Metro Exodus för PC får stöd för Playstation Dualsense-kontroller

Permalänk
Melding Plague

Metro Exodus för PC får stöd för Playstation Dualsense-kontroller

Det första PC-spelet som får fullt stöd för handkontrollens vibrationsteknik och adaptiva avtryckare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Och som en annan person skrev på FZ, "haptiken tydligt starkare på höger sida av kontrollen och vissa bindings fungerar inte alls".

Men skönt att det är "fullt stöd"

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av superapan:

Och som en annan person skrev på FZ, "haptiken tydligt starkare på höger sida av kontrollen och vissa bindings fungerar inte alls".

Men skönt att det är "fullt stöd"

Vad synd! Får hoppas att det är en "barnsjukdom" som åtgärdas

Permalänk
Medlem

Fortfarande lite buggigt men kul att Sony, likt MS, satsar mer och mer på PC med både spel och tillbehör!

Permalänk
Medlem

Har inte testat personligen, men stöttar detta till fullo. Blir att köpa spelet pga. det.
Bra jobbat 4A Games.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Grymt!

Själv kör man utan vibration helt, funkar inte när man streamar från datorn till shielden tyvärr.

Permalänk
Medlem

Hmm. Hade tänkt att spela det inom någon månad, men hade förursatt att det skulle bli med hjälp av mus+tangentbord. Nu blev man ju lite sugen att testa flashig kontroll istället. Vad säger ni som lirat exodus, mus/tangentbord eller handkontroll(dual sense eller ej)?

Visa signatur

c64, u1541-8Gb SD, Tac-2, AR6.0

Permalänk
Keeper of the Bamse

Är det fullt stöd eller är det bara att det vibrerar när man skjuter? För i så fall är det ju inget nytt direkt.

Jag vill ju ha olika trög avtryckare, som är paradnumret med PS5-kontollern

Edit: Direktkälla: https://www.resetera.com/threads/metro-exodus-enhanced-editio...

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Funderar på om det är dags att ersätta xbox 360 trotjänaren. Vad ska man satsa på för kontroll mån tro?

Permalänk
Medlem

Hur är denna kontrollern?
Jag är van vid 360 och tycker kontrollern till PS4 är skit i jämförelse. Säkert mycket en vanesak men tänkte höra med er som har vana av alla.
Den billigaste dualsense kostar 668kr nu. Skulle inte förvåna mig om dom blir dyrare snabbt.

Btw.. drifting verkar vara en vanlig grej på dessa :/
Samma på min för ps4 faktiskt.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Hur är denna kontrollern?
Jag är van vid 360 och tycker kontrollern till PS4 är skit i jämförelse. Säkert mycket en vanesak men tänkte höra med er som har vana av alla.
Den billigaste dualsense kostar 668kr nu. Skulle inte förvåna mig om dom blir dyrare snabbt.

Btw.. drifting verkar vara en vanlig grej på dessa :/
Samma på min för ps4 faktiskt.

Har du inte behov av en kontroll just nu skulle jag avvakta. Läst lite om problem med spakar och triggers som börjar krångla efter kort tid, inte fel att ge det något år så vi får se om det är ett utbrett problem eller måndagsexemplar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Funderar på om det är dags att ersätta xbox 360 trotjänaren. Vad ska man satsa på för kontroll mån tro?

Jag skulle köpt en med knappar på baksidan. Använder Xbox Elite kontrollern om jag ska ha handkontroll på PC, den har knappar på baksidan. Det underlättar i många spel att slippa flytta tummarna ifrån spakarna.

Detta är anledningen att jag nog aldrig skulle använda Dualsense på datorn, för den saknar knappar där bak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Funderar på om det är dags att ersätta xbox 360 trotjänaren. Vad ska man satsa på för kontroll mån tro?

Skrivet av SCORPIUS:

Hur är denna kontrollern?
Jag är van vid 360 och tycker kontrollern till PS4 är skit i jämförelse. Säkert mycket en vanesak men tänkte höra med er som har vana av alla.
Den billigaste dualsense kostar 668kr nu. Skulle inte förvåna mig om dom blir dyrare snabbt.

Btw.. drifting verkar vara en vanlig grej på dessa :/
Samma på min för ps4 faktiskt.

Jag gick från xbox 360 till Xbox One till Dualsense och tycker att Dualsense är ett steg upp, har som sagt föredragit Xbox Controller innan Dualsense.

När det kommer till hållbarhet så är det lite svårt att svara på, det finns ju rapporter om drifting och det är väl lite svårt att säga om det är otur.
Hållbarheten är inte särskilt bra på någon av kontrollerna, tror inte heller att det var mycket högre kvalité förut heller då jag har drifting på min Xbox 360 handkontroll.

Skrivet av Squallie:

Jag skulle köpt en med knappar på baksidan. Använder Xbox Elite kontrollern om jag ska ha handkontroll på PC, den har knappar på baksidan. Det underlättar i många spel att slippa flytta tummarna ifrån spakarna.

Detta är anledningen att jag nog aldrig skulle använda Dualsense på datorn, för den saknar knappar där bak.

Jo, den kanske är bättre, dock så kostar den 2,5ggr mer än standard och har inte stöd för samma funktioner som Dualsense.
Det beror väl lite på vad man föredrar för spel med vad som man prioriterar här antar jag, i multiplayer så stänger många av skakfunktioner och adaptive triggers, i singleplayer så kan det ge en djupare spelupplevelse.

Är inte riktigt säker, men jag tror även att Elite använders sig av samma typ av spakar som haft problem på de andra kontrollerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Hur är denna kontrollern?
Jag är van vid 360 och tycker kontrollern till PS4 är skit i jämförelse. Säkert mycket en vanesak men tänkte höra med er som har vana av alla.
Den billigaste dualsense kostar 668kr nu. Skulle inte förvåna mig om dom blir dyrare snabbt.

Btw.. drifting verkar vara en vanlig grej på dessa :/
Samma på min för ps4 faktiskt.

Nu var det väldigt längesen som jag använde en Xbox-kontroller - men vad jag kan minnas känns den nya PS5-kontrollen mer som än Xbox-kontroll än typiska playstationkontrollen. Lite tyngre och större, men inte för stor. Jag gillar den starkt! Tycker det känns som kvalité, även om jag också läst om andra som haft problem så har jag bara positivt att säga.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Kul med support men synd det är ett FPS, föredrar kontroll i de flesta genrer men FPS är inte en av dom, kommer testa bara för att få känna på det men tänker inte spela igenom med kontrollen.

Ser fram emot att racing spel får support, är nog den genren så vitt jag kan se där en sådan funktion mest kan direkt påverka hur bra man presterar, man orkar inte släpa fram ratten varje gång man vill lira så adaptive triggers är nog en bra kompromiss för att ha koll på grepp i kurvor och inbromsning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rurounin:

Kul med support men synd det är ett FPS, föredrar kontroll i de flesta genrer men FPS är inte en av dom, kommer testa bara för att få känna på det men tänker inte spela igenom med kontrollen.

Ser fram emot att racing spel får support, är nog den genren så vitt jag kan se där en sådan funktion mest kan direkt påverka hur bra man presterar, man orkar inte släpa fram ratten varje gång man vill lira så adaptive triggers är nog en bra kompromiss för att ha koll på grepp i kurvor och inbromsning.

Jag förstår faktiskt inte varför det inte finns bra fäste för kontrollen som gör den till en ratt.
Sure, inga pedaler och det suger ju lite. Men ett lätt fäste som går snabbt att sätta fast i bord och kontroll vore fint att ha.

Förr fanns det massa olika tillbehör. Med mycket varierande kvalitet ska erkännas. Men det var kul grejer.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.