Nerladdningar misslyckas konstant trotts bra hastighet.

Permalänk
Medlem

Nerladdningar misslyckas konstant trotts bra hastighet.

Så fort jag försöker ladda ner större mängder data så misslyckas det. Spontant så känns det lite som man får 1 trasigt paket så dumpar den allt och skriker fail. Olika webbläsare/klienter gör ingen skillnad. Har något med Wifi att göra.

*Wifi 2.4 (testat byta kanaler)
*Tvingar 2.4Ghz enbart just nu (samma problem på 5ghz).
*50-100mbit om man kikar på bredbandskollen.
*Strömma saker så som youtube funkar utan problem.
*vanlig surf funkar utan problem.
*stängt av alla strömsparfunktioner osv i enhetshanteraren.

Känns som att den inte kan hantera bitfel.

Någon som haft liknande problem?

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Hur mycket avses med större mängd? För det är ju som att fråga om längden på ett snöre...

Testa med plugin för webbläsaren?
https://www.downthemall.net/

Utan att veta vad och från var, testat med FTP?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lAvliden:

Hur mycket avses med större mängd? För det är ju som att fråga om längden på ett snöre...

Testa med plugin för webbläsaren?
https://www.downthemall.net/

Utan att veta vad och från var, testat med FTP?

Kraschar mellan 1-50mb nerladdat. Ibland tar den sig längre. Hammrar jag återuppta så kan jag ibland få hem en fil på några hundra mb.

Blir samma sak oavsett om det är i chrome, FTP, spelklient som uppdaterar osv. Haft detta problem i något år men skulle vara skönt att lösa. Spelklienten funkar till slut då den är ofta byggd på någon typ av torrent teknik. Tar bara 2-5 ggr så lång tid då den måste ladda ner samma data många gånger. Men som exempel filer från Icloud får jag bara fail på eller ISO filer för linux.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Så fort jag försöker ladda ner större mängder data så misslyckas det. Spontant så känns det lite som man får 1 trasigt paket så dumpar den allt och skriker fail. Olika webbläsare/klienter gör ingen skillnad. Har något med Wifi att göra.

*Wifi 2.4 (testat byta kanaler)
*Tvingar 2.4Ghz enbart just nu (samma problem på 5ghz).
*50-100mbit om man kikar på bredbandskollen.
*Strömma saker så som youtube funkar utan problem.
*vanlig surf funkar utan problem.
*stängt av alla strömsparfunktioner osv i enhetshanteraren.

Känns som att den inte kan hantera bitfel.

Någon som haft liknande problem?

Har du provat med kabel direkt till modem/fiber/adsl?
För att utesluta det trådlösa som orsak.

Hur uppför sig en VPN klient? Om du har en...
Att jag frågar om VPN klient är att en server med fel hårdvara/mjukvara kan ge det som du har, det ser då bra ut vid surf och kontroll vid bredbandskontrollen.
Däremot så brukar en VPN klient då sparka bakut.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Du skriver "dumpar allt och skriker fail."

Betyder det att din dator kraschar eller routern hänger sig eller är det någon tjänst som ger upp eller kopplar wifi ner?
Har du kollat loggarna i routern?

Permalänk
Medlem

Jag hade problem med OVPN klienten på datorn. Paketen validerades som oftast korrupta. Höll på att driva mig tokig. Från ena dan till den andra. Om du kör VPN prova stäng av den som Bengt-Arne skrev ovan.

Permalänk
Medlem

Inte hårddisken webbläsaren laddar ner till då som råkar vara full? Gjort den missen en gång och börjat bråka med massa inställningar 😂

Permalänk
Medlem

Vad är det du försöker hämta och med vilket protokoll (http, ftp, torrent, usenet)?
Samma problem oavsett vilken fil och protokoll?
Samma problem med andra enheter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Du skriver "dumpar allt och skriker fail."

Betyder det att din dator kraschar eller routern hänger sig eller är det någon tjänst som ger upp eller kopplar wifi ner?
Har du kollat loggarna i routern?

Nej. Utan den kastar det som laddats ner. Vissa program försöker automatiskt igen och då ser man exemplevis att man hoppar från 20% klart ner till 15% osv. Program så som chrome säger det bara misslyckas och klickar man på återstart så börjar den den 0%.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lall86:

Inte hårddisken webbläsaren laddar ner till då som råkar vara full? Gjort den missen en gång och börjat bråka med massa inställningar 😂

Nej finns utrymme.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcorp:

Vad är det du försöker hämta och med vilket protokoll (http, ftp, torrent, usenet)?
Samma problem oavsett vilken fil och protokoll?
Samma problem med andra enheter?

