Kryptovalutan Chia breder ut sig på tio exabyte

Permalänk
Hjälpsam

Vansinne!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv

Vi har varit så vana vid billig hårdvara att vi har glömt bort att en PC kunde lätt kosta 40K-50K under åttiotalet. Nu har jag haft turen att precis köpa hårddiskar innan Chia blev poppis.

Nackdelen med att produktionen förläggs i lågprisländer är att de länderna börjar bli rika och köper upp allt som går att köpa. Tur så är det ett fåtal som bygger NAS. Majoriteten kör ju på SSD och där är priserna humana fortfarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Det digitala guldet som går att sälja för riktiga pengar. Kommer ni ihåg det? Ja alltså när rmah fanns i diablo 3
Bottar som gräver det digitala guldet. Finns vissa likheter ändå med dagens krypto.

Vissa likheter? Det är typ exakt samma sak Alla lootlådor i CS GO osv genererar digitala pengar. Det går att handla skins i spelet till o med.
Anledningen till den negativa inställningen till krypto här på SWEC är att folk inte kan köpa nyaste GPUn. Inget annat.
Sen viftas det med kriminalitet och klimatflaggan för att ge tyngd åt sin besvikelse över att man har 25 FPS lägre än sin team mate.
Det är rent hyckleri.

Faktum är att gaming förbrukar mer el än kryptotillverkningen per år globalt sett. Skall vi vara riktigt klimatsmarta skall vi förbjuda gaming, det ger mest klimateffekt.
Sen det här med kriminalitet. Har ni aldrig hört talas om folk som blir scamade på spelkonton och vid försäljning av skins? Tas alla dessa försäljningarna upp i deklarationen? Ett till bra exempel är alla de WOW konton som säljs med karaktärer som har extremt bra gear. Digitalt tillverkade pengar.

Det finns skins som säljs för miljonbelopp idag. Digitalt tillverkade pengar helt enkelt.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Snart: Kryptovaluta sparas i pixlar på skärmen och får skärmpriserna att stiga...

Skrivet av keyser:

HEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEY.

#19081314

Mina advokater kommer att kontakta er snarast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

HEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEY.

#19081314

Mina advokater kommer att kontakta er snarast.

Kan man betala skadeståndet med FloppyCoinZ? Min nya kryptovaluta som lagras på 1.44 MB disketter...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

jo, men det är ju lixom lite luddigt va. jaha, filen tar upp en viss lagringsyta, eller mängd minne, eller hur man nu väljer att köra det. Det går ju att köra i RAM, behöver iofs en jävla massa RAM, men det går. (och det går fort!) Men det är ju inte lagrat liksom. När datorn stängs av så försvinner datan. Så egentligen bevisar man ju bara att datan finns. Vilket i sin tur ger en ticket till dragningen. Och sen är det helt och hållet slumpen (förhoppningsvis) som avgör om man får en coin eller inte. Så vad har man egentligen bevisat här? Att man kan göra jävligt stora lotterilotter ??

När jag först hörde om detta så tänkte jag att, Aaahh Äntligen en slags användbar crowdsourced lagring. Men nä, det var det ju inte! Det hade ju kunnat vara det, men istället så är det ju bara vanlig crypto, fast man har tagit bort det matematiska beviset på att hash är riktig, och ersatt det med ett lotteri.
Nåja, vi får väl hoppas att utvecklingen av stora hårddiskar går framåt med stora steg pga av detta. så när valutan krashar så finns det billig lagring för alla. (och det gör den ju förr eller senare)

Det var tänkt lite så att om man satt på ledig plats så kunde man fylla det med chia-(p)lotter. Och ta bort dem när man behövde platsen igen. Och att det siktade på att använda väldigt mycket mindre energi i genereringen av coins än alla andra krypto.

Dessto längre du har en lott dessto fler dragningar går den igenom.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Det är magnituden av slöseri som är intressant.
Visst är det sköseri med nöjeskörning. Men Bitcoin förbrukar uppåt 60-70% av all ström alla datacenter i hela världen förbrukar på ett år.

Så det är inte rättvist att jämföra med lite nöjesåkande, utan snarare elda upp någon miljon tunnor fulla med bensin.

Och enligt estimat förbrukar just bitcoin 0.07% av all elektricitet i världen. Många stora miningcenter genererar sin egen elektricitet med förnybar energi...

Har du solceller för din dators behov?
Eller för din nöjeskörning?
Du kanske borde ha en el-bil och generera elektriciteten själv...

Källa: https://cbeci.org/cbeci/comparisons/

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Kan man betala skadeståndet med FloppyCoinZ? Min nya kryptovaluta som lagras på 1.44 MB disketter...

Då kan jag shilla vår egen coin, GianaSistersCoin som man lagrar på kasettband. Plotter är ute nu för C64!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Vissa likheter? Det är typ exakt samma sak Alla lootlådor i CS GO osv genererar digitala pengar. Det går att handla skins i spelet till o med.
Anledningen till den negativa inställningen till krypto här på SWEC är att folk inte kan köpa nyaste GPUn. Inget annat.
Sen viftas det med kriminalitet och klimatflaggan för att ge tyngd åt sin besvikelse över att man har 25 FPS lägre än sin team mate.
Det är rent hyckleri.

Faktum är att gaming förbrukar mer el än kryptotillverkningen per år globalt sett. Skall vi vara riktigt klimatsmarta skall vi förbjuda gaming, det ger mest klimateffekt.
Sen det här med kriminalitet. Har ni aldrig hört talas om folk som blir scamade på spelkonton och vid försäljning av skins? Tas alla dessa försäljningarna upp i deklarationen? Ett till bra exempel är alla de WOW konton som säljs med karaktärer som har extremt bra gear. Digitalt tillverkade pengar.

Det finns skins som säljs för miljonbelopp idag. Digitalt tillverkade pengar helt enkelt.

Varför är det hyckleri för att vi har olika åsikter?
För min del handlar det enbart om klimatet och att det förbrukas en enorm massa el. Det som började som någon ideologi med att ha decentraliserad monetär ekonomi (eller vad det heter) där stater inte kan gå in och styra till att folk vill tjäna snabba pengar.
Att du spelar och har ett nöje som även genererar inkomst till andra och sätter folk i jobb ser jag som mer äkta. Vill du tjäna snabba pengar finns aktier, warranter, osv.
Kanske old-school-tänk vad vet jag.

Permalänk
Medlem

Jag försöker hitta någonstans som förklarar vad utrymmet kan/kommer att användas till, hittar inget.

Varför CHIA när SIA finns?

Permalänk
Medlem

Fan! Jag är för gammal för detta. Tycker bara det blir dummare och dummare med dessa valutor. Den senaste jag hörde talas om var någon som bröt valuta med nån form av radiosändare som skulle placeras ut med ett visst intervall för maximal kapacitet.

Jag köper att det är ett sätt att tjäna pengar och kan förstå tjusningen men är samtidigt bedrövad över att alla dessa investeringar i hårdvara, energiförbrukning, råvaruanvändning etc. inte genererar annat än ett virtuellt "coin" som kanske har eller inte har ett visst värde. Men det är bara min inställning till det hela som inte har med vare sig lootlådor eller tillgång på hårdvara att göra....

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Faktum är att gaming förbrukar mer el än kryptotillverkningen per år globalt sett.

Källa? Siffrorna jag hittar tyder på att krypto förbrukar betydligt mer el än gaming.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Källa? Siffrorna jag hittar tyder på att krypto förbrukar betydligt mer el än gaming.

Inte svar på gaming men ganska intressant vad olika saker förbrukar.
https://www.forbes.com/sites/niallmccarthy/2021/05/05/bitcoin...

Bitcoin 142 TWh

Norge 124 TWh

Facebook 5 TWh

Entiry world datacenter 205 TWh

Permalänk
Medlem

Det har ju såklart sina användningsområden med säkra inflationsskyddade tillgångar. Men. Om det krävs ett lands energiförbrukning eller att vi alla simmar bland hårddiskar för att hålla igång det hela, så är det en rätt urusel implementering. För att inte tala om det oerhört orättvisa och stressande pyramidspelsupplägget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Det digitala guldet som går att sälja för riktiga pengar. Kommer ni ihåg det? Ja alltså när rmah fanns i diablo 3
Bottar som gräver det digitala guldet. Finns vissa likheter ändå med dagens krypto.

Kommer snart finnas också i Krypto-Spel som The Sand(open roll-spel, roblox liknande) + annat. Och där äger man sina digitala tillgångar: Land, Hus, Skins osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Och enligt estimat förbrukar just bitcoin 0.07% av all elektricitet i världen. Många stora miningcenter genererar sin egen elektricitet med förnybar energi...

Har du solceller för din dators behov?
Eller för din nöjeskörning?
Du kanske borde ha en el-bil och generera elektriciteten själv...

Källa: https://cbeci.org/cbeci/comparisons/

Jag har varken solceller eller nöjesåker.

BTC står enligt din länk för ca 0.5% av elförbrukningen idag, eller ca 112TWH per år.
Det varierar upp och ner och tidigare i månaden var estimatet istället ca150TWH.
0,5% låter ju lite.... men häller vi 150TWH i en Tesla kommer den kunna åka fram och tillbaka till månen 1.5miljoner gånger.
0,5% av Oljeproduktionen (500 tusen fat per dag) skulle räcka till 800 000 månfärder (i en 0,5liter per mil bil) under ett år.

Det motsvarar mycket nöjesåkning......

150TW skulle ta Forsmark 6år att producera.

Jag är nyfiken på källor på att "Många stora miningcenter genererar sin egen elektricitet med förnybar energi..."

Man kan ställa förbrukningen i relation till nyttan.

Alla datacenter i hela värden är ju vårt internet, visa betalningar alla e-tjänster som Wikipedia m.m.
Eller ett fåtal energislukande BTC-center som gräver en produkt som inte behövs.

Permalänk
Medlem

https://www.tweaktown.com/news/79529/chia-crypto-mining-will-...

SSD förstörd på 6 veckor med CHIA-mining. Dags att hamstra SSD-lagring och inom kort leva som en kung?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobish:

https://www.tweaktown.com/news/79529/chia-crypto-mining-will-...

SSD förstörd på 6 veckor med CHIA-mining. Dags att hamstra SSD-lagring och inom kort leva som en kung?

Det gäller för en 512GB SSD, det skalar linjärt enligt artikeln så 12TB kommer hålla i lite mindre än 3 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Ytterligare ett pyramidspel som gynnar dom med redan feta plånböcker, eller dom som grundar det och deras polare.

Har kikat en del på den då jag var intresserad i början. Att den skulle vara "grön" är inget mindre än skrattretande. Det är nog bland det mest missvisande statement jag hört. För att i nuläget överhuvudtaget ha en chans till avkastning större än 0 (nu pratar jag inte om vinst, utan bara en block reward), måste du in med hårdvara för två-trehundratusen kr för att ha chans på 2 coins värda ca 15000kr i nuläget. Tänk 4st 5950x som jobbar dygnet runt (plotting, att generera den data som används vid farming), samt diskar för en smärre förmögenhet. Sikta på 500-1000 TB för att ha en rimlig chans, med tanke på takten som chias kapacitet (netspace) växer med idag (fördubbling de senaste 10 dagarna). Då kommer du *förmodligen* få en eller ett par block rewards. Men för att bibehålla din andel måste du uppgradera din diskkapacitet OCH plottingkapacitet i samma takt som netspace växer. Dvs efter 10 dagar måste du ha 8st 5950x, efter 20 dagar 16st 5950x osv. och diskar därtill. Visst, du kan sluta lägga till diskar, men då kommer din andel (och chans att vinna rewards) att minska exponentiellt, snabbt! Sammantaget med energin dessa plottingmaskiner slukar, samt resursanvändningen, så blir detta rätt långt från grönt. Detta är ändå early days, om chia skulle skulle få samma följe som btc så känns ju chia som det mindre gröna alternativet tycker jag.

Riktiga hycklare är dom. Helt vansinnigt faktiskt.
Sen ska vi inte ta upp preminingen på 21M coins som innehas av chia corp...

Men stort kommer det bli, garanterat.

Att Chia skulle vara "grönt" är ett gapskrattsinducerande hyckleri; om Bram verkligen tror det så är han nog en av världens mest naiva individer. Mer troligt är han bara en cynisk lögnare. En potentiellt extremt rik cynisk lögnare, numera.

Proof of Stake är väl den enda kryptovalutemodell jag kan se som inte bara är ett rent slöseri med resurser och energi, och det finns ju faktiskt några sådana valutor.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Källa? Siffrorna jag hittar tyder på att krypto förbrukar betydligt mer el än gaming.

Vet inte hur pålitligt det är men här finns lite guesstimates:

Based on our actual measurements of gaming PCs with progressively more efficient component configurations, together with market data on typical patterns of use, we estimate that the typical gaming PC (including display) uses about 1400 kilowatt-hours of electricity per year. The energy use of a single typical gaming PC is equivalent to the energy use of 10 game consoles, 6 conventional desktop computers, or 3 refrigerators. Depending on local energy prices, it can cost many hundreds of dollars per year to run a gaming PC.


While gaming PCs represent only 2.5% of the global installed personal computing equipment base, our initial scoping estimate suggests that gaming PCs consumed roughly 75 billion kilowatt-hours per year of electricity globally in 2012, or approximately 20% of all personal desktop computer, notebook, and console energy usage combined. For context, this corresponds to about $10 billion per year in energy expenditures, or the equivalent electrical output of 25 typical electric power plants.

Given market trends and projected changes in the installed base, we estimate that this energy consumption will more than double by the year 2020 if the current rate of equipment sales is unabated and efficiencies are not improved.

Om jag inte har helt hjärnsläpp är var det alltså ca 75 tWh 2012 och de gissar på ca 150tWh 2020. En annan intressant takeaway:

Although they will represent only 10% of the installed base of all types of gaming platforms globally in 2020, relatively high unit energy consumption and high hours of use will result in gaming computers being responsible for 40% of overall gaming energy use.

Så 150tWh enbart för gaming PC's som då fortfarande motsvarar enbart 40% av totala elförbrukningen av gaming.
Sen vet man ju inte hur akkurat detta är men bra mycket bättre skrivet än de flesta genomgångar jag sett om kryptovalutors konsumption som inte helt förvånande väldigt ofta skrivs och publiceras på sites vars huvudsakliga business är att generera eller upprepa trading signals... Annars finns ju även Elon Musk som tweetar fullständigt nonsens varannan dag och har ett stort följe som tror att han faktiskt "gör" något inom krypto annan än att bara manipulera marknaden och ackumulera rikedom för sig själv.

Skrivet av henkiii:

Eller ett fåtal energislukande BTC-center som gräver en produkt som inte behövs.

*Som du inte behöver

Det är sant dock att energiförbrukningen med just BTC är onödig, men det är vad det är, många andra valutor försöker lösa det, ända sättet att bidra med sin åsikt är att inte köpa in sig i BTC.

Men iden att krypto i sig är onödigt är bullshit, du kanske inte behöver det för att du inte har blivit berörd, men de som vet de vet- med vanliga banker äger du inte dina pengar, om du har ett lån äger du inte din lägenhet, du kan förlora allt närsomhelst och vi som bor i rätt delen av världen har tur i att vi i princip måste begå grova brott för att riskera något sådant. Det stämmer inte överallt.

