Apple Airpods intäkter större än Nvidia och AMD – tillsammans

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av lolflakes:

Det är bara att läsa specifikationerna kontra priset.

Kunde ju inte vara längre ifrån sanningen. Hade det stämt hade jag verkligen inte suttit och lusläst åtskilliga recensioner av dussintals olika trådlösa lurar – det hade inte ens funnits några recensioner överhuvudtaget.

Hade AirPods (första generationen) tidigare och FreeBuds 3 nu. Har använt båda främst med Android men också då och då med iOS (iPad). Bara en så enkel sak som att AirPodsen satt kvar som förväntat i öronen så att jag inte behövde trycka till dem jämt och ständigt räcker ju för att motbevisa ovanstående.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Testat och tycker inte dom är bättre
Absolut ett val men tycker inte det med Apple kör mycket Siri och klockan och padda och telefon och kopplade till tvn

Både NC, batteritid (7h vs 4h) och ljud är klart bättre på Huawei lurarna. Det som är viktigt med ett par hörlurar.
Du låter som en potentiell apple-entusiast som är nerlåst i deras ekosystem.

Men sure, det är subjektivt (ljudbilden iaf) och det är svårt att argumentera med. Dock så är jag långt ifrån en apple-hatare. Jag har en Macook Pro M1, Iphone 12 Pro och en Apple Watch SE och använder apple-pay och har apple-tv inbyggd i min lg-oled. Det enda som är imponerande av dessa grejerna är M1 maskinen.

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Datavetare

Givet att denna artikel genererade mer trafik/intresse än 99 % av alla artiklar som postas senaste månaderna så måste ju produkten bara vara bra!

Räcker Airpods eller är det lika bra att slå till på Airpods Pro direkt?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Givet att denna artikel genererade mer trafik/intresse än 99 % av alla artiklar som postas senaste månaderna så måste ju produkten bara vara bra!

Räcker Airpods eller är det lika bra att slå till på Airpods Pro direkt?

Vad har du för behov och budget?

Jag skulle dock generellt säga att airpods pro är betydligt mer prisvärda än airpod 1/2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Givet att denna artikel genererade mer trafik/intresse än 99 % av alla artiklar som postas senaste månaderna så måste ju produkten bara vara bra!

Räcker Airpods eller är det lika bra att slå till på Airpods Pro direkt?

Pro för ANC, annars duger vanliga oxå. (men vänta lite i så fall, v3 kommer strax)

https://www.macrumors.com/guide/airpods-vs-airpods-pro/

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Datavetare
Skrivet av PlogarN97:

Vad har du för behov och budget?

Jag skulle dock generellt säga att airpods pro är betydligt mer prisvärda än airpod 1/2

Normalt använder jag Sony WH-1000XM4, men de är lite klunsiga i vissa lägen + mikrofonen är ingen höjdare (i alla fall inte ihop med Iphone12/GalaxyS10+, just detta fungerade betydligt bättre med Bose QC35II men Sony-lurarna har bättre ljud).

Om AirPods ljudmässigt inte allt för långt ifrån lurarna ovan är de definitivt värda ~2k, priset oavsett modell är "inom budget".

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Normalt använder jag Sony WH-1000XM4, men de är lite klunsiga i vissa lägen + mikrofonen är ingen höjdare (i alla fall inte ihop med Iphone12/GalaxyS10+, just detta fungerade betydligt bättre med Bose QC35II men Sony-lurarna har bättre ljud).

Om AirPods ljudmässigt inte allt för långt ifrån lurarna ovan är de definitivt värda ~2k, priset oavsett modell är "inom budget".

Då låter det som airpods pro är något för dig att testa. Detta är ju dock inear. Kanske är det airpods max du bör titta på istället.

Om du ändå är osäker så kan du köpa hos elgiganten som accepterar att man lämnar tillbaka använda hörlurar inom 30 dagar (det var iaf så innan corona, så dubbelkolla om det fortfarande gäller innan. (”Använda” hörluar säljs sedan som fyndvara så ingen risk att man inte får nya när man själv köper))

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

De som har Apple Music säger att Apple håller på med en ny tier där, typ "Apple Music Hifi" eller nåt åt det hållet. Antingen är det lossless (mest sannolikt FLAC i så fall, Apple verkar ha övergett ALAC) eller så är det Dolby Atmos. Hade ju passat att lansera tillsammans med nya Airpods.

