Hur listar jag ut om det är "parkslide" jag har på tomten?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Shudnawz:

Det är ju inte så att parkslide är giftigt. Bara att mörda loss med häcktrimmer och grensax. Och grävmaskin. Och napalm.

Främst napalm... Däremot ska allt trädgårdsavfall (inkl rötter och jord) som kan innehålla spår av parkslide brännas, får absolut inte kastas med annat trädgårdsavfall. Trimmer som skvätter växtdelar bör man inte använda för risk med ökad spridning.

Det är som ett självförökande glitter, man blir aldrig av med skiten och det sprider sig bara man tittar på det.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Fun fact: Det uttalas som på engelska parkslajd, utan det är ett svenskt namn och E på slutet ska uttalas, och resten på "svenska". Park slid e

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Främst napalm... Däremot ska allt trädgårdsavfall (inkl rötter och jord) som kan innehålla spår av parkslide brännas, får absolut inte kastas med annat trädgårdsavfall. Trimmer som skvätter växtdelar bör man inte använda för risk med ökad spridning.

Det är som ett självförökande glitter, man blir aldrig av med skiten och det sprider sig bara man tittar på det.

Låter lite som björnlokan förutom att björnloka är giftigt, fröar det sig så kan fröer ligga upp till 10år i marken innan de kommer upp, hugger man av de bildar de bara en ny blomma lite längre ner, så dumt att ta för tidigt, hugger man bara av stammen kan de ändå fröa av sig och huggs den av i marknivå får man ett helvete då de blommorna lägger sig på marken

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Parkslide är släkt med rabarber och är ätbar. Man kan göra paj på stjälkarna på samma sätt som man gör rabarberpaj.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av moonblase:

Låter lite som björnlokan förutom att björnloka är giftigt, fröar det sig så kan fröer ligga upp till 10år i marken innan de kommer upp, hugger man av de bildar de bara en ny blomma lite längre ner, så dumt att ta för tidigt, hugger man bara av stammen kan de ändå fröa av sig och huggs den av i marknivå får man ett helvete då de blommorna lägger sig på marken

Parkslide i Europa härstammar alla från samma importerade honväxt och kan således inte reproducera med frön, samtliga plantor i Europa är skott, rotskot, sticklingar och växtrester medvetet eller ofrivilligt spridda från en och samma planta.

Något mer ihärdig än jättelokan, och förbannat vore den dag någon får för sig att ta med en hanplanta till Europa så de kan fortplanta sig med vinden dessutom.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Har haft en liten buske, med vad som för mig alltid varit okänt vad det var för något, som tidigare ägare planterade. Den var liten och nätt.

I samband med vård i hemmet under ett par år som tog all tid och kraft som fanns så passade den lilla busken på, som inte vuxit alls under decennier, på att fullkomligt explodera. Den har tagit över baksidan på tomten helt och in i skogen bakom.

Försöker lista ut om det är parkslide det är frågan om men är inte helt hundra.

Försökte för ca sex år sen att tokröja bort busken/buskarna men den tog igen det kort därefter. Vågar mig inte på att röja runt igen om det är parkslide det är frågan om. Om det är det så vete fasen hur jag ska fixa det själv.

Kan man klippa av en gren och trycka ner i plastpåse och ta med till någon "kunnig" och visa upp?

Hur har det gått? Kunde du identifiera det, kom det några bär som vissa misstänkte?

Permalänk
Skrivet av radam83:

Vi fick efter att vi köpte vårt hus reda på att det planterats parkslide där på 60-talet (!). Vi har nu bekämpat det i två år med hetvatten och glyfosfat och kommer från nästa säsong bara klippa när det kommer upp nya skott. Någon som har erfarenhet kring hur länge man behöver klippa skotten och ffa hur ofta?

Vi fick superbra tips fårn den här guiden: www.rensa.nu/parkslideguiden/

Ska även tipsa om den i ny tråd.

Klipp inte förräns skotten har dött. Jag utrotade parkslide på tomten för ca 6-7 år sen. Jag behandlade varje enskilt skott med glyfosat, och det var nog många hundratals totalt som kom upp. Jag väntade tre veckor nåt tills de såg helt döda ut och då klippte jag gräsmattan. Då hade det nått rötterna.

Kan ju tilläggas att jag grävde upp en del av den stora plantan först och sen satsade på skotten. Jag har inte haft ett skott på sex år så jag räknar med att den är död.

Jag körde med round up gel som jag behandlade varje blad med. Tyvärr säljs inte det längre pga nya regler om glyfosat till privatpersoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Fun fact: Det uttalas som på engelska parkslajd, utan det är ett svenskt namn och E på slutet ska uttalas, och resten på "svenska". Park slid e

Den som kom på det namnet gjorde nog ett stort misstag.