Usel hastighet på 4G internetuppkoppling.

Permalänk
Medlem

Usel hastighet på 4G internetuppkoppling.

Märkte senaste dagarna att nätet kan vara riktigt slött så jag har mätt hastigheten med Speedtest och Bredbandskollen flera gånger sedan igår. Som lägst har jag uppmätt en nedladdningshastighet på runt 1 Mbps och en uppladdningshastighet på 0.07 Mbps. Som högst har jag haft uppmätt ping på 291 ms. Märkte också att modemet visar 2 streck mot normala 4. Tidigt i morse var nedladdningshastigheten över 60 Mbps och uppladdningshastigheten var också flera Mbps trots bara 2 streck på modemet. Igår lyfte jag upp modemet och då började det plötsligt visa 4 streck och visade då också ett tag 4 eller 5 streck ett bra tag efter jag satte ner det igen på golvet i trappan där jag har det. Under tiden det visade 4 eller 5 streck var hastigheterna bra. När det visade 2 streck så testade jag det i ett fönster från vilket man ser masten ett par hundra meter bort men då visade modemet fortfarande bara 2 streck. Vad kan problemet vara? Kan modemet blivit defekt? Kan det vara något problem från operatörens sida? Hur kan uppladdningshastigheten bli så låg som under 0.1 Mbps?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fantomsmurfen:

Märkte senaste dagarna att nätet kan vara riktigt slött så jag har mätt hastigheten med Speedtest och Bredbandskollen flera gånger sedan igår. Som lägst har jag uppmätt en nedladdningshastighet på runt 1 Mbps och en uppladdningshastighet på 0.07 Mbps. Som högst har jag haft uppmätt ping på 291 ms. Märkte också att modemet visar 2 streck mot normala 4. Tidigt i morse var nedladdningshastigheten över 60 Mbps och uppladdningshastigheten var också flera Mbps trots bara 2 streck på modemet. Igår lyfte jag upp modemet och då började det plötsligt visa 4 streck och visade då också ett tag 4 eller 5 streck ett bra tag efter jag satte ner det igen på golvet i trappan där jag har det. Under tiden det visade 4 eller 5 streck var hastigheterna bra. När det visade 2 streck så testade jag det i ett fönster från vilket man ser masten ett par hundra meter bort men då visade modemet fortfarande bara 2 streck. Vad kan problemet vara? Kan modemet blivit defekt? Kan det vara något problem från operatörens sida? Hur kan uppladdningshastigheten bli så låg som under 0.1 Mbps?

Prova sätta den på 3G och se då
Sen kan du kolla lite på tekningen hur det är hos dig.
https://www.telia.se/privat/support/tackningskartor

Permalänk
Medlem

- Vad har du för operatör?
- Vad använder du för typ av modem/router? (Märke & Modell)

Permalänk

Bor du I malmö? xD

Permalänk
Medlem

Bor på landsbygden i Finland och har Telia. Modemet är en Huawei B535-232 som kom med abonnemanget. Bor rätt centralt och det borde finnas en antenn bara några 100 meter bort. Tidigare har uppkopplingen fungerat hyfsat bra men nu är den plötsligt stundtals riktigt usel förmodligen främst beroende på extremt dålig uppladdningshastighet som det verkar. Nu kl 6 på morgonen var nedladdningshastigheten drygt 30 Mbps medan uppladdningshastigheten endast var 0.2 Mbps. Det normala brukade tidigare vara att uppladdningshastigheten var ungefär den samma som nedladdningshastigheten eller i alla fall runt hälften av nedladdningshastigheten. Vad kan få uppladdningshastigheten att vara så extremt dålig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paul50:

Prova sätta den på 3G och se då
Sen kan du kolla lite på tekningen hur det är hos dig.
https://www.telia.se/privat/support/tackningskartor

Bor som jag skrev på landsbygden i Finland men rätt centralt så täckningen borde vara riktigt bra där jag bor eftersom nätet fungerat rätt bra tidigare. Hittade nu hur man ställer in till 3G och då fick jag en nedladdningshastighet på drygt 8Mbps och en uppladdningshastighet på drygt 4 Mbps. Dvs betydligt lägre nedladdningshastighet än vid 4G men i gengäld en helt ok uppladdningshasighet. Vad kan det bero på att uppladdningshastigheten blir så extremt dålig vid 4G som ända ner till 0.2 Mbps eller till och med under 0.1 Mbps medan nedladdningshastigheten är relativt bra?

