Mass Effect Legendary Edition – lättdrivet men begränsat

Permalänk
Melding Plague

Mass Effect Legendary Edition – lättdrivet men begränsat

Biowares populära Mass Effect-trilogi återupplivas med Legendary Edition och redaktionen prestandatestar alla tre titlar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Känner verkligen ingen hype på det här spelet. Det var avklarat med serien när man spelade igenom orginalet. Sen så har ju spelet nån upprörande censur som jag glömt bort.

Permalänk
Relik 📜

Jag kan väl bidra med en motsatt åsikt då!

Är inte besviken på LE, utan det är precis vad jag förväntade mig - Mass Effect-triologin moderniserad såpass att den fungerar på en ny generation hårdvara. Med lite finslip och uppdateringar för att ta speciellt första delen dit. Jag vet inte om de gick ut för hårt i kommunikationen runt remastern och därmed satte andra förväntningar hos många, men som sagt - för mig är det ingen överraskning åt något håll.

ME1-3 i "originalversion" ser fortfarande bättre ut på många sätt om man går all in med moddar, men LE är generellt vassare än "omoddat" och absolut ett steg upp ställt mot konsolerna. Det gäller kanske framför allt ljussättning, dessutom tycker jag att HDR fungerar riktigt fint. Förutom i cutscenes, där ser det ut som skit. Mako:n är... annorlunda? Lite enklare kanske, men det är fortfarande en av de svagaste aspekterna hos ME1. Har tagit mig till ME2 nu...

Förövrigt ser jag fram emot när moddarna sätter tänderna i LE ordentligt! Med lite uppdateringar i motorn tillsammans med det stora arbete som gjorts för icke LE-versionerna kan det nog blir riktigt fint för nästa genomspelning!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Personligen har jag bara tittat på när Kenneth testat på PC, men köpte det själv till PS5.
Har bara spelat ettan än så länge, men det känns väldigt styltigt och ålderdomligt. Den upphottade grafiken känns sådär "hot" när det i många scener är mer variationen av terräng och objekt som fallerade snarare än texturer. Och att karaktärer ser ut som om de blivit akut stelopererade i ansiktet, vilket nästan bara blev värre av högre upplösning och bättre texturer.

Världen känns också betydligt mer död än vad man blivit vad vid på senare år. Tomma kulisser och hårt scriptade events.

Fick verkligen inte mersmak men ska pusha mig själv att spela genom ettan och se om det börjar kännas bättre i de senare delarna.

Älskade verkligen ettan och tvåan när de kom och tyckte trean var helt ok. Så hade hoppats på att jag skulle gilla dessa. Men det kanske är mer för högt uppskruvade förväntningar snarare än spelens fel i sig

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av UndaC:

Världen känns också betydligt mer död än vad man blivit vad vid på senare år. Tomma kulisser och hårt scriptade events.

Ja, det är verkligen något som inte åldrats väl. Det finns så mycket tomma väggar, rum och ytor! Inget "clutter", utan du kan på en mils avstånd se vilka objekt som går att interagera med. Som du är inne på blir det än mer påfallande när texturer och annat uppdaterats. Till det kommer att samma utrymmen återanvänds hela tiden - alla baser likadana med samma rum och fiender på samma ställen.

Jag tycker ME2 är bättre där, känns som miljöerna tog ett stort kliv. Om inte annat är de lite mer varierande än typ tio nyanser av brunt som en stor del av världarna i ME1 är.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Hade nog tyckt om spelet om man slapp springa och skjuta som om det vore Halo (ett annat spel som suger).
Provade första när det begav sig men gav upp rätt snabbt, inte för mig.
Känns som alla gillar ME utom just jag.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av noobs:

Känner verkligen ingen hype på det här spelet. Det var avklarat med serien när man spelade igenom orginalet. Sen så har ju spelet nån upprörande censur som jag glömt bort.

