Actionkamera Roxcore 720p som webcam

Permalänk

Actionkamera Roxcore 720p som webcam

Hej!

För ett tag sen så köpte jag en billig actionkamera för att ha när jag kör MTB.
Nu när det är distansundervisning i skolan och vi måste ha kameror på så undrar jag om det är möjligt att använda en sån här billig kamera som en webcam. Jag har inte lyckats att streama kameran till datorn, men ni verkar bättre på sånt här än mig.

Tack på förhand!

Permalänk
Rekordmedlem

Enligt manualen kan den inte strömma livevideo.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Skulle gissa att något liknande kanske behövs till det? Sån här?

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Medlem

Vissa action cams har streaming vilket går att köra som webcam då det är en funktion i chipen de använder, du kan testa att starta och hålla in olika knappar för att testa. Är det för en föreläsning eller så är det kanske ok om du får det att funka men skulle inte ha det på tentor /prov etc. det är ofta inte bra firmware för den funktionen och ibland saknas det en del passiva komponenter för att det ska vara stabilt mm
Det är oftast bättre med en skit webcam från Amazon eller så, många skolor kör med att man använder mobilen med.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Muddyvaines:

Skulle gissa att något liknande kanske behövs till det? Sån här?

Då känns det ju vettigare att köpa en billig webcam istället. En camlink 4k känns mer riktad till den som vill använda HDMI-output från en DSLR eller liknande för att använda som webcam, där kameran kostar rejält mycket mer än camlinken i sig.

Att köpa en camlink för att försöka haxxa ihop en webcam av en actionkamera för 500 spänn är inte logiskt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Inte för att ändra fokus i tråden men jag kan inte nog rekommendera Iriun webcam. Funkar på det viset att du använder din telefon, eller en telefon, som webcam. Alla har ju en smartphone som har väldigt fina kameror i sig som ger bättre bild än många webcams för tusentals kronor. Det är väldigt enkelt också. Ladda ner en app på telefonen, ladda ner en app på datorn, färdigt. Har man datorn och telefonen uppkopplad på samma wifi så funkar det via det, men man kan också köra via USB om man aktiverar USB-debugging på telefonen.

Har använt min kamera på min smartphone som webcam när jag streamar. Inte nog med att bilden blir bra, har du dessutom dåligt ljus så kan du använda telefonens ficklampa för att lysa upp din ansikte bättre. Vill man kunna montera ordentligt på skrivbordet eller skärmen finns det enkla stativ för nån hundralapp som passar alla telefoner.

Perfekt om man vill ha något bra och enkelt som man inte ska använda hela dagarna. Det drar ju såklart en del batteri och telefonen blir lite varm. Tar man av eventuella skal och sänker ljusstyrkan på skärmen så blir det inte så farligt. Korta sessioner är inga problem. Har streamat i 3-4 timmar utan problem och då har jag ett rätt kasst batteri på min.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Då känns det ju vettigare att köpa en billig webcam istället. En camlink 4k känns mer riktad till den som vill använda HDMI-output från en DSLR eller liknande för att använda som webcam, där kameran kostar rejält mycket mer än camlinken i sig.

Att köpa en camlink för att försöka haxxa ihop en webcam av en actionkamera för 500 spänn är inte logiskt.

Nä, det är min tanke också. Typ bara värt om man har en som du säger DSLR eller typ en Go Pro vet jag används med den där.

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Inaktiv

Det finns som sagt appar till mobiltelefoner både för mac och pc som dom flesta program kan se. Själv har jag testat epoccam med Zoom till mac och det funkar riktigt bra och jag har testat det med min pc laptop också. Funkar med wifi också

Inge bra filmat men som demo så man kan se, och har du så du kan montera den i nån slags hållare så blir det riktigt bra

Permalänk
Medlem

Jag körde droidcam på en Samsung S20 häromveckan i ett möte. Fungerade utmärkt via wifi kostade ingenting mer än tiden att hänga upp den i ett snöre mellan skärmarna.