Det kvittar. Enda som ”funkar” är torrent då den försöker igen om man misslyckats. Då en torrent är uppdelat i flera små delar så får man till slut hem allt.

Både sambon och min dator har problemet.

Är en ubiquiti AP som både blivit uppdaterad och omstartade utan det löser något.

Kabel fungerar självklart bra.

Telefoner funkar också bra över wifi.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oxies Husse:

Jag hade problem med OVPN klienten på datorn. Paketen validerades som oftast korrupta. Höll på att driva mig tokig. Från ena dan till den andra. Om du kör VPN prova stäng av den som Bengt-Arne skrev ovan.

Ingen VPN igång.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Har du provat med kabel direkt till modem/fiber/adsl?
För att utesluta det trådlösa som orsak.

Hur uppför sig en VPN klient? Om du har en...
Att jag frågar om VPN klient är att en server med fel hårdvara/mjukvara kan ge det som du har, det ser då bra ut vid surf och kontroll vid bredbandskontrollen.
Däremot så brukar en VPN klient då sparka bakut.

Har mullvad och den funkar fint.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Vad säger loggarna på datorn (eventlogg) och loggarna i routern alternativt loggarna i din AP.
Har du testat med kabel från en dator så kan du ju iallafall utesluta mjukvaruproblem osv då båda datorerna har problemet.

Tänker så att man inte förutsätter att det är wifi problem bara utan att verkligen ha testat kabel.

Permalänk
Medlem

Förlåt, men har du inte fler än en dator? Kan du inte internetdela från telefonen för att få ett annat WiFi-nät att ansluta till? Har du en annan router eller en AP att testa med?

Dina inlägg generar bara fler frågor, först femte inlägget säger att det fungerar med kabel. När du konstaterat att det är datorn eller nätverket så kan vi börja närma oss vad det kan vara.

Permalänk
Medlem

ditt moderkort har inte wifi inbyggt? Kör du o sambon USB Wifi adaptrar? Isf så skulle jag misstänka dessa

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Förlåt, men har du inte fler än en dator? Kan du inte internetdela från telefonen för att få ett annat WiFi-nät att ansluta till? Har du en annan router eller en AP att testa med?

Dina inlägg generar bara fler frågor, först femte inlägget säger att det fungerar med kabel. När du konstaterat att det är datorn eller nätverket så kan vi börja närma oss vad det kan vara.

Står i tidigare inlägg att det är samma på två datorer. Dom står bredvid varandra. Är nätverket och inte datorn.

Då det är good signal och hög hastighet så känns det som det är en inställning som ställer till det.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

ditt moderkort har inte wifi inbyggt? Kör du o sambon USB Wifi adaptrar? Isf så skulle jag misstänka dessa

// LZ

Ja båda har Wi-Fi USB adaptrar. Som nämnt tidigare tror jag det är någon inställning som är problemet. Stängt av energibesparing funktioner och sånt på adaptern.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Står i tidigare inlägg att det är samma på två datorer. Dom står bredvid varandra. Är nätverket och inte datorn.

Då det är good signal och hög hastighet så känns det som det är en inställning som ställer till det.

Och ska jag bara skumma igenom fem inlägg så kommer jag missa det.

Återigen fler frågor.

Vad har du för nätverkskort?

Vad har du för drivrutiner installerade?

Vad har du för (version) operativsystem?

Fungerar nätverkskorten/datorerna mot andra WiFi-nätverk? Redan ställt frågan där.

Kan lägga till en till – vad är det för router/accesspunkt? Vad har den för programvara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Ja båda har Wi-Fi USB adaptrar. Som nämnt tidigare tror jag det är någon inställning som är problemet. Stängt av energibesparing funktioner och sånt på adaptern.

jag tror

1. Dålig USB Wifi adapter, vet många som haft sjukt mkt problem med dem. T.ex. så blir det störda av bluetooth eller adaptrar för trådlösa möss o tangentbord

2. USB problem som gör att när det går mkt data på USB porten så får den problem

// LZ

Permalänk
Medlem

Du skrev att mobiltelefoner fungerar fint. Menar du att det fungerar att surfa å så på dem eller menade du att du hade testat laddat ner samma fil på mobilen och det fungerar? Om inte så testa en mobil och se om du kan få hem filen. Jag skulle också misstänka USB-dongeln, de brukar inte vara sådär jätte pålitliga. Du kan också testa dela ut internet via en mobil till wifi å se om du kan ladda ner filen där för att utesluta några inställningarna i router/AP som kan påverka.