"Apple Music announces Spatial Audio with Dolby Atmos; will bring Lossless Audio to entire catalog. The next generation of sound on Apple Music is coming to subscribers June 2021 at no additional cost"

https://www.apple.com/newsroom/2021/05/apple-music-announces-...

Permalänk
Datavetare
Skrivet av PlogarN97:

Då låter det som airpods pro är något för dig att testa. Detta är ju dock inear. Kanske är det airpods max du bör titta på istället.

Om du ändå är osäker så kan du köpa hos elgiganten som accepterar att man lämnar tillbaka använda hörlurar inom 30 dagar (det var iaf så innan corona, så dubbelkolla om det fortfarande gäller innan. (”Använda” hörluar säljs sedan som fyndvara så ingen risk att man inte får nya när man själv köper))

Är med på att de är in-ear. Tanken är att ha dem som komplement till Sony-lurarna där man inte vill har stora lurar att släpa på. Vill också ha en bättre lösning för samtal / zoom / Discord etc.

Får helt enkelt testa ett par Airpod Pro 🤓

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Är med på att de är in-ear. Tanken är att ha dem som komplement till Sony-lurarna där man inte vill har stora lurar att släpa på. Vill också ha en bättre lösning för samtal / zoom / Discord etc.

Får helt enkelt testa ett par Airpod Pro 🤓

Vänta till efter presentationen:
https://wccftech.com/airpods-3-launch-may-18/

Det som är skit med inear är främst att de ej är lätt att testa för de är hygienartiklar. Men bara på att se på hörlurar så kan man säga vissa egenskaper. Vill man att det ska vara tung djup bas, de ska vara ljuddämpande, både hur de släpper in ljud och ej låter andra höra vad man spelar. Så ser man direkt att Air pods vanliga knappast kan få höga betyg i något av dessa egenskaper, men Apple AirPods Pro kan vara bra. Silikonpropparna är det jag tänker på.

Jag själv har många trådlösa hörlurar, bl.a. Samsung Galaxy Buds Live. Egentligen hade jag ej behövt köpa dem för att lista ut att de ej skulle få bra betyg i egenskaperna ovanför. Men jag köpte de dock lite för utseendet.

*edit*
Om någon ej förstår vad jag menar. Så inearhörlurar som ska ha mycket bas, vara djupdämpande etc bör sitta tajt åt i örat, med något mjuk som anpassar sig efter det och täpper till. Förenklat kan man säga att det nästan kvittar vad för elektronik som finns inne i dem om denna passform inte är tajt. Sedan är det självklart en helt smaksak vad man efterfråga för typ, då vissa hatar dessa tajta hörlurar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gelantious:

Känner några som köper nya 1-2 gånger i månaden för att dom tappas bort, och dom absolut måste ha såna annars är deras liv över av någon anledning.

Lustigt, jag hittar ett par nya 1-2 gånger i månaden.
🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

AirPods 2 är nog ett av de bästa köpen jag gjort de senaste två åren.
Riktigt bra, smidiga och prisvärda!👍

AirPods 2 är typ rebrandande AirPods 1...

Yikes.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

riktigt låg nivå som vanligt om något med apple nämns, sorgligt att det ska vara så.

jag har haft mina vanliga airpods i snart två år nu och är överlag väldigt nöjd. ljudet är helt ok för att ha i öronen när man vandrar runt men det är inte ljudet som jag prioriterar i det här fallet egentligen. för mig är den största nackdelen att de blir obekväma för mig efter några timmar men använder dem så länge ytterst sällan så ingen enorm nackdel för mig. saknar ANC har inte valt att köpa nya för att få det.

laddningsetuiet är en liten och smidig sak jag kan ta med mig i fickan. jag behöver inte hålla på med sladdar när jag tar fram dem, jag fastnar inte i saker, jag kan ta på och av mig tröjor utan att behöva ta ur lurarna. de är så lätta och ur vägen att jag knappt märker att jag har på mig dem. har inte haft problem med att få dem att koppla upp och funka, vare sig till iphone, android, macbook eller windows-laptop. jag använder dem inte enormt mycket men för mig så har batteritiden varit "oändlig", så det är bara att ta med sig utan att tänka mer på det.