Censur i form av de nu inte fokuserar på kvinnliga karaktärernas bröst och rumpor som var en följd av att spelmotorn inte klarade av att rendera det utvecklarna ville utan att de fick ändra kameravinklar?
Nått som utvecklarna nu säger sig äntligen kunnat korrigera.
Eller du kanske tyckte att det var rätt att se på en rumpa då en karaktär berättar att hela deras familj är död?

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Jag kan väl bidra med en motsatt åsikt då!

Är inte besviken på LE, utan det är precis vad jag förväntade mig - Mass Effect-triologin moderniserad såpass att den fungerar på en ny generation hårdvara. Med lite finslip och uppdateringar för att ta speciellt första delen dit. Jag vet inte om de gick ut för hårt i kommunikationen runt remastern och därmed satte andra förväntningar hos många, men som sagt - för mig är det ingen överraskning åt något håll.

Jag är förvånad över hur de konsekvent lyckats förstöra ljussättningen i remastern:

Finns fler exempel på hur vissa grafiska effekter (t.ex. rök som ger scenen djup) som finns med i originalen helt har skippats i remastern. Detta gör att det inte känns speciellt lockade att betala för allt en gång till när man ändå redan har all content.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Censur i form av de nu inte fokuserar på kvinnliga karaktärernas bröst och rumpor som var en följd av att spelmotorn inte klarade av att rendera det utvecklarna ville utan att de fick ändra kameravinklar?
Nått som utvecklarna nu säger sig äntligen kunnat korrigera.
Eller du kanske tyckte att det var rätt att se på en rumpa då en karaktär berättar att hela deras familj är död?

Jag tror att många förväntade sig att de som ett minimum hade fokuserat på att fixa all grundläggande funktionalitet som att fixa och/eller justera alla kvarvarande visuella problem i originalspelen, savegame-import med korrekt ansiktskod osv. innan de började likrikta spelinnehållet efter modern woke-kultur.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Sveklockarn:

Jag är förvånad över hur de konsekvent lyckats förstöra ljussättningen i remastern:
https://i.imgur.com/3U9oc25.jpg
Finns fler exempel på hur vissa grafiska effekter (t.ex. rök som ger scenen djup) som finns med i originalen helt har skippats i remastern. Detta gör att det inte känns speciellt lockade att betala för allt en gång till när man ändå redan har all content.

Jag vettefan, tycker generellt ljussättningen är bättre i LE. Mer konsekvent. Originalet tycker jag är ologiskt mörkt och murrigt på många ställen, samt en hel del märkliga kontraster och designval runt ljusriktningar. Sedan slår det helt klart fel ibland och dödar stämningen en del. Vill minnas Eden Prime var rätt mycket mer "olycksbådande röd" i originalet, men kan ha fel.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag tror att många förväntade sig att de som ett minimum hade fokuserat på att fixa all grundläggande funktionalitet som att fixa och/eller justera alla kvarvarande visuella problem i originalspelen, savegame-import med korrekt ansiktskod osv. innan de började likrikta spelinnehållet efter modern woke-kultur.

Modern "woke-kultur"?
Personligen så anser jag att det är bra att man nu känner att man kan sluta fokusera uteslutande på finniga pojkar som målgrupp.

Visa signatur

Speldator - X570 | 5900X | 32GB 3600 CL16 | 4090 | 2TB 980 Pro | Win 11 Pro
Server - 3700X | 32GB | 7x5TB RAID-Z2 | TrueNAS

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av test0r:

Modern "woke-kultur"?
Personligen så anser jag att det är bra att man nu känner att man kan sluta fokusera uteslutande på finniga pojkar som målgrupp.

Får hålla med där:
När spel catrar till pubertala fantasier gör det mest att jag tappar inlevelse och känner mig lite barnslig/skyldig/töntig.

Känns inte heller som några utbytta kameravinklar tog all uppmärksamhet från utvecklingsteamet så att de skippade massa andra väsentliga uppgifter på grund av det.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag tror att många förväntade sig att de som ett minimum hade fokuserat på att fixa all grundläggande funktionalitet som att fixa och/eller justera alla kvarvarande visuella problem i originalspelen, savegame-import med korrekt ansiktskod osv. innan de började likrikta spelinnehållet efter modern woke-kultur.

Jag gillar inte den typen av censur heller men i detta fallet tror jag på att de faktiskt ville fixa det och inte bara rätta sig efter moderna normer. Ser ju ganska löjligt ut med närbild på en rumpa när det är tänkt att man ska prata med karaktären och välja dialog etc Behöver inte betyda att de prioriterade det framför dessa andra grejer du nämner utan kan vara så att det var jämförelsevis enkelt att fixa till kameran i den scenen så man passade på att göra det.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Jag vettefan, tycker generellt ljussättningen är bättre i LE. Mer konsekvent.

Nästan som att det är samma ljussättning, överallt?

Skrivet av emilakered:

Originalet tycker jag är ologiskt mörkt och murrigt på många ställen, samt en hel del märkliga kontraster och designval runt ljusriktningar. Sedan slår det helt klart fel ibland och dödar stämningen en del. Vill minnas Eden Prime var rätt mycket mer "olycksbådande röd" i originalet, men kan ha fel.

Eden Primes atmosfär är ett annat bra exempel ja, mycket mer passande med den här brandröda himlen med tanke på storyn.

Nu har jag inte spelat Legendary Edition, men har spelat så många hundra timmar Mass Effect genom åren att jag sett ett flertal ställen där stämningsfull ljussättning gått förlorad till förmån för den här "scenbelysningen" där alla verkar ha en strålkastare i nyllet. Jag förstår att delar av det säkert gjorts automatiserat under processen, men känner väl att de som ligger bakom remastern antagligen inte var några större ME-fans och därför inte reagerat på detaljer som avviker rejält från originalen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av noobs:

Känner verkligen ingen hype på det här spelet. Det var avklarat med serien när man spelade igenom orginalet. Sen så har ju spelet nån upprörande censur som jag glömt bort.

Att ändra på några kameravinklar som fokuserade på en karaktärs arsle i onödan i ett 40 timmar långt spel kan knappast räknas som censur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av test0r:

Modern "woke-kultur"?
Personligen så anser jag att det är bra att man nu känner att man kan sluta fokusera uteslutande på finniga pojkar som målgrupp.

De konstnärliga val som gjordes i originalen var nog knappast anpassade för det heller, vilket både framstår som ganska löjeväckande och som tyder på att du själv inte är något större fan av Mass Effect, utan istället bara har svalt det nya narrativet om 'sexistiska kameravinklar'.

Skrivet av UndaC:

Får hålla med där:
När spel catrar till pubertala fantasier gör det mest att jag tappar inlevelse och känner mig lite barnslig/skyldig/töntig.

När spelade du Mass Effect 2 då, och vilka kameravinklar var det i så fall som var så minnesvärda på fel sätt?

Du kan inte komma ihåg en enda, eller hur?

Skrivet av Spelaspel:

Jag gillar inte den typen av censur heller men i detta fallet tror jag på att de faktiskt ville fixa det och inte bara rätta sig efter moderna normer.

Det tror inte jag, framförallt inte med tanke på hur litet problem det var från början. Det är verkligen någon som suttit och letat kulturella problem samtidigt som de bevisligen misslyckats med att återskapa grafiken med hög noggrannhet.

Skrivet av Spelaspel:

Ser ju ganska löjligt ut med närbild på en rumpa när det är tänkt att man ska prata med karaktären och välja dialog etc Behöver inte betyda att de prioriterade det framför dessa andra grejer du nämner utan kan vara så att det var jämförelsevis enkelt att fixa till kameran i den scenen så man passade på att göra det.

Nu var det ju visserligen inte så det var, utan var en väldigt begränsad scen som blåsts upp till absurda proportioner först i efterhand.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Sveklockarn:

När spelade du Mass Effect 2 då, och vilka kameravinklar var det i så fall som var så minnesvärda på fel sätt?

Du kan inte komma ihåg en enda, eller hur?

Jodå. Minns ganska tydligt tackar som frågar
Under dialog på normandy.

Inget extremt, bara onödigt. Tillräckligt för att jag ens ska ha lagt det på minnet

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jodå. Minns ganska tydligt tackar som frågar
Under dialog på normandy.

Inget extremt, bara onödigt. Tillräckligt för att jag ens ska ha lagt det på minnet

Jag bryr mig inte om förändringen per se, det som irriterar mig är att de kände behovet av att inte bara adressera ett icke-problem utan också gå ut med det som att det vore en bärande detalj för spelet:

Jag gillar inte att det blivit ett givande och tagande med den visuella kvalitén mellan original och remaster, men misstänker som sagt att det är en konsekvens av att mindre kompetenta (och/eller insatta i ME-universat) utvecklare fått styra alldeles för mycket över det visuella slutresultatet, och i skenet av det så känns detta förolämpande mot de riktiga fansen som stöttade Bioware ekonomiskt genom att köpa spelen då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

De konstnärliga val som gjordes i originalen var nog knappast anpassade för det heller, vilket både framstår som ganska löjeväckande och som tyder på att du själv inte är något större fan av Mass Effect, utan istället bara har svalt det nya narrativet om 'sexistiska kameravinklar'.
När spelade du Mass Effect 2 då, och vilka kameravinklar var det i så fall som var så minnesvärda på fel sätt?

Du kan inte komma ihåg en enda, eller hur?
Det tror inte jag, framförallt inte med tanke på hur litet problem det var från början. Det är verkligen någon som suttit och letat kulturella problem samtidigt som de bevisligen misslyckats med att återskapa grafiken med hög noggrannhet.
Nu var det ju visserligen inte så det var, utan var en väldigt begränsad scen som blåsts upp till absurda proportioner först i efterhand.

Ne, har aldrig spelat det.
https://imgur.com/a/48XwWML
ME1 på Steam, ME1 på Origin, ME2 på Origin och ME3 på Origin.

Dö arg.

Visa signatur

Speldator - X570 | 5900X | 32GB 3600 CL16 | 4090 | 2TB 980 Pro | Win 11 Pro
Server - 3700X | 32GB | 7x5TB RAID-Z2 | TrueNAS

Permalänk
Medlem

Hmm så är det en cpu-bottleneck som vi ser här tidigt för AMD-korten där nvidias bättre schemaläggare för DX11 spel ger ett bättre resultat här eller är det något annat som spökar. Intressant resultat i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saagaa:

Hmm så är det en cpu-bottleneck som vi ser här tidigt för AMD-korten där nvidias bättre schemaläggare för DX11 spel ger ett bättre resultat här eller är det något annat som spökar. Intressant resultat i alla fall.

Nått annat måste det vara då 5700xt är snabbare än 6900xt

Permalänk
Medlem

Hade mkt större förhoppningar för Mass Effect Legendary Edition tyvärr =/ men men bra minnen från när jag lira dom gamla versionerna när dom var nya riktigt skumma resultat, undrar hur dom gjorde när dom piffade till spelen?

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Keeper of the Bamse

Jag kommer inte köpa det här, jag vill inte möta mina hjältar. Precis som @unda belyste tidigare kommer jag nog störa mig på den styliga spelmekaniken och konstiga val av kontrollscheman.

Vidare är det ju svårt att sminka den gris som UE3 är.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Trilogin måste spelas igenom minst vartannat år och denna gången blir det LE för mig. Ska ge moddarna ett par månader först bara. Gillar mest det styltiga första spelet då det blir lite för mycket fokus på action i de två efterföljande spelen. Där var dock DLC:erna väldigt bra. Om de ändrat lite kameravinklar i dialogerna med Miranda kan jag inte annat än applådera, de var rätt löjliga...

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem

Kommer väl lira ME trilogin om 10-15 år kanske. Är fortfarande lite småfärsk fortfarande.
Prestandan påminner lite om hur det ibland kan se ut med rena konsolportar t.ex. Call Of Duty spelen där det brukar vara Nvidia som får pisk på ett ganska märkligt sett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Personligen har jag bara tittat på när Kenneth testat på PC, men köpte det själv till PS5.
Har bara spelat ettan än så länge, men det känns väldigt styltigt och ålderdomligt. Den upphottade grafiken känns sådär "hot" när det i många scener är mer variationen av terräng och objekt som fallerade snarare än texturer. Och att karaktärer ser ut som om de blivit akut stelopererade i ansiktet, vilket nästan bara blev värre av högre upplösning och bättre texturer.

Världen känns också betydligt mer död än vad man blivit vad vid på senare år. Tomma kulisser och hårt scriptade events.

Fick verkligen inte mersmak men ska pusha mig själv att spela genom ettan och se om det börjar kännas bättre i de senare delarna.

Älskade verkligen ettan och tvåan när de kom och tyckte trean var helt ok. Så hade hoppats på att jag skulle gilla dessa. Men det kanske är mer för högt uppskruvade förväntningar snarare än spelens fel i sig

Ja, känner lite samma sak. Handlingen är fortfarande fantastisk, men allt runtikring är mycket mer föråldrat än vad mina nostalgiglajjor ville tillåta mig att minnas.

Permalänk
Medlem

Japp, ny dag ny meningslös remaster.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Ändring hit och dit diskuteras. Var glada att ni får igång det! Vad jag än gjort så vägrar spelet starta och hittar inte fler potentiella "fixar" just nu. I huvudmenyn där man väljer titel bara det kraschar rakt tillbaka till menyn. Inte ens en omsminkning av en gammal titel går fri från behov av kritiska patchar idag, precis som nya titlar

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Personligen har jag bara tittat på när Kenneth testat på PC, men köpte det själv till PS5.
Har bara spelat ettan än så länge, men det känns väldigt styltigt och ålderdomligt. Den upphottade grafiken känns sådär "hot" när det i många scener är mer variationen av terräng och objekt som fallerade snarare än texturer. Och att karaktärer ser ut som om de blivit akut stelopererade i ansiktet, vilket nästan bara blev värre av högre upplösning och bättre texturer.

Vad talar du om? Läpparna rör ju sig till och med när NPCerna talar!
Bara halvt på skämt, detta är ett fjorton år gammalt spel.
Och som i alla spel är den stora vattendelaren om man är inne i det, eller tittar det. Det är ju en del av ert jobb att utvärdera grafikteknik, men detta är retrospel idag, och anledningen att de var och är uppskattade titlar har aldrig handlat om hur mycket space clutter de hade i miljöerna. (De rena ytorna på den tiden var för att de krävde mindre rendreringsresurser, men idag är framtiden dessutom absurt välpolerad så att man kan sälja raytracing. Allting har sin tid.).

World building och karaktärer, liksom själva grundkonceptet att berätta en avslutad historia genom tre fullängdsspel är det som har engagerat de flesta. Det har inte kommit något motsvarande alls sedan dess.

Permalänk
Medlem

Jag har inte spelat igenom något Mass Effect-spel sedan de släpptes så jag köpte LE och tycker det är som förväntat. Klart att spelet är åldrat och att det märks men jag tycker det är skoj ändå, jag minns inte i detalj alla uppdrag och NPCer så det är kul att återupptäcka lite och kunna spela igenom alla tre spel i modern upplösning och med hygglig grafik.

Jag tror man måste skruva ner förväntningarna lite, det är ju inte en remake.