Kan jag dra en förlängningsladd utifrån fönstret in till mitt rum om uttaget utanför fönstret är jordat?

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp hörni! Blir nog till att ringa en elektriker för att se om det går att lösa på ett smidigt sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Hej. Gjorde en liknande tråd häromdagen där jag frågade om hjälp för att säkringen går ibland om jag har AC'n och datorn på samtidigt. Så därför jag försöker hitta någon annan lösning haha. Har en ganska litet rum som blir väldigt varmt på sommaren

Du KAN köra på det utvändiga uttaget, men säkerhetsmässigt är det ingen höjdare.
Ska du skarva så gör det invändigt - det är dock inte en rekommendation från min sida.
Det finns massor av alternativ till att byta botten i elskåpet, men du kommer troligen att ta risker.

Visa signatur

Gammal sliten MSI GT70-0ND.
Raspberry Pi 3 (OSMC).

Permalänk
Medlem

Du har ju redan en tråd?

Ja AC:n ska ha jord för att garantin ska gälla, men som påpekades i tråden av bland annat mig är det inte tillåtet och verkligen inte rekommenderat att använda förlängningssladd. Brinner huset ner gäller inte försäkringen i värsta fall. Nu kanske inte just en AC i plast kan bli strömförande, men glöm förlängningssladd.

Lägenheten jag bor i hade också 6 A från början, men det var helt enkelt så de gjorde ett tag, det har inget med att anläggningen inte klarar mer att göra, det är samma krav på kabeldiameter på 6 A som 10 A. Det enda elektrikern behöver göra är att byta passdel precis som de gjort i lägenheten där jag bor. Det är inte mycket elektrikern behöver göra för att känna sig säker på att uppgradera passdelen. Som jag sade tidigare, det är bara att ringa elektriker. Om du ska betala kan du gott ringa själv.

Ska man göra rätt mot tillverkaren ska såklart alla uttag i hela rummet inkl lampan i taket bytas till jordat. Ska man göra rätt enligt lagen och vad försäkringen förväntar sig behöver man inte gå så långt. Finns anledning till att ojordade och andra renoveringsgrejer fortfarande säljs.

Permalänk
Medlem

hehe, killgissar-SM med noll behörighet som vanligt när det när det kommer till frågor om el. Trådskapare är lika förvirrad från första till sista inlägg Hälften säger att det går jättebra och hälften säger att det är dåligt. Så svaret på TS fråga är ja/nej/na.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Skrivet av loefet:

Oavsett om det är jordat eller inte.
Så bör man inte dra kablar mellan ute och inne, samt mellan toalett/badrum och resten av huset.

Löjligaste jag hört. Allting är jordat i samma central så inga bekymmer.

Mellan olika fastigheter / elcentraler är en annan femma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Löjligaste jag hört. Allting är jordat i samma central så inga bekymmer.

Mellan olika fastigheter / elcentraler är en annan femma.

Det har inte så mycket att göra med jordningen i huset, utan vilka uttag som är kopplade mot jordfelsbrytare och inte.
I moderna hus/lägenheter är det säkert ok då håle anläggningen är kopplad via jordfelsbrytare. Något äldre så kanske bara badrum och eventuellt uteutragen som har jordfelsbrytare. I vissa falls saknas den helt.

Bättre att inte chansa helt enkelt.

Elsäkerhetsverket har ju samma rekommendation: https://www.elsakerhetsverket.se/fragor-och-svar/arkiv-fragor...

Permalänk
Rekordmedlem

I moderna installationer är det inte bara krav på att det ska finnas jordfelsbrytare utan även skyddsjord, blandar man jordade och ojordade apparater som inte är dubbelisolerade så sänker man elsäkerheten.
Man bör alltså inte dra in en jordad skarvsladd i ett rum som i övrigt inte har jord för då blir det lägre säkerhet, att det går att göra det rent mekanisk innebär inte att det är särskilt vettigt att göra det utan man bör se över elinstallationen och renovera den till modern standard och även passa på att dimensionera om den om behovet finns.
Låt bli att dra in en skarvsladd från utsidan !

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

hehe, killgissar-SM med noll behörighet som vanligt när det när det kommer till frågor om el. Trådskapare är lika förvirrad från första till sista inlägg Hälften säger att det går jättebra och hälften säger att det är dåligt. Så svaret på TS fråga är ja/nej/na.

Jag skulle säga att det är en demonstration i riskbenägenhet hos människor.

Ser likadant ut varje gång el är på tapeten, oavsett vilket forum det råkar vara på. Ena halvan vägrar att rekommendera något som går utanför rekommendationer, andra säger "KÖÖÖÖR".

