Permalänk
Medlem

Det roliga med Ryobi är att du kan bygga ut samlingen med massor av andra verktyg som alla använder samma batterier. Tror Bosch har liknande system.

Jag köpte nyligen Ryobi Borrhammare R18SDS-0 för att göra hål i väggarna med.
Samt en Ryobi Borrskruvdragare RDD18C-0 för att borra trä/skruva.

Jag är nöjd och det känns som bra kvalité. Brukar finnas paket att köpa för att få ner priset. Vet att Amazon haft några schyssta paket med batterier också.

Betalade max 3000:- för allt det här. Mycket var på rea dock.

+ ett paket träborrar som inte är med på bild.

Dold text
Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Raynstorm:

Biltema eller Jula duger ju knappt för att göra ett hål. Extremt dåligt slag, borret vandrar och slår ojämt. Man ska vara glad om pluggen passar efter man gjort hål med en sån. Även ett "Billigt" märke som Ryobi kan han ha hela livet medans en biltema-borrmaskin får man byta vartannat år. Så stor skillnad i pris är det inte men skillnaden i kvalitet är enorm.

Grejen med Biltema är att man inte vet, då de byter leverantörer hela tiden. Jag vet en rörmokare som hade en Biltema-maskin som han använde till att bila golv (panikköp då han behövde en just då och det var närmare än att hämta den på firman) och han använde den i ganska många år.

Sen "vartannat år" beror ju helt och hållet på vad du gör med den. Den pajar ju inte om den inte används.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raynstorm:

Biltema eller Jula duger ju knappt för att göra ett hål. Extremt dåligt slag, borret vandrar och slår ojämt. Man ska vara glad om pluggen passar efter man gjort hål med en sån. Även ett "Billigt" märke som Ryobi kan han ha hela livet medans en biltema-borrmaskin får man byta vartannat år. Så stor skillnad i pris är det inte men skillnaden i kvalitet är enorm.

Handhavande?

Visa signatur

Hail to the 2600k

Permalänk
Medlem

Ska du borra i betong köp vilken borrhammare som helst och den är bättre för jobbet än någon borrmaskin med slagfunktion.

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av arde_81:

Handhavande?

15 år i byggbranschen varav 7 av dom som just håltagare.

När jag slutade inom bygg och var van att ha alla möjliga maskiner i min firmabil fick jag tillfälligt försöka använda de Biltema/Jula-maskinerna min flickvän-numera-fru hade sedan innan och det var en riktigt pina. Helt omöjligt att göra ett snyggt och hållbart jobb. Har själv köpt in mig på Ryobi att ha hemma. Inte i närheten av proffsmaskinerna man är van vid men fullt dugligt till det man gör hemma.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Ska du borra i betong köp vilken borrhammare som helst och den är bättre för jobbet än någon borrmaskin med slagfunktion.

Köpte ngn borrhammare från Rusta tror jag det var för 15 år sedan för typ 400kr.

Permalänk
Medlem

En kabelansluten borrhammare får du för typ 500 kr, kan vara helt onödigt med en sladdlös där. Hur som helst, du kommer behöva en separat borr/skruvdragare då du inte kommer sitta och skruva med borrhammaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Det roliga med Ryobi är att du kan bygga ut samlingen med massor av andra verktyg som alla använder samma batterier. Tror Bosch har liknande system.

Jag köpte nyligen Ryobi Borrhammare R18SDS-0 för att göra hål i väggarna med.
Samt en Ryobi Borrskruvdragare RDD18C-0 för att borra trä/skruva.

Jag är nöjd och det känns som bra kvalité. Brukar finnas paket att köpa för att få ner priset. Vet att Amazon haft några schyssta paket med batterier också.

Betalade max 3000:- för allt det här. Mycket var på rea dock.

https://i.imgur.com/UFTVnfK.jpg
+ ett paket träborrar som inte är med på bild.

Dold text

Finns säkert fler som kör med samma batterier också, Makita gör det iallafall

Permalänk
Medlem

Hade själv aldrig köpt annat en Milwaukee (Makita kunde ha varit ett alternativ, men deras folk kunde aldrig lova ens hälften så bra priser och villkor som Milwaukee's) efter att ha jobbat med verktygsinköp för ett företag där användningen uppgick till ca 200 maskiner mer eller mindre konstant, men då är ju Milwaukee något overkill också för enbart lite hemmabruk.

Farsan köpte en DeWalt nyligen, för den rimliga prislappen 139€, och jag måste ändå påstå att den är riktigt bra för vad den kostade, men någon större renovering skulle jag inte ge mig på med enbart den.

Bosch kan jag egentligen inte rekommendera heller, dom är verkligen inte vad dom var förut..

De flesta märken har i dagens läge system med samma batterier för alla/många maskiner, och det hade jag åtminstone satsat på, man vet aldrig vilka verktyg man kan ha nytta av i framtiden, det kan ju innefatta annat än sådant man tänker på som direkta verktyg också, typ trimmers och även gräsklippare åtminstone hos Ryobi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raynstorm:

15 år i byggbranschen varav 7 av dom som just håltagare.

När jag slutade inom bygg och var van att ha alla möjliga maskiner i min firmabil fick jag tillfälligt försöka använda de Biltema/Jula-maskinerna min flickvän-numera-fru hade sedan innan och det var en riktigt pina. Helt omöjligt att göra ett snyggt och hållbart jobb. Har själv köpt in mig på Ryobi att ha hemma. Inte i närheten av proffsmaskinerna man är van vid men fullt dugligt till det man gör hemma.

