Behöver jag uppgradera min router från 2009?

Permalänk
Avstängd

Behöver jag uppgradera min router från 2009?

Köpte min router runt 2009 det är en Asus RT-N16
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=505458
Den har fungerat fint, har behövt dra ur kontakten några gånger under alla år men som sagt inga stora problem.

Nu är frågan om det är värt att uppgradera till en nyare variant?
Min nuvarande har inte 5ghz wifi utan körs i 2.4ghz.
Jag har en smart tv och 1 mobil som jag kör via wifi, jag har börjat streama en hel del också på senare tid.
Finns det några andra fördelar med en nyare (bättre) router förutom 5ghz stöd?

Jag kör 200/200Mb/s bredband i en liten lägenhet. Vad tycker ni?

Permalänk
Medlem

Ja, utan tvekan skulle jag säga

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _niko_:

Ja, utan tvekan skulle jag säga

Ok tack, vilken router skulle du rekommendera?
(som inte kostar för mycket)

Permalänk
Medlem

Om du tycker det funkar bra ser jag ingen anledning att byta. Först när det blir ett problem hade jag bytt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pelegrino:

Om du tycker det funkar bra ser jag ingen anledning att byta. Först när det blir ett problem hade jag bytt.

Ok men skulle inte 5ghz wifi stöd bli en bra boost för min mobil och tv?

Permalänk
Medlem

Men har du problem med surf från mobil/tv just nu?

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem

Om du investerat i tanken på att uppgradera, så varför inte... Man behöver ju inte alltid köra tills att man stöter på problem. Nytt är alltid kul.
5GHz, hmm, jag har problem med dålig signal genom allt för många väggar - så för mig så funkar 2,4GHz bättre.
Beror lite på ditt hus och om du har problem idag?

Tror det mesta i toppen på Prisjakt funkar... https://www.prisjakt.nu/c/routrar

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du kan även stänga av wifi på din router o sen köpa en access punkt, typ ubiquity unifi lite

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem
Skrivet av asus574:

Ok men skulle inte 5ghz wifi stöd bli en bra boost för min mobil och tv?

Jo absolut men som Quin skriver nedan finns det ingen anledning att byta om du inte upplever problem (eller behöver högre hastighet) . Jag har en router från 2013 som jag vill byta men det finns ingen anledning för den duger bra till mig och det blir en lyxsak att köpa ny. Nätet är ju också givetvis begränsat av din externa hastighet. Enda gången jag någonsin skulle vilja ha högre hastighet är vid nedladdning av nya spel och där är jag oavsett begränsat av min internetuppkoppling.

Skrivet av Quim:

Men har du problem med surf från mobil/tv just nu?

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Beroende på vad du får via wifi på bredbandskollen, så skulle du nog märka en liten skillnad. Men du får ut dina 200Mbit via kabel?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pelegrino:

Jo absolut men som Quin skriver nedan finns det ingen anledning att byta om du inte upplever problem (eller behöver högre hastighet) . Jag har en router från 2013 som jag vill byta men det finns ingen anledning för den duger bra till mig och det blir en lyxsak att köpa ny. Nätet är ju också givetvis begränsat av din externa hastighet. Enda gången jag någonsin skulle vilja ha högre hastighet är vid nedladdning av nya spel och där är jag oavsett begränsat av min internetuppkoppling.

Gjorde en speedtest på min tv och mobil fick ut ca 50mb/s vilket känns rätt ok.
Är nog min tv som är slö bara, den har 2 år på nacken nu får uppgradera till den senaste LG G1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jocke92:

Beroende på vad du får via wifi på bredbandskollen, så skulle du nog märka en liten skillnad. Men du får ut dina 200Mbit via kabel?

Yes via kabel får jag ut som jag ska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av asus574:

Gjorde en speedtest på min tv och mobil fick ut ca 50mb/s vilket känns rätt ok.
Är nog min tv som är slö bara, den har 2 år på nacken nu får uppgradera till den senaste LG G1

50 skulle jag säga duger till allt du behöver och enda gången du gynnas av snabbare är vid nedladdning men det är bara min åsikt.

Vill du dock tvunget uppdatera och är lite intresserad skulle jag rekommendera ubiquiti. Lite mer åt proffshållet och kostar lite mer (behöver Ap + router) men har massa roliga saker man kan leka med som är det jag köper direkt när min går sönder - kanske till och med ger den en hjälpande hand med min hammare så jag kan köpa nytt

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Avstängd

Blev en ny, otroligt bra hastigheter på tv och mobil. Till datorn får jag samma som förut vilket redan är max :).
Får nu ut 150mb/s på tv och 197mb/s på mobilen, tidigare fick jag runt 40-50mb/s.
Nu kan jag streama 4k utan att det buffrar något, buffrade hela tiden förut när jag körde 4k matrial via youtube.

Permalänk
Medlem
Skrivet av asus574:

Blev en ny, otroligt bra hastigheter på tv och mobil. Till datorn får jag samma som förut vilket redan är max :).
Får nu ut 150mb/s på tv och 197mb/s på mobilen, tidigare fick jag runt 40-50mb/s.
Nu kan jag streama 4k utan att det buffrar något, buffrade hela tiden förut när jag körde 4k matrial via youtube.

Vilken gick du på?

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Quim:

Vilken gick du på?

https://www.netgear.com/home/wifi/routers/r7800/