätt lastade? En väldigt vanlig last.

Just biten med adaptern var något jag funderade på under förra året, då jag var helt säker på att en step-up-konverterare skulle behövas för standby-spänningen. De 24-pins till 10-pinsadaptrar som säljs idag för exempelvis Lenovos färdigbyggda datorer löser det med en väldigt primitiv metod genom att tjuvkoppla PS_ON-stiftet till jord, vilket gör att agget knuffar ut 12 V även när datorn är avstängd. Problemet är att agget fortsätter rulla när datorn är av, såvida man inte drar ur kontakten eller slår av strömbrytaren baktill.

Permalänk

24pins kontakten har väl alltid varit *skön*

Tydligt att man vill effektivisera och få bort överskottsenergi för den stora massan.
Vi får väl se hur långt man drar sin VO-standard.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Alla i denna tråd med "det-var-bättre-förr" mentalitet borde kika på den videon, att halvera effekten i en stationär dator med dGPU när den är igång men inte gör något speciellt borde få även de ivrigaste skeptiker övertygade om varför detta är en bra idé.

Någon gång måste den här typen av övergångar göras och skarven kommer det bli friktion. Svårt att se hur det är bättre att fortsätta leva med allt som skaver och bara bita ihop, med tiden gör ju det att alla sitter med sämre produkter än de egentligen behövt göra (och det är långt bredare än bara en sketen standard för PSU).

Kollade på videon ok Linus konstaterade i det hela att vid villa eller låg belastning finns det redan nu mycket att ge men vid högre laster kan det vara annorlunda.

Overclock3d.net tar upp det hela i en test från 27th January 2021
Tar upp testerna på belastning med ett 6800 och ett i9-10580k fast med olika PSU och MB så jämförelse blir skev. Mindre effekt uttag från dator med ett klassiskt 80+guld vid belastning.
Då är det lite andra värden. Men man får tänka på att moderkorten är i sin linda.
https://overclock3d.net/reviews/power_supply/atx12vo_tested_-...
https://www.overclock3d.net/reviews/power_supply/atx12vo_test...

PSU jobbar inte så bra då den är lite för långt ifrån 50%
Samt att moderkortet borde kunna anpassas efter lite högre laster. Eller om det då går på att det "guld" agg sin testades inte är så effektivt vid runt 300W det heller.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SCORPIUS:

Asrock släpper säkert moderkort med både gamla och nya kontakten + en till ingen har tänkt på än. För Asrock är Asrock

Ditt inlägg fick mig att börja fundera, när släppte Asrock något som kan klassas som riktigt unikt och Asrock? Känns som det var ett tag sedan, och jag saknar det.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Söderbäck:

Om funktionen flyttas från nätaggen till moderkorten så lär väl moderkorten öka motsvarande i pris. Tänker jag. Så billigare lär det väl inte bli i slutändan.
Dessutom har man väl oftare nätagg längre än moderkort. Så den där extrakostnaden som nu hamnar på moderkorten behöver man dessutom betala lite oftare. Det här kanske blir dyrare för oss konsumenter?
Aja - det är det kanske värt. Det låter smidigt.

Med tanke på hur mycket mindre ström systemet drog i vila så är det nog ungefär som lågenergibelysning att energikostnaden gör att totalkostnaden snabbt blir lägre, även om man inte har datorn i gång hela tiden borde man kunna räkna hem åtminstone 2 kr/vecka på elräkningen.
och på företag kan det bli rätt rejäla energibesparingar. 30 W är en stor och märkbar energibesparing vid vila.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Skeptisk, för om det nu är så smidigt att konvertera 12Vdc till andra spänningar, varför kan man inte göra det i nätagget liksom???
Rent spontant så känns det ju som att moderkorten blir dyrare utan att det egentligen ger någon fördel. jaja, mindre kontakt, men moderkortet måste ju offra utrymme för konverteringen då istället, och med tanke på att Intel byter moderkort varannan cpu så känns det ju surt om det blir dyrare moderkort.

