Problem med ominstallation av Windows. Vad betyder detta felmeddelande?

Permalänk

Problem med ominstallation av Windows. Vad betyder detta felmeddelande?

Jag hade tänkt ominstallera windows på datorn och rebootar från CD (oldschool jag vet).

När jag sedan väljer min system-partition SSD-disk så för jag ett felmeddelande: "Windows cannot be installed to this disk. The selected disk has an MBR partition table. On EFI systems, Windows can only be installed to GPT disks."

Jag har inte en susning om vad detta innebär. Ingen förändring är gjord, ingen partition förutom den jag haft de senaste 2-3 åren på SSD-disken men aldrig har jag fått detta felmeddelande tidigare vid ominstallation. Vad behöver jag göra? Är det något som är skadat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lunaspice:

Jag hade tänkt ominstallera windows på datorn och rebootar från CD (oldschool jag vet).

När jag sedan väljer min system-partition SSD-disk så för jag ett felmeddelande: "Windows cannot be installed to this disk. The selected disk has an MBR partition table. On EFI systems, Windows can only be installed to GPT disks."

Jag har inte en susning om vad detta innebär. Ingen förändring är gjord, ingen partition förutom den jag haft de senaste 2-3 åren på SSD-disken men aldrig har jag fått detta felmeddelande tidigare vid ominstallation. Vad behöver jag göra? Är det något som är skadat?

Antingen behöver du boota i legacy-läge (dvs BIOS-emulering på moderna datorer), vilket det låter som att du gjort tidigare, eller så behöver du byta partitionstabellen till GPT.

CSM/legacy boot/nånting sånt heter det i UEFI-inställningarna som du vill göra det förstnämnda

Annars är det något i stil med https://www.windowscentral.com/how-convert-mbr-disk-gpt-move-... (eller om du inte är intresserad av innehållet så kan du bara ta bort alla partitionerna direkt i installationsprogrammet så skapar den rätt typ av partitionstabell själv)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Nu höftar jag lite men boot från skiva och uefi känns inte helt optimalt.
Gör iordning en sticka med Windows och boota, installera sedan den vägen så skulle jag tippa att det går betydligt bättre.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Välj SSD:n du vill installera på, låt denna vara markerad och tryck sedan på "Ta bort" knappen längre ner sen ska det bara vara att installera vidare.

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem

Ta bort alla partitioner på disken och tryck nästa. Då skapar den själv nya mm rätt när den fortsätter installera Windows.

Permalänk
Medlem

Vilken windows ska du installera, inte windows 7 hoppas jag?

Är det Windows 10 så kan du nog spara en hel del tid på att skapa nytt installationsmedia, antigen som ISO som du bränner på DVD eller på ett USB-minne 8gb eller större.

Fördelen du får senaste windows 10 (20h2) direkt med alla uppdateringar.

Windows 7 får ju inte längre uppdateringar och är ju allmänt stenålders.

Permalänk
Skrivet av boibo:

Vilken windows ska du installera, inte windows 7 hoppas jag?

Är det Windows 10 så kan du nog spara en hel del tid på att skapa nytt installationsmedia, antigen som ISO som du bränner på DVD eller på ett USB-minne 8gb eller större.

Fördelen du får senaste windows 10 (20h2) direkt med alla uppdateringar.

Windows 7 får ju inte längre uppdateringar och är ju allmänt stenålders.

Windows 8.1 har jag på skiva.

Det gick lite fort för mig med installationen dock... Jag fick ordning så att jag kunde installera på systempartitionen. Delade också upp den så som jag brukar med en del för system/OS och en del för spel som har långa laddtider. Dock är nu min spelpartition helt väck i Windows men systemdisken är halverad (som sig bör). Var kan jag se hur partitionerna ser ut om den har försvunnit från explorer-vyn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lunaspice:

Windows 8.1 har jag på skiva.

Det gick lite fort för mig med installationen dock... Jag fick ordning så att jag kunde installera på systempartitionen. Delade också upp den så som jag brukar med en del för system/OS och en del för spel som har långa laddtider. Dock är nu min spelpartition helt väck i Windows men systemdisken är halverad (som sig bör). Var kan jag se hur partitionerna ser ut om den har försvunnit från explorer-vyn?

Öppna en mapp / höger klicka på dator / Hanterar / Diskhanteraren

Antagligen behöver du ge den andra en enhetsbokstav innan den syns på de vanliga ställena. I disk hanteraren syns diskar/partitioner på flera ställen och du får upp olika alternativ beroende på vilken ruta/bild du höger klickar på.