Permalänk
Medlem

Bra kulspetspenna

Hej

Jag tycker det är svårt att hitta bra kulspetspennor.

De som jobbet köpt in är verkligen skräp och det kommer nästan inget bläck och fastnar inte på alla papper.

Bra bläck är viktigare än ergonomi, även om det inte är fel med en skön penna.

Jag har lärt mig att bläck torkar efter ett tag annars vet jag inte mycket.

Finns det nån expert här?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Moderator

Kan absolut inte påstå att jag är någon expert men jag tycker väldigt mycket om Ballograf Epoca. Har inte varit med om att någon torkat ut än så länge och jag har nog haft några av mina i närmare 20 år.
https://www.clasohlson.com/se/Kulspetspenna-Ballograf-Epoca-P...

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Inte expert, dock har jag lärt mig en och annan sak under mina studier. En penna med lock är betydligt mycket bättre än en penna med fjäder mekanism. Pennan jag använder har inget spel i sig det vill säga riktig precision i skrivandet, till det höga priset av 35 kronor. Pennan heter Pilot g-tec-c4. Nästa pennan som jag vill testa är Parker Vector för 239 som är Påfyllningsbar med Parkers rollerballpatroner.

Dessa är rollerball pennor vilket tydligen ska vara ett mellan ting mellan klassiska kulspetspennan och reservoarpennan.

Edit: finns tydligen påfyllning till g-tech-c4 för 15kronor styck och ska vara dokumentäkta enligt ISO 27668-2.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk

Jag älskar känslan i Paper Mate Ink Joy gel 0.7: https://www.markersnpens.se/p/paper-mate-inkjoy-gel-pen-medium-0-7mm

Men det är en gelpenna och inte en klassisk kulspetspenna, så eventuellt går den bort för dig. Jag vet inte hur strikt du är!

Visa signatur

Ockhams rakkniv går utmärkt att tillämpa även på datorproblem: när du hör hovar, tänker du inte "zebra".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Kan absolut inte påstå att jag är någon expert men jag tycker väldigt mycket om Ballograf Epoca. Har inte varit med om att någon torkat ut än så länge och jag har nog haft några av mina i närmare 20 år.
https://www.clasohlson.com/se/Kulspetspenna-Ballograf-Epoca-P...

Epoca är en riktig klassiker och det går att köpa refiller också. Banker, Posten o dyl hade ofta i grunden samma penna fast i mer svårmedförbar variant med ställ med en kedja mellan ställ och penna. Det finns några till modeller som har samma refill (som även finns med olika färg och bredd).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Kan absolut inte påstå att jag är någon expert men jag tycker väldigt mycket om Ballograf Epoca. Har inte varit med om att någon torkat ut än så länge och jag har nog haft några av mina i närmare 20 år.
https://www.clasohlson.com/se/Kulspetspenna-Ballograf-Epoca-P...

Precis, de där är ju enkla klassiska kulspetspennor av okej kvalitet. Inget fantastiskt i något avseende men fungerar utmärkt.

För mig är de där en bra kompromiss av att vara hyggligt billiga, faktiskt fungera bra samt att ha ersättningspatroner tillgängliga.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Epoca är en riktig klassiker och det går att köpa refiller också. Banker, Posten o dyl hade ofta i grunden samma penna fast i mer svårmedförbar variant med ställ med en kedja mellan ställ och penna. Det finns några till modeller som har samma refill (som även finns med olika färg och bredd).

Jo, precis. Finns fortfarande att köpa, t.ex. https://www.clasohlson.com/se/Kulspetspenna-Ballograf-Deskset...

Är väl bra om man vill att folk inte ska "råka" ta med sig pennan.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag har en Ballograf Epoca P som är äldre än 30 år (märkt med "Televerket"), som fortfarande fungerar perfekt att skriva med trots originalpatron. Så kan helt klart rekommendera dem!

Permalänk
Medlem

Jag tycker att klassiska BIC M10 funkar toppen. Mjuk att skriva med och bra bläck.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Epoca är en riktig klassiker och det går att köpa refiller också. Banker, Posten o dyl hade ofta i grunden samma penna fast i mer svårmedförbar variant med ställ med en kedja mellan ställ och penna. Det finns några till modeller som har samma refill (som även finns med olika färg och bredd).

