Permalänk
Medlem

Haha väcker liv i denna tråd.
Upplever någon att bomullskallingar är varmare än bambukalligar, är det tvärtom eller typ ingen skillnad?

Bomull är ju kännt för det "andas" vilket är possetivt. Har även bambukallingar denna känsla så dom inte känns instängda?

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laars:

Haha väcker liv i denna tråd.
Upplever någon att bomullskallingar är varmare än bambukalligar, är det tvärtom eller typ ingen skillnad?

Bomull är ju kännt för det "andas" vilket är possetivt. Har även bambukallingar denna känsla så dom inte känns instängda?

Det där beror mer på fiberns kvalitet, hur den behandlats och hur tyget är vävt än materialvalet. Både bomull och bambu behandlas generellt rätt hårt. Organiska fibrer tillåter generellt mer luftpassage medan syntetiska fibrer är tätare, så man kan väl generalisera med att de förstnämnda "andas" bättre.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Kör Frank Dandy och har gjort i flera år. De brukar ha 3-pack för 200kr på Stadium Outlet. Håller bra passform och kvalitet. Brukar köra med ca 20-30 stycken som håller i 18-24 månader innan jag köper 20-30 nya.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Kör Frank Dandy och har gjort i flera år. De brukar ha 3-pack för 200kr på Stadium Outlet. Håller bra passform och kvalitet. Brukar köra med ca 20-30 stycken som håller i 18-24 månader innan jag köper 20-30 nya.

Förutsatt att du inte byter par oftare än en gång per dag får du alltså ut 20-25 tvättar per par innan du kasserar dem? Det skulle jag klassa som rent av usel kvalitet.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Förutsatt att du inte byter par oftare än en gång per dag får du alltså ut 20-25 tvättar per par innan du kasserar dem? Det skulle jag klassa som rent av usel kvalitet.

Tbh, jag reagerade också på detta när jag skrev posten. Jag var och räknade i lådan nu och det är nog mer sant att jag har 15 par jag använder än 25. Sen hur ofta jag byter ut dom är ju svårt att säga, men 18 månader var nog lågt gissat. Skulle nog säga mer 24+ månader tbh.

Rimlig gissning, 50 tvättar? Sen betyder det ju inte att de ser ut som en schweizerost därefter, utan de tappar lite passform och färg. Inget jag skulle ta på mig innan en dejt, utan mer att de flyttas till "reserv högen" man har när man inte orkar tvätta.

Vad skulle du säga är ett rimligt antal tvättar för kallingar? Det är ju ändå ganska tunna plagg, som sitter på en kroppsdel med mycket slitage. Särskilt ifall man går mycket i jeans t.ex. som skaver så måste det ju slita ganska hårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hillzing:

ICA Maxi bambu kallingar är riktigt bra! Håller länge! Rena färger och utan märkesloggor. Rekommenderas!

Kör också med Ica maxis kallingar, gjort det i minst 10 år. Jävligt bra kvalité och sköna 😊

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det där beror mer på fiberns kvalitet, hur den behandlats och hur tyget är vävt än materialvalet. Både bomull och bambu behandlas generellt rätt hårt. Organiska fibrer tillåter generellt mer luftpassage medan syntetiska fibrer är tätare, så man kan väl generalisera med att de förstnämnda "andas" bättre.

Haha attans, då har jag beställt bambukallingar för typ 1000kr från 3 olika märken(från Comfyballs, Frankdandy och resteröds) Jag kanske får skicka tillbaka dom eftersom det är viktigt för mig att dom andas bra och inte känns instägd eftersom jag sitter större delen av dagen vid datorn på jobbet. Har ingen kundskap om textiler men syntetiska material brukar jag undvika eftersom jag hört att dom inte andas.

Men ja om jag tycker bambu andas bra eller inte kan jag skriva här i chatten så kan ju ni få nytta av det iallfall. Kan även skriva vilken av märkena jag tycker är bäst i passform os.v om jag inte skickar tillbaka dom. Dom 3 märkerna verkar vara dom mest poppulära i denna tråd iallfall.

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem

Av dom märken som hållit bäst så är utan tvekan Dressmans bäst. Basmodellen då, inte blanka sportversionerna.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag har under ett par år köpt på mig Frank Dandy St Paul i tre-pack när de har "bra" rea https://frankdandy.com/sv/product/265/men-3p-st-paul-bamboo-b...

Två tre-pack vid varje köptillfälle och sen har jag lagt till ett par singel-kallingar för komma över gränsen för fraktfritt vid rea-tillfället..

Tanken vid sista köpet var at jag skulle börja rensa ut de från första batchen, men tror sjutton att jag ännu inte avyttrade ett enda par. Jo kanske ett par från 2017

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Tbh, jag reagerade också på detta när jag skrev posten. Jag var och räknade i lådan nu och det är nog mer sant att jag har 15 par jag använder än 25. Sen hur ofta jag byter ut dom är ju svårt att säga, men 18 månader var nog lågt gissat. Skulle nog säga mer 24+ månader tbh.

Rimlig gissning, 50 tvättar? Sen betyder det ju inte att de ser ut som en schweizerost därefter, utan de tappar lite passform och färg. Inget jag skulle ta på mig innan en dejt, utan mer att de flyttas till "reserv högen" man har när man inte orkar tvätta.

Vad skulle du säga är ett rimligt antal tvättar för kallingar? Det är ju ändå ganska tunna plagg, som sitter på en kroppsdel med mycket slitage. Särskilt ifall man går mycket i jeans t.ex. som skaver så måste det ju slita ganska hårt.

Jag får en del kalsonger från Rituals och det är kvalitet skulle jag säga. Jämför jag med Björn Borg som är mitt go-to märke när det kommer till underkläder så håller dom ~6 månader längre. Säg att jag har ~20 par kalsonger som används relativt jämnt sett över året. Då klarar dom flesta av S-Tier kalsongerna iaf 2 år, dvs ~100 tvättar. Men efter det så är även S-Tier i ett tillstånd där dom sitter som ett relativt kompetet knutet höftskynke

Märken som jag skulle lägga i F-Tier, alltså någonstans mellan rent skräp och sådant man får för 20-30kr styck på höstmarknad, är märken som Frank Dandy, Resteröds, Puma / Nike, Dressman, Happy Socks och Jack & Jones (mm.). Där är målet att dom ska klara ett halvår av normal användning. Sen börjar dom spricka, tappa formen och se uppenbart slitna ut

När det kommer till underkläder, speciellt kalsonger, så vägrar jag att kompromissa. Det finns få saker som gör mig så obekväm som kalsonger som inte sitter som dom ska

Något jag har lärt mig undvika är kalsonger som har för bred resår. När den är för bred så tappar den resåren snabbare än om den är normal eller smalare

Rituals är svåra att ge S-Tier då dom kostar typ 250kr styck och är inte så pass mycket bättre än BB. Har inte orkat sätta mig in i alla "designer" märken (Calvin Klein, Gant, Ralph Lauren etc.) men antar att dom landar runt A till B-Tier

Priset jag är redo att betala är normalt runt 50-75kr styck. Oftast på rea (som nu) går det att få stor pack med relativt tråkiga mönster / färger, eller absurda mönster / färger, för runt den summan

Detta är något jag tittar på:
https://www.zalando.se/bjoern-borg-fleurs-jardin-shadeline-5p...
eller
https://www.boozt.com/se/sv/bjorn-borg/shorts-sammy-bb-ditsy-...