kort och gott så är smidigheten enormt hög och de är därmed väldigt trevliga att ha att göra med. något klyschigt kanske men de bara funkar. jag har ett par urbanears plattan 2 som alltid bråkar och inte får plats i fickan och därmed blir liggande. möjligen att jag hade varit nöjdare med någon annan variant i liknande prisklass om jag fick testa alla men hur som helst har mina airpods fungerat mycket bra för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

AirPods 2 är typ rebrandande AirPods 1...

Yikes.

https://www.imore.com/airpods-1-vs-airpods-2

Bara för att de ser likadana ut behöver inte betyda att innehållet är detsamma. Det är nya chip och drivare i andra generationen. Dvs snabbare på att koppla upp, mer batteritid, lättare att komma åt Siri, och bättre ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raevbur:

https://www.imore.com/airpods-1-vs-airpods-2

Bara för att de ser likadana ut behöver inte betyda att innehållet är detsamma. Det är nya chip och drivare i andra generationen. Dvs snabbare på att koppla upp, mer batteritid, lättare att komma åt Siri, och bättre ljud.

https://www.forbes.com/sites/gordonkelly/2019/03/23/apple-air...

Enda som skiljer är chipet.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Vilket kan vara en rätt så stor skillnad. Men jag antar att du har testat bägge vid samma tillfälle och kommit fram till att bägge är lika dåliga som alla andra Apple produkter? Av någon anledning är du ändå inne i verkligen alla nyhetstrådar som har anknytning till Apple och skriver hur usla Apple är och hur alla som använder Apple är idioter mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Enda som skiljer är chipet.

Skönt, då är jag nöjd med min CPU, för kommande generationer är det enda som skiljer chipet.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aphex:

Funkar iof med valfria lurar som stöder dubbla anslutningar.

Är inte dubbel anslutning vi pratar om här utom detta går igenom iCloud.

Permalänk

Som det tyvärr brukar vara är det väldigt låg nivå på många kommentarer här.
Dock verkar det roligt att skriva om Apple då dem artiklarna alltid har flest kommentarer.
Det som är intressant är att majoriteten som skriver negativt om Apple aldrig har använt deras produkter men verkar ändå sitta på all kunskap kring hur kassa dem är.
Personligen är mina AirPods Pro ett av dem bästa teknikköpen jag gjort senaste åren. Byter smidigt och automatiskt mellan mina enheter via iCloud, kan ladda dem trådlöst på laddplattan, skönt med ANC samt små och nätta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pixelraket:

Personligen är mina AirPods Pro ett av dem bästa teknikköpen jag gjort senaste åren. Byter smidigt och automatiskt mellan mina enheter via iCloud, kan ladda dem trådlöst på laddplattan, skönt med ANC samt små och nätta.

Köpte ett par Airpods Pro för ett och ett halvt år sedan och har använt dem minst ett par timmar om dagen sedan dess. Ett av mina bästa teknikköp någonsin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

AirPods 2 är typ rebrandande AirPods 1...

Yikes.

Det känns som om artikeln som du länkar till tycker att det är större skillnad än bara ett namnbyte:

"The good news is when you look deeper, AirPods 2 do deliver some significant changes."

"AirPods 2 are a solid (if unspectacular) upgrade which bring welcome battery, efficiency and usability improvements to the original model"

Permalänk
Skrivet av Pixelraket:

Som det tyvärr brukar vara är det väldigt låg nivå på många kommentarer här.
Dock verkar det roligt att skriva om Apple då dem artiklarna alltid har flest kommentarer.
Det som är intressant är att majoriteten som skriver negativt om Apple aldrig har använt deras produkter men verkar ändå sitta på all kunskap kring hur kassa dem är.
Personligen är mina AirPods Pro ett av dem bästa teknikköpen jag gjort senaste åren. Byter smidigt och automatiskt mellan mina enheter via iCloud, kan ladda dem trådlöst på laddplattan, skönt med ANC samt små och nätta.