Denna med ställ hade varit en klart nostalgisk pryl! Ballograf Epoca - Tillhör Statsverket

Visa signatur

.:Ryzen 7 3700X ♠ Noctua NH-U12S ♠ Gigabyte X570 Aorus Elite ♠ Corsair 2x8GB 3200MHz CL16 Vengeance RGB Pro ♠ Sapphire Radeon RX 5700 XT 8GB Pulse OC ♠ Corsair RM750x 750W ♠ Fractal Design R6:.

Permalänk
Medlem

Giller Fisher Space Pen fördelen är att patronerna är trycksatta (ska ju fungera utan gravitation också), så kommer alltid bläck när man skriver till det är slut.
https://penstore.se/fisher-space-pen?gclid=CjwKCAjwhYOFBhBkEi...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag tycker att klassiska BIC M10 funkar toppen. Mjuk att skriva med och bra bläck.

Svårslagen prisvärdhet får man lov att konstatera, eftersom de är riktigt billiga men fortfarande duger att använda. Särskilt bra alternativ om man behöver volym och att pennorna kanske försvinner.
Är väl inte fel annars heller, men kan tänka mig att om man är ute efter en penna till sig själv så kan andra preferenser vinna.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Har råkat ärva någon Papermate i rostfritt stål, någon Parker i silver och gulddoublé, men bäst är ändå de Ballografpennor jag har. Kanonkvalitet, sköna att skriva med (bäst är nog typ Epoca, Rondo lite oskönare IMHO), och billiga refiller kan köpas om man skriver mycket. Svenskt arkiv-godkända osv. Fabriken ligger i Frölunda fortfarande vad jag vet, var där och levererade varor för några år sedan.

Rättelse: Fabriken flyttade till Filipstad 2019 pga brist på mark för att expandera, finns bara kontor/lager kvar i Göteborg verkar det som.

Bland billigpennorna är Bic rätt ok, men bryts lätt i fickan och kan börja läcka.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 6GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Även jag fick tag i 2st Epoca Ballograf pennor som jag älskar. Trodde först att det bara var hype men idag är det endast dessa två och en annan företagspenna som jag använder (alla andra 20 blandade typer man samlat på sig slängdes).

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jo, precis. Finns fortfarande att köpa, t.ex. https://www.clasohlson.com/se/Kulspetspenna-Ballograf-Deskset...

Är väl bra om man vill att folk inte ska "råka" ta med sig pennan.

När kommer pennorna med touch-identifikation så de bara kan användas av en själv?

Permalänk
Medlem

När jag såg trådstarten så tänkte jag direkt att "den pennan som jag har på jobbet är bra, vet dock inte vad det är för någon."

Ser nu att det är Ballograf Epoca som så många rekommenderar 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av MvonSchantz:

Jag älskar känslan i Paper Mate Ink Joy gel 0.7: https://www.markersnpens.se/p/paper-mate-inkjoy-gel-pen-medium-0-7mm

Men det är en gelpenna och inte en klassisk kulspetspenna, så eventuellt går den bort för dig. Jag vet inte hur strikt du är!

Tack alla för svar!

Hehe jag vet nog knappt skillnaden så gel går bra Vill bara att det ska fastna när man skriver och vara "jämnt" flöde

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Skrivet av Herr Kantarell:

...gel går bra Vill bara att det ska fastna när man skriver och vara "jämnt" flöde

Då är gel the way to go, skulle jag säga. Men det är bara min personliga åsikt.

Visa signatur

Ockhams rakkniv går utmärkt att tillämpa även på datorproblem: när du hör hovar, tänker du inte "zebra".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Tack alla för svar!

Hehe jag vet nog knappt skillnaden så gel går bra Vill bara att det ska fastna när man skriver och vara "jämnt" flöde

Skillnaden är väl i grund och botten att traditionella kulspetspennor har oljebaserat bläck, men gelpennor har en vattenbaserad gel.

Gelpennorna har väl en tendens att torka långsammare, därav att tillverkarna ens gör en grej av att deras är "snabbtorkande" (eftersom det är inte är en självklarhet, till skillnad från en vanlig kulspetspenna).

Personligen gillar jag traditionella kulspetspennor, de känns mer "serious business" på något sätt och fungerar i mitt tycke utmärkt om man inte tar bottenskrapet. Men det beror nog mycket på vad man faktiskt vill åt, antar att det måste finnas arkivbeständiga gelpennor också.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av MvonSchantz:

Då är gel the way to go, skulle jag säga. Men det är bara min personliga åsikt.

