Kan någon hjälpa mig förstå varför min TV inte startar?

Permalänk
Medlem

Kan någon hjälpa mig förstå varför min TV inte startar?

Hej Alla!

Tacksam för hjälp då jag håller på att bli galen

Jag har en Samsung tv UE55KS8005T som är ungefär 3,5 år gammal. den har stått på samma ställe under hela tiden. En dag slutade den starta. Den röda lampan lyser men när jag trycker på den startar den upp i 0,5 sekunder (skärmen blir grå, ingen logo ingen bild men lysrören blinkar till). Sen stänger den av sig och upprepar processen flera gånger. om jag inte haft strömsladden i på ett tag så låter start ljudet (ett kort pling) men bara första gången.

Jag har provat alla basic felsökningsmetoder som finns på internet, dra ut sladd och hålla inne startknappet etc men med samma reslutat. Power card och moderkort ser inte ut att ha några synliga defekter.

Vad kan det vara som inte fungerar?

Permalänk
Medlem

Är väl nån kondensator som smällt, du kan ju öppna tvn o kolla isåfall kan nog nån elektriker byta ut den trasiga

Lär isåfall se ut som bilden högst upp här:

https://hackaday.com/2019/04/12/ask-hackaday-experiences-with...

Permalänk
Medlem

Tack för snabbt svar!

Alla kondensatorer ser intakta ut (tyvärr).

Permalänk
Medlem
Skrivet av mm901:

Hej Alla!

Tacksam för hjälp då jag håller på att bli galen

Jag har en Samsung tv UE55KS8005T som är ungefär 3,5 år gammal. den har stått på samma ställe under hela tiden. En dag slutade den starta. Den röda lampan lyser men när jag trycker på den startar den upp i 0,5 sekunder (skärmen blir grå, ingen logo ingen bild men lysrören blinkar till). Sen stänger den av sig och upprepar processen flera gånger. om jag inte haft strömsladden i på ett tag så låter start ljudet (ett kort pling) men bara första gången.

Jag har provat alla basic felsökningsmetoder som finns på internet, dra ut sladd och hålla inne startknappet etc men med samma reslutat. Power card och moderkort ser inte ut att ha några synliga defekter.

Vad kan det vara som inte fungerar?

Prova koppla ur alla hdmi kablar... Min gamla tv gjorde typ samma när jag hade min shield inkopplad... Kom fram till det efter jag köpt ny tv 😂

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

Prova koppla ur alla hdmi kablar... Min gamla tv gjorde typ samma när jag hade min shield inkopplad... Kom fram till det efter jag köpt ny tv 😂

Redan provat, utan framgång tyvärr!

Permalänk
Medlem

Kondensatorerna är luriga, behöver inte se helt spruckna ut. Räcker att de svällt lite, lite för att sluta fungera. Går att mäta med multimeter.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk

@mm901

Är ingen expert men mina föräldrars Philips TV gjorde liknande, och lösningen för mig var att uppgradera till samma eller nyare firmware kan ju vara värt att testa, efter jag hade läst på internet så verkar det som att det var en misslyckad uppdatering som var boven.

Men som sagt jag kan ju vara ute på djupt vatten.