Streaming Dator | VR | Mixed Reality | Uppgradra BUDGET HJÄLP?

Permalänk
Medlem

Streaming Dator | VR | Mixed Reality | Uppgradra BUDGET HJÄLP?

Streaming drömmen är ett faktum har försökt streama VR i Mixed Reality på Twitch och hittat en Community där jag verkligen trivs i och känner att jag vill streama mer, kanske börja med youtube?

Mitt problem är att streaming + VR + mixed reality är något av det mest krävande man kan göra och jag är en student men en tom plånbok. Det går inte ihop :'(
När jag skaffade min dator så visste jag inte att jag ville streama utan den är anpassad för VR gaming. PCn är från 2019 och kostade ca 14.000 kr då.
När jag streamar så märker jag att min CPU är en riktig "bottleneck" cpu usage är ofta uppe i 85-100% i kontrollpanelen. Självklart använder jag NVENC i OBS och jag streamar i 720/60fps för i 1080 blir det nästan helt ospelbart för mig.
Jag har lärt mig optimera men jag önskar att det var en bättre upplevelse och jag inte behövde ha 45fps i mitt headset och konstanta framedrops. I VR behövs konstant 90fps för att jag inte ska bli illamående och tycka att det är skit.

Jag är helt CLUELESS när det kommer till hårdvara jag var en konsol-gamer innan jag började spela VR så jag vet knappt hur man installerar en ny SSD haha.
Ber därför ödmjukast om hjälp att hitta en bra budget lösning/uppgradering utan att jag behöver skaffa en helt ny PC Tänkte att expertisen måste finnas här på Sweclockers någonstans

Vad tycker du att jag bör uppgradera? Om tex CPU till vilken CPU?
Budget: 5000 kr När: September/Oktober

För den som inte är så insatt i hur Mixed Reality fungerer så krävs det i princip att man renderar spelet i VR x2. Och ja det är lite komplicerat men det är mycket mer krävande än bara VR + streaming är vad jag försöker säga.
Kan posta hur det ser ut i min task manager senare ikväll om det är till hjälp.

Nuvarande PC

Permalänk
Keeper of the Bamse

Är din budget 5k för både cpu och moderkort? För det blir svårt. Jag utgår ifrån att du menar 5K för processorn.

En 10-kärnig intel 10th gen som kör 5Ghz på alla kärnor kanske vore något? https://www.inet.se/produkt/5303299/intel-core-i9-10850k-3-6-...

Släng den i ett moderkort med Z490-chipset, jag har ett Asus själv: https://www.inet.se/produkt/1903192/asus-prime-z490-p

Sen kommer du behöva kyla din CPU, så släng på en sån dyr Noctua-kylare du tycker dig ha råd med. Jag gick direkt på det bästa dom har, NH-D15 och den orkar med min 10700@5Ghz på alla 8 kärnorna utan problem.

AMD har sin 5800X, men den är inte riktigt så prisvärd. Steget upp är ju 12 kärnor, men då är vi uppe och nosar på 9K för CPU.

Dina minnen kan du behålla från gamla bygget, precis som allt annat.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com