Permalänk
Medlem

stänger spel och ibland blåskärm

Min dator (i signaturen) har jag stora problem med.

när man spelar spel så ibland går det bra men oftast fryser spelet och dom stängs ner och ibland får man blåskärm.

hur ska man börja felsöka för att hitta felet.

har installerat om windows utan resultat

Visa signatur

Moderkort: Asus P8Z68-V GEN3 Processor: Intel Core i7 3770K @ 4,3GHz Kylning: Corsair H60 Minne: Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE Grafik: MSI GeForce GTX 970 Hårddiskar: Corsair SSD Force GT 120GB Nätagg: Fractal Design Newton R2, 1000W Chassie: NZXT Phantom Röd Os: Windows 7 Home Premium 64-bit

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

När började det hända?`
Vilka spel?
Temperatur?
Senare BIOS? Överklockat?
Uppdaterat drivrutiner?
Använd memtest, Plocka ur en sticka och pröva igen.

Permalänk
Forumledare

@rgolsson: Jag förevigar din signatur så att det får ett bra sammanhang om du uppdaterat den i framtiden. På så sätt in andra med samma eller liknande problem få hjälp senare

Citat:

Moderkort: Asus P8Z68-V GEN3 Processor: Intel Core i7 3770K @ 4,3GHz Kylning: Corsair H60 Minne: Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE Grafik: MSI GeForce GTX 970 Hårddiskar: Corsair SSD Force GT 120GB Nätagg: Fractal Design Newton R2, 1000W Chassie: NZXT Phantom Röd Os: Windows 7 Home Premium 64-bit

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

När började det hända?`
Vilka spel?
Temperatur?
Senare BIOS? Överklockat?
Uppdaterat drivrutiner?
Använd memtest, Plocka ur en sticka och pröva igen.

Kommer inte ihåg när det började. har varit så ett tag kanske 6-8 månader.
har inte haft sug att spela för att det klyddade, men nu när man vill börja spela igen så händer det o tänkte se om man kan få rätt på det. annars blir det väl ny burk

det jag spelar mest är Rust och Rainbow 6 siege

Tempen vet jag inte. :/ vilket program rekommenderas för att hålla koll på det?

Biosen har jag inte rört så vet inte vilken version det är

ja jag har överklockat cpun, men fungerade fint ett tag efter jag gjorde det. bytade från en i5 2500k till i7 3770k för ca 1.5 årsedan och klockade den samtidigt

memtest har jag aldrig testat, får göra det

Visa signatur

Moderkort: Asus P8Z68-V GEN3 Processor: Intel Core i7 3770K @ 4,3GHz Kylning: Corsair H60 Minne: Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE Grafik: MSI GeForce GTX 970 Hårddiskar: Corsair SSD Force GT 120GB Nätagg: Fractal Design Newton R2, 1000W Chassie: NZXT Phantom Röd Os: Windows 7 Home Premium 64-bit

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av rgolsson:

Kommer inte ihåg när det började. har varit så ett tag kanske 6-8 månader.
har inte haft sug att spela för att det klyddade, men nu när man vill börja spela igen så händer det o tänkte se om man kan få rätt på det. annars blir det väl ny burk

det jag spelar mest är Rust och Rainbow 6 siege

Tempen vet jag inte. :/ vilket program rekommenderas för att hålla koll på det?

Biosen har jag inte rört så vet inte vilken version det är

ja jag har överklockat cpun, men fungerade fint ett tag efter jag gjorde det. bytade från en i5 2500k till i7 3770k för ca 1.5 årsedan och klockade den samtidigt

memtest har jag aldrig testat, får göra det

Återställ BIOS eftersom du har klockat cpu'n. Uppdatera gärna också.
Temperatur för CPU kan du ofta se i BIOS men HWMonitor visar mer än temps och är bra att ha iaf.

Permalänk
Medlem

Får du in damm i datorn? Kanske ligger damm i kylaren som hindrar luftflödet?
Gå in på asus hemsida, sök på ditt moderkort och tanka ner en monitor, så kan du se CPU temp, pump och fläkthastighet etc. Prova återställa överklockningen som det tipsats om (kan ju vara värme eller fel spänning).

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Återställ BIOS eftersom du har klockat cpu'n. Uppdatera gärna också.
Temperatur för CPU kan du ofta se i BIOS men HWMonitor visar mer än temps och är bra att ha iaf.

Okej ska återställa bios och se

Skrivet av GBGTias:

Får du in damm i datorn? Kanske ligger damm i kylaren som hindrar luftflödet?
Gå in på asus hemsida, sök på ditt moderkort och tanka ner en monitor, så kan du se CPU temp, pump och fläkthastighet etc. Prova återställa överklockningen som det tipsats om (kan ju vara värme eller fel spänning).

nja damm får man väl alltid in. men brukar blåsa rent den några gånger om året.

Ska fixa tillbaka bios och se

Visa signatur

Moderkort: Asus P8Z68-V GEN3 Processor: Intel Core i7 3770K @ 4,3GHz Kylning: Corsair H60 Minne: Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE Grafik: MSI GeForce GTX 970 Hårddiskar: Corsair SSD Force GT 120GB Nätagg: Fractal Design Newton R2, 1000W Chassie: NZXT Phantom Röd Os: Windows 7 Home Premium 64-bit