Permalänk
Medlem

Börja med den klassiska uteslutningsmetoden.
Testa hastigheten med Speedtest och/eller Bredbandskollen i en 4G-mobil. Om du får lika låg hastighet även då är det troligen något fel på 4G-masten. Om du får bra hastigheter med mobilen är det nog läge att felsöka modemet.

Permalänk
Medlem

Hög belastning när folk kommer hem och börjar ladda ner och kolla på Netflix, därför har du bra hastighet på morgonen. Testa med en riktantenn och byt mast.

Permalänk
Medlem

Tyvärr har jag inte tillgång till någon 4G mobil så jag kan jämföra hastigheten med en så. nu när jag bytt till 3G läge fungerar nätet betydligt bättre trots att nedladdningshastigheten blev betydligt lägre. Modemet visar också 5 streck dvs full mottagning i 3G.

Permalänk
Medlem

Förutsättningarna ser ju rätt bra ut, kör själv Telia 4G i väntan på kraftigt försenad fiberinstallation, och har liknande förhållande till min mast. Ingen riktantenn utan mina förlängda rundstrålande antenner som står i vardagsrumsfönstret får göra sitt. 100-140Mbit är ganska vanliga hastigheter, och en ping på 40ms. TP Link MR600 som modem/router. Och förstås Sverige, ser nu att nästan ett år sedan Flight Unlimited lanseringen så har jag inte bytt tillbaks (första platsen i världen som spelet låstes upp).

Inte orimligt att andra som använder masten gör att prestandan inte räcker till, speciellt om den är underdimensionerad. Sedan kan det ju också vara något fel på själva masten eller utrustningen till den förstås. Mer sannorlikt att det är för hårt tryck, även om hastigheterna på morgonen inte är något vidare. bättre placering av router/antenner eller externa antenner kanske kan göra nytta. Kommer du använda 4G länge kanske det kan vara värt att prova med riktade antenner.

Permalänk
Samsung Sverige

Tyvärr har jag inte tillgång till någon 4G mobil så jag kan jämföra hastigheten med en så. nu när jag bytt till 3G läge fungerar nätet betydligt bättre trots att nedladdningshastigheten blev betydligt lägre. Modemet visar också 5 streck dvs full mottagning i 3G.

Har du varit i kontakt med Telia? Om din täckning har blivit sämre kan det ju hända att det är något fel på själva masten som behöver felanmälas och åtgärdas. Täckningen bör inte plötsligt förändras så mycket om inget har hänt med ditt modem (eller eventuell extern antenn).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Har du varit i kontakt med Telia? Om din täckning har blivit sämre kan det ju hända att det är något fel på själva masten som behöver felanmälas och åtgärdas. Täckningen bör inte plötsligt förändras så mycket om inget har hänt med ditt modem (eller eventuell extern antenn).

Nej det har jag inte. Funderade på det men tror jag tänker avvakta ett tag då min finska inte är den bästa. Jag kan ju inte vara den enda som drabbats om det skulle vara något fel med masten. Enligt nätet har de gjort någon form av servicearbeten igår i området.

Permalänk
Samsung Sverige

Nej det har jag inte. Funderade på det men tror jag tänker avvakta ett tag då min finska inte är den bästa. Jag kan ju inte vara den enda som drabbats om det skulle vara något fel med masten. Enligt nätet har de gjort någon form av servicearbeten igår i området.