Den här gången tycker jag ändå att det gick bättre än vanligt.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem

Återupplivar tråden lite. Försökte prata med farsan vilka elektriker han skulle rekommendera. När han frågade varför sa han typ bara "äsch, kör på uttaget utanför fönstret bara, den är kopplad till jordfelsbrytare" .

Tror ni det går bra då att köra AC'n i uttaget utanför fönstret som är jordat och har jordfelsbrytare? Vad kan EGENTLIGEN hända worst case?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Återupplivar tråden lite. Försökte prata med farsan vilka elektriker han skulle rekommendera. När han frågade varför sa han typ bara "äsch, kör på uttaget utanför fönstret bara, den är kopplad till jordfelsbrytare" .

Tror ni det går bra då att köra AC'n i uttaget utanför fönstret som är jordat och har jordfelsbrytare? Vad kan EGENTLIGEN hända worst case?

Tar inte upp om det är lämpligt eller inte, men om du drar en förlängning utifrån använd en ip44 kabel och kontakter, dvs vanlig utomhuskabel. uttaget ute är säkerligen ett ip44

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Tar inte upp om det är lämpligt eller inte, men om du drar en förlängning utifrån använd en ip44 kabel och kontakter, dvs vanlig utomhuskabel. uttaget ute är säkerligen ett ip44

Problemet är att uttagen slutar vara ip skyddade så for någon kopplas in då skyddsluckan öppnas. Många tror att utomhus uttag är skyddade oavsett vilket inte stämmer.

Till ts skulle jag direkt fråga hur uttaget sitter? skyddat under någon form av tak? sitter det helt exponerat så kan det lätt komma in vatten i det om någon är inkopplat och det börjar regna. Jag har utomhus uttag och samtliga sitter skyddade under någon form av tak.

Jag skulle kolla upp tjocklek på kablarna och säkra upp till 10A. Alternativt dra en skarvsladd från något annat uttag i huset.

byta ut bottnar till säkringar är ett 5 sekunders jobb med verktyg och ny botten på plats så du bör kanske fråga någon som kan göra det åt dig om kablarna klarar av det. Kanske har någon elektriker bekant eller något.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Problemet är att uttagen slutar vara ip skyddade så for någon kopplas in då skyddsluckan öppnas. Många tror att utomhus uttag är skyddade oavsett vilket inte stämmer.

Till ts skulle jag direkt fråga hur uttaget sitter? skyddat under någon form av tak? sitter det helt exponerat så kan det lätt komma in vatten i det om någon är inkopplat och det börjar regna. Jag har utomhus uttag och samtliga sitter skyddade under någon form av tak.

Jag skulle kolla upp tjocklek på kablarna och säkra upp till 10A. Alternativt dra en skarvsladd från något annat uttag i huset.

byta ut bottnar till säkringar är ett 5 sekunders jobb med verktyg och ny botten på plats så du bör kanske fråga någon som kan göra det åt dig om kablarna klarar av det. Kanske har någon elektriker bekant eller något.

Det är endast en lucka som man lyfter upp. Har kontaktat 4 olika elektriker/firmor och har fått svar av 3 att dom inte kan ta sig an ''uppdraget'' just nu. Jag vet inte ifall dom kanske tycker att det är ett för ''lätt'' jobb och att dom tjänar mer pengar på att ta på sig andra grejer. För det hade ju klart varit bättre att säkra upp till 10A

Permalänk
Skrivet av Gx rade:

Det är endast en lucka som man lyfter upp. Har kontaktat 4 olika elektriker/firmor och har fått svar av 3 att dom inte kan ta sig an ''uppdraget'' just nu. Jag vet inte ifall dom kanske tycker att det är ett för ''lätt'' jobb och att dom tjänar mer pengar på att ta på sig andra grejer. För det hade ju klart varit bättre att säkra upp till 10A

Så är det nog. Jag har haft exakt samma problem men jag bytte mina själv (bottenplattor och verktyget finns på biltema). problemet är att du måste ta reda på hur tjocka kablarna är så att du inte överbelastar kablarna = brand. Brukar stå på kablars vita hölje. prata med släkt och vänner så kan säkert någon hjälpa dig. hör med din far och se vad han säger.
Alternativt kanske du kan fråga far din om det inte är dags för jordat och nya uttag i huset, då kommer nog elektriker bli mer intresserade.

kabeldimensioner samt säkring till dessa.
0.75mm = 6A
1.5mm = 10A (13A passar i samma men då ska kablarna sitta utvändigt och "luftigt")
2.5mm = 16A
4mm = 20A
6mm = 25A

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.