Välja mellan datorer/komponenter

Permalänk
Medlem

Välja mellan datorer/komponenter

Hej Sweclockers

I skrivande stund så sitter jag på en del komponenter och är rådlös över hur jag skall gå vidare och behöver liten knuff medelst er input, tyckande och hjälp. Grundtanken är att jag till slut skall ha en fungerade burk som klarar att lite dagens nya spel (iallafall hjälpligt). Jag är till exempel sugen på Baldurs Gate 3 när det släpps. Jag lirar lite Metro Exodus, Valheim, Civ 6 emellanåt.

Skall jag behålla de bästa komponenterna? eller bör jag sälja de bästa och spara pengarna för att fixa ny burk postcovid? Hur hade ni tänkt. Vad är det rimligaste tillvägagångssättet? Bygg gärna ihop ett system och skriv varför.

Chassi:

Alienware AuroraALX Cosmic Black
eller
Corsair C70 Vengeance green
eller
Corsair 5000D Airflow / Tempered Glass - Svart
-----------------------------------------------

Mobo+CPU:

Asus Rampage II Gene x58 LGA 1366
I7 920
I7 975 EE
Xeon X5690
Eller
Asus TUF mark 1 x299 LGA 2066
I7 7740X
I9 10920X
Eller
Asus ROG Strix Z490-Gaming LGA 1200
I9 10900K

Kylare, CPU:

Corsair iCUE H150i RGB PRO XT 360 mm
Eller
Corsair iCUE H115i Elite Capellix 280 mm
Eller
Corsair H75 mark 1 (endast LGA1366)

GPU:

ASUS GeForce RTX 2070 SUPER Strix Gaming OC
Eller
MSI Geforce GTX 1070 Gaming X 8G
Eller
Sapphire Radeon HD 7970 3GB GHz-editon Vapor X

PSU:

RM1000i — 1000 Watt 80 PLUS® Gold
Eller
RM750 — 750 Watt 80 PLUS® Gold

I övrigt så finns det en uppsjö av SSDer, fläktar och arbetsminnen.

Sååååå...

...vad tycker ni? Finns det ett självklart bygge här? Eller en självklar komponent? Och varför?

Väl mött och tack på förhand.
//Fredrik

Edit: På grund av billig och gammal bildskärm så lirar jag på 1080p med 60 fps just nu och kommer göra så pandemin ut.

Permalänk
Medlem

Asus ROG Strix Z490-Gaming LGA 1200 med I9 10900K är det enda vettiga valet av plattform. Intel i7 920 köpte jag på release, den är ju sviiingammal nu och kommer inte orka någonting.

Vattenkylare har jag ingenting till övers för, jag hade såklart föreslagit Noctua NH-D15.

GPU blir ju såklart 2070Super. Det är ett vettigt kort som fortfarande orkar med att driva moderna spel, särskilt om du vill spela Metro Exodus Enhanced edition Det är också säkert det bästa kortet du kan få tag på. Ett 1070 börjar bli trött i 1440p nu, och det lär dröja innan du kan köpa bättre än 2070.

PSU, här räcker ju ett 750Watt, även om du uppgraderar till 3080 när dom blir allmänt tillgängliga i höst/vinter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Asus ROG Strix Z490-Gaming LGA 1200 med I9 10900K är det enda vettiga valet av plattform. Intel i7 920 köpte jag på release, den är ju sviiingammal nu och kommer inte orka någonting.

Vattenkylare har jag ingenting till övers för, jag hade såklart föreslagit Noctua NH-D15.

GPU blir ju såklart 2070Super. Det är ett vettigt kort som fortfarande orkar med att driva moderna spel, särskilt om du vill spela Metro Exodus Enhanced edition Det är också säkert det bästa kortet du kan få tag på. Ett 1070 börjar bli trött i 1440p nu, och det lär dröja innan du kan köpa bättre än 2070.

PSU, här räcker ju ett 750Watt, även om du uppgraderar till 3080 när dom blir allmänt tillgängliga i höst/vinter.

Någon idé om vilket chassi?

Gällande LGA1366 -systemet så har det faktiskt hängt på bra fram tills nu. Dock så har jag tröttnat på att lira på låga inställningar samt vill kunna till exempel spela BG3 när hela spelet släpps.

Jag förtydligade även mitt startinlägg med att jag har en flaskhals gällande uppdateringsfrekvensen på skärmen vilket gör att GTX1070 borde hänga med ett tag till. Så en tanke var att sälja 2070-kortet och avvakta till komponenthetsen är över.

Eller är det bara girigt? Här velar jag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solanum:

Någon idé om vilket chassi?

Gällande LGA1366 -systemet så har det faktiskt hängt på bra fram tills nu. Dock så har jag tröttnat på att lira på låga inställningar samt vill kunna till exempel spela BG3 när hela spelet släpps.

Jag förtydligade även mitt startinlägg med att jag har en flaskhals gällande uppdateringsfrekvensen på skärmen vilket gör att GTX1070 borde hänga med ett tag till. Så en tanke var att sälja 2070-kortet och avvakta till komponenthetsen är över.

Eller är det bara girigt? Här velar jag...

Chassi är väl såpass subjektivt att jag inte vågar ge något tips, men corsair gör ju överlag bra grejor, och sålänge det är ATX-standard så blir det väl inga problem med montering tänker jag

LGA1366 920 är ju 4core med HT, men det är väl pinsamt låg IPC med dagens mått mätt, så du kommer nog märka av uppgradering till 10th gen intel även ute i windows.

Ska du spela på 1080 60fps en tid framöver så kanske nästa uppgradering blir 3080 och en fin 1440p-skärm i 144hz? Det låter ju rimligt att "fega" lite och köra 1070