Låg volym från externa enheter (LG OLED)

Permalänk
Medlem

Låg volym från externa enheter (LG OLED)

LG E9 Oled

Har varit ett tag som jag upplevde att jag höja volymen extremt mycket på min Apple TV för att höra något, mot att jag kollade på samma material via tvns integrerade appar.
Jag började acceptera det och trodde att det bara var något med Apple TV. Jag testade alla möjliga sorters inställningar och inget hjälpte.

Nu har jag skaffat mig en PS5 och märkt att jag har exakt samma problem med den. Jag jämför nu mellan samma youtubeklipp via youtubeappen på ps5 och lg’s egna youtube app, jag behöver dra på ordentligt för att höra samma som webos youtube.

Blir lite nojig att de varit nåt fel med tv’n nu sedan köp, men som jag inte fattat alls och så har det passerat garantin med.
Har någon möjligtvis varit med om samma problem och fått detta löst? Som sagt, tittar jag på material via LG webos så låter det högt nog, det är bara via kopplade enheter som jag måste höja extremt mycket.

Jag använder belkin hdmi 2.1 kablar.

Permalänk
Avstängd

Jag har inte LG eller PS (däremot Samsung och XB) men har upplevt att volymnivåerna varierar rätt rejält på olika enheter. Är det tyst hemma och jag vill undvika att väcka någon så hamnar volymen runt 10-11 för de interna apparna på teven, min XB fick jag tidigare dra ner till ungefär fem för volymen var mycket högre där, nu verkar detta ha ändrats en del så att jag får lägga mig på kanske 7-8 för att ha ungefär samma nivå som 10-11 internt. Min CC med Android däremot måste jag dra upp till typ 16-18 för att få samma. Det kanske går att ställa in detta separat för ingångarna, men det är inget jag har hittat i alla fall.

Permalänk
Medlem

Kan det finnas en inställning för att normalisera volymen mellan appar/inputs?

Visa signatur

Livet är för kort för dåligt kaffe