Visa signatur

.

Permalänk

Misstänker också usbdonglarna då iaf de mindre sorterna i plastskal brukar generellt ha en tendens att bli väldigt varma vid hög belastning.

testat med kabel?

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@Implor

OK!
Nu förstår jag lite mer av ditt problem.
Ni har två datorer anslutna vi wifi och båda har samma problem, korrekt?
Sannolikheten att två datorer ska uppvisa samma problem är rätt liten om dom nu inte är exakt lika i hårdvara och mjukvara så är det ändå en liten sannolikhet.

Som jag skrev tidigare: Anslut datorn direkt till internet med kabel!
Du går då förbi alla utrustning mellan internet och dator.
- Försvinner problemet så är problemet i din utrustning mellan dator och internet.
- Kvarstår problemet så är det antingen din dator (som jag knappast tror är orsaken) eller internet.
Jag skulle då testat att ansluta flickvännens dator direkt till internet via kabel och se vad som händer.

Tekniken kallas för uteslutningsmetoden.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bengt-Arne:

@Implor

OK!
Nu förstår jag lite mer av ditt problem.
Ni har två datorer anslutna vi wifi och båda har samma problem, korrekt?
Sannolikheten att två datorer ska uppvisa samma problem är rätt liten om dom nu inte är exakt lika i hårdvara och mjukvara så är det ändå en liten sannolikhet.

Som jag skrev tidigare: Anslut datorn direkt till internet med kabel!
Du går då förbi alla utrustning mellan internet och dator.
- Försvinner problemet så är problemet i din utrustning mellan dator och internet.
- Kvarstår problemet så är det antingen din dator (som jag knappast tror är orsaken) eller internet.
Jag skulle då testat att ansluta flickvännens dator direkt till internet via kabel och se vad som händer.

Tekniken kallas för uteslutningsmetoden.

Han säger ju att det funkar med kabel så det är rätt uppenbart att problemet ligger någonstans i den trådlösa uppkopplingen.

Jag har haft ett par usb-wifi-adaptrar som strulat rejält emellanåt men aldrig på detta sätt. Snarare hittade de plötsligt inga nät alls, eller så tappade de uppkopplingen och behövde avaktiveras och aktiveras igen ofta flera gånger, så jag vet inte om de är problemet. Det jag gjorde för att lösa problemet snabbt var att köpa en WiFi-extender men inte använda den som en sådan utan mer som ett externt nätverkskort med egen strömförsörjning som jag kopplade med ethernet till datorn. Sedan dess har jag dock köpt ett internt trådlöst nätverkskort och det fungerar mycket bättre så jag använder inte bryggan längre.

Permalänk
Medlem

Ni framgår det inte om det är stationära datorer eller bärbara.
Men om någon av dessa datorer är bärbar så har den sannolikt ett inbyggt nätverkskort, testa det istället för WIFI adaptern då detta verkar vara en gemensam nämnare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Han säger ju att det funkar med kabel så det är rätt uppenbart att problemet ligger någonstans i den trådlösa uppkopplingen.

Jag har haft ett par usb-wifi-adaptrar som strulat rejält emellanåt men aldrig på detta sätt. Snarare hittade de plötsligt inga nät alls, eller så tappade de uppkopplingen och behövde avaktiveras och aktiveras igen ofta flera gånger, så jag vet inte om de är problemet. Det jag gjorde för att lösa problemet snabbt var att köpa en WiFi-extender men inte använda den som en sådan utan mer som ett externt nätverkskort med egen strömförsörjning som jag kopplade med ethernet till datorn. Sedan dess har jag dock köpt ett internt trådlöst nätverkskort och det fungerar mycket bättre så jag använder inte bryggan längre.

Okey!
Den meningen missade jag

Då är felet i lokala nätverket.

Läste att det fungerade bra på mobilen, då skulle jag testat med att ansluta via mobilen till WiFi, fungerar det då så är det antagligen WifI dongel'n eller dess mjukvara.

Kör själv med en billig sådan utan problem nu, däremot så har det ibland skett något vid uppdateringar som jag åtgärdat med att ta bort dongel'n fysiskt samt tagit bort den från enhetshanteraren.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Verkar varit något fel på de drivrutiner som Windows valt själv. De från tillverkarens hemsida verkar lösa problemet.

Tack för bollandet.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro