Finns det något sätt att ändra "märke" på sin mobil?

Permalänk
Medlem

Finns det något sätt att ändra "märke" på sin mobil?

Har en Android lur. Är väldigt nöjd med den men nu till juni månad börjar Google ta betalt för Google foto om man inte har deras mobil.
Så finns det något sätt eller app eller program som kan lura att min mobil är en Google pixel?

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av ymmij12:

Har en Android lur. Är väldigt nöjd med den men nu till juni månad börjar Google ta betalt för Google foto om man inte har deras mobil.
Så finns det något sätt eller app eller program som kan lura att min mobil är en Google pixel?

Fast vänta nu, de börjar inte alls ta betalt för Google Photo. De kommer inte längre att erbjuda gratis lagring över 15GB däremot. Så om du "molnlagrar" mer än 15GB foto och video, så kommer du få lov att betala för det. För att svara på din grundfråga så har jag inte sätt någon sådan app. Du skulle med största sannolikhet behöva roota mobilen för att det ska fungera - om det finns.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

15gb tar slut på mindre än en månad. Så jag klassar det som att de börjar ta betalt. Speciellt när de räknar med ens gdrive och mail.
Jag kan tänka mig att roota mobilen för den funktionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ymmij12:

15gb tar slut på mindre än en månad.

Jag har haft min gmail (med gdrive osv) sedan 2009, använder totalt ~4GB idag.
Att du har för vana att spara allt du äger och har på deras servrar är inte deras fel (även om de såklart gör vad de kan för att uppnå just detta då de kan börja ta betalt för det).
Vill du inte lagra saker lokalt får du snällt betala för att lagra annorstädes.

Edit: Svar på grundfrågan; Jag kör en custom rom (ArrowOS) på min mobil, Google's playtjänster identifierar den som en Pixel-telefon. Kanske värt att prova?

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Första träffen på google när jag söker på "android fake device name id google photos root" verkar vara just det du är ute efter, har dock inte rootat min telefon sen Galaxy nexus-tiden så har ingen koll på hur det funkar nu och om instruktionerna stämmer.

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem

Senast jag betalade Google för utöka lagringsutrymme för Photos för ca 19kr månad(?) så FICK JAG ALDRIG MITT UTRYMME Och ABSOLUT inget sätt att kontakta dem på för att förklara "problemet"
Photos klagade på att betala utrymme, de drog pengar, hade aktiv "sub" MEN fick aldrig utökat utrymme...

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem
Skrivet av ymmij12:

15gb tar slut på mindre än en månad. Så jag klassar det som att de börjar ta betalt. Speciellt när de räknar med ens gdrive och mail.
Jag kan tänka mig att roota mobilen för den funktionen.

Sparar du 15GB bilder per månad så kan du inte förvänta dig att det är gratis från någon leverantör.

Permalänk
Avstängd

Jag tror du får bita i det sura äpplet och betala helt enkelt. Googles prissättning är väl helt ok, men annars finns det ju andra leverantörer. Jag kör OneDrive då det blev billigast för mina behov med en Office 365-prenumeration och billiga årskort på rea.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Jag har haft min gmail (med gdrive osv) sedan 2009, använder totalt ~4GB idag.
Att du har för vana att spara allt du äger och har på deras servrar är inte deras fel (även om de såklart gör vad de kan för att uppnå just detta då de kan börja ta betalt för det).
Vill du inte lagra saker lokalt får du snällt betala för att lagra annorstädes.

Edit: Svar på grundfrågan; Jag kör en custom rom (ArrowOS) på min mobil, Google's playtjänster identifierar den som en Pixel-telefon. Kanske värt att prova?

15 GB bilder/video per månad är dock ingenting. Lite dumt att jämföra mailinkorgen med fotografier.

Men ja, inte helt otippat att de börjar ta betalt förr eller senare. Det går kanske att lura systemet med custom ROM etc. men sannolikheten är väl att de går på IMEI nummer eller något för att undvika just sådant "fusk".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

15 GB bilder/video per månad är dock ingenting. Lite dumt att jämföra mailinkorgen med fotografier.

Så vitt jag vet sammanräknas diskutrymmesanvändning i gmail och gdrive, jag har använt båda delar under dessa 11+ år och lagrar ändå inte nämnvärt mer än 4GB på Googles servrar.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Massy:

15 GB bilder/video per månad är dock ingenting. Lite dumt att jämföra mailinkorgen med fotografier.

Men ja, inte helt otippat att de börjar ta betalt förr eller senare. Det går kanske att lura systemet med custom ROM etc. men sannolikheten är väl att de går på IMEI nummer eller något för att undvika just sådant "fusk".

Det kan vara mer avancerat än så också, om den fria lagringen bara gäller bilder tagna med telefonen så skulle de ju kunna kolla på bildernas metadata exempelvis för att se vilken enhet som har tagit dem. Nu vet jag inte om de är så nitiska dock.

Permalänk
Hedersmedlem

Gör rätt för dig och betala för tjänsten om du vill använda den, alternativt använd en annan tjänst.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst*

Hjälp med att kringgå betaltjänster o.l. hör ej hemma på forumet (§8).

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...