Skrivet av evil penguin:

Skillnaden är väl i grund och botten att traditionella kulspetspennor har oljebaserat bläck, men gelpennor har en vattenbaserad gel.

Gelpennorna har väl en tendens att torka långsammare, därav att tillverkarna ens gör en grej av att deras är "snabbtorkande" (eftersom det är inte är en självklarhet, till skillnad från en vanlig kulspetspenna).

Personligen gillar jag traditionella kulspetspennor, de känns mer "serious business" på något sätt och fungerar i mitt tycke utmärkt om man inte tar bottenskrapet. Men det beror nog mycket på vad man faktiskt vill åt, antar att det lär finnas arkivbeständiga gelpennor också.

Får nog bli en av varje!

Hade nån penna nån gång som hade mycket bläck (kanske nån slags gel?) men blev lätt att kladda ut det av misstag.(skriver med vänster hand)

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Jag gillar min Parker Jotter

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Skrivet av Herr Kantarell:

Hade nån penna nån gång som hade mycket bläck (kanske nån slags gel?) men blev lätt att kladda ut det av misstag.

Jag kan inte säga att jag har märkt att det kladdar när jag skriver eller ritar med min gelpenna, men det kan ju vara den modellen och/eller hur jag använder den. Men jag gjorde ett litet kladdtest här nu, och den första sekunden efter att jag har skrivit går det att få lite utsmetning om man gnuggar på linjen, så det ligger nog något i det ändå.

Det jag framför allt gillar med min gelpenna är känslan när jag använder den, flytet i bläcket. Men aspekter som arkivbeständighet har jag inte funderat på, så det finns nog både för och nackdelar med det.

Visa signatur

Ockhams rakkniv går utmärkt att tillämpa även på datorproblem: när du hör hovar, tänker du inte "zebra".

Permalänk
Hedersmedlem

Sjukt förtjust i Pilot B2P Gel 07.
Men själva patronen finns i många pennor.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Giller Fisher Space Pen fördelen är att patronerna är trycksatta (ska ju fungera utan gravitation också), så kommer alltid bläck när man skriver till det är slut.
https://penstore.se/fisher-space-pen?gclid=CjwKCAjwhYOFBhBkEi...

Jag har alltid en svart Fisher Space Pen Bullet i bakfickan. Tar ingen plats där, men blir lång och fin "utfälld". Funkar alltid.

Men clip'et ramlade av lätt. Andra Space Pen jag provat som varit i kromad metall kändes lite för metalliska.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Om den här tråden har lärt mig nånting så är det att det finns många sätt att stava ”Pilot G2” på.

Den är billig, skön att hålla, finns i flera färger, finns som 0,5 och 0,7 och den har ett underbart flyt.

Problemet som jag ser det med många av klassikerna som länkats i tråden är att de inte är sköna att skriva med. De skriver jävligt bra men mina händer gillar dem helt enkelt inte.

Permalänk
Medlem

Som " Mindfighter " svarat tidigare, enda alternativet: Fisher Sace Pen.
Känd från rymden sedan 1968.
Skriver på allt, upp och ner (t.ex. vid stöd mot vägg) och under vatten.
Lysande.
Handlar oxå pennor och nya patroner från Penstore i tokholm.
Har Bullet Raw (polerad men inte lackad mässing) med namn/titel gravyr.
Den är så liten oöppnad att den får rum på tvären längst ner i byxfickan, öppnad/hopsatt lika lång som vanlig penna.
Har oxå några varianter av Gold Grid (normallånga (lättknäckta), måste hänga lodrätt i t.ex. bröstficka) och ett par modeller som inte verkar finnas längre.
Mvh.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Trunk:

Om den här tråden har lärt mig nånting så är det att det finns många sätt att stava ”Pilot G2” på.

https://www.alloffice.se/globalassets/productimages/13060185_01.jpg

Den är billig, skön att hålla, finns i flera färger, finns som 0,5 och 0,7 och den har ett underbart flyt.

Problemet som jag ser det med många av klassikerna som länkats i tråden är att de inte är sköna att skriva med. De skriver jävligt bra men mina händer gillar dem helt enkelt inte.

Ser ut att vara samma patron som i Pilot B2P. Patronen är mycket trevlig att skriva med. Greppet är ju en smaksak.
Jag gillar dessutom gel'en mer än det gammaldags bläcket.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Hjälpsam

Mitt största problem är att jag skruvar isär alla pennor...

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI