Framtid för YH programerings student?

Permalänk

Framtid för YH programerings student?

Just nu pluggar jag i en YH som javautvecklare, jag har typ 1,5 år kvar, och vi börjar vår första LIA moment (ungefär som praktik) efter summaren. Jag fick VG på de kurserna som vi har haft (java, js, html/css, vue, typ backend frontend), jag menar inte att jag är duktig på programering fast jag är mycket intresserant av det och jag pluggare ganska mycket.

Just nu har jag för lite kunskap om branchen så jag är lite förvirrad när det gäller framtid. Hur ser vår framtid ut? Vilken inriktning ska man satsa på? Hur ser betalning och uppgifter ut i olika IT jobb? Vad gjorde ni när ni har precis kommit ut från YH eller Universitet? Jag är inte den typen som bara vill sitta i källaren och kod, själv tycker jag mycket om att göra presentation, möter kunder mm.

Enligt hemsidan på vår program, dessa kunskaper ska vi ha efter 2 år:
Programmering och utveckling av databaser och appar.
Produktion och leverans av säker mjukvara.
Problemlösning inom versionshantering, debugging, buggrapportering och dokumentation.
Problemlösning inom interaktionsdesign samt integration mellan befintligt och nytt system.
Agila metoder, UX och backend-utveckling.
Arbetsprocesser och kvalitetskriterier inom programmering.

Jag är tacksam om ni kan ge lite råd/rekommendation eller bara share your own story

Permalänk
Medlem

Jag läser Datavetenskap på Universitetet och min programledare sa lite skämtsamt såhär om jobbsituationen: "Arbetsgivaren kommer bry er om att ni har puls." - dvs vi kommer simma i jobberbjudanden. Har en kompis som jobbar som programmerare inom BI och han får cirka 6 jobberbjudanden i veckan.

Möta kunder, göra presentationer och dylikt kan du säkert få göra om du hamnar på ett lite mindre företag. Då får du nog större ansvarsområden och mer arbetsuppgifter utöver dina vanliga. Dock bara en teori som jag inte har någon alls koll på.

En sak vi kan dra en säker slutsats om är att hela vårat samhälle digitaliseras, vad behövs då? Jo, människor med kunskap om programmering. Vi har nog valt detta århundradets säkraste yrke.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Lär dig C# och Epi om du tänkt jobba i Sverige. Branschen skriker efter folk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaisabulini:

Just nu pluggar jag i en YH som javautvecklare, jag har typ 1,5 år kvar, och vi börjar vår första LIA moment (ungefär som praktik) efter summaren. Jag fick VG på de kurserna som vi har haft (java, js, html/css, vue, typ backend frontend), jag menar inte att jag är duktig på programering fast jag är mycket intresserant av det och jag pluggare ganska mycket.

Just nu har jag för lite kunskap om branchen så jag är lite förvirrad när det gäller framtid. Hur ser vår framtid ut? Vilken inriktning ska man satsa på? Hur ser betalning och uppgifter ut i olika IT jobb? Vad gjorde ni när ni har precis kommit ut från YH eller Universitet? Jag är inte den typen som bara vill sitta i källaren och kod, själv tycker jag mycket om att göra presentation, möter kunder mm.

Enligt hemsidan på vår program, dessa kunskaper ska vi ha efter 2 år:
Programmering och utveckling av databaser och appar.
Produktion och leverans av säker mjukvara.
Problemlösning inom versionshantering, debugging, buggrapportering och dokumentation.
Problemlösning inom interaktionsdesign samt integration mellan befintligt och nytt system.
Agila metoder, UX och backend-utveckling.
Arbetsprocesser och kvalitetskriterier inom programmering.

Jag är tacksam om ni kan ge lite råd/rekommendation eller bara share your own story

Efter YH (.NET) blev jag anställd på IT-avdeldningen hos ett medelstort företag (100+ anställda), där jag direkt blev placerad i ett av teamen. Detta var mitt i den värsta coronatiden vilket resulterade i att alla jobba hemifrån, så det var lite kämpigt som helt ny och junior.

Men jag fick en mjukstart några månader där jag var med i ett förvaltningsprojekt. Få förståelse för domänen, kodbasen och deras arbetssätt.
Blev tilldelad en user story/task och fick göra mycket egen research och fixa problemen, så var inte direkt någon handhållning. Men jag kunde rådfråga med tech lead och han granskade även mina pull requests först tiden och gav feedback. Men generellt kom jag in i arbetet snabbt för de använde mycket av tekniken jag lärt mig i skolan (inget legacy), så allt kändes familjärt.

Arbetar agilt med scrum. Vi är fem utvecklare i det här teamet (4 backend, 1 frontend) och under förvaltningen ansvarar vi för tre applikationer som bygger på microservices (ca 15 apier kombinerat). Men under pågående nya projekt tas konsulter in och i princip all förvaltning hamnar på is (förutom utvecklarna i Indien som stannar kvar på förvaltning). Då kan vi vara 10-15 personer i teamet (backend, testare, UX, frontend, projektledare).

Våra kunder eller produktägare är personer på företaget. Det är allt från interna system till nya kundapplikationer som ska säljas. Så under utveckling arbetar vi tätt med produktägaren och vi har även demos vid avslutande sprint. En hel del möten men blir nog fyra timmar kodande per dag åtminstone.

Jag skulle rekommendera att välja en inriktning (backend/frontend) och satsa på det första tiden för att bli bra på det. Det är väldigt lätt att bli överväldigad då man kommer ut och jobba och det kan vara skönt att fokusera på en del av stacken till en början, det tyckte åtminstone jag. När man börjar bli bekväm/varm i kläderna kan expandera. Personligen rör jag inte frontend nästan alls på arbetet. Jag sitter med APIer, databaser och mycket med DevOps och Azure. Dock har jag lyft att jag vill lära mig mer frontend så kommer eventuellt sitta på frontend i nästa projekt, då troligtvis React.

Framtiden skulle jag säga ser ljus ut. Det skriks efter seniora utvecklare (kan vara svårare som junior). Så se till att få in foten i branschen och bygg erfarenhet, därefter kommer du få jobberbjudande på hög. C# (.NET) är stort i Sverige och marknaden skriver efter duktiga front-end utvecklare, så båda vägarna kommer leda till jobb om du lägger tiden till. Söker man efter lediga jobb så är det nog större efterfrågan för C# (.NET) än Java i Sverige, men syntaxen för språken är snarlika och kan du Java skulle du kunna bli produktiv i C# efter några veckor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Jag läser Datavetenskap på Universitetet och min programledare sa lite skämtsamt såhär om jobbsituationen: "Arbetsgivaren kommer bry er om att ni har puls." - dvs vi kommer simma i jobberbjudanden. Har en kompis som jobbar som programmerare inom BI och han får cirka 6 jobberbjudanden i veckan.

Möta kunder, göra presentationer och dylikt kan du säkert få göra om du hamnar på ett lite mindre företag. Då får du nog större ansvarsområden och mer arbetsuppgifter utöver dina vanliga. Dock bara en teori som jag inte har någon alls koll på.

En sak vi kan dra en säker slutsats om är att hela vårat samhälle digitaliseras, vad behövs då? Jo, människor med kunskap om programmering. Vi har nog valt detta århundradets säkraste yrke.

Jag kan instämma i detta, får nog 5-10 meddelande i veckan ungefär från rekryterare och chefer som vill diskutera jobb.

Hur framtiden ser ut är det ingen som vet. Kanske mer jobb flyttar utomlands pga WFH.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Jag läser Datavetenskap på Universitetet och min programledare sa lite skämtsamt såhär om jobbsituationen: "Arbetsgivaren kommer bry er om att ni har puls." - dvs vi kommer simma i jobberbjudanden. Har en kompis som jobbar som programmerare inom BI och han får cirka 6 jobberbjudanden i veckan.

Möta kunder, göra presentationer och dylikt kan du säkert få göra om du hamnar på ett lite mindre företag. Då får du nog större ansvarsområden och mer arbetsuppgifter utöver dina vanliga. Dock bara en teori som jag inte har någon alls koll på.

En sak vi kan dra en säker slutsats om är att hela vårat samhälle digitaliseras, vad behövs då? Jo, människor med kunskap om programmering. Vi har nog valt detta århundradets säkraste yrke.

Nja, det där stämmer inte riktigt som nyexaminerad, speciellt inte utan tidigare erfarenhet och/eller om det blir ditt första jobb. Sedan har det varit lite annorlunda under Corona med företag som avvaktat med nyrektrytering av juniorer, men det har blivit bättre nu under 2021 iaf, och för er som går ut i sommar så ska det inte påverka alltför mycket.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!