Högre priser på skärmbestyckade enheter på ingång

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Nja, mkt av elektroniken gör bilarna billigare, en tryckknapp är dyrare än en touchfunktion på en instrumentpanel.
Sen så är det svårt att klara av avgaskrav utan elektronik idag, skulle säga att det är omöjligt faktiskt.

Ser man på dagens bilar så är dom sannolikt billigare och mer driftsäkra, service är på vissa modeller var 3000 mil. Ta en bil på 80-90 talet så pratar vi var 1000 mil.

Sen finns det såklart nackdelar, man är rätt låst till verkstäder som har direktkoppling till tillverkaren samt att det inte går att köpa piratdelar i samma utsträckning, det senare ser jag dock bara som positivt.

Nej, där har du fel. Infotainmentsystemen allena kostar minst lika mycket, eller mer, i utveckling än den mest invecklade motor. Ju mer komplext systemet är, tillika, desto mer kostar det köparen i form av inköp och drift. Dessutom förkortar det livslängden.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av THB:

Får klara mig på min Samsung 65" UHD Q6F några år till, vilket inte känns speciellt svårt.
Villhöver en ny skärm till datorn, men det får vänta lite det med då.


Du får försöka.
Sitter med en underbar Panasonic 50" Plasma, den behåller jag till dess att den dör, har även en projektor som ger mig 80", någon gång skall väl dessa bytas ut mot en stor Oled eller liknande, men det får vänta.
Ångrar att jag inte pyntade 20 papp för en 65" plasma när de skulle fasas ut.
Datorskärmen duger bra än.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Moderator

*Tråd rensad*

Dåliga attityder klarar vi oss utan i forumet.

/Vzano, moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:


Du får försöka.
Sitter med en underbar Panasonic 50" Plasma, den behåller jag till dess att den dör, har även en projektor som ger mig 80", någon gång skall väl dessa bytas ut mot en stor Oled eller liknande, men det får vänta.
Ångrar att jag inte pyntade 20 papp för en 65" plasma när de skulle fasas ut.
Datorskärmen duger bra än.

Vilken modell? Har V20 på 50". Funkar fint fortfarande. Visst, det är bara 8-bitars panel, men så länge man inte ställer den bredvid en model med mer tryck i färgerna så ser det bra ut även gällande det.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7800 XT | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Vänta bara, på måndag lanserar jag min nya kryptovaluta som bara går att bryta med tv-apparater. Ju mer pixlar tv:n och värre dynga tv:n visar desto mer bryter man, dygnet runt. Man kan ha igång hur många tv-apparater som helst. På tisdag kommer det inte finnas några tv-apparater att köpa, så beställ nu annars så kommer ni missa. #FOMO

Skulle det börja löna sig att titta på TV3 menar du?

Skrivet av GuessWho:

... Eller om man kollar på Ford Fiesta.
Idag en ny Fiesta ST om man valde något sportpaket med LSD och launchcontroll och något mer så hamnar man runt 300kkr för en ny Fiesta.
Har för mig det var runt 5 år sen de kostade runt 200kkr för en ny Fiesta ST.
...

LSD? Förklarar ju varför priserna går upp...

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Ta en Toyota Corolla från 90 som servas i kostnad mot en bil idag.

Det beror ju på hur man räknar.
Men skulle säga att den är dyrare eller ungefär samma då den behöver servas oftare än en ny jämförbar bil idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Billigare skulle jag inte säga...

Om det kanske var typ 5-7 år sen jag kollade på Dacia Duster.
Då var billigaste billiga versionen precis under 100kkr strecket.
Gick man upp till paketet ovanför, valde fyrhjulsdrift och några enkla bastillbehör så var det någonstans runt 130kkr.

Såg någon reklam för någon månad sen och fick för mig att kolla för skojs skulle vad de låg på idag.
Kör man samma strategi med näst billigaste paket, välja fyrhjulsdrift och kanske något mer så är man runt 200kkr.

.
Eller om man kollar på Ford Fiesta.
Idag en ny Fiesta ST om man valde något sportpaket med LSD och launchcontroll och något mer så hamnar man runt 300kkr för en ny Fiesta.
Har för mig det var runt 5 år sen de kostade runt 200kkr för en ny Fiesta ST.

Finns naturligtvis de som gjort karriär och tjänar mycket mer idag än vad de gjorde för 5-10 år sen.
Framförallt om man skulle jämföra någon som då pluggade eller var arbetslös och som idag har något välbetalt.

Men generellt känns det som att det är få som har 50-100% högre lön idag än vad de hade för 5-10 år sen.
Ännu färre som har det rent efter skatt.

Nja, de absolut flesta betalar betydligt mindre skatt idag än dom någonsin gjort, så ut till plånboken så har dom flesta betydligt mer. Sett till pengavärde så är dagens bilar billigare att äga på alla sätt, inte minst om man kollar på skatter och försäkringar (sett till pengavärde).
En service idag är inte speciellt dyr, det som gör att dom sticker iväg är om din bil har automatlåda och fyrhjulsdrift.

Och ska du jämföra bilpriser så kolla gärna på vad en Golf eller Volvo kostade historiskt, serviceintervall, bensinförbrukning och prestanda. Och inte minst storleken på bilarna. Idag är t.ex. en Volkswagen Polo större än den första golfen som kom ut på 70 talet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Nej, där har du fel. Infotainmentsystemen allena kostar minst lika mycket, eller mer, i utveckling än den mest invecklade motor. Ju mer komplext systemet är, tillika, desto mer kostar det köparen i form av inköp och drift. Dessutom förkortar det livslängden.

.

Det är betydligt dyrare att designa och ha fysiska knappar på apparater (eller bilar) idag än en touchskärm. Och tittar du på hur mycket tillverkare delar på system och lösningar idag så inser man att det finns stora pengar att tjäna på att just ha detta.
Ett bra exempel är t.ex. Volkswagen där 4 bilmodeller delar på i stort sett samma infotainmentsystem (och delar utvecklingskostnader på det).
Skulle inte säga att ett infotainmentsystem förkortar livslängden på en bil, däremot så finns det nackdelar då tillverkarna inte släpper uppdateringar till äldre infotainmentsystem och rättar buggar eller säkerhetsproblem. Det kan på sikt göra att bilar får problem.

Permalänk
Medlem

Den här perioden sedan pandemin började har varit ovanligt billig för mig i alla fall. Det går ändå inte att köpa något. Min plan att köpa ny dator förra året och ny skärm det här året lär få vänta ett bra tag till.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Eller om man kollar på Ford Fiesta.
Idag en ny Fiesta ST om man valde något sportpaket med LSD och launchcontroll och något mer så hamnar man runt 300kkr för en ny Fiesta.
Har för mig det var runt 5 år sen de kostade runt 200kkr för en ny Fiesta ST.

Lite OT men Fiestan är en intressant jämförelse för just den bilmodellen tillsammans med t.ex. VW Polo har blivit galet dyra. Dels för att dom blivit större men för att Fiestan just vinner test efter test med sin ST.

Jämför du med en Seat Ibiza FR eller Cupra så är skillnaden mkt mindre.
En vanilj Ibiza gick loss på ca 120-130 tkr i början på 2000 talet (med AC och ABS som tillval) och vill du ha samma bil idag så kanske du får betala runt 170 tkr.
Dagens Ibiza är en betydligt mkt större och mognare bil på alla sätt (och tråkigare) och sannolikt billigare att äga.
Sett till pengavärde så är det ungefär lika mkt pengar idag som då, men du får betydligt mer bil för pengarna.

[/quote]

Permalänk
Medlem

Är dock glad att jag lyckades plocka på mig min andra skärm för nedsatt pris samt min Q77T TV från Samsung innan priserna börjar skena.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Tror dessa skulle vara dyrare då tillverkarna inte längre kan datamine:a dig. Häromdagen släpptes en kvartalsrapport där det framkom att en tillverkare (minns inte vilken) nästan tjänade lika mycket på reklam och datainsamling som den gjorde på apparaterna i sig.

Vizio:

https://arstechnica.com/gadgets/2021/05/vizio-tv-buyers-are-b...

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Inget kul ska man få ha...

Permalänk
Medlem

Jag har haft samma 42" tv sedan 2013, det vore typiskt om den gick sönder i samma veva som vi har brist på marknaden.
Det är väl enda caset jag ser där just den skulle uppgraderas faktiskt..

Däremot har min macbook air 2011 ett batteri som nuförtiden klarar cirka 5 minuter utan laddare, och laddaren börjar bli sliten. Där är valet mellan ny laddare och batteri, eller att köpa ny (tycker nog jag kan unna mig en ny, bra läge nu när M1 är släppt och long term reviews har börjat ramla in)

Permalänk
Skrivet av Ryssfemma:

Ta en Toyota Corolla från 90 som servas i kostnad mot en bil idag.

Eller min Renault clio, någon hundring för service, en femhundring utöver det för kamrem och vattenpump.

Mycket billigare än så blir det inte, visserligen funkar inte elen i den, men det är ju franska bilar i ett nötskal. Tyvärr har man haft ett par så man är ju van

Permalänk
Medlem

Riktigt tråkig utveckling men har haft turen att få tag på allt jag vill för OK priser, så nu kan man sitta lugnt i båten i minst några år framöver

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Samsung har sagt att det finns risk att de inte kan leverera skärmar senare i år pga komponentbrist så visst, det händer saker. Sony har bra mycket sämre erbjudande än förra året, så de har nog redan brist på komponenter men LG har bättre deals än någonsin på sina OLED. Handlar väl precis som för bilindustrin. "Just in time" fungerar bara bra när det finns ett utbudsöverflöd.

eller just in time fungerar bara när man får det "in time"

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

Herregud, köpte min OledCX65 när det var kampanj för 16.999:- för någon månad sen och har varit otroligt nöjd när man kunnat kombinera det med 3080 jag fick i Oktober.

Verkar som att de här två köpen som man hade massa ångest över innan ändå blev ett bra köp där man "sparade" eller tjänade pengar på sitt köp, vansinnigt.

Permalänk
Medlem

Snart kommer det någon crypto som är beroende av att visa pixlar på stora högupplösta skärmar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Passa på att lära er nya saker eller gå ut och upptäck nya saker.

Du kanske har missat att vi befinner oss i en globalpandemi, då är det inte konstigt att folk köper på sig prylar eftersom vi inte ska gå ut och träffa människor och förlänga den här pandemin. Alla som kan bör fortsätta att stanna hemma så gott det går och hålla sig i karantän.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av star-affinity:

Vilken modell? Har V20 på 50". Funkar fint fortfarande. Visst, det är bara 8-bitars panel, men så länge man inte ställer den bredvid en model med mer tryck i färgerna så ser det bra ut även gällande det.

Svärtan och färgåtergivningen, är något helt annat än en TN-panel.
Har TX-P50ST50Y, den är säkert bra även den.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Du kanske har missat att vi befinner oss i en globalpandemi, då är det inte konstigt att folk köper på sig prylar eftersom vi inte ska gå ut och träffa människor och förlänga den här pandemin. Alla som kan bör fortsätta att stanna hemma så gott det går och hålla sig i karantän.

Jo herregud, ut och lära sig nya saker är ju ganska brett. Jag pratar ju inte om gruppbrottning precis.

Padel t.ex är på jätteuppgång. Finns massvis med utomhusbanor.
Tennis
Lära sig om börshandel, det kan man göra hemma.
Sätta sig in i pensionssparande (bra boktips; bli miljonär som pensionär).

Varför ska man ”köpa” på sig när merparten har saker som fungerar?
Jag pratar inte om att du ska ge fasen i att köpa en ny TV om din befintliga är bortom räddning.

Men att hålla sig inomhus bara för att det är pandemi är väl ganska drastiskt lite beroende på om man har underliggande sjukdom(ar) eller inte. Det är min åsikt.

Det jag skriver är en åsikt så lugna ned dig en smula och gör det du själv tror på. 👍🏼

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Men att hålla sig inomhus bara för att det är pandemi är väl ganska drastiskt lite beroende på om man har underliggande sjukdom(ar) eller inte. Det är min åsikt.

Det jag skriver är en åsikt så lugna ned dig en smula och gör det du själv tror på. 👍🏼

Säg det till resten av Europa och stora delar av världen

Det jag skriver är också en åsikt och jag är alldeles lugn.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Säg det till resten av Europa och stora delar av världen

Det jag skriver är också en åsikt och jag är alldeles lugn.

Du väljer vad du vill svara på såklart men det känns som att du missar en del poänger här.

Jag vet att det pågår en global pandemi men du anser alltså att man borde sitta inne och att lära sig nya saker eller gå ut och hitta på nya saker måste medföra massa kontakt med andra människor?

Intressant, hursomhelst - vad olika vi tycker och anser faktiskt.

Som sagt, upp till var och en. Men en fördummande kommentar om att nån skulle missa att det är en pågående pandemi - sånt kan vi bespara oss väl och hålla nivån högre än så?

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Du väljer vad du vill svara på såklart men det känns som att du missar en del poänger här.

Jag vet att det pågår en global pandemi men du anser alltså att man borde sitta inne och att lära sig nya saker eller gå ut och hitta på nya saker måste medföra massa kontakt med andra människor?

Intressant, hursomhelst - vad olika vi tycker och anser faktiskt.

Som sagt, upp till var och en. Men en fördummande kommentar om att nån skulle missa att det är en pågående pandemi - sånt kan vi bespara oss väl och hålla nivån högre än så?

Jag förespråkar en hard lockdown som så många andra länder, men nu blir det för mycket off topic från min sida.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Allt är dyrt och blir dyrare, de facto.