Det finns ett Apple hat och det finns ett mobilhat. När dessa 2 saker kombineras så blir det extra mycket.

Min upplevelse är att typisk datanörden som hänger på ett forum alltid har haft ett lägre intresse av nya mobiler och tillbehör än random person på gatan. Och vi pratar ändå tillbaka till 90tal. Argumentet har hela tiden varit att om man köper en stor klumpig dator eller hi-fianläggning så får man bättre saker. Så mycket kritik datanördar hade emot vanliga laptops början av 2000tal, där en stationär med 200m förlängningssladd var bättre att ha.
Så om Samsung, Onepuls lanseras något dyrt så blir det samma klagomål och folk säger de klarar sig med något enklare.

Ser man här så är det så mycket kritik emot inear typen. Och folk förstår inte varfrö vissa ibland föredrar denan typ som är mindre. Och många av oss som har flera par inear har även trådlösa med sladd mellan, over-ear och trådbundna. Men vi använder dem vid olika tillfällen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Minns när jag hade Airpods gen 1... fick dem tidigt (december 2016) och jag såg ingen annan som hade sådana. Bara jag som hade dem och jag kände mig knäpp och dum som gick runt med dessa vita pinnar i öronen. Sen någon månad senare såg jag en random gubbe med dem och blev chockad. Ytterligare någon månad senare såg jag några på bussen med dem, och sen allt där eftersom började jag se fler o fler samtidigt som de började dominera Prisjakts och butikers topplistor och ja... nu är vi här.

Har Airpods Pro nu och dem är toppen dem också. Blir ett par till när jag känner det är dags.

Trist o se folk här automatiskt hata dem pga Apple men det är standard på denna sida.

Upplevde samma sak tog 4-5 månader innan jag såg en till med airpods i öronen. Nu 4 år senare så är man inne på 3e paret

Visa signatur

BOX[1] | ASUS TUF GAMING X570-PLUS, AMD 5950X, PowerColor RD 6900XT

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Feeku:

AirPods PRO är min absoluta favoritprodukt från Apple alla dagar i veckan. Inget trassel, inget krångel.

Alltid med mig vart jag än går, ingen irriterande ”pairing” mellan mobil, tablet, Apple TV, dator och klocka. ”Det bara funkar”

Hade lätt betalat det dubbla för denna smidighet.

Kan bara stämma in här. Kan kanske till och med sträcka mig till att det är min absoluta favoritprodukt i tekniksvängen som jag köpt de senaste åren. Ljudet är bra nog för ändamålet, ANC är mycket bra för storleken och smidigheten med sömlös parning om man är investerad i Apples ekosystem ska verkligen inte underskattas.

Personligen förstår jag mig dock inte på den vanliga Airpods-modellen. De fungerar helt ok inomhus, men ljudinsläppet när man är på språng är ju helt bananas. Hör inte ett skit om det blåser lite eller om man står på tunnelbanan. Touchkontrollerna är också jäkligt mekiga i jämförelse med de taktila på Pro-modellen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Är inte dubbel anslutning vi pratar om här utom detta går igenom iCloud.

Exakt, det verkar inte folk ha koll på... från Mac:en, till iPad:en, till iPhone:en, till AppleTV:en i vardagsrummet, till AppleTV:en i sovrummet o.s.v., detta då det är parat till ens iCloud användare, så det viktiga är att man är inloggad på sin enhet, inte att man parat ihop hörlurarna till en specifik enhet. Otroligt användavänligt och det är denna "attention to details" som folk blir förälskade i.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Exakt, det verkar inte folk ha koll på... från Mac:en, till iPad:en, till iPhone:en, till AppleTV:en i vardagsrummet, till AppleTV:en i sovrummet o.s.v., detta då det är parat till ens iCloud användare, så det viktiga är att man är inloggad på sin enhet, inte att man parat ihop hörlurarna till en specifik enhet. Otroligt användavänligt och det är denna "attention to details" som folk blir förälskade i.