Har Hemma:https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-och-maskiner/borrhammare/elektriska-borrhammare/borrhammare-001199/

På jobbet:https://www.bosch-professional.com/se/sv/products/gbh-11-de-0611245703

Båda funkar utmärkt att ta hål med. Sen om @Eduardo_S vill ha 65mm eller 4 mm i väggen

Visa signatur

Hail to the 2600k

Permalänk
Medlem

Första slaghammaren är utmärkt för hemmabruk. Ska man bara ha en borr som man använder nån gång om året ska man köpa en nätdriven. Behövs verkligen inga borrar för 1000kr plus för enkla jobb hemma. En grön Bosch slagborr instegsmodell på hornbach för 5-600 fungerar lika bra den också.

Permalänk
Medlem

Nu blir det lite OT men här får man en ganska bra översyn vem som äger vilket märke. Många dyrare maskiner använder samma komponenter som de billigare syskonmärkena, typ Bosch mfl gör detta.

Sen ska man ta "vi har X-märke på våran arbetsplats" med en nypa salt.. Man har oftast avtal med leverantörer och tar det märket som man får bäst deal på service, garantier etc helt enkelt. Eller så hyr man dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Jag kommer inte att renovera jättemycket framöver, men man vet ju aldrig hur det blir om man flyttar och köper hus eller en större bostadsrätt någon gång.

Låna/hyr en eller köp en billig med sladd och så köper du en med batteri när du tror att du kommer använda den mycket.
Batterierna åldras även om de inte används.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Inte en svar på själva trådfrågan men skulle tipsa om en med sladd just för att göra hål.
Har en Metabo slagborr med sds fäste som gjort hål på det mesta jag borrat i (ej armering). Bra borr är det som gjort störst skillnad för mig, använder Bosch som säljs styckvis.
Så för borr så säger jag med sladd, märke lite mindre viktigt för så få hål man gör.

Gällande framtida batterisystem så är Ryobi rätt okej på utbud och pris. Bra garantier och enkla reklamationer (jobbat på återförsäljarsidan).
Har själv dock gått på Makita spåret och det är dyrt om man ska ha många prylar.
En aspekt är också vem du kan låna verktyg av, en i släkten som har 10 verktyg redan i ett system? Kör på samma system.

Hoppas det gav nånting..

Permalänk
Medlem

Kör en Aeg borrmaskin med 18 v batterier. Går att komplettera med fler maskiner av varierande typ senare om det är aktuellt. Satsa på ett system med bra batterier. 18v skruvdragare bör du hitta runt 1500 - 2000 av bättre kvalitet.

Visa signatur

Det är ingen brådska så länge man skyndar sej

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Första slaghammaren är utmärkt för hemmabruk. Ska man bara ha en borr som man använder nån gång om året ska man köpa en nätdriven. Behövs verkligen inga borrar för 1000kr plus för enkla jobb hemma. En grön Bosch slagborr instegsmodell på hornbach för 5-600 fungerar lika bra den också.

You tell me ?

Visa signatur

Hail to the 2600k

Permalänk
Medlem

Slår ett slag för Bosch blå med sladd. De miljöer man använder betongborr på har man alltid tillgång till sladd (såvida man inte är hantverkare och är i nybygge) så varför köpa batteri? Starkare och tappar ej kraft. Jobbat mycket med denna hemma, äter dig genom allt snabbt. Visst, kostar en del men kommer hålla hela ditt liv också.
https://www.k-rauta.se/produkt/borrhammare-bosch-bla-gbh2-20-...

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Hedersmedlem

Skulle säga att det är två maskiner du behöver. En som grejer allt blir för tung och klumpig att vara bra att skruva med men ändå i klenaste laget för att borra i betong.

Köpte själv en Hitatchi skruvdragare/borrmaksin samband med att de bytte varumärke till Hikoki. Lagom smidig för att skruva allt möjligt, 120x6 i trallvirke går snabbt med denna! Trallskruv drar man även på högväxeln utan att den protesterar. Battiertiden är riktigt bra, kan jobba många timmar utan att behöva ladda. Ska man bara borra småsaker är den tillräcklig för det men större saker vill jag gärna ha något kraftigare till och gärna en som går att sätta upp i ett borrstativ.

Detta är modellen jag köpte men under nytt namn nu. 990kr på Bolist är bra pris
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5138555

Borrar i betong gör jag en del med nån uråldrig men tidigare oanvänd AEG. Ingen supermaskin men den orkar äta sig genom betongväggarna här med lite svordomar och envishet

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Tänkte flika in med mina åsikter i frågan, ta dem dock med en viss nypa salt, då de är just mina åsikter.

För att borra i betong, köp en borrhammare med SDS-fäste. Gärna med sladd ärligt talat, de få gånger du ska använda den i en lägenhet normalt är det inget hinder och dess livslängd är inte begränsad till batteriplattformen och det blir billigare. Jag kör fortfarande med en 20+ år gammal Hilti till mina håltagningar. Att stå och nöta med en liten batteridriven kombimaskin är varken roligt för dina grannar eller dig. Köper man en SDS-maskin av hygglig kvalitet kan den troligen följa dig genom stora delar av livet.

Ska du investera i en batteri-plattform/märke, fundera på om det är något övrigt du vill ha i batteridrivet... Du investerar i en plattform trots allt, se till att de saker du vill ha finns till det pris du anser skäligt. För ren skruvning är en slagskruvdragare en dröm, dock en rätt högljudd dröm som är rätt onödig för en hemmapulare i lägenhet.

Svårt att gå fel med någon av de stora märkenas mellanklass, så får du dessutom en borstlös maskin. Se gärna till att få med ett rejält batteri så orkar maskinen mer och batteriet håller längre.

/Någon som äger för många 'skruvdragare'.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.