Intels Xe-HPG intar instegsklassen till slutet av året

Permalänk
Melding Plague

Intels Xe-HPG intar instegsklassen till slutet av året

Genom Intel-signerad dokumentation bekräftar Igor Wallossek att uppgifter från början av månaden stämmer, och tillägger att de kraftfulla DG2-korten dröjer till nästa år.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så länge Intel inte tillverkar sina egna kort lär ju ingen bli gladare av det...

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Avstängd

Toppen då får man vänta tills nästa år, vad kan gå fel nästa år brand, jordbävning, elbrist, mining, vattenbrist, vatten översvämning, virus, brist kisel.

Avpolitiserat /mod
Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Avstängd

Så om jag fattat det rätt så är det TSMC som tillverkar deras chip för Xe-HPG? Och deras kapacitet är redan maxat så att en till tillverkare ska in och ta plats betyder att vi får se tex mindre AMD kort och lite INTEL kort typ? Alltså vi ska inte förvänta oss någon bättring på grafikkorts tillgängligheten antar jag? Eller tänker jag fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackss:

Så om jag fattat det rätt så är det TSMC som tillverkar deras chip för Xe-HPG? Och deras kapacitet är redan maxat så att en till tillverkare ska in och ta plats betyder att vi får se tex mindre AMD kort och lite INTEL kort typ? Alltså vi ska inte förvänta oss någon bättring på grafikkorts tillgängligheten antar jag? Eller tänker jag fel?

Är väl fortfarande bara rykten att dg2 skulle tillverkas av tsmc? Eller har det läckt något med substans?

Permalänk
Medlem

Ser alltid ut som någon chromecast den där bilden med en rund vit puck, får inga grafikkortsassociationer…

Permalänk
Inaktiv

Oväntat att Intel inte var redo att släppa något. Inte. Half Life 5 hinner släppas innan Intel fått ut sina kort.

Intel måste arbeta hårt med mjukvarukompatibilitet innan den "riktiga" lanseringen sker. Som många som testat Xe, inkl jag själv, påpekar så är det ofta saker inte fungerar som det ska. Hoppas verkligen ingen inbillar sig att Intel kommer rädda grafikkortsmarknaden med sina ständigt framflyttade kretsar eller att de frivilligt kommer försöka korrigera prisruset på grafikkort.

Där Xe (Iris) fungerar så fungerar det rätt bra med tanke på vad det är. Men inte en chans att jag skulle låta Intel vara mitt primära grafikkort i någon dator, framförallt inte i en dator för spel. 20 år efter.

Sedan idiotin i att de likväl använder kapacitet hos TSMC. Men som vi alla vet så är Intels egna tillverkning så dålig att de måste vända sig till sina konkurrenter.

Permalänk
Medlem

Jag tror på Intel faktiskt. Mest för att de har visat sitt intresse av encode/decode hårdvaruaccelerering med Quicksync tidigare, plus deras tidigare inbyggda GPUer. Så jag hoppas på att dessa kort blir vassa på att accelerera olika videoformat bl.a. och en snabb eventuell uppdatering av dagens mjukvara om detta behövs.

Men detta är en oskuldsfull tanke bara... Vet egentligen inte så mycket om Intel i denna fråga. Det är väl mer ett hopp av att korten kan bli ett alternativ till Nvidia när det gäller annat än spelande.

Någon som vet mer får gärna tagga mig och hinta mig till någon artikel i ämnet. Mina drömmar är redo att krossas. 🤣

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Hur relevant är det att tycka att det är rimligast att hålla sig till den tillverkaren som gör både CPU och GPU i egen regi?
Med andra ord, hur lång tid tar det tills Nvidia börjar tillverka CPU? Och för både Nvidia och AMD att tappa GPU-kunder till Intel?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Homdax:

Hur relevant är det att tycka att det är rimligast att hålla sig till den tillverkaren som gör både CPU och GPU i egen regi?
Med andra ord, hur lång tid tar det tills Nvidia börjar tillverka CPU? Och för både Nvidia och AMD att tappa GPU-kunder till Intel?

Kan du utveckla?

"Hur relevant är det att tycka att det är rimligast att hålla sig till den tillverkaren som gör både CPU och GPU i egen regi?"

I ditt scenario då kommer alla tre utveckla både gpu och cpu men endast en tillverka sina egna kretsar, jag förstår inte frågan.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*Tråd rensad*

Håll biden, trump, qanon och whatnot utanför, tack.

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk

Spännande kort, kan jag tycka. Ska bli kul att se ifall arkitekturen bjuder på avvikande otippade styrkor och svagheter.

Det jag dock noterar är att SKU4 och SKU5 verkar genomgått en revamp "spec-mässigt".
I tabellen är det 192 resp 128 EU's, medans i bilden som beskriver footprint är det 128 resp 96.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av New Origo:

Kan du utveckla?

"Hur relevant är det att tycka att det är rimligast att hålla sig till den tillverkaren som gör både CPU och GPU i egen regi?"

I ditt scenario då kommer alla tre utveckla både gpu och cpu men endast en tillverka sina egna kretsar, jag förstår inte frågan.

Finns ju en viss märkeslojalitet, kanske Intel folket i viss mån tycker att de skall dumpa sina Nvidia och Radeon GPU om XE kommer upp i jämförbara prestanda... personligen har jag hållt mig till AMD de senare åren, på både GPU och CPU fronten.

Men ja, kanske Nvidia folket tycker att de hade heller köpt en Nvidia CPU om en sådan dyker upp.

Lite osäker på vad du menar med "egna kretsar", huruvida det på något sätt är avgörande vilken fabrik som tillverkar kretsarna kanske inte spelar så stor roll, utan under vilket märke de marknadsförs...

Visa signatur