Av egen erfarenhet händer det att flera kunder tänker på samma sätt, och då når inte felanmälan fram. Det kanske finns en möjlighet att felanmäla via chatt eller epost?

Permalänk
Medlem

Bor på landsbygden i Finland och har Telia. Modemet är en Huawei B535-232 som kom med abonnemanget. Bor rätt centralt och det borde finnas en antenn bara några 100 meter bort. Tidigare har uppkopplingen fungerat hyfsat bra men nu är den plötsligt stundtals riktigt usel förmodligen främst beroende på extremt dålig uppladdningshastighet som det verkar. Nu kl 6 på morgonen var nedladdningshastigheten drygt 30 Mbps medan uppladdningshastigheten endast var 0.2 Mbps. Det normala brukade tidigare vara att uppladdningshastigheten var ungefär den samma som nedladdningshastigheten eller i alla fall runt hälften av nedladdningshastigheten. Vad kan få uppladdningshastigheten att vara så extremt dålig?

Har du möjlighet att surfa in på routern (Gateway) och kika i inställningarna ifall du kan ändra "Band Selection" - Logga sedan in på ditt kundkonto hos Telia.fi och försök chatta med kundtjänsten och ställ din fråga där om vilka band du har möjlighet att välja på för ditt område och dom master som förser dig med täckning. Du kan ta hjälp av Google Translate.

Din router väljer det band med bäst täckning. Med det sagt så betyder inte att bäst täckning ger bäst hastighet. Finns många med liknande bekymmer som dig. En bekant till mig hade möjlighet att få en beta firmware på en TP-Link 4G router och kunde plötsligt välja det band som erbjöds via Tre hos honom. Från att ha surfat på hastigheter likt dig så har han idag ca 20/20 utan problem varje dag - Oavsett tid på dygnet.

Om din B535-232 ej kan välja olika typer av band så borde du kunna byta mot en annan 4G router.

Permalänk
Medlem

Finns ju kundtjänst på svenska hos Telia Finland telefonnummer: 020 690 400

(msa/lna) mån–fre 8–18

Källa: https://www.telia.fi/svenska/kontakt

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Lyckades till sist testa 4G hastigheten med min mammas telefon och fick med den en nedladdningshastighet på drygt 30 Mbps och en uppladdningshastighet på drygt 7 Mbps och ping på drygt 30 ms. Dvs helt användbar hastighet trots bra 1 streck på telefonen. Så nu kopplade jag modemet tillbaka till Auto vilket ger 4G läge och nu plötsligt har jag 5 streck på mottagningen även i 4G. Testade hastigheten igen och fick drygt 60 Mbps i nedladdningshastighet och drygt 10 Mbps (jmf med ända ner till 0.07-0.2 Mbps tidigare) i uppladdningshastighet samt 20 ms ping. Alltså riktigt användbara hastigheter igen. Mamma påminde även om den lokala elektronik-, telefon- mm handlaren som man kan rådfråga vid problem och som även saluför Telias tjänster.

Permalänk
Medlem

Har Telenor 4G här i gbg och får 150 Mbps ner, 44 Mbps upp. Ping 19 ms. På mobilen

Permalänk
Avstängd

Bor som jag skrev på landsbygden i Finland men rätt centralt så täckningen borde vara riktigt bra där jag bor eftersom nätet fungerat rätt bra tidigare. Hittade nu hur man ställer in till 3G och då fick jag en nedladdningshastighet på drygt 8Mbps och en uppladdningshastighet på drygt 4 Mbps. Dvs betydligt lägre nedladdningshastighet än vid 4G men i gengäld en helt ok uppladdningshasighet. Vad kan det bero på att uppladdningshastigheten blir så extremt dålig vid 4G som ända ner till 0.2 Mbps eller till och med under 0.1 Mbps medan nedladdningshastigheten är relativt bra?