Landar på 60kr eller 48kr (om man köper 2st + något för ett par kronor till) styck med gratis frakt. Kanske inte premium versionen men kvaliteten är så pass hög att jag kan lita på dom efter runt 80-90 tvättar i 60 grader

Visa signatur

Que sera, sera

Permalänk
Medlem
Skrivet av GenKaan:

Jag får en del kalsonger från Rituals och det är kvalitet skulle jag säga. Jämför jag med Björn Borg som är mitt go-to märke när det kommer till underkläder så håller dom ~6 månader längre. Säg att jag har ~20 par kalsonger som används relativt jämnt sett över året. Då klarar dom flesta av S-Tier kalsongerna iaf 2 år, dvs ~100 tvättar. Men efter det så är även S-Tier i ett tillstånd där dom sitter som ett relativt kompetet knutet höftskynke

Intressant vilka olika förväntningar man har, hade mina kalsonger varit så slitna efter två år hade jag ratat det långt ner och nog kanske aldrig köpt igen.
Tror jag är inne på år 7 av några jag har, tvättade varje vecka under den tiden då.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Intressant vilka olika förväntningar man har, hade mina kalsonger varit så slitna efter två år hade jag ratat det långt ner och nog kanske aldrig köpt igen.
Tror jag är inne på år 7 av några jag har, tvättade varje vecka under den tiden då.

Det låter för bra för att vara sant. Vad pratar vi om för märke då?
Nu blev jag för övrigt lite osäker på tiden. Men jag är ganska säker på att jag byter ut hälften av mina kalsonger efter ~2år, så vi pratar kanske om 4år totalt på dom flesta

Rent spontant känns 7år helt otroligt

Visa signatur

Que sera, sera

Permalänk
Medlem
Skrivet av GenKaan:

Det låter för bra för att vara sant. Vad pratar vi om för märke då?
Nu blev jag för övrigt lite osäker på tiden. Men jag är ganska säker på att jag byter ut hälften av mina kalsonger efter ~2år, så vi pratar kanske om 4år totalt på dom flesta

Rent spontant känns 7år helt otroligt

Jag har Frigo, denna är skönast imo. Helt klart bästa kalsongerna jag någonsin provat men tillverkas tyvärr inte nå mer (företaget bara försvann).

2019 fyllde jag på med extra (köpte alla XL jag kunde hitta i landet), är fortfarande som nya.
Äldsta paren borde ha kring 7år på nacken nu om jag minns rätt.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Är inget fan av att lägga pengar på kallingar, men får jag i present så föredrar jag CDLP

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk

De gamla Walking (Lifewear numera) med 93% bambu. Precis fått hem nya. De gamla har iaf hållt i 10 år. Och kommer hålla många år till.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Pierre robert sport kalsongerna, använder endast dem. Riktigt sköna sitter hur skönt som helst.

Permalänk
Medlem

köpte billiga på lidl tycker dom är jättebra och billiga.. varför ska man betala flera hundra för nåt när man kan få billigt som funkar helt ok ?

Permalänk
Medlem

Bryr man sig inte om det står Björn Borg, KC o.s.v. är dessa ett bra alternativ.
Sköna och håller formen bättre än mina Frank Dandy (som är finare att titta på än att ha på sig)
Tål att tvättas.

https://www.amazon.se/MERISH-Boxershorts-underkl%C3%A4der-kal...

Permalänk
Medlem

Provat en del kallingar, dyrare som billigare.
Mina favoriter är helt klart comfyballs wood https://www.comfyballs.se/product/herr/wood/grey-melange-suns...
Gillar modal blandning personligen då de är så jäkla mjuka o sköna.
Sen är comfyballs sydda på ett speciellt sätt vilket jag personligen gillar

Permalänk
Medlem

Jag använder en del ifrån lager 157 men då jag såg att New body kostar lika mycket som lager 157 så kommer det bara bli new body kalsonger här efter!

Permalänk
Medlem

Eftersom Comfyballs kör en av sina sedvanliga reor och de återigen skickar reklam-SMS trots att jag plockat bort mig från deras spamlista där jag (är jag tämligen säker på) blev tillagd utan att bli tillfrågad i samband med min första order får jag väl lämna mitt utlåtande.

Köpte för ett år sedan av deras "no-show" och "performance" modeller, efter att det talats väl om dessa i tråden. Konceptet här verkar vara tight åtsittande boxers med lite mer utrymme än vanligt i fronten, så kalaspaketet för lite mer spelrum. Jag kan förstå att man tycker om dem om man är uppväxt med och annars gillar boxers som smiter åt tätt om kroppen. Comfyballs blir då en marginell uppgradering. För mig som helst slipper plastfolie virad runt mellangärdet var det inte så spännande. Visst, de går att använda - men de landade rätt snabbt underst i högen och signalerar att det är läge att dra igång en tvätt.

