Söndagsmatiné: Ser folk skillnaden med ray tracing?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Varför skulle ray tracing ge bättre varvtider eller bättre K/D...?
Ingen påstår väl något liknande?

Du glömde roligare 😀
Det jag var ute efter var att om inte spelet blir roligare eller du presterar bättre, vad är det då för mening med det.

Dom flesta jämförelserna jag sett har varit av typen ”titta vad snyggt det är när jag står och tittar ner i vattenpölen i fem minuter”

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Utan att ha testat/upplevt RT själv finns det två faktum att ta fasta på där RT slår rastrering på fingrarna:
1. Rastrering kan inte återge spegelbilder och reflexioner på ett korrekt sätt. Går bara att fejka i speciella situationer.
2. När hårdvaran tillåter att man helt lämnar rastrering så blir programmeringen mycket enklare, men ställer större krav på designers att placera ljuskällor "rätt" för att nå önskat resultat.

Permalänk
Medlem

Det enda spelet jag fått en wow-känsla med RT i är Minecraft, men där är problemet att versionen med RT är... Mindre optimal att spela med och är nedtyngd med mycket annat skrot som Mojang var emot innan Microsoft köpte dem.

Med det sagt, jag har inte sett något RT alls i första person, endast genom videor på nätet. Jag hade gärna provat det på egen hand, men jag är inte så desperat efter det att lägger 10KKr+ på det.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Inaktiv

Varför pratar folk om RT som en konstant som är av eller på? RT är ju väldigt konfigurerbart, gör ju en jäkla skillnad på hur det ser ut kontra prestandan om man låter strålarna studsa 1,2 el 10 ggr. Man kan ju köra real time RT på C64or med flyt om man vill med rätt config. Frågan är vilken nivå på RT vi vill ha för att det ska vara värt det i spelsamnanhang? Sen har vi ju aspekten att vissa spel kommer vara tyngre än andra ändå, öppna stora ytor vs springa i små rum t ex. Tror aldrig vi kommer se renodlad RT för det är helt enkelt korkat. Det kommer alltid vara en mix med olika "fusk" för att optimera.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mikgus:

Du glömde roligare 😀
Det jag var ute efter var att om inte spelet blir roligare eller du presterar bättre, vad är det då för mening med det.

Dom flesta jämförelserna jag sett har varit av typen ”titta vad snyggt det är när jag står och tittar ner i vattenpölen i fem minuter”

Jo, fast med det argumentet kan man ju lätt säga att spel inte har blivit bättre sedan Half-Life släpptes. Det har voice acting, 3D-grafik och en bra story, så varför fortsätta gå framåt?
Jag spelar hellre Black Mesa än Half-Life nu trots att grafiken är den stora skillnaden.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Nä det är väl sant. Kunde ju likagärna visat utan rt alla gånger för att se om folk tror att det finns skillnad och därför ser den.

Men är det mer intressant att testa huruvida folk upplever placebo eller om dem upplever en skillnad mellan RT on och RT off?

Skrivet av Thomas:

Dagens RT-implementationer är ju oftast bara vissa delar av renderingen, så att kolla efter RT-reflektioner i ett spel som använder enbart screen space-reflektioner blir ju lite konstigt. Om ett spel enbart använder RT till skuggor så ser man förstås noll skillnad på annat än skuggor.

Ja precis, de visade ju sig också att de med mer kunskap såg mer, han den större killen såg skillnad i skuggorna medan asiaten bara kollade reflektionen, här ser man vem som kör Apple & litar på Elgigantens säljare eller den som gör egen research.
Blir inget konstigt - de säljer ju det som en helthets lösning, står ju inte på förpackningen "Only RT in Trees, Water and Shadows" eller "RT on every single object!"...
"Supporting RT" - sen om det enbart är reflektioner eller skuggor skiter dem i, enligt RT sjäva så gör det magi i allt

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Jo, fast med det argumentet kan man ju lätt säga att spel inte har blivit bättre sedan Half-Life släpptes. Det har voice acting, 3D-grafik och en bra story, så varför fortsätta gå framåt?
Jag spelar hellre Black Mesa än Half-Life nu trots att grafiken är den stora skillnaden.