Att vara inlåst till en enda tillverkare ser jag varken som användarvänligt, smidigt eller prisvärt.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem

Man skaffar sig knappast true wireless, vare sig pluggar eller kåpor, på grund av ljudkvalitet. Däremot smidighet och litet fotavtryck ligger nog högt. Inget fan av Apple, men samtidigt måste jag säga mig imponerad av hur många dom klarar att sälja av dessa. Konkurransen är ju stenhård bland true wireless.

Samsung är ju Apple wannabe deluxe. Dom provar och provar, men failar på någonting elementärt varenda gång.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av roo:

Både NC, batteritid (7h vs 4h) och ljud är klart bättre på Huawei lurarna. Det som är viktigt med ett par hörlurar.
Du låter som en potentiell apple-entusiast som är nerlåst i deras ekosystem.

Men sure, det är subjektivt (ljudbilden iaf) och det är svårt att argumentera med. Dock så är jag långt ifrån en apple-hatare. Jag har en Macook Pro M1, Iphone 12 Pro och en Apple Watch SE och använder apple-pay och har apple-tv inbyggd i min lg-oled. Det enda som är imponerande av dessa grejerna är M1 maskinen.

Skiter fullständigt i ljudet och anc det skall vara smidigt och alltid funka när jag tränar och går ut med klockan och bara hörlurarna ingen telefon och bar airpods pro lyckats bra med det nu så :). Skiter fullständigt va det är för märke

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av marcusOCZ:

Man skaffar sig knappast true wireless, vare sig pluggar eller kåpor, på grund av ljudkvalitet. Däremot smidighet och litet fotavtryck ligger nog högt. Inget fan av Apple, men samtidigt måste jag säga mig imponerad av hur många dom klarar att sälja av dessa. Konkurransen är ju stenhård bland true wireless.

Samsung är ju Apple wannabe deluxe. Dom provar och provar, men failar på någonting elementärt varenda gång.

Håller med. Men exakt samma sak sa folk om laptops. Man skaffar knappast inte laptops för prestanda utan för att de bara ska fungera.

Med det sagt, folk skaffar sig flera olika hörlurar. De har dem för olika ändamål. Ju mindre de är ju högre är acceptansen att ljudet inte är det bästa, men man vill ändå ha ut så bra ljud som möjligt.

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför alla måste stångas blodiga över AirPods eller inte AirPods. Det är väl ingen tvekan att AirPods kommer funka bäst till iPhone precis som alla andra tillbehör Apple släpper. Tredje part kommer aldrig ha samma möjlighet att integrera och skapa en helhetslösning som Apple själva kan göra som äger och styr över alla delar. Om det sedan är schysst eller inte är en helt annan fråga och antagligen det som upprör de flesta. Men AirPods är en bra avvägning av ok ljud men framförallt smidighet om man gillar ekosystemet.

För mig handlar diskussionerna om Apple att deras ekosystem är helt omöjligt att rå sig på som det ser ut. Tycker grafen ovan är jätteledsam att se. Behövde Apple verkligen bli störst på ytterligare en kategori och ser en hälsosam marknad verkligen ut såhär?

Är det kul att ETT företag gör och äger så mycket av all teknik? Alla dess fördelar kommer med en så grundläggande nackdel för mig. Jag måste förhålla mig till Apple's regler och vara ok med att investera i ett ekosystem där jag kommer styras av Apple och deras tankar / idéer. Vill de döda en hel kategori med tillbehör en dag kan de absolut göra det. Personligen känns det som en dålig marknad när något företag har så mycket makt. Samtidigt är fördelarna stora om man bara vill att saker sak funka. Jag har Android + Sennheiser Momentum 2 och det är knappast en klockren integration. Ljudet är toppen men det är alla möjliga små problem här och där som irriterar. Nåjda, nu är vi här där Apple äger ett av världens mäktigaste och största ekosystem och skapar något många vill ha.

Det enda jag vill att folk ska ha med sig är att Apple har en fördel som ingen annan har. De kan utveckla tillbehör som integrerar på en nivå ingen annan än just Apple kan i sitt ekosystem. Såklart deras lösning blir bättre, det vore nästan galet om det inte var så. Säger inte att produkterna är dåliga eller att de gör fel, bara att de såklart aldrig kan bli på något annat sätt.