Nä, om detta skall bli bra så behöver man ju designa om hela formfaktorn på datorn. Ingen större mening egentligen att byta PSU om man ändå skruvar in det i ett ATX chassi liksom. En ny formfaktor som skippar det gamla med hårddiskburar och cd-rom platser. Jo då kan det kanske bli något. Men som det är just nu,, nä.

Permalänk
Medlem

Kommer inte sakna gamla kontakten en sekund, pc-världen är ibland löjligt konservativ.

Permalänk
Inaktiv

En fördel med 12VO är att kraften kan läggas som 'tegelsten' utanför lådan, det är ju bara två ledare till själva datorn (i princip).

Sedan har jag aldrig sett vitsen med ett separat grafikkort. Av historiska skäl görs grafiken som ett instickskort och får då sämst plats för kylare trots att grafiken är det som kräver mest effekt. Borde vara bättre om GPU och CPU kunde dela på en bättre kylare, antingen med (uppskrämd!) integrerad grafik eller med någon mera avancerad SoC eller chiplet-konstruktion.

Med dessa två lösningarna tillsammans blir det bara ett ITX-kort och inget mer. Man skulle komma ner i en lådvolym på 1-2 liter för en passabel gamingrigg. Det är så konsoler byggs. Varför måste en gamingrigg vara så mycket större? Ok, man kan komma ner till 7-8 liter men då är det med skohorn och svett.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hakro807:

Kommer inte sakna gamla kontakten en sekund, pc-världen är ibland löjligt konservativ.

Jag har väntat på 12VO i 30 år nu, ända sedan jag först skulle ha en PC i en båt. Rent tekniskt/ekonomiskt har 12VO varit den bättre lösningen i runt 20 år. Konservativ? Onekligen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lordsqueak:

Skeptisk, för om det nu är så smidigt att konvertera 12Vdc till andra spänningar, varför kan man inte göra det i nätagget liksom???
Rent spontant så känns det ju som att moderkorten blir dyrare utan att det egentligen ger någon fördel. jaja, mindre kontakt, men moderkortet måste ju offra utrymme för konverteringen då istället, och med tanke på att Intel byter moderkort varannan cpu så känns det ju surt om det blir dyrare moderkort.

Nä, om detta skall bli bra så behöver man ju designa om hela formfaktorn på datorn. Ingen större mening egentligen att byta PSU om man ändå skruvar in det i ett ATX chassi liksom. En ny formfaktor som skippar det gamla med hårddiskburar och cd-rom platser. Jo då kan det kanske bli något. Men som det är just nu,, nä.

Man kan naturligtvis konvertera och uppnå exakt samma verkningsgrad på konverteringen i nätdelen men transmissionsförluster ökar kvadratiskt mot strömmen och dessutom behöver man kompensera för spänningsfallet i kablaget.
Du kan ju tänka dig det som stamnätet för eldistribution med högspänningsledningar för att elen ska kunna transporteras utan allt för höga förluster, ju lägre spänning och längre ledning desto högre förluster får man.

Att göra om hela låddesignen vore nog också önskvärt men men hdd burar och liknande tycker jag inte är problemet utan hur de flesta grafikkort monteras utan möjlighet att kylas effektivt på ett riktigt tyst sätt, det är ju egentligen helt tokigt att blåsa runt luft i en låda i stället för att blåsa ut den direkt eller på ett enkelt sätt kunna koppla in lådväggarna för passiv kylning. servrar har en mer effektiv layout och så fanns det ju nån annan som tänkte så här

Där kan inte luften virvla runt riktigt som den vill och det är en bra ide...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Ditt inlägg fick mig att börja fundera, när släppte Asrock något som kan klassas som riktigt unikt och Asrock? Känns som det var ett tag sedan, och jag saknar det.

Vad jag minns var dom först ut eller dom enda med att låsa upp kärnor på AMD Phenom 2... Så ungefär 10 år sedan IMO

Visa signatur

Quake, världens bästa e-sport!
5800x @ 4.85Ghz 1.4v // 2070 super @ 1935Mhz 0.875v // 4x8Gb 3733 cl16-16-16-32 @1.42v

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton_Cimex:

Vad jag minns var dom först ut eller dom enda med att låsa upp kärnor på AMD Phenom 2... Så ungefär 10 år sedan IMO

De hade ju även socket 1151 moderkort med både DDR3 och DDR4-socklar på samma moderkort
Det är väl 5-6år sedan nu.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Förhoppningsvis anammas det lika mycket som btx-standarden

BTX var ju dock asnajs med sina förbättrade kyllösningar och rättvända expansionskort (komponentsidan uppåt) för första gången sedan ISA-tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Hur kommer detta att se ut på moderkorten? Blir det någon stor klump på dom eller?

https://i.ebayimg.com/images/g/RoUAAOSwLM9dXKT2/s-l400.jpg
Exempel på ett moderkort som endast plockar in 12 volt. Kollar du nere i högra hörnet finns där ett liten vit fyrapinnars kontakt för strömmen. Som du ser är det inte alls någon jätteklump med komponenter som krävs.

Permalänk
Medlem

Detta är inget Intel kan berömmas för, då det är på grund av nya lagar gällande ström konsumtion i (kommer inte riktigt ihåg om det var i Japan, Sydkorea eller Taiwan), LTT techquickie gjorde en video/youtube ett tag sen där de beskrev varför +12V>+5V/+3.3V skulle flyttas från nätaggregatet till moderkortet.

Visa signatur

John

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Skeptisk, för om det nu är så smidigt att konvertera 12Vdc till andra spänningar, varför kan man inte göra det i nätagget liksom???
Rent spontant så känns det ju som att moderkorten blir dyrare utan att det egentligen ger någon fördel. jaja, mindre kontakt, men moderkortet måste ju offra utrymme för konverteringen då istället, och med tanke på att Intel byter moderkort varannan cpu så känns det ju surt om det blir dyrare moderkort.

Nä, om detta skall bli bra så behöver man ju designa om hela formfaktorn på datorn. Ingen större mening egentligen att byta PSU om man ändå skruvar in det i ett ATX chassi liksom. En ny formfaktor som skippar det gamla med hårddiskburar och cd-rom platser. Jo då kan det kanske bli något. Men som det är just nu,, nä.

Servrar har ju haft detta länge. En fördel är att det är mycket enklare med redundanta nätaggregat om det bara är en spänning man behöver behandla... Lär dock inte vara många som vill ha det på sin speldator dock

Permalänk
Medlem

Kommer ta lång tid att gå över till nya standarden. Nättagg, moderkort byter man inte så ofta.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Segt för oss som redan sitter på högkvalitativa nätagg med flera års garanti kvar

Vad har garantitid med saken att göra? Jag räknar med ca 15 års användning för ett kragg...

Skrivet av SCORPIUS:

Bättre energieffektivitet och en mindre kontakt, Win win.

Det där med "bättre energieffektivitet" känns tveksamt.
* Om omvandlingen från nätspänning till 5V sker effektivast i nätaggregatet eller på moderkortet skiljer nog från fall till fall.
* Hur blir det med 5Vsb? Ska nätaggregatet vara i full drift konstant, även när datorn är avstängd? Är det mer effektivt än att bara ha en mindre del av nätaggregatet aktivt?

Gällande "mindre kontakt" förstår jag inte heller hur Intel resonerar. Ska man byta kontakt kan man väl lika gärna gå hela vägen och nöja sig med två pinnar. Det är trots allt bara ~10A som ska gå genom den.

Skrivet av pa1983:

... Jag hade hellre sett en 12V + 5V nätdel där man fixade -12V på moderkortet när det behövs och + 3.3V på moderkortet för PCI-E.
På så vis slipper man dumma adapterkablar mellan moderkort och hårddiskar och onödiga begränsningar som strömstyrka och kvalite på strömmen från moderkortet.
Med 12VO så riskerar man ju att få moderkort med usel 5V lina ut till SATA diskar...

Bra idé!

Skrivet av SkynetBuilder:

Betyder detta att man skulle kunna använda 12 volts batterier direkt... inte behöva någon inverterare från 12 till 220V?

Nej, eftersom batterispänningen går långt utanför de accepterade gränserna. (Har för mig att det får avvika 0,5V från nominell spänning och ett batteri kan ligga mer än 2V från.)

Min analys:

  • Vad innebär detta för moderkorten?
    Spänningsomvandlare tar plats. En del utrymme frigörs när man byter till en mindre kontakt för strömförsörjningen, men det kan "ätas upp" av att man behöver kontakter till strömmatning av SATA-komponenter.
    Redan nu finns en hel del omvandlare på korten, men omvandlare till 3,3V och 5V behöver förstärkas (för drift av HDD och SSD). 5Vsb tillkommer.

  • Nätaggregatet behöver vara fullt aktivt hela tiden om 5Vsb ska användas.

  • Kablar som nu går från nätaggregatet till SATA-komponenter ersätts med kablar från moderkortet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av XPerion:

Kommer ta lång tid att gå över till nya standarden. Nättagg, moderkort byter man inte så ofta.

Eh? Intel kräver oftast nytt moderkort så fort de släpper en ny cpugeneration, nätdelen funkar väl länge men Intelbyggen kunde nog egentligen ha fastlödda cpuer för de har ändå så extremt kort livslängd på socklar och chipset.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Att göra om hela låddesignen vore nog också önskvärt men men hdd burar och liknande tycker jag inte är problemet utan hur de flesta grafikkort monteras utan möjlighet att kylas effektivt på ett riktigt tyst sätt

Intels BTX-standard var ju ute efter det, även om det då fortfarande bara handlade om CPUn.
Och den designen kändes väldigt ogenomtänkt redan då.
Men att det inte kommit någonting nytt sedan ATX-standarden är absurt, den är ändå över 25 år gammal vid det här laget.

Och att grafikkorten fortfarande har så extremt ineffektiv kylning är fascinerande, det går verkligen långsamt i datorvärlden.

Permalänk
Avstängd

Efter att ha sett linus tips videon så blev jagl lite mer positiv. Ingen som helst mening att slösa massa energi när datorn arbetar idle eller nära idle. Men sen så är det som påpekats väldigt mycket saker som faktiskt kör med 5v.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kaleid:

Efter att ha sett linus tips videon så blev jagl lite mer positiv. Ingen som helst mening att slösa massa energi när datorn arbetar idle eller nära idle. Men sen så är det som påpekats väldigt mycket saker som faktiskt kör med 5v.

Nej det är det egentligen inte, saker matas däremot ofta med 5V för att internt omvandla dett så det sitter troligen redan omvandlare i prylarna och då kan de lika enkelt och billigt drivas med 12 V i stället om man standardiserar det så. 5 V var logikstandard förr och blev standard för usb men usb har ju redan infört möjlighet för högre spänningar och allmänna logikkretsar drivs ofta med 3,3 V idag.
5V är ett gammalt arv som börjat byggas bort av andra tekniska anledningar oavsett det här med 12V nätdelar så det lär inte vara nått tekniskt problem och troligen påverkar det inte heller priset att byta från en omvandlare som tar in 12 V i stället för 5 V för att omvandla till det som verkligen används typ 3,3V.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej det är det egentligen inte, saker matas däremot ofta med 5V...

... och om man plötsligt matar dem med 12V i stället så kommer de att gå sönder.
För att byta (default) USB-matning från 5V till 12V måste under en övergångsperiod (10-20 år) all nytillverkad USB-ansluten utrustning klara båda spänningarna utan problem.
* Först väntar man på att all utrustning som inte klarar 12V slutats användas, och ersatts med sådant som klarar både 5 och 12 volt. (5-10 år)
* Sedan börjar man införa USB-uttag med 12V och fasa ut äldre datorer, laddare etc. (5-10 år)
* Slutligen kan man börja acceptera USB-utrustning som inte klarar 5V.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Olle P:

... och om man plötsligt matar dem med 12V i stället så kommer de att gå sönder.
För att byta (default) USB-matning från 5V till 12V måste under en övergångsperiod (10-20 år) all nytillverkad USB-ansluten utrustning klara båda spänningarna utan problem.
* Först väntar man på att all utrustning som inte klarar 12V slutats användas, och ersatts med sådant som klarar både 5 och 12 volt. (5-10 år)
* Sedan börjar man införa USB-uttag med 12V och fasa ut äldre datorer, laddare etc. (5-10 år)
* Slutligen kan man börja acceptera USB-utrustning som inte klarar 5V.

Usb är "redan där" för usb c kontaktstandarden har redan system för att tillåta upp till 20V, 5A så det lär inte innebära nått jätteproblem tekniskt utan möjligen för reklamavdelningarna som brukar förvilla folk.
Man ska ju naturligtvis bara möjliggöra det på nya prylar och många vill även bli av med usb a och b och det lär inte vara så energikrävande att ha kvar 5V kommunikation om det är ett måste för att få interfacen att förklara att de är inkompatibla.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Eh? Intel kräver oftast nytt moderkort så fort de släpper en ny cpugeneration, nätdelen funkar väl länge men Intelbyggen kunde nog egentligen ha fastlödda cpuer för de har ändå så extremt kort livslängd på socklar och chipset.

Anledningen jag inte brydde mig att uppgradera och stannade på i5 4670 och bytte till AMD numera.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Usb är "redan där" för usb c kontaktstandarden har redan system för att tillåta upp till 20V, 5A så det lär inte innebära nått jätteproblem tekniskt ...
Man ska ju naturligtvis bara möjliggöra det på nya prylar och många vill även bli av med usb a och b och det lär inte vara så energikrävande att ha kvar 5V kommunikation ...

Frågan var om det går att slopa 5V helt, och det går för närvarande inte!
Jag har mängder av apparater som laddas/drivs av 5V och ~2A via USB-A och/eller micro USB. Innan dessa är kasserade kan standarden inte slopas.
(Dessutom så är väl alla USB-C-uttag på datorn avstängda när datorn är det, så att man inte kan ladda apparater via den porten?)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Olle P:

Frågan var om det går att slopa 5V helt, och det går för närvarande inte!
Jag har mängder av apparater som laddas/drivs av 5V och ~2A via USB-A och/eller micro USB. Innan dessa är kasserade kan standarden inte slopas.
(Dessutom så är väl alla USB-C-uttag på datorn avstängda när datorn är det, så att man inte kan ladda apparater via den porten?)

En del datorer har laddportar som ger ström även när datorn är av och andra inte men det är nog inget större problem jämfört med idag för jag tror det är få som idag tar för givet att de ska kunna ladda via en avstängd dator.
Och jag tror inte att din dator idag kan mata ut 2A via usb på mer än max en laddport, usb betyder 5V 500mA.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Typiskt när man precis har införskaffat ett nytt agg med platinum-certifikat och 10 år garantitid.

Visa signatur

Main: i7 12700K @ Stock | RTX 3070 8 GB | 64 GB DDR4 | 1 TB NVMe SSD
Sec: i7 2600K @ 4.5GHz | GTX 960 4 GB | 16 GB DDR3 | 500 GB SSD
Lap: Ryzen 7 4700U | 16 GB LPDDR4X | 500 GB NVMe SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Skeptisk, för om det nu är så smidigt att konvertera 12Vdc till andra spänningar, varför kan man inte göra det i nätagget liksom???

Moderna nätagg gör ofta just det. De konverterar 230V växelström till 12V likström, och sedan genereras 5V och 3.3V spänningarna från 12V spänningen.