Behöver tips för att boosta wifi styrkan.

Permalänk
Medlem

Behöver tips för att boosta wifi styrkan.

Hej, ska försöka hålla det kort.

Bor i radhus, routern (en TP-Link Archer C80 för 649kr på netonnet) befinner sig på nedre våningen.

Jag sitter med min Lenova legion på ovanvåning, köpt för ett år sen med dess inbyggda wifi-kort.

Avståndet mellan datorn och routern är bedömt knappa 4meter (genom trä golv/vägg).

Jag har ju 2 olika att koppla upp mig på, det ena är 5G alternativet.

5G pendlar en del i signalstyrka "låg-medel", den andra mellan "medel-hög".

Jag tycker inte om wifi men situationen är som den är här hemma.

Jag undrar om det är värt att köpa någon kraftigare NätverksUSB-sticka att koppla in, som är så pass billig den kan bli men ändå ge lite ökad stabilitet, mer än vad inbyggda kortet verkar ge?

Permalänk
Medlem

Sätt den till china eller annat land som inte begränsar styrkan så finns det en chans att du får ut en 20% till eller så

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raczo13:

Hej, ska försöka hålla det kort.

Bor i radhus, routern (en TP-Link Archer C80 för 649kr på netonnet) befinner sig på nedre våningen.

Jag sitter med min Lenova legion på ovanvåning, köpt för ett år sen med dess inbyggda wifi-kort.

Avståndet mellan datorn och routern är bedömt knappa 4meter (genom trä golv/vägg).

Jag har ju 2 olika att koppla upp mig på, det ena är 5G alternativet.

5G pendlar en del i signalstyrka "låg-medel", den andra mellan "medel-hög".

Jag tycker inte om wifi men situationen är som den är här hemma.

Jag undrar om det är värt att köpa någon kraftigare NätverksUSB-sticka att koppla in, som är så pass billig den kan bli men ändå ge lite ökad stabilitet, mer än vad inbyggda kortet verkar ge?

Vad är "låg/medium"? -75dbm? Signalstyrkan skall inte gå lägre än -68dbm enl mig

Lösning, en extra AP på ovanvåningen. Radiovågor gillar inte väggar, inte ens en tunn gipsvägg eller glasvägg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Sätt den till china eller annat land som inte begränsar styrkan så finns det en chans att du får ut en 20% till eller så

Det där är strängt olagligt. Sedan är det sällan mottagning i praktiken handlar om rå output power. Antenndesign är nog så viktigt. Tänk också på att mottagande enhet måste lyckas svara också.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Ja tänk att varenda asus ägare begick lagbrott passivt tills de anpassade firmware efter eu reglerna för några år sedan...