Google I/O öppnar portarna den 18 maj

Permalänk
Melding Plague

Google I/O öppnar portarna den 18 maj

Googles event är tillbaka i digitalt utförande och väntas innehålla uppdateringar om Android 12, smarta hem-lösningar och nya Pixel Buds.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vi gillar inte google längre.

Permalänk

Här var det dött. Det har gått lite läckor kring vad Android 12 erbjuder, men eftersom man inte vet när man får det så känns det lite sådär. Samtidigt kan jag klaga hur mycket som helst på brister av min mobil och jag tror inte Android 12 löser så mycket, då de flest bristerna handlar om att jag tycker hårdvaran ej uppfyller mina krav.
Mobilen borde vara snabbare, bättre skärm i solljus, längre batteritid, bättre kamera och sedan vikbar etc. -Vem vet Android 12 kanske löser detta på min mobil Det kan gå att vika mobilen efteråt om man tar i riktigt hårt.

Men ökad säkerhet pratade det lite på och det behövs, blir spännande och se vad.

Permalänk
Skrivet av Moton:

Vi gillar inte google längre.

Inte gillar längre, sedan när har vi gillat dem?
Jag kommer ihåg en föreläsning runt 1999 då läraren tipsade om en ny sökmotor som hittade Google. Vi AltaVista fanboys prövade den och tyckte den sög, men så småningom började man gå över och Google hade en liten status runt 2003. Sedan började man se ner på företaget igen. Visst företaget gjorde olika produkter och Android hade ett uppsving långt senare, men jag vet då inte någon som idag som säger att den älskar android utan de flesta kör för att de ej vet något som för dem är bättre.

*edit*
Altavista hade ungefär samma övergång den med. Först tyckte man Yahoo var bäst, men det blev aldrig som att man såg ner på Altavista för att de blev giriga för Google kom så snabbt.

*edit2*
Min bild är Apple fanboys älskar deras produkter de kan i princip försvara allt vad Apple gör. Androidköpare är dock mer personer som inte precis älskar Android eller Google utan de mer kör med det de tycker är bäst för dem.
-Min bild kan skilja sig från vad de flesta har och vad som är i verkligheten. Notera att jag inte använde ordet androidfanboys, då jag tror att det är inte så många som precis är fanboys över Android, som de inte heller är fanboy över Microsoft windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Inte gillat längre, sedan när har vi gillat dem?
Jag kommer ihåg en föreläsning runt 1999 då läraren tipsade om en ny sökmotor som hittade Google. Vi AltaVista fanboys prövade den och tyckte den sög, men så småningom började man gå över och Google hade en liten status runt 2003. Sedan började man se ner på företaget igen. Visst företaget gjorde olika produkter och Android hade ett uppsving långt senare, men jag vet då inte någon som idag som säger att den älskar android utan de flesta kör för att de ej vet något som för dem är bättre.

*edit*
Altavista hade ungefär samma övergång den med. Först tyckte man Yahoo var bäst, men det blev aldrig som att man såg ner på Altavista för att de blev giriga för Google kom så snabbt.

Har egentligen inget emot Googles produkter och tjänster, de gör mycket bra saker. Däremot bär det emot att finansiera ett AdTech bolag som tjänar pengar på profilering och manipulering av människor. Samt det faktum att AdTech branschens existens gör det extremt svårt för produkter och tjänster som respekterar användarens integritet att konkurrera. Gratis är gott, och sålänge Google och Facebook tillåts att slurpa upp data och leverera gratistjänster så kommer vi inte se många vettiga alternativ. Hade gärna prenumererat på en sökmotor som inte använder min data om det hade varit möjligt.

Permalänk
Skrivet av Feeku:

Har egentligen inget emot Googles produkter och tjänster, de gör mycket bra saker. Däremot bär det emot att finansiera ett AdTech bolag som tjänar pengar på profilering och manipulering av människor. Samt det faktum att AdTech branschens existens gör det extremt svårt för produkter och tjänster som respekterar användarens integritet att konkurrera. Gratis är gott, och sålänge Google och Facebook tillåts att slurpa upp data och leverera gratistjänster så kommer vi inte se många vettiga alternativ. Hade gärna prenumererat på en sökmotor som inte använder min data om det hade varit möjligt.

https://duckduckgo.com
Yahoo finns än idag, microsoft finns den med.

Jag själv har bytt flertalet sökmotorer under åren och min orsak är exakt samma som nog de flesta. Jag har valt den sökmotor som levererar bäst sökresultat för vad jag söker på. Självklart påverkar populariteten då man inte testar alla okända och övergången med byte går trögt. Jag byter t.ex. inte till msn söktjänst för att den kanske skulle vara bättre.

Om en söktjänst är default påverkar också folks val, då räcker det att den är nästan likabra för att kanske en majoritet skulle behålla den. Det är därför Google betalar Apple så mycket pengar.

Så jag tror att din betal sökmotor måste leverera bättre sökresultat på det folk söker på. Och såna sökmotorer finns fast då pratar vi mer om att söka inom några databaser och inte på vanliga webben.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

https://duckduckgo.com
Yahoo finns än idag, microsoft finns den med.

Jag själv har bytt flertalet sökmotorer under åren och min orsak är exakt samma som nog de flesta. Jag har valt den sökmotor som levererar bäst sökresultat för vad jag söker på. Självklart påverkar populariteten då man inte testar alla okända och övergången med byte går trögt. Jag byter t.ex. inte till msn sökkänt för att den kanske skulle vara bättre.

Använder DuckDuckGo som standard, men det blir allt för ofta att man kör !g

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Vi gillar inte google längre.

Vi? Prata för dig själv. Jag har inget emot Google

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Port 443 är öppen redan nu.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Använder DuckDuckGo som standard, men det blir allt för ofta att man kör !g

Många gillar det, vilket beror på att Google söker på det den "tror" du vill ha baserat på din historik och data.
Så det gör ju lite "defeat the purpose" av att inte använda Google. Mitt tips är startpage som ger dig Google sökningar utan att allt är spårbart till just dig.

DDG söker på det du efterfrågar rakt av utan att basera det på din profil över alla tjänster och logaritmer ihopkopplat.
Kör också DDG och försöker undvika !g så mycket det går och det fungerar ändå rätt bra. Tror jag använder !g mindre än 2-3% av alla sökningar just nu.

Dock om man kör DDG för att undvika google search är det nästan lika viktigt om inte än viktigare att byta ut Google Chrome mot något annat (rent allmänt)

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466