Som separat notis tycker jag det är en rätt tjorvig affärsmetod att frekvent hålla vad som utges vara rejäla reor med höga ordinariepriser däremellan, vilket uppenbarligen är ett medvetet val av Comfyballs då de kör samma grej flera gånger om året.

Själv fortsätter jag hålla mig till kalsonger som är lite lösare i benen, med fack eller fickor för korven och bullarna. De har helt eliminerat behovet av att emellanåt justera position, jag slipper att saker klibbar ihop när jag svettas och ingen friktion uppstår mot benen när jag går. Lite som att gå kommando men allting är fast förankrat
(Separatec) är mitt personliga go-to men det finns åtskilliga andra tillverkare som kör lite olika varianter.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Snusfri

Dollarstore eller en lokal butik som har typ 3-pack för några få kronor.
Inte en chans att jag lägger ut 400-500:- på ett par överprisade fillingar...

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Kör på Hanes från Walmart, ser ut och känns som de gudomligt sköna kortkalsong 93. Är väl inne på 4:e året nu med normal tvättmaskinskörning.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Köpte nyligen en hel del olika par kalsonger från olika tillverkare, bla Comfyballs, Under Armor, Core, Kirmo, Björn borg och Boody. Boody var överlägsna när det kommer till passform och comfort.

Jag köpte två par från Boody: 1. Sömlösa bambu kalsonger och 2. Everyday Bambu kalsonger. Deras Everyday kalsonger kan jag rekommendera varmt.

https://copenhagenbamboo.se/brand/boody/

Permalänk
Medlem

Beställt hem ComfyBalls Briefs, får se hur de känns.

*edit* Gillar inte boxershortsvarianter alls, känns enormt obekvämt. Uppvuxen med briefs och Magnumshorts.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

kör på "fullluwaa" från amazon. boxervarienter med bra längd. billiga, bekväma och ingen jäkla tvättlapp eller dylikt

Permalänk
Medlem

Jag slår ett slag för Pierre Robert kallingar, riktigt sköna, korvar inte upp sig när man sätter på sig byxor och håller formen bra. Lite tjockare än vissa andra.

Köpte nyligen Frank Dandys kallingar på Stadium Outlet och de satt inge vidare, väldigt tunna och korvade upp sig vad man än satte på sig, jeans, chinos eller mjukisbyxor. Får tyvärr betyget: Värdelösa.

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Har vanliga boxershorts helt gått ur stil?

Finns att köpa på typ Amazon och några av dom större onlinebutikerna, men annars är det dåligt med just den typen.

Boxershortsen är betydligt bekvämare förutom om du bär väldigt tighta jeans/byxor såklart.

Vetenskapen antyder också att just de klassiska boxershortsen är betydligt bättre för mannens spermier.

https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2018/aug/08/wearing-...

Till skillnad från vad många tror så finns det faktiska boxershorts som är riktigt snygga, t ex:

https://www.zalando.se/boss-2-pack-boxershorts-bb182o00u-k11....

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Har vanliga boxershorts helt gått ur stil?

Finns att köpa på typ Amazon och några av dom större onlinebutikerna, men annars är det dåligt med just den typen.

Boxershortsen är betydligt bekvämare förutom om du bär väldigt tighta jeans/byxor såklart.

Vetenskapen antyder också att just de klassiska boxershortsen är betydligt bättre för mannens spermier.

https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2018/aug/08/wearing-...

Till skillnad från vad många tror så finns det faktiska boxershorts som är riktigt snygga, t ex:

https://www.zalando.se/boss-2-pack-boxershorts-bb182o00u-k11....

Ju äldre man blir desto mer får man hängpung, så boxershorts är ingen höjdare då man lätt kan "sätta sig" på nån av bollarna och det är inget att leka med.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Vilka andas bäst?