Blockerat nummer ringer mig hur är det möjligt? (iPhone)

Permalänk
Medlem

Blockerat nummer ringer mig hur är det möjligt? (iPhone)

Har en jobbig scamer som ringer mig flera gånger per dag från ett 075-nummer och trots att jag har blockerat numret så kommer ändå samtalen igenom och mobilen börjar ringa.
Hur kan det vara möjligt att min mobil ringer trots att numret är blockerat?
Vad mer kan jag göra för att slippa personen?
Kommer byta nummer snart om jag inte får någon ordning på't

Permalänk
Medlem

Är det samma nummer då?

Permalänk
Medlem

Ladda ner apparna 180.no hitta.se och eniro och aktivera deras samtalsblockering under Telefon i Inställningar. Dom hjälper till att blockera en hel del samtal. Oftast har dom här försäljarna liknande nummer, typ bara 1 siffra som skiljer sig.

Permalänk
Medlem

Har du svarat och sagt till personen att sluta ringa? Det brukar vara det mest effektiva om det bara är ett enstaka nummer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Är det samma nummer då?

Ja, exakt samma nummer
Enligt Google så hör numret till ett företag som heter ISales AB.
42% av deras omdömen menar att det handlar om rent bedrägeri
och totalt 82% av alla deras betyg är negativa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Har du svarat och sagt till personen att sluta ringa? Det brukar vara det mest effektiva om det bara är ett enstaka nummer.

Första gångerna svarade jag men så är det ingen i andra änden utan bara lite musik sen bryts det.
Har testat att skicka SMS till numret men aldrig fått svar.
Vill ogärna ringa tillbaka eftersom man har hört så mycket om att det kan bli obehagligt dyrt.

Men är mest bara fundersam över varför min iPhone släpper igenom samtalen även fast numret är blockerat.

Permalänk
Medlem

@Stan Carley: Detta verkar vara ett ganska vanligt problem om man kollar på Apples supportforum, se t.ex. detta inlägg. Supporten rekommenderar att testa att avblockera numret, starta om telefonen, och sen blockera numret igen. Jag hittar dock ingen som rapporterat om det fungerar eller inte, men är ju värt att testa i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Ja, exakt samma nummer
Enligt Google så hör numret till ett företag som heter ISales AB.
42% av deras omdömen menar att det handlar om rent bedrägeri
och totalt 82% av alla deras betyg är negativa

Skriv ett mejl och begär att du vill bli borttagen från deras register med bekräftelse.*
Händer inget upprättar du anmälan om personuppgiftsincident till integritetsskyddsmyndigheten.

Jag hade för några år sedan samma problem fast med direktadresserad reklam. Det var ett företag som sålde mina uppgifter vidare trots att jag är både NIX:ad och SPAR:ad s.a.s. Ingen svarade på mejl så jag letade upp ägarens e-postadress och kontaktade honom direkt. Trots att jag aldrig givit mitt medgivande till att han skulle få hantera mina uppgifter så krävde han en skriftlig begäran. Ok, jag skickade in ett undertecknat brev i ett ofrankerat kuvert med texten: "Begärd handling". Sen slapp jag i alla fall reklam.