USB Type-C ska börja leverera upp till 240 W

Permalänk
Melding Plague

USB Type-C ska börja leverera upp till 240 W

En uppgradering av standarden för USB Type-C höjer den ställbara spänningen genom USB PD till 48 V för en effekt om 240 watt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevligt med mer kräm men nu blir det alltså ännu svårare att välja kabel.

Permalänk
Medlem

Perfekt, då drar vi 240w genom våra billiga kablar från Amazon och wish..

Visa signatur

Eglobal mini-pc // Intel i7 8750H // 16gb ddr4 @ 2666mhz // eGPU-lösning Sapphire RX Vega 56 nVME --> pcie x4

Permalänk
Medlem
Skrivet av BeanoBauer:

Perfekt, då drar vi 240w genom våra billiga kablar från Amazon och wish..

Samt CDON och Fyndiq...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BeanoBauer:

Perfekt, då drar vi 240w genom våra billiga kablar från Amazon och wish..

En oinsatt kan nog råka tro att världens största handelsplats är ett säkert ställe att handla på....

Permalänk
Medlem
Skrivet av BeanoBauer:

Perfekt, då drar vi 240w genom våra billiga kablar från Amazon och wish..

Jag utgår från att det inte kommer gå använda vilken kabel som helst och få ut 240W. Dvs nya kablar blir bakåtkompatibla men gamla kablar blir inte framåtkompatibla så att säga, utan begränsas till 100W? Annas hållet jag med om att det eventuellt kan bli farligt.

Står ju trots allt att både kablage och nätadaptrar måste uppfylla kraven från USB-IF tänker jag. Då utgår ju jag från att de byggt in någon sån säkerhet iaf. Eller hoppas gör jag väl snarare.

Förvisso då gör ju företag i Kina som de vill så det lär väl myglas. Men köper man skit från Wish och på riktigt tror man alltid köper bra grejer får man kanske skylla sig själv.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Låter farligt är min första reaktion med tanke på problematiken på vissa kablar redan. Blir ännu viktigare att man håller sig undan billiga "kinaprodukter".

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Skrivet av Zemlan:

...

Men köper man skit från Wish och på riktigt tror man alltid köper bra grejer får man kanske skylla sig själv.

Jag som bor i lägenhet vill dock inte straffas för att min granne har en skostorlek större än sitt IQ.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nästa steg är att ladda elbilarna med USB-C

Permalänk
Medlem

Använder för övrigt en 45 watts laddare idag till jobbdatorn, min MacBook Air och Nintendo Switch. Övriga USB-C prylar klarar sig fint med lägre effekt.

Min USB-hubb i sig sägs klara minst 60 watt, vilken min sambo främst använder till sin MacBook 12" tillsammans med laddaren på 30(?) watt.

Permalänk
Avstängd

Upp till 48 V? Så USB-C-drivna kondensatormikrofoner härnäst?!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

240W? Det innebär ju att man kunde köra en dator med typ R5 3600 och 1660 Super från USB-C...

Varför man vill göra det vet jag inte, men det är ju rätt coolt i alla fall!

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Avstängd
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Jag som bor i lägenhet vill dock inte straffas för att min granne har en skostorlek större än sitt IQ.

Precis, IQ = elkunskap = människovärde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Jag som bor i lägenhet vill dock inte straffas för att min granne har en skostorlek större än sitt IQ.

Bo i lägenhet är som att handla på Wish och då får man skylla sig själv.
Precis som det är ett lotteri med farliga kablar så är det istället ett lotteri med farliga/dåliga grannar.

Alla har ju heller inte råd att köpa dyra kablar eller lägenheter/hus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BeanoBauer:

Perfekt, då drar vi 240w genom våra billiga kablar från Amazon och wish..

Skrivet av RPGWiZaRD:

Låter farligt är min första reaktion med tanke på problematiken på vissa kablar redan. Blir ännu viktigare att man håller sig undan billiga "kinaprodukter".

Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Jag som bor i lägenhet vill dock inte straffas för att min granne har en skostorlek större än sitt IQ.