Hade du sagt HL2 hade jag hållit med, det var peak gaming😀

Skulle också hellre spela black mesa än HL1 eftersom det skulle vara roligare. Men där är skillnaden så stor att jag inte behöver stirra någon minut på microvågsugnen för att lista ut vilken version jag spelar

Edit:
Men det är ju därför det finns olika modeller av grafikkort. Jag som inte ser mening med RT (idag) klarar ju mig med ett 3050

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Jag har bara HDR600 men det är en större grej är RT alla dagar i veckan för mig. Största grejen sen Voodoo/OpenGL.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niivpzi:

Ja precis, de visade ju sig också att de med mer kunskap såg mer, han den större killen såg skillnad i skuggorna medan asiaten bara kollade reflektionen, här ser man vem som kör Apple & litar på Elgigantens säljare eller den som gör egen research.
Blir inget konstigt - de säljer ju det som en helthets lösning, står ju inte på förpackningen "Only RT in Trees, Water and Shadows" eller "RT on every single object!"...
"Supporting RT" - sen om det enbart är reflektioner eller skuggor skiter dem i, enligt RT sjäva så gör det magi i allt

Skrivet av Elfsberg:

Jag har bara HDR600 men det är en större grej är RT alla dagar i veckan för mig. Största grejen sen Voodoo/OpenGL.

Man får väl gör en lista vad som är viktigt. Själv tycker jag att stereoskopisk 3d i spel ger mer än raytracade skuggor i Rise of the Tomb Raider. Har inte spelat det med raytracing iofs, har inget kort för det heller - men det fanns öht inte i spelet innan jag hade spelat klart det.

För mig ger nog stereoseende den största inlevelsen. Att få ett djup. Vi har två ögon, men vi får bara en platt bild i de flesta spel. VR i all ära, men det kräver en massa extra, och skärmar av dig från övriga världen, medan 3d-tv var ett enkelt insteg som fanns överallt. Tyvärr övergavs den standarden, den stannade på låga upplösningar och uppdateringsfrekvenser, vilket dödade intresset (och Nvidia dödade sitt eget 3D Vision, trots att SotTR var "deras" spel, och hade 3D Vision, men de satsade på raytracing, som bara funkade i DX12 för RTX, och 3D Vision funkade bara i DX11, och de kunde/ville inte kombinera. När raytracingen lades till slutade de stödja 3D Vision i drivrutinerna).

Men det borde inte vara något motsatsförhållande om vad som är bäst. Både stereoseende, HDR och raytracing är viktiga steg på vägen, och borde kunna kombineras. HDR är väl något i sin linda också, pga den dåliga certifieringen av skärmar som inte sade något om kvaliteten. Lättast att lägga till borde ändå vara HDR, även om den faktiskt upplevda kvaliteten sviktar. Stereo kräver att man inte "fuskar", alla 3d-effekter måste vara anpassade, men prestandan är inget större problem idag. Raytracing förenklar utvecklingen på många sätt, men kräver nog samma genomtänk som stereoseende gör; man inte kan fuska med 3d-världen, och prestandan är helt enkelt inte där idag.

Så när får vi ett helt raytracat VR-spel med detaljerade texturer, hög upplösning, hög framerate och riktig dynamik? Finns en del kvar att göra.

Det krävs dock mer än att bara lägga till stereo, raytracing och hdr, nivåerna måste vara korrekta och realistiska. Stereoseendet gick att justera av användaren, men parametrarna för HDR och raytracing måste handpåläggas av spelutvecklaren på ett realistiskt sätt. Ser t ex intensiteten på elden verklig ut här i Metro Exodus EE? Jag tycker inte det, känns mer som temperaturen på lava:

Sen måste människor sluta säga RTX om raytracing. Såg så sent som igår en video som jämförde RTX ON och RTX OFF i Resident Evil Village. Hujedamig, the ignorance. Tyvärr gör ju LTT inte något för att motverka eller upplysa med den typen av rubriker de sätter här.

Permalänk
Medlem

Absolut. Men IMHO: har du inte HDR, köp ny skärm (som är bra), innan GPU..

Bra inlägg för övrigt.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk

För mig är det nog i Control som det gjort mest skillnad.

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero CPU: Ryzen 7 5800X3D Kylning: Cooler Master Hyper 212 Black
RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB / Ryzen / 3600MHz / DDR4 Lagring: 1x Crucial M.2 NVMe P1 1TB 1x Kingston A2000 M.2 NVMe 1TB Chassi: Corsair Carbide SPEC-06 RGB White
Grafikkort: XFX RX 7900 XTX MERC 310 Nätaggregat: Corsair RM850x v2
Monitor: Samsung Odyssey G9 OLED 49" Tangentbord: Logitech G915 Wireless Mus: Logitech MX Master

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirSmeghead:

För mig är det nog i Control som det gjort mest skillnad.

Där är det riktigt snyggt och höjer upplevelsen.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X