Ingångslön för nyexaminerad webbutvecklare inom .NET?

Permalänk
Medlem

Ingångslön för nyexaminerad webbutvecklare inom .NET?

Hej!

Jag håller på att ta examen om några veckor som webbutvecklare inom .NET på YH-nivå och jag har redan blivit erbjuden till en anställning hos ett medelstort företag. Företaget ligger i sjätte största stad i Sverige.

Vad ska jag förvänta mig? Vill gärna ha lite koll innan jag och arbetsgivare börjar diskutera. Om man googlar lite runt då är det väldigt oklart. Vissa säger 32k, och de andra säger 25k eller 28k.

Ingen arbetserfarenhet tidigare.
Hjälp mig bli klok på det här

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Loen:

Hej!

Jag håller på att ta examen om några veckor som webbutvecklare inom .NET på YH-nivå och jag har redan blivit erbjuden till en anställning hos ett medelstort företag. Företaget ligger i sjätte största stad i Sverige.

Vad ska jag förvänta mig? Vill gärna ha lite koll innan jag och arbetsgivare börjar diskutera. Om man googlar lite runt då är det väldigt oklart. Vissa säger 32k, och de andra säger 25k eller 28k.

Ingen arbetserfarenhet tidigare.
Hjälp mig bli klok på det här

Du har nog satt spannet från lägst till högst ganska bra. Jag tror att alla summorna är rimliga ingångslöner där 25k är snålt och 32k riktigt bra. Vad de faktiskt är villiga att betala beror på saker runtomkring som du inte nämner.

- Vad är det för roll du blir erbjuden och hur matchar den med utbildningen?
- Hur är löneläget generellt på företaget? Och hur är löneläget för din roll på företaget? Det senare kan variera beroende på om det är kärnverksamhet eller något nödvändigt ont.
- Har du någon relation med företaget sedan innan. Har du gjort xjobb/sommarjobb osv så de vet vad du går för?
- Hur är din faktiska kunskap för den roll du blivit erbjuden. Kan du visa på att du är en bra utvecklare genom egna projekt osv. så kan det så klart också dra upp lönen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Beroende på din nuvarande nivå, stad, ålder, företag och arbetsuppgifter så kan du räkna med 28-34. Va inte rädd att fråga efter det högre spannet eller om du går in lägre se till att du kan få förhandla om lönen efter provanställningen.
Generellt skulle jag säga att lönetrappan är stor, speciellt om du byter jobb var-vartannat år. Att få erfarenhet och en bra mentor är viktigast de första 3 åren, därefter kan du i princip få vilket jobb du vill. Så var inte rädd att gå in på 28. Men sälj dig samtidigt inte för billigt, viktigaste är att du själv känner dig nöjd.

Permalänk
Medlem

Hade 28500 - 2018 som .net utvecklare. De flesta kom in på runt 28-30.

Har idag 45k efter 3 år, men bytt jobb då.

Så idag hade jag väl sagt 30-32 är standard.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Hade 28500 - 2018 som .net utvecklare. De flesta kom in på runt 28-30.

Har idag 45k efter 3 år, men bytt jobb då.

Så idag hade jag väl sagt 30-32 är standard.

Bytte du jobb efter 3 år och gick upp till 45 eller hoppade du flera mellan? Vet ju att vissa hoppar varje år, men känns lite för snabbt kan jag tycka.

Permalänk

Det är smart motdrag att byta jobb hela tiden för företagen har en tendens att inte vilja ge feta löneökningar på programmerare, även om det är brist på erfarna. Nackdelen är att man aldrig fattar vad man håller på med och får upp flytet.

I början är nog viktigast att man inte hamnar i nåt konstigt fack, typ testuvecklare eller dylikt (en kul detalj i sammanhanget att just webutvecklare var lite så förr i tiden men nu är det typ högst status).

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaibuf:

Bytte du jobb efter 3 år och gick upp till 45 eller hoppade du flera mellan? Vet ju att vissa hoppar varje år, men känns lite för snabbt kan jag tycka.

Nej bytte första gången efter 3 år.

Ja, skulle nog säga minst 2-3 år på ett ställe om de inte är något riktigt hemskt ställe.

Hade viljat vara lojal men de lönar sig inte tyvärr.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem

Jag har precis börjat på mitt första jobb som systemutvecklare, specifikt dotnet fastän jag pluggade Java, och jag fick 35k. Det är i Stockholm.