Problemet är ju butiker/"marknadsplatser" som inte tar något ansvar för sina produkter, inte att USB-IF tar fram en ny, användbar standard. Är ju lika utsatt idag om en granne skulle köpa en USB-A--adapter från Wish som en ny 240W PD-adapter i framtiden. Sen är man ju inte säker bara för att det är en seriös säljare, har ju dragits tillbaka flertalet produkter pga. elsäkerhet från mer seriösa aktörer.

Permalänk
Skrivet av Meathim:

Precis, IQ = elkunskap = människovärde.

Ja. Intelligens och att kunna dra grundläggande slutsatser går hand i hand. Sedan har självklart människovärde inte med intelligens att göra, vilket jag inte heller sagt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Låter bra tycker jag men största problemet idag är att väldigt få hubbar lösa som i prylar som tex bildskärmar stödjer 100w. Har
Man då en MacBook Pro som kräver 100w ja då blir helt plötsligt alla laddare, hubbar och sådant värdelösa.

Hade gärna sett att alla implementerade detta särskilt saker som du inte byter så ofta som bildskärm

Permalänk
Föredetting

Ah, bilbatteriladdkablar med USB-C-kontakter i vardera ände.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Fattar inte, blir det en "ny" usb c standard som kräver nya t.ex moderkort och kablar? Vad händer om man kopplar in en gammal usb kabel i ett nytt uttag isåf? Eller kommer dom inte passa i varandra?

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Man läser varje dag om nya standarder eller i alla fall uppgradering av standarder.
Man skapar väl standarder för att de skall hålla över tid?
Tiden mellan uppgraderingarna går nu mot noll, hur fundament fel är inte det?
Våga vägra

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Jag som bor i lägenhet vill dock inte straffas för att min granne har en skostorlek större än sitt IQ.

Ja, tyvärr är du ju helt rätt ute.

Får väl se hur det artar sig, kan ju hoppas att det inte blir brand utan det finns sån pass inbyggd säkerhet så annat brinner av innan det blir farligt.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Fattar inte, blir det en "ny" usb c standard som kräver nya t.ex moderkort och kablar? Vad händer om man kopplar in en gammal usb kabel i ett nytt uttag isåf? Eller kommer dom inte passa i varandra?

Om du kopplar in en nuvarande PD100W kabel i en power supply som är PD240W så kommer de fråga varandra vad de stödjer och gå ner på PD100W för det är vad alla led i kedjan klarar.
Sen kommer det kina kablar som inte hör hemma någonstans och säger att de klara ALLT inkl PD240W men brinner upp när man drar den effekten i dem. Eller har läckspänning på andra pinnar vilket bränner ALT mode pinnar för bildkort..
Finns mycket skit där ute som inte bör existera men som gör det för att folk utan koll köper det och som troligtvis inte klarar standarden.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av infigo:

Om du kopplar in en nuvarande PD100W kabel i en power supply som är PD240W så kommer de fråga varandra vad de stödjer och gå ner på PD100W för det är vad alla led i kedjan klarar.
Sen kommer det kina kablar som inte hör hemma någonstans och säger att de klara ALLT inkl PD240W men brinner upp när man drar den effekten i dem. Eller har läckspänning på andra pinnar vilket bränner ALT mode pinnar för bildkort..
Finns mycket skit där ute som inte bör existera men som gör det för att folk utan koll köper det och som troligtvis inte klarar standarden.

Som du säger ska ju den här typen av utrustning kunna kommunicera mellan alla ingående delar, alltså strömförsörjande enheten, kabeln och enheten som tar emot ström. Om någon del av kedjan inte har stöd för hög effekt ska det inte släppas på.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Jag har inte riktigt förstått det här med USB-C för laddning av min laptop. Kan jag ta vilken laptops laddaggregat som helst (med USB-C) och trycka in den i min USB-C port och ladda? Min laptops egen laddare laddar inte via USB-C porten utan via en dedikerad "laddport" som inte är USB-C. Men laptopen min har en USB-C port som tillika är försedd med en "blixt-symbol".

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Jag har inte riktigt förstått det här med USB-C för laddning av min laptop. Kan jag ta vilken laptops laddaggregat som helst (med USB-C) och trycka in den i min USB-C port och ladda? Min laptops egen laddare laddar inte via USB-C porten utan via en dedikerad "laddport" som inte är USB-C. Men laptopen min har en USB-C port som tillika är försedd med en "blixt-symbol".

Blixt symbolen är troligtvis för thunderbolt.
Men om du har en laddare från någon annan laptop med usb-PD över usb-c (ofta på 45-70w) som min laptop så kan du koppla in och kolla om den vill ladda eller inte. Vissa mer högpresterande laptops har separat laddare för de överskrider 100W under last som nuvarande usb-PD kan leverera men kan i vila eller vanligt surfande klara sig på en PD laddare under 100W.

Men är det random kina agg så skulle jag inte våga.

Jag använder min 65W usb-c laddare till min lenovo thinkpad till mina hörlurar, mobil och annan kringutrustning som har usb-c. Behöver bara släpa med mig en kabel. För nästan alla produkter så går den ner till 5-15W 5V (istället för 20V) för det är det hörlurarna stödjer.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Jag har inte riktigt förstått det här med USB-C för laddning av min laptop. Kan jag ta vilken laptops laddaggregat som helst (med USB-C) och trycka in den i min USB-C port och ladda? Min laptops egen laddare laddar inte via USB-C porten utan via en dedikerad "laddport" som inte är USB-C. Men laptopen min har en USB-C port som tillika är försedd med en "blixt-symbol".

.

Du kan ladda med vilken usb-c kabel + nätadapter som har stöd för USB-PD som helst, från 18W till 100W. T.ex finns även powerbanks med funktionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

En oinsatt kan nog råka tro att världens största handelsplats är ett säkert ställe att handla på....

hehe,

en bekant köpte hifikablar via den där stora... många tappra försök, guldpletterade, bra omdömen, men... allt började fungera när han gick till en butik och köpte en "riktig" kabel. tur kanske. eller otur.

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

Man läser varje dag om nya standarder eller i alla fall uppgradering av standarder.
Man skapar väl standarder för att de skall hålla över tid?
Tiden mellan uppgraderingarna går nu mot noll, hur fundament fel är inte det?
Våga vägra

Vad är problemet? Det är helt bakåtkompatibelt med tidigare USB standards versioner. Bara att nu finns möjligheten att kunna dra på mer ström om alla delarna i kopplingen behöver och klarar det. Innan har det skett med proprietära lösningar men nu standardiserar man det. Hade man ökat 5W i taget hade det kanske varit lite väl många rent kvantitativt. Men nu ökar man maximala tillåtna från 100W till 240W vilket ändå får ses som ett rätt rejält kliv.

Genuint, jag ser inte vad problemet är öht med att man uppdaterar standarder på ett bakåtkompatibelt vis. Speciellt inte med en opt-in funktion som automatiskt kontrollerar om den kan användas.

Svenska...
Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Precis, IQ = elkunskap = människovärde.

IQ < Människovärde < Elkunskap

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Blixt symbolen är troligtvis för thunderbolt.
Men om du har en laddare från någon annan laptop med usb-PD över usb-c (ofta på 45-70w) som min laptop så kan du koppla in och kolla om den vill ladda eller inte. Vissa mer högpresterande laptops har separat laddare för de överskrider 100W under last som nuvarande usb-PD kan leverera men kan i vila eller vanligt surfande klara sig på en PD laddare under 100W.

Men är det random kina agg så skulle jag inte våga.

Jag använder min 65W usb-c laddare till min lenovo thinkpad till mina hörlurar, mobil och annan kringutrustning som har usb-c. Behöver bara släpa med mig en kabel. För nästan alla produkter så går den ner till 5-15W 5V (istället för 20V) för det är det hörlurarna stödjer.

Skrivet av ChuniaC:

Du kan ladda med vilken usb-c kabel + nätadapter som har stöd för USB-PD som helst, från 18W till 100W. T.ex finns även powerbanks med funktionen.

OK. Stort tack! Ja, jag har inget sådant agg liggande, jag bara undrade. Och kontentan är tydligen att jag kan trycka in i princip vad som helst och funkar det så funkar det. Jag kan i vart fall inte förstöra något?

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3