Bethesdas Starfield exklusivt till Xbox och PC

Permalänk
Melding Plague

Bethesdas Starfield exklusivt till Xbox och PC

Enligt speljournalisten Jeff Grubb och flera tunga spelprofiler är Starfield exklusivt till PC och Xbox – "punkt slut".

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Jo det är förstås inte så konstigt. Varför skulle MS köpa upp en massa studios om de inte ville locka folk till sina plattformar liksom? Dock är ju PC och XB exklusivitet mycket lättare att svälja än PS-exklusivitet för då måste man ju köpa en specifik konsol om man vill spela det spelet liksom.

Permalänk
Medlem

Bra då kommer det till Game Pass PC på Day One.

Permalänk
Lego Master

"Bra": mer fokuserad utveckling, förhoppningsvis bättre prestanda och mer cutting edge.
"Dåligt": mindre spelarbas, mindre intäkter, mindre incitament till uppföljare (även om det är bra).

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Vågar inte köpa Bethesda spel längre, de 2-3 sista jag köpte har varit totalt värdelösa.

Kommer det till Game Pass så kan jag testa gratis iaf men de kommer nog aldrig få fullpris för ett spela av mig igen.

Permalänk
Medlem

Vem trodde något annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

"Bra": mer fokuserad utveckling, förhoppningsvis bättre prestanda och mer cutting edge.
"Dåligt": mindre spelarbas, mindre intäkter, mindre incitament till uppföljare (även om det är bra).

What the hell, vi har exakt samma specs i datorn, mobo, gpu, cpu, ram. Tjena brorsan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Vågar inte köpa Bethesda spel längre, de 2-3 sista jag köpte har varit totalt värdelösa.

Kommer det till Game Pass så kan jag testa gratis iaf men de kommer nog aldrig få fullpris för ett spela av mig igen.

Känner lite likadant. Bethesda har gjort för många fel på senaste tiden. Men känner fortfarande ett sug på detta spel, så det blir nog att vänta några månader innan ett köp, blir absolut inget dag 1 köp från min sida iaf.

Permalänk
Medlem

Fan ta Microsoft och alla som stödjer exklusivitet. Gigantiskt företag som lägger stora pengar bara för att förstöra för användare som valde konkurrenters system utan att öka mervärdet för deras egna användare över huvud taget. Sony är givetvis värre i detta avseende, men det är vidrigt oavsett vilket av dessa företag som gör det.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Jag som spelar både PC, Xbox och Playstation ser inget fel med det här, det är rätt uppenbart att många Bethesda spel kommer bli exklusivt till Microsoft plattformar PC/Xbox i framtiden. Då dom brände/investerade 7.5 miljarder $ på köpet av Zenimax & Bethesda.

Det här kommer gynna folk som prenumererar på Gamepass.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Inaktiv

Ser inget problem i detta. Inget exklusivt släpp egentligen, PC är en relativt öppen plattform. Spelet bör gå att köpa i iallafall Microsofts Store samt Steam, spelas på Xbox konsollen samt kan spelas via xCloud på mobila plattformar eller via Game Pass.

Har man en PS5 eller Switch som enda plattform så missar man, i övrigt så har man många möjligheter att faktiskt spela spelet.

Sedan har vi ju den smått komiska lanseringen av Deathloop som är en exklusiv titel till PS5. Microsoft släpper en exklusiv titel till PS5 dvs, men inte av egen vilja. Spelet ska släppas till PC samtidigt men vi får se hur det nu blir med det. Tidsexklusiviteten av Final Fantasy VII Remake har gått ut men istället släpper Squenix nya Sony-exklusiva versioner som drar ut tidsexklusiviteten. Ett halvår från lansering så tidigast 2022 på PC. Kanske.

Nintendo släpper spel exklusivt på Switch men har gått att emulera länge. Nya titlar till Switch har hög kompatibilitet redan vid lanseringen, Nintendo borde tänka om rejält och sälja på PC, eller ingå partnerskap.

Den enda plattform som verkligen har exklusivitet är Playstation då Sony är så jävla kåt på (tids)exklusivitet. Väljer man bort PC så har man sig själv att skylla på. Bästa spelupplevelsen finns på PC.

I övrigt ser jag fram emot spelet. Aldrig varit aktuellt att spela detta på min PS5 ändå.

Permalänk
Medlem

Ja det får man väl hoppas. Vad var vitsen annars med att dem köpte Bethesda? Nästa Elder Scrolls bör också vara Xbox/PC exklusiv. Klart man tycker det är lite synd som Playstation följare men nå, man får väl köra på dator om det vore något bra spel.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Fan ta Microsoft och alla som stödjer exklusivitet. Gigantiskt företag som lägger stora pengar bara för att förstöra för användare som valde konkurrenters system utan att öka mervärdet för deras egna användare över huvud taget. Sony är givetvis värre i detta avseende, men det är vidrigt oavsett vilket av dessa företag som gör det.

Tycker Microsofts exklusivitet är bra många gånger bättre. Kan ju välja både en konsol eller PC. Är knappt exklusivt, nu har ju dock att inte alla en gaming PC. Hårdvaran i PS5 och Xbox är ju så lika. Så antar att argumentet lättare att bara släppa där faller. Annars hade ju det vart något man kunnat säga hehe.
Antar att Microsoft skulle gå med på Xbox gamepass till PS5 om Sony tillåtit det haha

Permalänk
Sötast
Skrivet av Shudnawz:

"Bra": mer fokuserad utveckling, förhoppningsvis bättre prestanda och mer cutting edge.

Det är Bethesda.

De kommer använda en motor från 2011 som alla andra spel.

Permalänk
Medlem

Kommer förmodligen spelas på Gamepass (PC), 99:- är ungefär vad Bethesdautvecklade spel är värda numera. Gillade dem i mitten på 00-talet, men sedan Skyrim tog bort mycket av det "klassiskt RPGiga" har det bara gått utför. Tror att exklusivitet om något kommer öka pressen på att Starfield är decenniets spel, ser en enorm risk för att det liksom CP2077 hypas sönder, ser redan tendenser på det från samma folk som höjde Cyberpunk till skyarna innan release.

Permalänk

Ser inte heller några problem med det så länge man släpper sina spel till PC till skillnad från Sony/Nintendo som merparten låser sina spel till en plattform. Nu börjar väl framförallt Sony förstå att de kan tjäna cash på PC som plattform också.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Fan ta Microsoft och alla som stödjer exklusivitet. Gigantiskt företag som lägger stora pengar bara för att förstöra för användare som valde konkurrenters system utan att öka mervärdet för deras egna användare över huvud taget. Sony är givetvis värre i detta avseende, men det är vidrigt oavsett vilket av dessa företag som gör det.

Även om jag inte är ett fan av exklusivitet, tänker jag inte att de gör det för att förstöra för någon. Snarare att de hoppas på att detta ska ge framtida konsolköpare incitament att köpa deras konsol istället för konkurrenternas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Vem trodde något annat?

Eftersom att köpet vart klart i Mars och spelet har varit utveckling i typ 8 år så fanns det en chans att avtal kunde varit slutna och att de kanske slänger mycket arbetstid och möjligtvis pengar i sjön ifall de inte släpper på Playstation.

Själv så tror jag att det beror lite på när det släpps, släpps det i år så finns det säkert möjlighet till att det kommer till Playstation, men ifall det släpps nästa år så ligger det inte så nära inpå och har då mycket större chans att bli exklusivt till Microsoft.

Att Microsoft är så vaga i detta är också rätt störande, vilket skulle kunna insinuera att det också kommer till Playstation.
De har inte sagt någonstans att "our exclusive game Starfield" eller något liknande.
De kanske vill fula sig lite och vill ha någon event där de säger exlusive for Xbox/Gamepass, för att bygga hype så att fansen får något att hurra över.
Kanske blir på E3 i så fall.

Ett annat alternativ är att de behåller Bethesda konferensen i år eftersom att de inte vill visa multiplattformsspel på Microsofts egna E3 framträdande.

Skrivet av Klarspråkarn:

Även om jag inte är ett fan av exklusivitet, tänker jag inte att de gör det för att förstöra för någon. Snarare att de hoppas på att detta ska ge framtida konsolköpare incitament att köpa deras konsol istället för konkurrenternas.

Kan nog bli bra längre fram, men nu i början så tillför det inte så mycket.
Frågan är ju vilka spel som inte hade utvecklats eller fått samma stöd ifall köpet inte hade skett.
Köpet kan ju leda till bättre samarbeten och förhoppningsvis bättre pengaflöde vilket leder till optimerade eller spel som inte varit möjliga annars.

Eller det tillför såklart att fler får tillgång till fler spel, vilket förmodligen är bra för att öka intresset för spel.
Man tar ju bort tillgången för Sony användare, så det är lite mer komplicerat i och för sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aholman:

Tycker Microsofts exklusivitet är bra många gånger bättre. Kan ju välja både en konsol eller PC. Är knappt exklusivt, nu har ju dock att inte alla en gaming PC. Hårdvaran i PS5 och Xbox är ju så lika. Så antar att argumentet lättare att bara släppa där faller. Annars hade ju det vart något man kunnat säga hehe.
Antar att Microsoft skulle gå med på Xbox gamepass till PS5 om Sony tillåtit det haha

Är "knappt exklusivt"? Uppenbarligen är det inte sant. De köpte Bethesta för att enbart deras två plattformar skulle få tillgång till spelen. Alltså kommer kunder som äger plattformar från Sony och Nintendo få färre spel. Vilket är exklusivitet.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Eftersom att köpet vart klart i Mars och spelet har varit utveckling i typ 8 år så fanns det en chans att avtal kunde varit slutna och att de kanske slänger mycket arbetstid och möjligtvis pengar i sjön ifall de inte släpper på Playstation.

Själv så tror jag att det beror lite på när det släpps, släpps det i år så finns det säkert möjlighet till att det kommer till Playstation, men ifall det släpps nästa år så ligger det inte så nära inpå och har då mycket större chans att bli exklusivt till Microsoft.

Att Microsoft är så vaga i detta är också rätt störande, vilket skulle kunna insinuera att det också kommer till Playstation.
De har inte sagt någonstans att "our exclusive game Starfield" eller något liknande.
De kanske vill fula sig lite och vill ha någon event där de säger exlusive for Xbox/Gamepass, för att bygga hype så att fansen får något att hurra över.
Kanske blir på E3 i så fall.

Ett annat alternativ är att de behåller Bethesda konferensen i år eftersom att de inte vill visa multiplattformsspel på Microsofts egna E3 framträdande.

Enligt någon som läckte dessa bilder, så kommer de ge mer info på E3. Men vi får väl se om det verkligen blir så

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Även om jag inte är ett fan av exklusivitet, tänker jag inte att de gör det för att förstöra för någon. Snarare att de hoppas på att detta ska ge framtida konsolköpare incitament att köpa deras konsol istället för konkurrenternas.

"incitament att köpa deras konsol istället för konkurrenternas." Helt rätt. Men det är ju fullständigt genom att förstöra för de andra plattformarna, inte öka värdet alls för deras egna. Ett fristående företag släpper sina spel på alla system där det finns en marknad, alltså hade dessa spel funnits på Microsofts plattformar. De ökar inte värdet på Xbox eller Windows, de betalar mer än marknadspriset för Bethesda för att sänka värdet på konkurrerande plattformar.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Inaktiv

Något Microsoft bör göra är att ta bort Bethesda-kontot i alla spel utom möjligen MMO-spelen. Tillför inget för användaren och ger mer irritation. Microsoft har redan bättre kontolösningar och att bättre använda det som finns på plattformen i fråga.

Någon som exempelvi minns när DOOM2 krävde Bethesda-inloggning?

Permalänk
Medlem

Väntat. Hoppas spelet blir ett äventyr med hög omspelbarhet och inte en festival av 'grinding for better gear'.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Lego Master
Skrivet av ChuniaC:

What the hell, vi har exakt samma specs i datorn, mobo, gpu, cpu, ram. Tjena brorsan!

Rätt välbalanserad build tycker jag, även för 3440x1440-gaming!

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd
Skrivet av johanandersson:

"incitament att köpa deras konsol istället för konkurrenternas." Helt rätt. Men det är ju fullständigt genom att förstöra för de andra plattformarna, inte öka värdet alls för deras egna. Ett fristående företag släpper sina spel på alla system där det finns en marknad, alltså hade dessa spel funnits på Microsofts plattformar. De ökar inte värdet på Xbox eller Windows, de betalar mer än marknadspriset för Bethesda för att sänka värdet på konkurrerande plattformar.

Poängen är väl att dessa spel kanske inte hade funnits alls, eller nästa spel, om inte MS hade betalat för det. Det är klart att det är tråkigt för de som bara sitter med bara en Playstation, precis som det är tråkigt för mig som inte har någon (aktuell) Playstation när nästa Jak and Daxter bara kommer dit exempelvis, men sån är spelbranschen.

Självklart föredrar jag inte exklusivitet på något sätt, det spelar ju ingen roll för mig om du kan spela nästa Fallout eller ej liksom, men MS satsar stort på Gamepass och det innebär många fördelar även för de som inte köper det. Som att mindre eller mer nischade spel blir mer gångbara då de inte är beroende av stor försäljning utan de kan gå runt på Gamepass. Det pushar också Sony att gå åt samma håll, med prisvärda prenumerationstjänster med varierat utbud, vilket borde vara trevligt för Playstation-ägarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Väntat. Hoppas spelet blir ett äventyr med hög omspelbarhet och inte en festival av 'grinding for better gear'.

Hoppas att spelet inte är ännu en reskin av Skyrim med en kass spelmotor fylld av buggar. Men det är nog att hoppas lite för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Fan ta Microsoft och alla som stödjer exklusivitet. Gigantiskt företag som lägger stora pengar bara för att förstöra för användare som valde konkurrenters system utan att öka mervärdet för deras egna användare över huvud taget. Sony är givetvis värre i detta avseende, men det är vidrigt oavsett vilket av dessa företag som gör det.

Du vet dock inte om dom kommer med mervärde. Ifall dom får ordning på Bethesda så kan man ganska lugn säga att dom kommer med mycket mervärde eftersom Bethesda sitter på sjukt bra titlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Hoppas att spelet inte är ännu en reskin av Skyrim med en kass spelmotor fylld av buggar. Men det är nog att hoppas lite för mycket.

Dom ska köra på samma spelmotor tyvärr. Det är bekräftat så man får väll vänta nått år tills mod comunityn fixar alla buggar...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Hoppas att spelet inte är ännu en reskin av Skyrim med en kass spelmotor fylld av buggar. Men det är nog att hoppas lite för mycket.

reskin av morrowind menar du

Permalänk
Medlem

Det är inte konstigt att de gör så. MS har ju i stort sett bara gamepass att locka kunder med till skillnad från Sony som har hur många exklusiva högkvalitativa spel som helst. I alla fall mycket bättre att MS har exklusivitet på spelet än om Sony haft det, nu kan man i alla fall välja att spela på både konsol och PC.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB