Det gäller kringutrustning, eller snarare vad den är gjord av

Permalänk
Medlem

Det gäller kringutrustning, eller snarare vad den är gjord av

Hej!

Jag köpte ett par såna här handkontroller från Trust för några år sen, jag var jättenöjd med hur de kändes och att de funkade i både PC och ev en PS2 om man ville.
De kändes "gummiaktiga" och gav bra grepp.

Men, någon gång när de var kanske 4-5 år gamla började jag märka att de inte bara drog åt sig damm, utan det verkar fastna på dem för de är som flottiga och klibbiga.
Jag har testat att skölja dem i varmt vatten och gnida bort den feta ytan, då blir det som om jag skrapat bort ett lager blekt fett från dem.

https://www.trust.com/en/product/14801-gxt-11-gamepad-for-pc-ps2

Jag har läst om PVC och Ftalater och hur de senare läcker ut ur plast, samt hur plasten då upplevs som "fet" eller "flottig".
Det är är läbbigt likt den beskrivningen, det står inget på dem om de är av PVC, vilket inte är osannolikt. De är CE-märkta och tillverkade i Kina, märkningen verkar äkta men jag är inte så glad i att behålla dem längre, även om de är ofarliga.

Har ni nån erfarenhet av PVC och ftalatbehandlad plast? Är ftalater som används vanligt men kanske ofarligt idag?

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Hedersmedlem

Tror snarare det är gummigreppet som börjar bli geggigt på dem. Det händer med väldigt många produkter, har råkat ut för det både på möss och kameror.

Osäker på vad greppytorna är gjorda av just på denna gamepad, men PVC känns spontant som fel material för ändamålet.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Tror snarare det är gummigreppet som börjar bli geggigt på dem. Det händer med väldigt många produkter, har råkat ut för det både på möss och kameror.

Osäker på vad greppytorna är gjorda av just på denna gamepad, men PVC känns spontant som fel material för ändamålet.

Tack för svaret, det lugnar mig

Jag har en Razer Diamondback 3G som har lite av den här klibbiga ytan också, men jag tänkte inte så mycket på det utan gnodde bort det så gott jag kunde då.

Och nej, det är inte min handsvett som orsakat detta.

Dold text

Jag fick precis min PS3 kontroller att funka istället och det är ju en trevlig kontroll som visserligen är lätt att tappa och kanske inte står sig lika bra mot en PS4 eller Xboxkontroller, men absolut roligare än dammsamlarna jag köpte för massor med år sen.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself