Sliter mineing av kryptovalutor på datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechGuru:

https://www.micron.com/products/ultra-bandwidth-solutions/gdd...
Finns olika modeller tydligen från Micron iaf. 0 - 95C på vissa, -40 - 105C på andra.

110C är inte bra. Det sitter Micron-chip på Nvidia 3000-serien.

https://www.igorslab.de/en/gddr6x-am-limit-ueber-100-grad-bei...

Igors Lab skriver detta i sin artikel "In response to questions among colleagues, for example from the R&D departments, it was unanimously agreed that the maximum temperature Ttot before the start of a possible destruction of the chip should be 120 °C and that Tjunction should probably be set at 105 °C or for the GDDR6X even at 110 °C is specified as the maximum value.". Svalare är såklart alltid bättre men personligen är jag inte så oroad över att köra över 100c längre perioder.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Skrivet av Stefflo:

Värme för elektronik är som varvtal för en bil.
Ligger man på normala temp och normala varvtal så håller motorn väldigt länge och drar normalt med el och soppa. Höjer man hastigheten och ligger stadigt på höga hastigheter så slits allt mycket mera och förbrukningen höjs avsevärt. Samma sak blir det om du höjer tempen på elektronik, det slits mycket hårdare.
Jag säger inte att allt kommer dö i nästa veckan utan endast att det slits mer och chansen till död ökar.

En rallybil och formel-1 bilar servas till varje lopp då dessa slits enormt hårt. Många gånger plockar du ner hela motorn i delar och kollar efter skador eller slitningar innan du bygger ihop det igen.

Bra liknelse

Permalänk
Avstängd

Håller med ovanstående.

Minar du Chia med hårddiskplottar istället så förbrukar du hårddiskar. Är det en SSD-disk så har den bara ett visst antal läs och skriv sessioner den kan utföra. Så dessa slits ut snabbt t.ex. vid mining av Chia. Därför kör många med en virtuell disk i ramminnet som nästan ej slits alls. Men med grafikkorten så håller dem rätt länge. Men det är klart: allting slits. Men du kan räkna med ett par års förbrukning innan det blir några problem på allvar. Så länge du inte har alltför höga temperaturer.

Permalänk

Har hänt 3 gånger att bilden fuckat ur när jag mineat och att jag fåttt trycka på den fysiska stäng av knappen. Sen idag märkte jag att datorn stängt av sig själv och när jag startade upp Nicehash igen efter startat upp datorn igen stod det att programmet hade kraschat datorn så att den stängdes av. Är det någon form av säkerhetsåtgärd att datorn typ stänger av sig själv?

Permalänk
Medlem

LTT testade GPU specifikt och kom fram till att ingen märkbar påverkan på prestanda:
källa:

Visa signatur

| NZXT H1 | Ryzen 5600X | ASUS RTX 3070 TUF GAMING OC | Kingston 32GB @ 3600MHz CL18 | A2000 1TB NVME |

Permalänk
Medlem

Kan vara, låter som det blir korruption nånstans, om det är pga. hög temp, svajig strömförsörjning, nåt som börjat gå sönder eller nåt annat är svårt att säga. Du kan kolla om windows skrev nån minidmp-fil och isf. använda den för att få en indikation om vad som kan ha inträffat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrtazz:

LTT testade GPU specifikt och kom fram till att ingen märkbar påverkan på prestanda:

Varför skulle det påverka prestandan? Mer än att fläktar kanske går lite trögare och kyler sämre.

Permalänk
Skrivet av thu:

Kan vara, låter som det blir korruption nånstans, om det är pga. hög temp, svajig strömförsörjning, nåt som börjat gå sönder eller nåt annat är svårt att säga. Du kan kolla om windows skrev nån minidmp-fil och isf. använda den för att få en indikation om vad som kan ha inträffat.

Skulle gissa att det beror på mineing då alla problem alltid kommit när jag minear. Hög temp tror jag det skulle kunna bero på. Eftersom Nicehash själv skrev att den gjorde så datorn kraschade så är det något mineing relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskGaming:

Skulle gissa att det beror på mineing då alla problem alltid kommit när jag minear. Hög temp tror jag det skulle kunna bero på. Eftersom Nicehash själv skrev att den gjorde så datorn kraschade så är det något mineing relaterat.

Har du över huvudtaget försökt använda dig av Afterburner och manuell OC som du tipsades om typ omgående?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Skrivet av Elfsberg:

Har du över huvudtaget försökt använda dig av Afterburner och manuell OC som du tipsades om typ omgående?

Det fanns ju någon inställning i Nicehash som hette OCTune där man kunde ändra massa men det funkar inte... Även kollat Youtube.

Permalänk
Medlem

Sätt effekt på fullt 100%

Skruva först upp mem freq tills det inte blir mer eller det hänger sig i minern,
samma sak med core freq, prova även att sänka den max först.
när du fått runt 26-31 MH/s så sänk power till 65-70W
1660Ti ska dra runt 65-70W, sätt max effekt till det.

temp ska max vara 55-60 grader, annars är det ide att ventilera mer.