Airpods Max saknar stöd för förlustfritt ljud i Apple Music

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag har stor skillnad mellan 320 kbps och 16-bit wav.

beror ju helt på vilken utrustning du har.... har du "airpods" så lär du knappast höra skillnad men sitter du med high end grejer så hör du absolut skillnad.

fattar inte varför man bryr sig om såna här grejer på trådlösa skrot hörlurar, total placebo

Permalänk
Medlem

Är det ens möjligt att transportera lossless över blåtand? Blåtand i sig är väl en software dac?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Sidde:

Jag förstår inte riktigt nyheten eller vad man vill förmedla.

Är det en nyhet att analogt ljud inte stödjer digitala features?

Min initiala tanke var: "Vad snackar SweClockers om? Det är väl bara att ansluta lurarna analogt så får man … ja, ljud helt enkelt … och så får man se till att välja en DAC som stöder de digitala format man vill kunna spela upp."

Men AirPods Max kan tydligen inte anslutas helt analogt, utan endast via den inbyggda DAC:en! Så jag gissar att ditt inlägg vilar på en felaktig premiss.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Som jag förstått det så stödjer inte bandbredden i BT-protokollet hi-res audio. Finns ju en hel del skrivet om det här, t.ex. denna:
https://darko.audio/2020/11/no-bluetooth-cannot-deliver-hi-res-audio/

Visa signatur

Asus ROG Strix X570-E || AMD Ryzen 9 5900X || 32GB @ 3600Mhz || MSI Radeon 6800 XT "FE" || Corsair AX850W || Fractal Design Define 7 Compact || Noctua NH-D15 Chromax || Samsung 980 Pro 1TB || Samsung 980 Pro 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Min initiala tanke var: "Vad snackar SweClockers om? Det är väl bara att ansluta lurarna analogt så får man … ja, ljud helt enkelt … och så får man se till att välja en DAC som stöder de digitala format man vill kunna spela upp."

Men AirPods Max kan tydligen inte anslutas helt analogt, utan endast via den inbyggda DAC:en! Så jag gissar att ditt inlägg vilar på en felaktig premiss.

Aha, tack för klargörandet. Kändes som det var något som var snett där i tanken.

Permalänk
Sötast
Skrivet av mistahh:

Nästan som att det var planerat såhär. 🤔😩😂

What! Noo! Never crossed my mind

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spektra:

Som jag förstått det så stödjer inte bandbredden i BT-protokollet hi-res audio. Finns ju en hel del skrivet om det här, t.ex. denna:
https://darko.audio/2020/11/no-bluetooth-cannot-deliver-hi-res-audio/

Exakt. Finns inga Blåtandslurar som klarar lossless.

Permalänk
Medlem

Ganska trevligt att det blir en smyguppdatering som inte kostar någonting extra, sjysst ljud vid tvn och sen lär man väl uppgradera lurarna efter hand de behöver bytas ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Intressant att SweClockers lägger ut nyhet så fort Spotify tillkännager HiFi, men när Apple gör detsamma - ingenting. Först när det kommer ut information om att deras nyaste hörlurar inte kommer stödja det, ja då lägger man ut en klart vinklad nyhet som får allting att låta rätt negativt, och bakar in nyheten om Apple Music HiFi i den. Biased much? Riktigt tråkigt att se, SweClockers..

Har ingen koll på marknaden, men något säger mig att Spotify är betydligt vanligare bland oss svenskar än Apple Music som streamingtjänst.

Swec postar'la vad folk vill läsa här och möjlighet att basha Apple verkar många vilja ha, så vad passar bättre än en sådan här nyhet?

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Ajdå, de måste haft rejäl otur när de tänkt ut sitt produktsegment.

Men oroa er inte! Som tröst för deras 'otur' så kommer de kommer utan tvekan att släppa en ny version av Airpods Max med stöd för detta för endast 8595:- inom kort!

Inga pengar för en äkta audiofil som annars lägger 100000 tals kr på sin anläggning!

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk

Märkligt att många i denna tråden gör sig roliga på apple-fanboys och hur korkade de är när inga andra tillverkare heller klarar av lossless-ljud över bluetooth. Är alla som köpt Sony, Bose, Sennheiser, osv bluetooth-lurar också korkade fanboys?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BlockNoir:

Märkligt att många i denna tråden gör sig roliga på apple-fanboys och hur korkade de är när inga andra tillverkare heller klarar av lossless-ljud över bluetooth. Är alla som köpt Sony, Bose, Sennheiser, osv bluetooth-lurar också korkade fanboys?

De klarar det ju inte över sladd heller, dock. Alla "vanliga" lurar oavsett pris klarar ju av lossless analogt -- sen om det är värt det är något annat.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

helt underbart om det blir någon typ av priskrig på Hifi ljud över streaming, bra för oss kunder, egentligen vill man ju inte betala något extra alls för det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag har stor skillnad mellan 320 kbps och 16-bit wav.

Även vid ABx tester där volymen är helt kalibrerad?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av joakim99:

Även vid ABx tester där volymen är helt kalibrerad?

Jag tänkte detsamma.
De som är intresserade kan testa sig själva här: http://abx.digitalfeed.net/lame.320.html

För snittpersonen rekommenderar jag dock att börja på klart lägre bitrate, t ex 128 eller max 160, då skillnaderna blir vääldigt små när man kommer längre upp i bitrate. För mig var 160 och lossless omöjliga att skilja på senast jag testade, och då är jag ändå musikintresserad och sitter och mixar musik på fritiden.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av Thomas:

De klarar det ju inte över sladd heller, dock. Alla "vanliga" lurar oavsett pris klarar ju av lossless analogt -- sen om det är värt det är något annat.

Med sladd klarar Airpods Max av 24bit 48KHz, vilket är högupplöst lossless. Det blir dock inte bit-perfect, då signalen går via en 3,5mm adapter, och då måste konverteras digitalt->analogt->digitalt. Detta är inte unikt för Apple, alla konkurrenter som använder samma lösning får samma resultat. Möjligtvis kan man kritisera dem för att gränsen går vid 48KHz och inte 192KHz.
Att de inte klarar lossless är via bluetooth, vilket många påpekat är en begränsning av bluetooth, inte för att Apple på något sätt är unika eller extra giriga och vill sälja ett nytt headset om ett år för tusen kronor extra.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Larskrister:

Exakt. Finns inga Blåtandslurar som klarar lossless.

Då får väl Apple uppfinna en egen "extension" till Bluetooth som stödjer lossless, så att alla Apple-hatare kan klaga på att de inte stödjer standarder istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Då får väl Apple uppfinna en egen "extension" till Bluetooth som stödjer lossless, så att alla Apple-hatare kan klaga på att de inte stödjer standarder istället

Blev personlige förvånad att de körde BT till Airpods Max... tycker premium lurar, trådlöst så borde de ha hittat en lösning med mer bandbredd ja, men det blev väl kanske svårt med förmågan att hålla vettig batteri-tid o.s.v.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

beror ju helt på vilken utrustning du har.... har du "airpods" så lär du knappast höra skillnad men sitter du med high end grejer så hör du absolut skillnad.

fattar inte varför man bryr sig om såna här grejer på trådlösa skrot hörlurar, total placebo

Lika mycket placebo som folk med "high-end" grejer upplever. Man hör inte skillnad på 16 bit och 24 bit, och såvida du inte är en fladdermus hör du inte skillnad på något över 44.1kHz

Permalänk
Medlem

Bara för att man själv är tondöv behöver ju inte alla andra vara det, lite sandlåda att racka ner och dra alla över en kam tycker jag…

Permalänk
Medlem

Ser inget problem med det, AirPods i olika varianter är trådlösa hörlurar som inte (än) är anpassade eller ämnad för högre upplösning.

Ett förträffligt beslut av apple och öka på ljudkvaliteten i Apple Music utan att ta extra betalt för det.

För att verkligen dra nytta av högre-upplösning så krävs extern DAC i någon form och det används av dem som är audiofil och/eller har ett intresse av musik i högre upplösning.

Visa signatur

Mobile Work - MacBook Pro 16 M1 Max 64GB

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Är väl inte helt orimligt att Bluetooth hörlurar inte klarar det? Bluetooth duger ju inte till överföringen. Sen är ju AirPods Max rätt dumt designade iom att de inte har en äkta analog ingång som kan driva hörluren så därför verkar inte inte fungera rakt av att koppla in dem till en DAC för att få hi-res.

Så som jag förstod artikeln är att Apple har inte implementerat stödet för ALAC/FLAC i DAC:en som sitter i lurarna.
BT version 5 från Qualcoom hanterar 24bit sedan är ju frågan om man kan höra det hela.
Man måste även ha i beräkningen att Apple kan göra en helomvändning.
Apple som vanligt slår på stora trumman. Visste sedan långt tillbaka att det luktade ful fisk när priset var så högt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag har stor skillnad mellan 320 kbps och 16-bit wav.

320kpbs av vad? aac? opus? mp3? ogg?

Permalänk
Citat:

***Bort/mod***

Haft äpplet så har inga problem att diskutera. Jag vägrar gå över igen. Många saker är enklare på Android.

Nästa Snapdragon ger ännu bättre stöd för AptX via BT

Istället för att hitta på egen lösning är det bara att äpplet köper in sig hos Qualcomm. Lösningen är redan i verket för att ge användaren bra ljud. Förstår ej varför äpplet vill återskapa hjulet.

OT
Audio Technica är en utav de som kommer supporta den nya standarden från Qualcomm först eftersom de är deras partner. Skall dyka upp någon gång under det här året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Jag tänkte detsamma.
De som är intresserade kan testa sig själva här: http://abx.digitalfeed.net/lame.320.html

För snittpersonen rekommenderar jag dock att börja på klart lägre bitrate, t ex 128 eller max 160, då skillnaderna blir vääldigt små när man kommer längre upp i bitrate. För mig var 160 och lossless omöjliga att skilja på senast jag testade, och då är jag ändå musikintresserad och sitter och mixar musik på fritiden.

Samma här och jag har extremt bra lurar (och högtalare) och har också egna inspelningar att ha som referensmaterial. Jag har ingen chans att skilja Apples AAC från okomprimerat. Men jag uppmanar alla som är intresserade att testa själva, t.ex. via resursen du länkar! Man måste göra ett stort antal tester för att få vettig statistisk signifikans. Eller bara vara ärlig och erkänna för sig själv när man bara gissar.

Men det handlar inte om ljud här. Det handlar om att Apple har konkurrenter som erbjuder högre upplöst streaming, och deras säljargument är att Apple håller lägre kvalitet. Det passar inte Apples image. Så nu erbjuder Apple samma sak kostnadsfritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Bara för att man själv är tondöv behöver ju inte alla andra vara det, lite sandlåda att racka ner och dra alla över en kam tycker jag…

Tondöv för att man inte hör frekvenser över 22kHz? Ja okej då, då är jag tondöv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BlockNoir:

Med sladd klarar Airpods Max av 24bit 48KHz, vilket är högupplöst lossless. Det blir dock inte bit-perfect, då signalen går via en 3,5mm adapter, och då måste konverteras digitalt->analogt->digitalt. Detta är inte unikt för Apple, alla konkurrenter som använder samma lösning får samma resultat. Möjligtvis kan man kritisera dem för att gränsen går vid 48KHz och inte 192KHz.
Att de inte klarar lossless är via bluetooth, vilket många påpekat är en begränsning av bluetooth, inte för att Apple på något sätt är unika eller extra giriga och vill sälja ett nytt headset om ett år för tusen kronor extra.

Det är inte där problemet ligger. Lurarna har en analog ingång men omvandlar ljudet till digitalt format i lurarna för att utföra förstärkning. Så om du har en Apple telefon med Apples bästa lurar, kopplade med en Apple-adapter och lyssnar på Apple Music så får du inte ut bästa möjliga ljudkvalitet för ljudet omvandlas från digitalt i telefonen till analogt i lightning-adaptern, sen tillbaka till digitalt i lurarna för behandling och sen tillbaka till analogt igen till själva högtalarelementen i lurarna. Det är ganska unikt för Apple och inte hur vanliga lurar fungerar.

Jag tror inte detta är något större problem i praktiken, lossless ljud är mycket placebo och ljudet lär ju vara bra mycket bättre än BT och så som de flesta är nöjda med ändå, via kabel alltså. Men lite komiskt är det allt. Apple släpper sina bästa hörlurar någonsin med "hifi-kvalitet" och bara månader senare släpper de "hifi-kvalitet" på sin streamingtjänst men utan kompatibilitet med lurarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

Tondöv för att man inte hör frekvenser över 22kHz? Ja okej då, då är jag tondöv.

Va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

https://www.youtube.com/watch?v=-jCwIsT0X8M

Permalänk
Skrivet av Nyhet:

Förlustfritt ljud är på ingång i Apple Music, men de egna premiumhörlurarna Airpods Max hänger inte med i utvecklingen.

Läs hela artikeln här

Jag har svårt att tro att detta inte var planerat från början. De har väl knappast en vackert dag kommit på "låt os göra lossless". Snarare ett "ursäkt" att göra ett nytt produkt som folk måste uppgradera igen.

Visa signatur

--------------------------