JO men 4 G har problem med att var stabil än 3G.
Jag har hjälpt en vän men just det problemet. Hos han funkar det stabilt när man sätter den på 3G. Sen om man då sätter den på 4G så är det allt från 2Mbps till 24. snitt runt 12 Mbps. inte roligt alls. Men kör han 3 G så ligger den stabilt på 24 Mbps.
Om man mäter hos en granne som bor ca 300 meter där i från så ligger den på 60 Mbps där.
Deras mast är 600 meter därifrån.

Jag tog bara upp det för du ska bara testa.
Sen om du inte vet så finns här en app du kan ladda ner till din mobil. Inte samma som den du gått in på hemsidan på din dator.
Bredbandskollen har en sådan app. du får helt andra siffror då.
Missa att du bodde i Finland.

Permalänk
Medlem

Det låter som om ditt modem automatiskt växlar mellan lte band. Jag rekommenderar att skaffa ett eget modem/router, där du kan locka modemet till ett visst band. Själv har jag TP Link MR 600 med BETA firmware, vilket gör att man kan justera LTE band. Teltonika gör också bra modem (t.ex. RUT360, RUT950 eller RUT240). Sen kan du testa vilket band som är mest stabilt i ditt område. Om du fortfarande får dålig hastighet rekommenderar jag en riktantenn på taket med MIMO. Men det borde vara mycket bättre utan nu när du redan får 60 med routern. Det verkar som om routern väljer ett högre band för att få högre hastighet, men på landsbygden är det oftast bättre att välja lägre band. Själv kör jag på 700 MHz bandet här på landsbygden, vilket är mest stabilt för mig (får oftast 20 mbit och på nätterna 60).

Permalänk
Medlem

Tack för svaren! Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så har det blivit mycket bättre nu så nu är 4G användbart igen och fick idag t.ex. drygt 60 Mbps nedladdningshastighet och drygt 20 Mbps uppladdningshastighet och ahr 4 eller 5 streck på modemet. Att jag bor på landsbygden borde inte var ett så stort problem då jag tror att jag har ungefär 300 m till masten. Vet inte om det är välja olika frekvensband på modemet men det är bra att jag lärt mig att även sådant kan påverka. Egentligen är inte uppladdningshastigheten så viktig så länge den inte förstör normalt surfande, spelande och mailande.

Permalänk
Medlem

Det funkar bra nu för modemet har valt en frekvens nu, men imorgon kanske den har bytt så att det krånglar igen. Därför är det bättre att ställa in manuellt på det som fungerar bra, och göra mätningar på kvällssidan när många fler använder samma mast.

Dessutom vet du inte om du är ansluten till den närmsta masten. Har du kollat upp att just din operatör finns på din närmaste mast?

Permalänk
Medlem

Nej jag har faktiskt inte kollat upp vilken operatör som har den närmaste masten. Saken är ju dock den att nätet fungerat tillfredställande hittills i ett halvår (förstås sämre kvällstid och så som väntat) och det var först nu i helgen jag märkte stora problem.

Permalänk
Medlem

Nej jag har faktiskt inte kollat upp vilken operatör som har den närmaste masten. Saken är ju dock den att nätet fungerat tillfredställande hittills i ett halvår (förstås sämre kvällstid och så som väntat) och det var först nu i helgen jag märkte stora problem.

Ja, för det senaste halvåret har det varit kallt och tråkigt. Nu kanske massa turister är där, eller en camping i närheten som har fullbokade platser och plötsligt så är det väldigt många fler som använder samma mast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wh2ne:

Ja, för det senaste halvåret har det varit kallt och tråkigt. Nu kanske massa turister är där, eller en camping i närheten som har fullbokade platser och plötsligt så är det väldigt många fler som använder samma mast.

Nej, här i närheten finns varken någon camping eller några turister. Problemet som nu uppstod var den extremt låga uppladdningshastigheten som bl.a var så låg som 0.2 Mbps kl.6 på morgonen då ledladdningshastigheten var 30 Mbps.