Permalänk
Medlem

PicoPsu eller Atx 80+ gold

Hej,

Behöver byta nätaggregat på min htpc.
Består nu av en athlon 200ge men planerar att sätta i den starkaste am4 APUn senare (oklart om det blir 3400g eller om det kommer någon mer potent som passar mitt moderkort).
Har i övrigt ett
Gigabyte x370 K3 moderkort
2*8 GB corsair vengance lpx 3000
3 st 3,5 tum HDD
1 st SSD (crucial m4, still going strong, ersätts med en m2 nvme inom framtid)

Hade spanat in mig på en https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4975283
Men trillade sen över denna
https://hdplex.com/hdplex-200w-dc-atx-power-supply-16v-24v-wi...

Mäter ca 80W vid väggen idag vid enklare last så 200W borde räcka och jag har dessutom en dell ac-dc omvanflare på 230W.

Prismässigt ligger de ju jämnt.

Finns det någon fördel med en "picopsu" utöver att den är liten. Vid så låga laster räknar jag med att ljudnivån från pure powern blir omätbara...

Jag önskar få ett så strömsnålt system som möjligt.

Tankar och rekommendationer motages gärna😊

Mvh Erik

Permalänk
Medlem

Möjligen att det kan vara en liten skillnad i verkningsgrad vid den lasten men den är troligen försumbar i sammanhanget. Hittar inga siffror för någon av enheterna. Skulle ju också behöva räkna in verkningsgraden hos "tegelstenen" du har i dagsläget.

Fördelen med "picopsu" är ju främst storlek ja, samt att man kan ha AC/DC-omvandlingen externt.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Möjligen att det kan vara en liten skillnad i verkningsgrad vid den lasten men den är troligen försumbar i sammanhanget. Hittar inga siffror för någon av enheterna. Skulle ju också behöva räkna in verkningsgraden hos "tegelstenen" du har i dagsläget.

Fördelen med "picopsu" är ju främst storlek ja, samt att man kan ha AC/DC-omvandlingen externt.

Tack för svar!

Då finns det ingen anledning att satsa på en pico. Tror knappast att det är mindre förluster i den (tillsammans med ac-dc omvandlaren) än 10 %.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Tack för svar!

Då finns det ingen anledning att satsa på en pico. Tror knappast att det är mindre förluster i den (tillsammans med ac-dc omvandlaren) än 10 %.

80+ Gold dikterar minst 88% verkningsgrad vid 20% last vilket ju nästan är vad du ligger på i dagsläget vid lättare last. Även med väldigt dålig verkningsgrad på det du har idag borde 80W vid väggen i alla fall vara runt 65W faktiskt uttag (80%).

Säg 85% verkningsgrad vid den lasten med Be Quiet-agget. Även om Hdplex:en med nätadaptern du har idag skulle ligga på 90% så blir det ju knappt 5W skillnad vid väggen. Även om du skulle köra den lasten 24/7 blir det inte många kronor per år.

Så ur enbart ekonomisk/energibesparande synvinkel finns det nog inte så stort incitament att välja det ena eller andra gissar jag.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Rekordmedlem

De starkaste apuerna är knappast optimala för htpc utan rejält överdimensionerade för det så om du verkligen avser htpc bör du välja nått annat om du vill ha låg effektförbrukning, ARMbaserrat ? en NUC ? Nån x86 enkortsdator/barebone.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De starkaste apuerna är knappast optimala för htpc utan rejält överdimensionerade för det så om du verkligen avser htpc bör du välja nått annat om du vill ha låg effektförbrukning, ARMbaserrat ? en NUC ? Nån x86 enkortsdator/barebone.

Min athlon 200ge får jobba på bra när den transcodar och streamar plex till telefonen men det kanske finns bättre optimerade enheter för det. Hårdvarutranscodingen är ju inte bäst på AMDs gpuer... En NUC har även begränsade möjligheter till antalet hårddiskar och att klra dem via USB har jag dålig erfarenhet av från min gamla htpc (som var min laptop).

Men du har rätt i att det inte är en dedikerad htpc även om det är dess främsta uppgift. Jag kör även unifi controller, ftp server för mina övervakningsfilmer och en virtuell maskin med pihole. Planen var även att köra unifis kameraövövervakningssystem men det har de tydligen slutat med så det behovet finns visserligen inte längre. Kanske att en NAS och en mediaspelare typ nvidia shield vid tv:n hade varit en bättre väg att gå egentligen...