Permalänk

Strul med bios!

Hej!

Insåg igår att jag har kört med 8g ram istället för det maximala jag har då jag har 16. Idag bestämde mig för att öppna upp datorn och sätta ram minnena rätt. Allt gick bra tills jag kom till bios där jag nu inte kan boota Windows. Moderkortet är ett ROG STRIX B360-f gaming.

Har även testat att montera dän ssdn och tillbaka men utan någon framgång. Får meddelandet i bios ”The system cannot find any bootable devices.

Då jag studerar systemutveckling så är jag ganska beroende av burken. Så snabb hjälp skulle glädjeligen uppskattas.

Med väl hälsning!

Permalänk
Medlem

Förlåt men jag har svårt att förstå vad det är du gjort egentligen. Vad menar du med att du satte RAM-stickorna rätt? Hade du bara en sticka i innan och satte i den andra? Har du kollat så att du satt dem i varsin kanal? Brukar vara sockel A1+B1 alternativt A2+B2.

Felmeddelanden om boot device borde rimligtvis inte ha något med RAM att göra, men det fick du alltså efter att du stoppade i den andra stickan? Har du provat att plocka bort den "nya" RAM-stickan igen och se vad som händer? Har du provat att nollställa BIOS?

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Hej.
Ditt inlägg är lite rörigt. Kan du dela upp det i stycken om vad du faktiskt gjort?
Minnen i ett stycke och ssd i ett andra. Var så specifik du kan.

Här har du en manual till ditt moderkort. Du hittar stycket om hårddiskar under 3.6 Advenced menu.
https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1151/ROG_STRIX-B360-...

Är det en vanlig 2.5 sata ssd så ska den stå på AHCI.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.