Har senaste året följt Marcus Hutchins på twitter- han är snubben som dödade WannaCry innan det hann sprida sig på riktigt. Han var kriminell och åkte dit på det- han utvecklade en malware vid namn kronos som snodde bank-logins.

Han fick en relativt mild dom, efter att han räddade världen från en av de potentiellt värsta cryptolockers som dykt upp hittills;

Hutchins faced up to five years in prison and $250,000 in fines for the two charges.[28] On 26 July 2019, Judge Joseph Peter Stadtmueller sentenced Hutchins to time served and one year of supervised release, recognizing that Hutchins had "turned the corner" from using his skills for criminal purpose into beneficial uses well before he had faced justice.

Men icke desto mindre är han nu en "fiende" från bankernas synpunkt och har pågående problem att ha bank-konton, kort, ta lån osv då de flesta banker antingen nekar honom rakt av eller meddelar honom efter ett tag att han får lov att gå någon annan stans. Han har även problem med att crypto-exchanges som nu är mer regulerade nekar honom rätt att handla med kryptovaluta, och till och med kryptoexchanges som numera är regulerade mer i stil med banker nekar honom tillgång till sina egna pengar.

Detta är alltså en person som ha blivit dömd och straffad för sina brott som för övrigt begicks när han var 17-21 år gammal men han är ogillad av hela bankindustrin och de har dömt honom till att leva utan finansiell frihet resten av livet. För det finns ingen högre rättvisa än pengar i vårt samhälle, inte egentligen- rikedom bestämmer rätt och fel.

Hans enda vettiga hopp om inget förändras är att kryptovaluta blir så pass mainstream att han inte behöver växla till centraliserade valutor längre.

Skrivet av bobish:

https://www.tweaktown.com/news/79529/chia-crypto-mining-will-...

SSD förstörd på 6 veckor med CHIA-mining. Dags att hamstra SSD-lagring och inom kort leva som en kung?

Det finns ingen riktigt brist på SSD's än, särskilt inte på den kaliber som är vettig för chia-mining då de är designade för sådant och i princip är förbrukningsproduker även i sitt vanliga use-case; datacenter. Dock är det inte förvånande att folk som inte tänker efter innan de köper och kör igång bränner SSD's som verkligen inte är rätt för jobbet.

När jag jobbade med industridatorer en gång i tiden hade vi extremt tåliga IDE-SSD's som körde SLC, detta var innan SSD's var särskilt smarta. Dessa var designade för att hålla mer eller mindre för evigt i vårst use case där vi körde Windows Embedded som jag byggt specifikt för kunden med Enhanced Write Filter som enbart läste från disk vid uppstart och körde resten av session med RAM- på kundens begäran så öppnade jag en typ 200MB chunk av disken för att de skulle skriva en logfil från sitt affärsystem som inte kunde köras i en commit vid avstängning utan behövde köras löpande. Den var liten så det spelade ingen roll. Efter något år började diskarna dö i snabb takt vilket borde varit i princip omöjligt, jag kunde inte klura ut varför då de var helt bricked när de väl kom över mitt skrivbord- till slut bad jag dem rycka en levande disk ur en burk och skicka till mig så jag kunde se om det var något särskilt som hände på disken.

Visade sig att deras IT-avdelning som inte borde varit inblandade då datorer inte satt på nätverk eller internet med något annat än varandra och körde en fast avbildning som inte skulle ändras hade klurar ut att de kunde skriva på de 200MB jag gjorde fritt så de installerade ett antivirus som tog upp typ 194mb eller något och som sedan körde en scan per dag på resten av disken som aldrig ändrades då den var skrivskyddad och skrev sönder de kvaravarande 6MB med tempfiler då burken inte hade ram nog.

TL;DR: SSD's är lätta att bränna om man är dum i huvudet.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200